Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

7v stressvol voor PSU's?

Pagina: 1
Acties:

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 07:35

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik las dat 7v (verbinding tussen 12v en 5v) nogal stressvol kan zijn voor PSU's.
Dit kan vroegtijdig overlijden en instabiliteit veroorzaken.
(Ik heb zelf een 450W Enermax t.o.t.l. (top of the line))

Dit kan kloppen waardoor 5v toch beter is om de fans op te laten lopen, maar veel fans gaan pas draaien boven 6v.. dus... lastig als je de switch vergeet of door een andere reden stopt de fan even.

Wie weet hier meer over?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Swop1200
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06-2023
Niet echt het antwoord waar je op wachtte, maar als je die fan's nou op een oude adapter zet van 7 volt (ff zoeken, moet wel te vinden zijn denk ik). Dan ff de 220Volt aansluiting van de adapter aansluiten aan de 220 in de voeding en klaar! :)

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
in principe verbind je inderdaad twee verschillende circuits binnen je PSU (je 5V en je 7V) Ik denk dat niet schadelijk is, maar het zorgt wel vaak voor voltschommelingen

Verwijderd

Weer een goed argument om een LM317 schakeling te maken in je baybus.

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 09:08
Maaar, dat is ook niet efficient op lage fanspeeds :/

Verwijderd

Solosmots schreef op 06 December 2002 @ 16:51:
Maaar, dat is ook niet efficient op lage fanspeeds :/
Waarom dat nou weer niet ? Met een kickstart schekelingetje draaien ze zelfs op 3V nog goed (bij mij dan)

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
ik heb een antec psu van 400W en ik heb 2 fans bijna altijd op 7 volt de draaien. nooit probs gehad. wel ff de fanmonitor niet aansluiten, daar gaat ook nog een stroompje door..

Mn 3D printer blogje..

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

FXL schreef op 06 December 2002 @ 17:02:
ik heb een antec psu van 400W en ik heb 2 fans bijna altijd op 7 volt de draaien. nooit probs gehad. wel ff de fanmonitor niet aansluiten, daar gaat ook nog een stroompje door..
je bedoelt de RPM sensor? dat is toch gewoon een reed-contactje verbonden met de ground? [in dit geval dus 5v?] wat kan daar mis mee gaan eigenlijk?
ik heb een LM317 schakelingetje, kan het dan ook kwaad?

Gregor van Egdom Krekr

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-11 11:39

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Je kan toch ook een potmeter van circa 30 ohm tussen de 12 V plaatsen, en dan gewoon de ground met de -12 V verbinden. Zo kan je zelf de speed instellen (want je regelt de voeding voor de fan). Dus zou je em in principe ook op 7 V kunnen laten draaien. (Alleen is het 12 V met enige weerstand.)

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
nope is geen reed contactje maar een open collector uitgang

de 7v methode is idd niet de mooiste oplossing die je kunt bedenken
daarom prak ik er als het ff kan een 7808 tussen dan heb je 8V aan 1A ter beschikking

zonder dat je akelige stroompjes terug je voeding (of beter gezegd je verbruikers) in gaat sturen

Repareren doe je zo.

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

Sine schreef op 06 december 2002 @ 22:45:nope is geen reed contactje maar een open collector uitgang
owk, maar die LM317 schakelingen zijn dus niet schadelijk voor je mobo?

Gregor van Egdom Krekr

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Kr3Kr schreef op 07 December 2002 @ 16:42:
[...]
owk, maar die LM317 schakelingen zijn dus niet schadelijk voor je mobo?
Nee hoor, voor de psu blijft het een +12V naar massa.
De LM317 zorgt er alleen voor dat er achter een andere spanningsverschil komt tussen + en massa, en dat krijgt de fan dus.

Wel is het zo dat er nooit meer 12V over de fan komt te staan, omdat er altijd een spanningsval van (uit mijn hoofd) 1,2V over de LM317 is, zodat de fan maar 10,8V maximaal krijgt. (maar dat is met een wisselschakelaartje wel op te lossen, of continu variabel tussen 6V en max (10,8V) (mijn schema voor baybus) of 12V direct van de psu)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1