XaserII/Hardcano vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• TheDataDude
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb laatst een XaserII gekocht en heb twee vragen, maar aangezien ThermalTake op geen van mijn emails/vragen antwoordt, vraag ik het maar ff hier.

De Xaser die ik heb gekocht is de A5000A,
http://www.thermaltake.com/products/cases/5000a.htm
waarin een (enigsinds aangepaste) HardCano 7 zit:
http://www.thermaltake.com/products/hdcooler/hardcano67.htm

Aan de HardCano zit een temperatuurcensor, en deze wilde ik op de achterkant van de core van mijn GF4 plakken, maar daar zitten allemaal contactpuntjes van de core, die aan de andere kant zit. Kan ik deze censor hier zomaar opplakken, of geleidt hij en mol ik dan m'n GF4?

Op de HardCano zit ook een fan-controller, die je volgens de handleiding aan de cpu-fan vast moet maken. Mijn cpu-fan doet het ook goed zonder fan control, maar de 5 casefans die erin zitten maken wel wat lawaai, terwijl dat helemaal niet nodig is. Kan ik meerdere fans (tot en met 5) aan deze controller vastmaken of kan hij dat niet aan?

Alvast bedankt,
EE

Verwijderd

Ja ik wil ook zo'n censor op mijn 3d kaart plakken, volgens mij moet dat gewoon kunnen.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:32

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> DOC

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

ik heb zelf ook de 5000a maar ik heb ooit eens in een topic gelezen dat die hardcano door kan branden als je er 5 fans aan hangt :/ dus ik durf het eigenlijk niet te proberen. en ik denk niet dat die tempsesnor geleid hoor, zit een laagje plastic overheen. (dat oranje)

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Burning_acid schreef op 07 december 2002 @ 11:51:
ik heb zelf ook de 5000a maar ik heb ooit eens in een topic gelezen dat die hardcano door kan branden als je er 5 fans aan hangt :/ dus ik durf het eigenlijk niet te proberen. en ik denk niet dat die tempsesnor geleid hoor, zit een laagje plastic overheen. (dat oranje)
Misschien staat er op het potmetertje van de hardcano wat info? Want 5 fans is toch wel ongeveer 10 watt, terwijl er door hun op wordt gerekend dat je er en cpu fannetje op doet, die maximaal 4 watt trekt....

• Burning_acid
  • Niet online

Burning_acid

cooolkast schreef op 07 December 2002 @ 11:55:
[...]

Misschien staat er op het potmetertje van de hardcano wat info? Want 5 fans is toch wel ongeveer 10 watt, terwijl er door hun op wordt gerekend dat je er en cpu fannetje op doet, die maximaal 4 watt trekt....
ik heb mijn eige pc nu niet bij de hand maar misschien dat EE-tweaker even kan kijken? ik denk dat je die 2 schroefjes op dat ijzerenplaatje van je fancontroller los moet maken zodat je de achterkant eraf kan halen en de potmeter kan zien.

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08-2025
Ik heb dezelfde kast ook met die nep-Hardcano en ik heb de temperatuur sensor op de ACHTERKANT van mijn GF4 geplakt met een stukje plakband. Het werkt perfect en smelt niet weg.

• TheDataDude
  • Niet online
Ik heb hem opengeschroefd, maar ik kan hier niet wijs uit worden, er staat:
code:
1
6A250VAC 10A125VAC

Betekent dit dat ie 6 ampere op 250 volt aankan? Dan zou ie de vijf fans ruim moeten kunnen, maar dat lijkt me wat sterk.

• Burning_acid
  • Niet online

Burning_acid

TheDataDude schreef op 07 december 2002 @ 13:25:
Ik heb hem opengeschroefd, maar ik kan hier niet wijs uit worden, er staat:
code:
1
6A250VAC 10A125VAC

Betekent dit dat ie 6 ampere op 250 volt aankan? Dan zou ie de vijf fans ruim moeten kunnen, maar dat lijkt me wat sterk.
hmz ik is electro noob dus ik weet het ook niet, misschien dat cooolkast het weet?

