Image omzetten naar Macintosh file

Pagina: 1
Acties:

• XtremeDesign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 21:16
ik had de opdracht voor school om een reclame poster te maken op A3
heb zelf geen A3 printer dus wilde het laten printen, ik het op cd gezet
als JPEG (werd mij verteld door drukkerij) en aangeleverd (ook voor zekerheid maar even de *.PSD erbijgedaan, maar weet niet of ze die gebruikt hebben)
nu zijn de posters klaar en zien ze er niet goed uit, kleuren vervaagd,
kleuren weggelaten, tekst weg of heel vaag leesbaar.

welke bestandstype moet ik hem opslaan in Photoshop zodat het zeker is dat hun hem kunnen openen op de macintosh?

• MaDDoG
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

MaDDoG

De brakste schakel

.tiff

Poster wel in cmyk gemaakt? geen rgb? Is je monitor wel goed gecalibreerd? etc.

Ik vind het een vreemd verzoek om de poster in jpeg aan te leveren omdat jpeg bijna gelijk staat met kwaliteitsverlies. Je zal altijd iets moeten inleveren. Tiff heeft dat niet. BMP ook niet (al is de apple ondersteunig van een .bmp slecht) Tga wordt ook nog wel gebruikt.

"Computer games don't affect kids. I mean if Pacman affected us as kids,
we'd all run around in a darkened room munching pills and listening
to repetitive music."

• XtremeDesign
MaDDoG schreef op 06 december 2002 @ 20:08:
.tiff

Poster wel in cmyk gemaakt? geen rgb? Is je monitor wel goed gecalibreerd? etc.

Ik vind het een vreemd verzoek om de poster in jpeg aan te leveren omdat jpeg bijna gelijk staat met kwaliteitsverlies. Je zal altijd iets moeten inleveren. Tiff heeft dat niet. BMP ook niet (al is de apple ondersteunig van een .bmp slecht) Tga wordt ook nog wel gebruikt.
nee niet in cmyk
dat moet dus het probleem zijn?
.TIFF of .TIF maakt dat ook nog uit?

[ Voor 4% gewijzigd door XtremeDesign op 06-12-2002 20:35 ]

• MaDDoG
  • Laatst online: 24-11-2025

MaDDoG

De brakste schakel

nee, tif is de afkorting van tiff omdat anders oude windows/dos applicaties het niet meer stappen.

Maar als je voor print werkt moet je inderdaad altijd in cmyk mode werken. Anders krijg je geheid kleurverschil.

"Computer games don't affect kids. I mean if Pacman affected us as kids,
we'd all run around in a darkened room munching pills and listening
to repetitive music."

• XtremeDesign
Bedankt!!!!!

Verwijderd

MaDDoG schreef op 06 December 2002 @ 20:38:
nee, tif is de afkorting van tiff omdat anders oude windows/dos applicaties het niet meer stappen.

Maar als je voor print werkt moet je inderdaad altijd in cmyk mode werken. Anders krijg je geheid kleurverschil.
ja en dan moet je ook het kleurberijk (even de naam hiervan kwijt) van de printer+monitor op elkaar afstellen, maar daar zullen we het maar niet over hebben hé :+

• OzBoz
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Nog even een toelichting, het kleurenspectrum van CMYK is veel beperkter dan dat van RGB, dat veroorzaakt kleurverschillen. Hele felle kleuren zijn in CMYK bijvoorbeeld niet mogelijk omdat je nou eenmaal van Cyaan/Magenta/Geel niet iets fellers kan maken dan de basis waaruit het wordt opgebouwd.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1