Ik moet de volgende opdracht maken voor school:
De Bouncer. Het DOS venster is een 24
bij 80 (x) character based scherm. Met een GOTOXY kun je de cursor op alle posities tussen 1,1 en 80,24 manouvreren. In deze opgave gaan we daar gebruik van maken door een balletje te programmeren dat tegen de randen van het venster aanstuiterd. Dit balletje moet 32000 stapjes maken (de lus).
tips:
1) Een exe voorbeeld staat op het intranet bekijk wat dit doet.
2) Via IF statements regel je de wijze waarop x en y worden opgehoogd. Neem hiervoor twee richtings variabelen hor en ver. Zet die beide op 1 bij de start. Elke stap worden x en y met hun richting opgehoogd. Als x of y buiten de grens komt, dan wordt de richting omgedraaid (+ wordt en andersom).
Bv
If y=24 THEN ver:=-1
ELSE if y=1 THEN ver:=1;
y:=y+ver;
3) Een balletje schrijven is een O neerzetten, een balletje verwijderen is op die plaats een spatie neerzetten
4) Gebruik de delay functie om even te wachten nadat het balletje is neergezet.
Nu zit ik met het probleem dat ik niet weet hoe ik x en y op moet hogen, iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen, ik vraag dus niet om een complete uitwerking maar alleen hoe ik ervoor kan zorgen dat die x en y positie elke keer als het programma door de lus gaat wordt opgehoogd zonder dat ik dus die posities letterlijk moet gaan definieren. bvd
De Bouncer. Het DOS venster is een 24
tips:
1) Een exe voorbeeld staat op het intranet bekijk wat dit doet.
2) Via IF statements regel je de wijze waarop x en y worden opgehoogd. Neem hiervoor twee richtings variabelen hor en ver. Zet die beide op 1 bij de start. Elke stap worden x en y met hun richting opgehoogd. Als x of y buiten de grens komt, dan wordt de richting omgedraaid (+ wordt en andersom).
Bv
If y=24 THEN ver:=-1
ELSE if y=1 THEN ver:=1;
y:=y+ver;
3) Een balletje schrijven is een O neerzetten, een balletje verwijderen is op die plaats een spatie neerzetten
4) Gebruik de delay functie om even te wachten nadat het balletje is neergezet.
Nu zit ik met het probleem dat ik niet weet hoe ik x en y op moet hogen, iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen, ik vraag dus niet om een complete uitwerking maar alleen hoe ik ervoor kan zorgen dat die x en y positie elke keer als het programma door de lus gaat wordt opgehoogd zonder dat ik dus die posities letterlijk moet gaan definieren. bvd