[destilatie] waterkoelspul gebruiken voor destilleren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.318 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20252

Topicstarter
aangezien mijn hobby likeur-maken is moet ik eerst alcohol stoken om likeur te kunnen maken. Hiervoor heb ik een mooie glasopstelling:

rondbodemkolf, vigreux kolom >:) , koeler

Nu heb ik mijn koeler op de wasmachineaansluiting aangesloten om zo de alcoholdamp tot voeistof te kunnen koelen. Omdat ik meestal iets van 20 liter destileer (in porties) kost dit nogal veel water en da's zonde.

Nu wil ik een gesloten systeem bouwen zodat ik niet zoveel water verspil maar het koelwater mag een niet te hoge temp. (logisch) krijgen. Nu zat ik te denken aan een gelijksoortige opzet zoals voor waterkoeling wordt gebruikt. Ik vraag mij dus ook af of dit systeem voldoende capaciteit heeft om het opgewarmde water te koelen.

verdampingstemp van alcohol : ongeveer 78 C . De alcohol zal condenseren wanneer het beneden deze temperatuur komt maar het koelen gaat het efficiënst als het verschil tussen koel-oppervlak en alcoholdamp zo groot mogelijk is. Zo raak je zo min mogelijk alcoholdamp kwijt.

de alcoholdamp heeft een temp. van MINIMAAL 78 graden (de damp kan dus ook een hogere temp. hebben)

systeem: waterpomp, radiator + ventilatoren , koeler

Ik zat te denken dat als het koelwater tot kamertemp afgekoeld kan worden dat dat genoeg moet zijn voor een redelijke efficiente koeling van de kolom.
Aangezien het me te ingewikkeld wordt om de temp. beneden kamertemperatuur te krijgen lijkt dit me de beste oplossing.

Wat denken jullie, zal dit systeem genoeg moeten kunnen koelen als ik een voldoende grote radiator gebruik of moet ik het idee laten varen en water blijven verspillen.

Oh ja, mochten er mensen zijn die een goed idee hebben om de temp. lager dan kamertempratuur te krijgen dan hoor ik dat graag. Mij lijkt het niet mogelijk om dit zonder een koelkastachtige constructie te doen (of is dit simpel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06 18:22
je kunt altijd meer radiatoren, ventilatoren, koelers ed achter elkaar hangen enzo, dus dan krijg je het vast wel koel genoeg!!

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Venkeroz schreef op 06 December 2002 @ 15:59:
je kunt altijd meer radiatoren, ventilatoren, koelers ed achter elkaar hangen enzo, dus dan krijg je het vast wel koel genoeg!!
Ja dat kan natuurlijk maar het is niet de bedoeling dat ik 5 radiatoren achter elkaar moet zetten. Het koelsysteem moet wel een beetje handzaam blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-07 13:32

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

OH >> DOC

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48293

kun je geen oude biertap installatie op de kop tikken? dat word erg koud.. dus gewoon die leidingen door die grote bak enzo en dan zonder die kraan.. 2 slangen erop en ej hebt water dat tot 5 graden gekoelt van worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 48293 schreef op 09 December 2002 @ 14:40:
kun je geen oude biertap installatie op de kop tikken? dat word erg koud.. dus gewoon die leidingen door die grote bak enzo en dan zonder die kraan.. 2 slangen erop en ej hebt water dat tot 5 graden gekoelt van worden..
Hmmm, volgens mij wordt dat flink koud door het koolzuur. Vast koolzuur is
-80 celcius en zorgt voor de bubbeltjes in het bier. Dat zou betekenen dat ik om de zoveel tijd koolzuur zou moeten gaan kopen. Ik weest niet of dat kan als je geen tapvergunning of zoiets dergeliks hebt.

het makkelijkste lijkt mij om het via een radiator te doen (is ook nog eens low-cost). Maar ik vraag mij af of ik water van ongeveer 60-70 graden tot kamertemperatuur krijg afgekoeld. De bedoeling is om een zo compact mogelijk systeem te maken die goed koelt. De herrie die het ding maakt is niet zo interessant al moet het niet op een orkaan gaan lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

De hoeveelheid hitte die je kwijt moet raken is het belangrijke gegeven. Nu is dat niet zoveel, dus een standaard waterkoelopstelling (pomp->rad->warmtewisselaar) werkt wel. Zeker als je ergens een RVS platenwarmtewisselaar aan zou kunnen komen; dan zul je nauwelijks nog alcohol verliezen.

Tip: gewoon een voorraadvat met water zal in jouw geval misschien nog wel beter werken. Dus geen radiator en fan e.d., maar gewoon 20-50 liter water in een reservoir en rondpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharad R
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-06 22:23

Sharad R

lurking is an art

Wat als je en klein reservoir er aan hangt, met een TEC er aan vast...(zodat dit als een soort van koelblok op een cpu oid functioneert)

Je zal dan waarschjineljik wel een rad nog njodig hebben, maar een TEC zal net als een peltier het water onder kamer temp kunnen krijgen...
kost je wel wat aan energie...maar het kan wel dan

The more I learn, the less I know, I just realised

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56146

Mocht je 't nog deze herfst/winter gaan proberen, hang dan eventueel je radiator buiten. Dan kom je denk ik zeker onder de kamertemperatuur. (lijkt me overigens toch wel werk voor in een schuurtje of zuurkast...)

