Ik heb planet internet en die blokt voor ADSL klanten poort 25. Dit hebben ze gedaan om SPAM te voorkomen. Opzich totaal te begrijpen maar ik wel graag een mailserver draaien. Het advies van de helpdesk was om de server op een andere poort te zetten. Dit lijkt mij niet mogelijk maar misschien dat het toch kan. Kunnen jullie mij misschien uitleggen hoe ik toch kan mailen achter een planet adsl verbinding. De helpdesk daar is ook niet echt bepaald goed te noemen
Ik moest 15 minuten wachten om een bagger antwoord te krijgen
Ja over mailrelay had ik ook al gehoord, maar dan bel ik ze op krijg ik een bagger antwoord word ik doorverbonden wacht ik tien minuten en neemt niemand op:?
ook op de site van Planet staat dit vrij duidelijk aangegeven:
you need to configure mailrelay.planet.nl as secondary (=20) MX for the domain
als je dat niet begrijpt; moet je je even gaan verdiepen in hoe dns records werken! maar het komt er dus wel op neer, dat mailrelay alleen icm. domeinnaam werkt; als je puur op IP een mailserver wilt gaan draaien moet je idd een andere poort gaan gebruiken!
you need to configure mailrelay.planet.nl as secondary (=20) MX for the domain
als je dat niet begrijpt; moet je je even gaan verdiepen in hoe dns records werken! maar het komt er dus wel op neer, dat mailrelay alleen icm. domeinnaam werkt; als je puur op IP een mailserver wilt gaan draaien moet je idd een andere poort gaan gebruiken!
en nee, ik houd niet van voetbal... :)
Ik heb dit gedaan bij dyndns maar m'n smtp port staat nog steeds niet open, ik kan d'r van buiten af niet naar telnetten. En ik wil geen bind gaan draaien.
Verwijderd
Dit komt van :
http://web.planet.nl/net.speed/spamout.html
Ontvangen met Eigen MTA
Het IP adres dat men bij ADSL krijgt is semipermanent. Voor 'normaal' gebruik van internet is het niet relevant welk IP adres iemand heeft. Het IP adres is alleen belangrijk voor degenen die servers draaien. Indien men als ADSLer een eigen MTA voor ontvangen van mail op 'thuisdomein.nl' gaat gebruiken dan moet men het volgende doen:
in de manual van de mailserver opzoeken hoe maatregelen tegen spammen en open relays moeten worden genomen
Mailserver zodanig configureren dat hij mail voor thuisdomein.nl ook accepteert (Zie betreffende man-pages)
In het DNS de MX records als volgt richten:
thuisdomein.nl MX 10 smtp.thuisdomein.nl
thuisdomein.nl MX 20 mailrelay.planet.nl
smtp.thuisdomein.nl A 213.10.x.y
Hierbij is 213.10.x.y het IP adres van de ADSL lijn zoals dat op Internet is te zien. Je moet hier je eigen adres invullen (anders gaat de mail dus naar de eigenaar van dat adres...........)
Hoe werkt het:
Als een mailtje vanaf een externe mailserver verstuurd wordt kijkt men eerst naar het 'laagste' MX record. Het eerste MX record wijst naar de eigen machine. Echter, de 'inkomende OpenRelay blok' zorgt er voor dat de externe mailserver de eigen machine niet kan 'zien'. De externe mailserver denkt dat eigen machine plat ligt, en probeert dus het volgende MX record. Dat is een van de twee mail-gateways. De mail-gateways staan op het planet mail-platform en kunnen wel gezien worden. We hebben ze redundant uitgevoerd.
Het mailtje staat nu op een van de mail-gateways. Deze kunnen nu anti-relay en anti-spam maatregelen treffen. De mail-gateways kunnen de machines van de klanten, dus ook de 'eigen mailserver' 'zien', zonder last te hebben van de 'inkomende OpenRelay blok'. Het mailtje wordt met een kleine omweg via de mail-gateways afgeleverd. Als extra service vervullen de mail-gateways de rol van mail-buffer als de eigen mailserver onverhoopt down is.
Dus.... met telnet kan je het niet testen.
http://web.planet.nl/net.speed/spamout.html
Ontvangen met Eigen MTA
Het IP adres dat men bij ADSL krijgt is semipermanent. Voor 'normaal' gebruik van internet is het niet relevant welk IP adres iemand heeft. Het IP adres is alleen belangrijk voor degenen die servers draaien. Indien men als ADSLer een eigen MTA voor ontvangen van mail op 'thuisdomein.nl' gaat gebruiken dan moet men het volgende doen:
in de manual van de mailserver opzoeken hoe maatregelen tegen spammen en open relays moeten worden genomen
Mailserver zodanig configureren dat hij mail voor thuisdomein.nl ook accepteert (Zie betreffende man-pages)
In het DNS de MX records als volgt richten:
thuisdomein.nl MX 10 smtp.thuisdomein.nl
thuisdomein.nl MX 20 mailrelay.planet.nl
smtp.thuisdomein.nl A 213.10.x.y
Hierbij is 213.10.x.y het IP adres van de ADSL lijn zoals dat op Internet is te zien. Je moet hier je eigen adres invullen (anders gaat de mail dus naar de eigenaar van dat adres...........)
Hoe werkt het:
Als een mailtje vanaf een externe mailserver verstuurd wordt kijkt men eerst naar het 'laagste' MX record. Het eerste MX record wijst naar de eigen machine. Echter, de 'inkomende OpenRelay blok' zorgt er voor dat de externe mailserver de eigen machine niet kan 'zien'. De externe mailserver denkt dat eigen machine plat ligt, en probeert dus het volgende MX record. Dat is een van de twee mail-gateways. De mail-gateways staan op het planet mail-platform en kunnen wel gezien worden. We hebben ze redundant uitgevoerd.
Het mailtje staat nu op een van de mail-gateways. Deze kunnen nu anti-relay en anti-spam maatregelen treffen. De mail-gateways kunnen de machines van de klanten, dus ook de 'eigen mailserver' 'zien', zonder last te hebben van de 'inkomende OpenRelay blok'. Het mailtje wordt met een kleine omweg via de mail-gateways afgeleverd. Als extra service vervullen de mail-gateways de rol van mail-buffer als de eigen mailserver onverhoopt down is.
Dus.... met telnet kan je het niet testen.
Waarbij je wel weer alle spam om je oren krijgt...........
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Pagina: 1