• TheDataDude
  • Niet online
Ik heb net ff de sensor op de GPU geplakt, en ik post dit met dezelfde computer :)

• Burning_acid
  • Niet online

Burning_acid

TheDataDude schreef op 07 December 2002 @ 13:55:
Ik heb net ff de sensor op de GPU geplakt, en ik post dit met dezelfde computer :)
als je dan toch bezig ben kan je dat van die fans dan ook nie ff proberen, ben wel benieuwd eigenlijk :) alleen moet je dan denkik wel je molex stekkertje eraf halen, en dat plugje die uit je hardcano komt en met kroonsteentjes aan elkaar zetten.

• TheDataDude
  • Niet online
Burning_acid schreef op 07 December 2002 @ 14:04:
[...]

als je dan toch bezig ben kan je dat van die fans dan ook nie ff proberen, ben wel benieuwd eigenlijk :) alleen moet je dan denkik wel je molex stekkertje eraf halen, en dat plugje die uit je hardcano komt en met kroonsteentjes aan elkaar zetten.
Ik probeer liever niet die fans uit voordat ik weet wat die letters betekenen. Hierboven had iemand al gezegd dat de sensor wel gewoon goed ging, dus dat 'durfde' ik wel. Voor de connectie heb ik een apart snoertje meegekregen voor 3pins -> 4pins, dus hoef ik niks te knippen :)

• Burning_acid
  • Niet online

Burning_acid

TheDataDude schreef op 07 december 2002 @ 15:32:
[...]

Ik probeer liever niet die fans uit voordat ik weet wat die letters betekenen. Hierboven had iemand al gezegd dat de sensor wel gewoon goed ging, dus dat 'durfde' ik wel. Voor de connectie heb ik een apart snoertje meegekregen voor 3pins -> 4pins, dus hoef ik niks te knippen :)
damn heb jij wel zo'n kabeltje gekregen ikke niet :( en ik weet ook niet waar ik ze moet kopen, heb niet echt zin om te gaan knippen enzo.

Verwijderd

Ik gebruik die 3standen switch voor de cpu fan. Ik durfde er ook niet zomaar 5 fans op aan te sluiten. Bovendien vind ik die 3 standen maar beperkt. Eigenlijk suckt dat regelding. Had ik toch wat meer van verwacht toen ik die case kocht (tt xaser5000+) Maar op de cpu kan ik'm op dit moment nog wel gebruiken. Staat nu altijd op medium en dat is zo'n 2500 rpm. Maar ik wil mijn cpufan ook zelfregelend hebben. Werkt dat thermometertje met een batterijtje trouwens? Bij mij vind ik'm maar slechtafleesbaar. Hadden ze toch ook véél beter kunnen doen met een oplichten display. Iets voor een mod... Ik vind het niks zo!

De case fans heb ik zelf iets voor gemaakt. Een spannings regelaar met ntc.(elektuurschemaatje). Ntc hangt in de uitgaande luchtstroom net achter een fan. Met een instelpotje kan ik een voorinstelling maken.
Ik heb trouwens 1 van de 5 casefans vervangen door een type mét sensor en die aangesloten op het mobo! :- ) Kan ik ook mooi zien wat mijn regelcirkwietje doet. Met 5 fans hoeft het allemaal niet zo hard en ze draaien nu maximaal rond de 2000 toeren.

De voeding regelt zijn eigen fans zelf. Dat doettie heel netjes.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2002 22:02 ]

• Burning_acid
  • Niet online

Burning_acid

ja dat lcd'tje en die tempmeter werken met een knoopcel batterij (achterkant van schermpje)
en ik denk dat het wel slim is om een apart dingetje te maken voor die 5 cae fans, misschien naast die front ingangen van USB en firewire een draaiknop maken en daar die fan's aan vast fabriceren :) denk dat ik dat maar ga proberen.

Verwijderd

Ik heb nog een drivebay vrij en ik heb in het plaatje een 2mm gaatje geboord en daar een 20-slagen instelpotje achter gesuperlijmd. Misschien was een schakelaartje al genoeg geweest eigenlijk. Een zomer en winterstand. Maar dat kan ik pas volgende zomer uitvogelen. Ik heb 'm nu minimaal staan (zie mijn vorige post).

