[html] Plaatje en achtergrond op 16-bit niet dezelfde kleur

Pagina: 1
Acties:

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-02 22:37
Ik wil met gewoon html een plaatje en de achtergrondkleur in elkaar laten overlopen en daarvoor heb ik dezelfde achtergond kleur in html nodig als in het plaatje.

Als ik dezelfde hex kleur in photoshop ervoor gebruik ziet het er goed uit in 32-bits kleuren, maar in 16-bits zie ik een kleurverschil.

Wat doe ik hieraan? Moet ik op een of andere manier voor het plaatje en achtergrond 16 bits kleuren gebruiken? en hoe kom ik daar dan aan?

ohhja, het is alleen bij jpg.. want bij een bmp heb ik geen problemen

[ Voor 8% gewijzigd door Ralpy op 06-12-2002 18:13 ]

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Waarom wil je je site per sé op 16 kleurtjes bekijken? Ik bedoel, userfriendly, ok, maar iedereen is zo onderhand (tenminste op zn eigen computer) wel zo handig dat hij de kleuren opschroeft.
En als je op een smack-computer zit, weet je ook dat de kleuren niet zullen kloppen...

Enfin, terug naar je probleem. 16 kleuren is 16 kleuren, en jouw kleur is helaas net de zeventiende, of komt niet in het palet van mogelijke kleuren voor.
Daar kún je weinig aan doen; of je moet het plaatje sowieso als 16-kleuren gif opslaan. Maar is dat de moeite voor die paar bezoekers die (na al hun hele rijtje dagelijkse pagina's op 16 kleuren te hebben moeten doorploeteren) ook nog eens jouw site krijgen, en dan maar een kleurverschil op de koop toe moeten nemen?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Ralpy
Dark Blue schreef op 06 December 2002 @ 18:00:
Waarom wil je je site per sé op 16 kleurtjes bekijken? Ik bedoel, userfriendly, ok, maar iedereen is zo onderhand (tenminste op zn eigen computer) wel zo handig dat hij de kleuren opschroeft.
En als je op een smack-computer zit, weet je ook dat de kleuren niet zullen kloppen...

Enfin, terug naar je probleem. 16 kleuren is 16 kleuren, en jouw kleur is helaas net de zeventiende, of komt niet in het palet van mogelijke kleuren voor.
Daar kún je weinig aan doen; of je moet het plaatje sowieso als 16-kleuren gif opslaan. Maar is dat de moeite voor die paar bezoekers die (na al hun hele rijtje dagelijkse pagina's op 16 kleuren te hebben moeten doorploeteren) ook nog eens jouw site krijgen, en dan maar een kleurverschil op de koop toe moeten nemen?
Ja, ik heb het over 16- bits kleuren, niet 16 kleuren. En een plaatje opslaan als 16-bits kleuren iets weet ik zo niet hoe niet moet, maar khad wel aan zo'n manier zitten denken

[ Voor 3% gewijzigd door Ralpy op 06-12-2002 18:10 ]

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Jpeg zal de kleurcode net iets kunnen hebben gewijzigd
En dit effect zul je met 16bit duidelijker kunnen zien dan met 32bit omdat het plaatje van zichzelf 32bit is (of eigenlijk 24)

//edit

export eerst naar jpeg, open dan de jpeg opnieuw en gebruik die exacte kleur-code voor de achtergrond, zou moeten werken

[ Voor 27% gewijzigd door Karp op 06-12-2002 19:59 ]

Ik weet alles over digitale toegankelijkheid, of ik weet wie het wel weet.

• MaDDoG
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

MaDDoG

De brakste schakel

Als je geen websafe colors gebruikt kunnen er jammergenoeg altijd kleine kleurverschillen ontstaan.
Wat ik doe om consistent te blijven, is een printscreen maken van mijn webpagina, die in photoshop plakken. Colordropper gebruiken om de kleur te vangen. En die gebruiken. Maar ik heb nog nooit mijn webpagina op 16-bits kleuren bekeken.

"Computer games don't affect kids. I mean if Pacman affected us as kids,
we'd all run around in a darkened room munching pills and listening
to repetitive music."

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Als je de modus wisselt en windows niet herstart verkloot windows de kleuren sowieso dus mocht je op die manier testen, doe het dan nog een keer met herstart.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Helmet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:51
websafe kleuren gebruiken is hier idd de oplossing dit kun je in ps aanvinken :)

Icons are overrated

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

anders als achtergrond een 1px groot bestandje met de achtergrond kleur gebruiken

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Timpie schreef op 07 december 2002 @ 22:42:
anders als achtergrond een 1px groot bestandje met de achtergrond kleur gebruiken
en die kan door jpeg compressie niet net weer van kleur veranderen?

Ik weet alles over digitale toegankelijkheid, of ik weet wie het wel weet.

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Karp schreef op 07 december 2002 @ 22:47:
[...]

en die kan door jpeg compressie niet net weer van kleur veranderen?
Ja, dat zou kunnen, maar photoshop zou tijden zijn compressie ook de verkeerde websafe color kunnen kiezen. :+ Bovendien werkt het gewoon, dus tja..

• Ralpy
kheb nu voor websafe colors gekozen, werkt goed genoeg.. als het gewed is zie ik nog iets verschil, maar das gewoon gezeik van mij

thnx iedereen
Pagina: 1