Autoradio als versterker: project geslaagd :D

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 08:36

DSK

boeiend...

Topicstarter
Ik had plots het gekke idee in mijn hoofd om een cheap autoradiootje die we hier nog liggen hadden te gebruiken als versterker voor mijn 8ohm 50W speakerZ...

Als voeding heb ik een oude AT computervoeding gebruikt en alles een beetje verbonden (zoals in de manual) na een beetje proberen kreeg ik hem al aan :)
Een kwartier later kon ik al cassetes afspelen :P

Voor de verbinding naar mijn computer heb ik zo'n casette gebruikt met een jack aansluiting (Die ik ooit eens bij mijn diskman had gebregen).

Alles werkt nu "perfect" en kvind de kwalitiet en het vermogen nog wel meevallen (alle versterkers beter dan geen versterker hé ;))

Nog een fotootje van het cheap radiootje, hoe het nu is opgesteld:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/jdware/radio.JPG

Ik wou mijn vreugde even met jullie delen :D

Blog (Linux-related)

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
mja ik vindt het er nou niet echt stylvol uitzien :D

Verwijderd

heeft je pa al aangifte gedaan van vermissing? :)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Als je ff krap bij kas zit en muziek nodig hebt is het een prima oplossing lijkt me... Klinkt het een beetje?

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Ja, het klinkt redelijk, natuurlijk niet super maar het valt goed mee volgens mij.
Het is eigenlijk een beetje een tijdelijke oplossing omdat ik het jammer vind om nu geld uit te geven aan een goede versterker als ik nog geen goede speakers heb :r

Van mijn pa mocht het overigens hoor...

Blog (Linux-related)

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-08 10:00

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

kd8 dat auto radio's/bakkies etc op een voltage van 13.8V werkte?? Een betere voeding (en dan niet een comp. voeding Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/frusty.gif ) zal waarschijnlijk wel eens voor beter geluid kunnen zorgen!

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
WeaZuL schreef op 06 December 2002 @ 21:09:
kd8 dat auto radio's/bakkies etc op een voltage van 13.8V werkte?? Een betere voeding (en dan niet een comp. voeding [afbeelding] ) zal waarschijnlijk wel eens voor beter geluid kunnen zorgen!
Op de connectors en inde handleiding staat toch echt 12V, de auto accu is dat toch ook?

Blog (Linux-related)

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

jep alleen als de motor draait gaat de boel wat hoger.. 13-14 is dan meer gebruikelijk maar op 12 werkt het ook allemaal hoor.. je ziet alleen bij versterkers dat ze op 12v wat minder leveren .. vermogen is meestal gespecificeerd op 14v

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Ja, zou kunne, maar echt groot vermogen heb ik niet nodig want de speakers zijn nu ook weer niet ZO goed...

Zou een autoversterker eigenlijk werken op een computervoeding? ik hebg ehoord dat ze een gestabiliseerde voeding nodig hebben... Als ik me niet vergis, dan is een computervoeding dat toch?

Blog (Linux-related)

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Een computervoeding is een schakelende voeding, maar aangezien er gewoon een belasting aanzit die constant genoeg vermogen trekt (je autoradio dus) is er niet zoveel aan de hand.

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
rollebol schreef op 07 December 2002 @ 13:28:
Een computervoeding is een schakelende voeding, maar aangezien er gewoon een belasting aanzit die constant genoeg vermogen trekt (je autoradio dus) is er niet zoveel aan de hand.
Zoals ik nu goed begrijp, kan ik ze beter niet laten aanliggen als de radio uitstaat? Hoe zit het dan met een autoversterker?

Blog (Linux-related)

Verwijderd

wat kost een cheap autoradio met digitale front? rond de 50-60 euro?

voor 10 euro meer heb je zo'n 5,1 speakerset van creative.
daar kun je je cd-rom speler op aansluiten :D
kun je net zo goedkoop cd's afspelen

Verwijderd

Jensd schreef op 07 December 2002 @ 14:06:
[...]

Zoals ik nu goed begrijp, kan ik ze beter niet laten aanliggen als de radio uitstaat? Hoe zit het dan met een autoversterker?
op een autoversterker zit een remote. zodra deze geen spanning meer krijgt (van de radio zelf) schakelt de versterker zichzelf uit.
zodra er weer spanning op komt te staan, schakelt deze weer in.

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 December 2002 @ 14:15:
wat kost een cheap autoradio met digitale front? rond de 50-60 euro?

voor 10 euro meer heb je zo'n 5,1 speakerset van creative.
daar kun je je cd-rom speler op aansluiten :D
kun je net zo goedkoop cd's afspelen
Euh ik denk dat je alles een beetje verkeerd begrijpt :Z
de radio hadden we reeds liggen -> dus geen kosten... en ik denk wel dat mijn 50W RMS speakers van JVC :? toch weer wat beter spelen dan zo"n setje.
Waarom zou ik er mijn CDrom speler moeten op aansluiten? Die CD-speler die eronder staat is aangesloten op mijn computer (en ik gebruik hem zelden)

Als bron gebruik ik namelijk mijn computer

Blog (Linux-related)

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 December 2002 @ 14:17:
[...]

op een autoversterker zit een remote. zodra deze geen spanning meer krijgt (van de radio zelf) schakelt de versterker zichzelf uit.
zodra er weer spanning op komt te staan, schakelt deze weer in.
Ja, dat weet ik, maar zou een simpele autoversterker ook op een computervoeding werken? of is deze niet stabiel genoeg (of vermogen te weinig)

Blog (Linux-related)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:57

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Jensd schreef op 07 december 2002 @ 14:23:
[...]

Ja, dat weet ik, maar zou een simpele autoversterker ook op een computervoeding werken? of is deze niet stabiel genoeg (of vermogen te weinig)
Prima, die kleine 2x 25w versterkertjes doen het prima op een PC voeding !

Idd een leuke oplossen, kan je ook nog de radio aanzetten ?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 16:36

Harrie

NederVlaming

Jensd schreef op 07 december 2002 @ 14:23:
[...]

Ik denk het wel, want de spanning in een auto is ook absoluut niet ideaal. Die schommelt ook een beetje.

• DSK

DSK

boeiend...

Topicstarter
Sinclair schreef op 07 December 2002 @ 14:32:
[...]

Prima, die kleine 2x 25w versterkertjes doen het prima op een PC voeding !

Idd een leuke oplossen, kan je ook nog de radio aanzetten ?
ThX ik zal dan wel eens op mijn gemak uitkijken voor zo'n versterkertje...

De radio kan nog, maar ik heb er momenteel geen antenne op aangesloten (werkt wel met een koperdraadje). Aan de werking van de autoradio heb ik in feite niets veranderd, alleen aangesloten op de PC voeding en omdat ik mijn computer erop zou kunnen aansluiten zo'n casette gebruikt (vandaar de draad vanachter het frontje en de aanduiding tape op het schermpje).

Blog (Linux-related)

Pagina: 1