Oh, hoeveel Watt is je verwarmingsmantel eigenlijk?

ennuh, niet vergeten de voorloop weg te donderen hé...

offtopic:
Waar heb jij die vigreux vandaan? Wij zijn er hier namelijk twee kwijt.. ;)

Topicstarter
Zo ben er weer. Chello is de laatste tijd weer lekker bezig. Ik kon vanaf gisterenmiddag niet meer op GoT komen ........

Ontopic:

Interessant Dabit,een platenwarmtewisselaar. Ik heb nu zo'n dubbelwandige glasbuizenkoeler maar misschien is een platenwarmtewisselaar wel efficienter. Dat zal ik even uitzoeken. Ikheb een bedrijfje al gemaild voor prijzen.
Ik denk trouwens wel dan een grote bak met water niet voldoende is want als je een hele dag aan het destilleren bent dan warmt het water toch behoorlijk op en gaat de efficientie verloren.

Enne Sharad_R, nu ben ik niet bekend met wc maar een TEC is dat een peltier achtig iets ? De search leverde iets van 543 hits op en waren vrij algemeen ............

Happy_on_MDMA, mijn verwarmingsmantel die ik momenteel gebruik is 2*250 watt. Ik heb nog een grotere van 2*500 watt maar die doet het niet. Het is al een vrij oud beestje dus ik zal 'm door onze electronica afdeling moeten laten maken of zelf even prutsen. Voor de grote verwarminsmantel heb ik trouwens nog geen rondbodemkolf. Deze zijn vrij duur dus eerst de mantel aan de praat krijgen voordat ik er een koop (een 10 liter denk ik).

Normaal gesproken destilleer ik in ons washok met het raam open. Ach, er zijn geen open vlammen in de buurt en de koeling is vrij efficient (denk ik) dus voordat er een gevaarlijk alcohol/zuurstof mengsel onstaat moet er wel flink wat gebeuren.

Goed he die vigreux kolom, geeft een mooie scheiding. Ik kan het alcoholfront helemaal volgen tot de thermometer in mijn destillatiebrug en zelfs het koelelement. Gelukkig hadden we zo'n ding nog liggen. Niemand gebruikt ze meer voor experimenten dus ja, ze liggen in een la of doen "nuttig" werk zoals amandel likeur maken !!! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 20252 op 12-12-2002 08:57 ]

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46

TMoose

Mooooooose !!

O.K. je moet dus maximaal 1 kW aan warmte afvoeren. Dat is dus net wat meer dan de gemiddelde PC. Maar ik denk dat een goede rad met fan die je buiten hangt, aangesloten op de koeleruitgang, alles wel tot een aanvaardbare temp terug moet kunnen koelen. Vervolgens een buffervat van zo'n 10 liter, en rondpompen maar :). Misschien dat je een grote rad (Van een auto?? ) kunt gebruiken als een PC-WC rad niet voldoende capaciteit heeft..

Oh, en die bierkoelers gaan tot onder kamertemp, omdat er een gewone freon-koelinstallatie onderin ziet, die een waterbak koelt, waarin een spiraal hangt waardoor het bier dan weer loopt.

Een andere oplossing zou een grote "Bong" kunnen zijn. Hierbij koel je het water af door het gedeeltelijk te laten verdampen. Dit kost wel wat water, maar kan tot onder de omgevingstemperatuur koelen.

Ik ben nu ook wel weer enthousiast geworden :) Heb ook nog wat destillatieapparatuur inc, spijkeropzet en bolkoelers staan, en ook een extractieapparaat om zelf geur- en smaakstoffen te extraheren en concentreren :).

Komende maanden maar weer eens een projectje starten :)

Success ermee :D .

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is die 20 liter de hoeveelheid die je verwarmt of de hoeveelheid alcohol die je overhoudt?

Laten we uitgaan van de hoeveelheid alcohol, (worst-case-scenario) dan praten we over 16 kg alcohol (dichtheid van 0,8 kg/l) op een temperatuur van 78 graden afkoelen tot 20 graden.

Met een warmtecapaciteit van 2340 J/kg/K, is dat 2340*16*58 = 2.171.520 J in een dag (we nemen 6 uur, het blijft een hobby), is afgerond 360.000 J/uur, 360.000/3600=100 J/sec. (Watt is J/s)

Dit komt dus neer op een warmte-afgifte van 100 Watt.
Toevallig komt dit overeen met een flink overgeklokte processor. In de praktijk is gebleken, dat een standaard waterkoeling dit aankan en het water op een temperatuur rond de 30 graden kan houden.

Dus mijn advies is: Schaf een pompje, een reservoir en een kachelradiator aan en ga dit gebruiken.

Topicstarter
Zelf zat ik ook aan een grote rad van een auto te denken TMoose, een bong lijkt me niet zo'n goed plan want het gaat om water besparing.

Enne KifArU, 20 liter is de hoeveelheid die je verwarmt want 20 liter alcohol is schrikbarend veel (het blijft een hobby he!). Met een procent van ongeveer 15% krijg je (60-70% eerste keer destilleren) ongeveer 4 liter destillaat. Na nog een of twee keer destilleren is dit ongeveer 3 liter.

Maarre eerdaags even proberen, eerst een brouwsel inzetten ben een stuk enthousiaster geworden voor mijn idee !!!!!

offtopic:

TMoose, maak je wel eens andere dingen met je apperatuur naast het stoken. Ik heb nog een rotavapor staan .........
Pagina: 1