Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[el] Schakelende voeding reparatie tips nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 438 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
In een satellietontvanger van mij (een Pace 500 G6) zit een schakelende voeding. De voeding is niet helemaal goed meer (eerst klapte steeds de zekering er uit). Ik heb nu vervangen:

- De Varistor (wat dat ook mag zijn)
- 4x Diode (gelijkrichter
- De TOP202 (wederom weinig idee wat het doet. Er zit een 'drain', 'source' en 'control' pen op, dus ik gok dat hij de bende aan en uit zet)

Toen had ik geen sluiting meer in ieder geval...

Maar de ontvanger gaat nog steeds niet aan. Wat kan er aan een standaard schakelende voeding nog meer mis zijn? Hebben jullie nog tips (meetpunten)? Ik heb alleen een multimeter, geen scoop. Ik heb wel elektronica ervaring, maar van schakelende voedingen heb ik (nog) geen kaas gegeten.

In een FAQ van de ontvanger staat dat ik een aantal condensatoren moet vervangen. Zou dat 'het' kunnen zijn?

Verwijderd

Normaal gesproken is het een kwestie van slechte condensatoren (elco's) vervangen

edit: Shit, daar was je zelf ook al achter :(

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2002 20:16 ]

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 december 2002 @ 20:14:
Normaal gesproken is het een kwestie van slechte condensatoren (elco's) vervangen

edit: Shit, daar was je zelf ook al achter :(
Maakt niet uit, elk beetje helpt. Maar hoe kom ik er achter welke elco's rot zijn, zonder speciale apparatuur?

Verwijderd

Elco's kosten 3x niets, gewoon al die dingen vervangen.
Je kan ook meten of ze sluiting maken, maar als er een rot is volgen er meer.

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 11:12

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

mail de webmaster van deze pagina die kan je (waarschijnlijk) vertellen welke elco's je moet vervangen! Hij heeft namelijk hetzelfde probleem gehad!

http://www.satellitemagazine.com

[ Voor 26% gewijzigd door WeaZuL op 06-12-2002 20:54 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Als een elco dood is is ie bol van de bovenkant, maar dat hoeft niet altijd. Dus als het net lijkt op een dicht blikje waar een bom in afgegaan is, issie dood.
Zoiets heb ik een keer opgevangen iig

• sebastius

sebastius

Topicstarter
insan1ty schreef op 06 december 2002 @ 20:47:
Als een elco dood is is ie bol van de bovenkant, maar dat hoeft niet altijd. Dus als het net lijkt op een dicht blikje waar een bom in afgegaan is, issie dood.
Zoiets heb ik een keer opgevangen iig
Dat weet ik. Mijn 2 nintendo's hadden dat. Eentje was zelfs (mijn fout, verkeerd om gepolariseerd) gaan roken. Hele caravan vol met die stank...

• MrUfip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-08-2022
Zelf heb ik al verscheidene schakelende voedingen gerepareerd, en als de net-diodes eruit lagen, dan vervang ik altijd alle half-geleiders (diodes, ic's, fet's/transistoren). De kans is groot dat ze een ``klap'' hebben gekregen en niet echt lekker betrouwbaar meer zijn. Heb het ook wel eens niet gedaan, en vaak ging de voeding dan alsnog een tijdje later weer stuk :(

Suc6 ermee!
Pagina: 1