Toon posts:

[pascal] programmatje: Bouncer

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet de volgende opdracht maken voor school:

De Bouncer. Het DOS venster is een 24 (y) bij 80 (x) character based scherm. Met een GOTOXY kun je de cursor op alle posities tussen 1,1 en 80,24 manouvreren. In deze opgave gaan we daar gebruik van maken door een balletje te programmeren dat tegen de randen van het venster aanstuiterd. Dit balletje moet 32000 stapjes maken (de lus).
tips:
1) Een exe voorbeeld staat op het intranet bekijk wat dit doet.
2) Via IF statements regel je de wijze waarop x en y worden opgehoogd. Neem hiervoor twee richtings variabelen hor en ver. Zet die beide op 1 bij de start. Elke stap worden x en y met hun richting opgehoogd. Als x of y buiten de grens komt, dan wordt de richting omgedraaid (+ wordt en andersom).
Bv
If y=24 THEN ver:=-1
ELSE if y=1 THEN ver:=1;
y:=y+ver;
3) Een balletje schrijven is een O neerzetten, een balletje verwijderen is op die plaats een spatie neerzetten
4) Gebruik de delay functie om even te wachten nadat het balletje is neergezet.

Nu zit ik met het probleem dat ik niet weet hoe ik x en y op moet hogen, iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen, ik vraag dus niet om een complete uitwerking maar alleen hoe ik ervoor kan zorgen dat die x en y positie elke keer als het programma door de lus gaat wordt opgehoogd zonder dat ik dus die posities letterlijk moet gaan definieren. bvd

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-08 22:38

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Als ik zeg for-next lus, kun je dan zelf in je boek/tutorial/whatever kijken hoe die precies werkt?

Dit is btw echt heel erg basic, in de tijd die het je besteed hebt aan het posten van dit bericht, had je het antwoord waarschijnlijk al een keer of drie kunnen vinden.

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

• muba
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-10-2013

muba

Prince of Persia!

Nja beetje basis hoor... nou komtie:
x:=x+1

Lees verdomme je opdracht eens goed!

If y=24 THEN ver:=-1
ELSE if y=1 THEN ver:=1;
y:=y+ver;

Nou, x kun je zelf wel raden... ik ben eigenlijk stom dat ik je help.

Het staat gewoon in je opdracht... je neemt wel de tijd een heel topic hieraan te wijden, maar fatsoenlijk de opdracht (die bijna het hele programma verklapt!) doorlezen zit er niet in? Sorry hoor... 8)7 |:( :O }:O

Wat ben je dan?

[ Voor 38% gewijzigd door muba op 06-12-2002 18:52 ]

Reporter: Mister Gandhi, what do you think of western civilisation?
Gandhi: I think it would be a good idea

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
MUBA: Doe even rustig joh! Als je niet wilt helpen, moet je dat ook niet doen. Meld desnoods het topic in SM of gooi een ICQ'tje hiernaartoe de deur uit.

Knox: Sorry hoor, maar dit is _echt_ wel de basis van het programmeren. De hele opdracht gaat hierover denk ik :) Vraag het maar aan je docent of zoek even op google en je bent er zo uit.
Succces

Dit topic is gesloten.