Ik denk erover het zaakje op 7 volt te zetten want die hoge toeren heb ik toch nooit nodig. Ik ben niet zozeer een overklokker, maar meer een die-hard stilte freak :- )

• TheDataDude
  • Niet online
Maar er is niemand die deze code begrijpt?
code:
1
6A250VAC 10A125VAC

[ Voor 1% gewijzigd door TheDataDude op 08-12-2002 14:32 . Reden: typo ]

Verwijderd

6 Ampere bij 250V wisselspanning of 10A bij 125V wisselspanning
Dat slaat puur en alleen op de schakelaar en dat zegt verder niks

Maar er moeten ook actieve componenten bij zitten die de spanning regelen bij de 3 standen. De vraag is dus hoeveel die kunnen hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2002 14:47 ]

• TheDataDude
  • Niet online
Ik heb even beter gekeken naar alle componenten achter de schakelaar, het enige dat daar te lezen valt is dit:
code:
1
WDFP RSFR TUBE 125'

Volgens mij slaat dit alleen op het afschermlaagje, dus hier heb ik niks aan. Daarin (in de rubberen 'tubes' zitten volgens mij twee weerstanden van ong. 2cm lang. Maar dat zegt natuurlijk ook niets...

Verwijderd

Hmmm misschien wordt de spanning wel passief geregeld, met alleen een paar weerstanden. In dat geval kun je er maar 1 fan aan hangen, anders zakt de spanning teveel en worden die weerstanden veel te heet. Dat zou wel een belachelijk goedkope oplossing zijn trouwens.
Ik heb iets met een spanningsregelaar gemaakt (LM317T) en daar hangen alle 5 fans nu achter. Dat dingetje wordt nog maar nauwelijks warm. Ik heb'm nu op proef op 7 volt draaien, maar ik zie dat de zaak (mobo en processor) nu toch wel behoorlijk warm wordt. Daar ben ik niet zo blij mee. Weer terug naar 12V dus. Fans draaien nu ook ruim minder dan 1200rpm want asusprobe ziet ze niet meer draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2002 15:36 ]

• TheDataDude
  • Niet online
Ik weet wel iets van theorie van elektronica, maar praktisch ben ik niet... Ik kan dus echt niet zeggen of het nou weerstanden zijn of niet. Het zijn twee cilinders van 2 cm lang en 2mm doorsnee. Eromheen zit een soort rubber.

Verwijderd

En dat is alles wat er om die schakelaar heen zit? Ja probleem hier is dat ik die bay er niet meer uit kan halen, omdat ik die usb kabel al op mijn mobo heb zitten en dat ís me een gepiel. Anders had ik wel even gekeken. Dat 'rubber' kan wel krimpkous zijn.

Misschien kun je eens kijken of de fans veel langzamer gaan draaien als je er 2 aan hebt hangen ipv 1. In dat geval is de boel namelijk niet gestabiliseerd en werkt het dus met weerstanden.

• TheDataDude
  • Niet online
Als je de bay er een klein stukje uitschuift, en dan de twee schroefjes losdraait kan je de hele controller eruithalen, misschien wordt je dan wat wijzer. Ik ga het zo denk ik even uitproberen.

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Die 5 fans gaan perfect op die "hardcano", maak je daar maar geen zorgen over, bij mij zit de CPU fan er ook nog eens op, nix aan de hand :)

...

• Burning_acid
  • Niet online

Burning_acid

PhatFish schreef op 08 december 2002 @ 23:10:
Die 5 fans gaan perfect op die "hardcano", maak je daar maar geen zorgen over, bij mij zit de CPU fan er ook nog eens op, nix aan de hand :)
en hij wordt niet heet ofzo? hmz das wel leuk nieuws :)

• TheDataDude
  • Niet online
Ik krijg net een mailtje terug van XXLcases, waar ik de case vandaan heb:
Hi,

Nee, das helaas niet mogelijk. Eentje regelen zou kunnen, alle 5 niet.

Groet,

Klaasjan Nijland
XXLcases.nl
Dit is nogal in strijd met wat PhatFish zegt, zou XXL cases dit zeggen omdat ze het zelf niet weten en bang zijn voor garantieclaims?

Verwijderd

bij de thermaltake kasten (ook chieftec) zit ook helemaal geen handleiding. 'u zoekt het maar lekker zélf uit' is kennelijk hun credo. Okee, het meeste is wel duidelijk, maar ik heb ook de winkel waar ik de kast heb gekocht met dit soort vragen moeten lastigvallen. Prima service hoor trouwens, moet ik zeggen (freezing hardware). Op de diverse websites wordt je ook niet wijzer.

*zou* kunnen? haha ook al niet zeker dus?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2002 20:31 ]

• Burning_acid
  • Niet online

Burning_acid

ja en ik heb Thermaltake ook al diverse keren een mail gestuurd maar die reageren helemaal niet :( de case is leuk maar de service van de fabrikant is echt bagger. (geen reactie op meel, geen boekje bij case)

Verwijderd

Wel uitgekomen verder?

• Burning_acid
  • Niet online

Burning_acid

neej :( die tempsensor is kaduuk maar kan geen nieuwe vinden heb hun gemeeld om specs enzo maar reageren niet.

• TheDataDude
  • Niet online
Burning_acid schreef op 11 december 2002 @ 16:50:
[...]

neej :( die tempsensor is kaduuk maar kan geen nieuwe vinden heb hun gemeeld om specs enzo maar reageren niet.
Je kan ff naar Taiwan bellen :)

Ik heb wel een boekje bij m'n case gekregen, waarin uitgelegd staat hoe alle moet, maar dan ook in telegramstijl:

- Het moederbord aansluiten.
Schroef het moederbord in de case.

- De temperatuursensor aansluiten.
Plak de sensor op hetgene dat u wilt meten. (Heatsinks, fans e.d.)

- De controller aansluiten.
Sluit het voedingstekkertje aan op de voeding. Sluit de 3-pin aan op de fan. Sluit de andere aan op het moederbord.

Ik ben er nog niet achter of t nou wel kan, en ben een btje bang om m stuk te maken...

Verwijderd

Op de website van TT staat een handleiding met ongeveer even 'glasheldere' uitleg...
Daar kom je niet veel verder mee. Sja... het wachten is op iemand die het dan maar probeert. Die iemand ben ik in elk geval niet. Ik ben heel tevreden met mijn eigen oplossing.
Het is écht niet moeilijk om zelf iets in elkaar te bakken Het schemaatje dat ik heb gebruikt heb ik volgens mij ook ergens hier opgepikt. Is 1 LM317, 1 NTC en 1 weerstand... oh en nog een condensatortje, maar die is niet echt belangrijk. De waardes van de ntc en weerstand weet ik niet uit mijn hoofd. Met dat schemaatje heb kun je prima alle 5 fans aansturen en ze zijn dan temperatuurgeregeld! da's toch veel mooier?

• Burning_acid
  • Niet online

Burning_acid

mja idd dat boekje heb ik ook wel gehad maar om nou te zeggen dat je er wijs uit wordt :/
ik wil het wel proberen met die fan's maar: Ik heb me pc nu niet hier, en ik heb geen kabeltje dat van 4-pins molex naar 3-pins stekkertje gaat om die fan's aan te sluiten en heb niet echt zin om in die kabels te gaan knippen :)

Verwijderd

Ohhh ik ben al lekker aan het knippen geweest hoor. Daar zit ik niet mee. Het is trouwens leuk om 1 van die 5 fans te vervangen door éen die wél sensort. Dan kun je het gele draadje (samen met de zwarte) aansluiten op je mobo. Kun je dus zien hoe hard ze draaien. Dat is dus hetzelfde idee als wat je kunt doen met die 'hardcano' schakelaar. Daar hangt ook een sensordraadje aan voor op het mobo.

• TheDataDude
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 December 2002 @ 18:31:
[...] Dat is dus hetzelfde idee als wat je kunt doen met die 'hardcano' schakelaar. Daar hangt ook een sensordraadje aan voor op het mobo.
Daar was ik ook al achter ja... Alleen wil ik weten of ik er 5 aan kan hangen...

• Strider
  • Laatst online: 20:27
5 fans gaat niet!!! Dat kan dat ding nooit aan! Gaat gegarandeerd kapot!

[ Voor 11% gewijzigd door Strider op 11-12-2002 20:09 ]

BlaBlaBla

Pagina: 1