Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LPT] DC Motor schemaatje, zo juist?

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 15:01

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
he mensen, ik ben weer eens een keer aan het prutsen met een motor aansturing ivm mŽn WPR unit (Webcam-Pitch-and-Rotation (C)2002 BaRF) en nu heb ik dit even gekladderd als aansturing voor de motortjes.

De voorschakeling heb ik af, das gewoon het standaard lpt interface gebeuren in de vorm van een weerstandje plus bc547 etc, en nu wil ik dus dat er 2 data pins gebruikt worden om 2 relais te schakelen, waarbij softwarematig gechecked wordt dat ze niet allebei tegelijk aangaan.

pin 1 aan, rechtsom, pin 2 aan linksom (bv), en geen pin aan: uit (duh :P)

Afbeeldingslocatie: http://www.digitalgrey.section4.net/images/lpt.jpg

of doe ik te moeilijk? :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Wat er nu kan gebeuren is kortsluiting! Wanneer de beide relais aan gaan (bijvoorbeeld tijdens opstarten) zal er mooi vuurwerk te zien zijn achter je kast!

Maak voor beide motorcontakten een enkelvoudig relais met maak en verbreekcontakt. Op de maak zet je + en op de verbreek -. Nu heb je drie mogelijkheden: links, rechts, STOP.

Met twee diodes kun je ook nog een free running mode toevoegen. Dan draait de motor uit... :)

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
Benadski schreef op 06 December 2002 @ 14:14:
Wat er nu kan gebeuren is kortsluiting! Wanneer de beide relais aan gaan (bijvoorbeeld tijdens opstarten) zal er mooi vuurwerk te zien zijn achter je kast!

Maak voor beide motorcontakten een enkelvoudig relais met maak en verbreekcontakt. Op de maak zet je + en op de verbreek -. Nu heb je drie mogelijkheden: links, rechts, STOP.

Met twee diodes kun je ook nog een free running mode toevoegen. Dan draait de motor uit... :)
ja, voor die kortsluiting maak ik dus een softwarematige beveiliging, alleen je hebt wel gelijk, want dan moet ie niet ingeplugged zijn bij het opstarten enzo! :X

maar als ik volgens jou enkelvoudige relais gebruik met maak en breek, dan moet het werken? maar dan moeten ze toch alletwee geschaked worden? kun je het misschien even schetsen ofzo? :)

en ik zat te denken aan het invoegen van diodes, maar in mijn schema zou ik ze nergens kunnen plaatsen, dus hoe zou het wel moeten? En wat bedoel je met uitdraaien? :P

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Zie ik dat nou verkeerd of wordt die LPT dinges geschakeld door 12V? Denk dat het andersom moet zijn?

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
insan1ty schreef op 06 december 2002 @ 14:58:
Zie ik dat nou verkeerd of wordt die LPT dinges geschakeld door 12V? Denk dat het andersom moet zijn?
nee, die 12v slaat op de motor spanning :) (dat is het voltage dat door het relais wordt geschakeld)

[ Voor 11% gewijzigd door BaRF op 06-12-2002 15:04 ]

• MrDraw
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 20:07
Zoiets heb ik ooit gebouwd om LEGO-motortjes :P aan te sturen, maar dan met behulp van een L293D van STMicroelectronics, zie http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/1330.pdf voor datasheet. Is in ieder geval een erg gemakkelijke oplossing. B)

Specs

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
MrDraw schreef op 06 december 2002 @ 15:18:
Zoiets heb ik ooit gebouwd om LEGO-motortjes :P aan te sturen, maar dan met behulp van een L293D van STMicroelectronics, zie http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/1330.pdf voor datasheet. Is in ieder geval een erg gemakkelijke oplossing. B)
* BaRF leest :P

ik wil ook lego motoren gebriuken, het is gewoon DE ideale manier om een rotatie platorm e.d. te bouwen :D

Verwijderd

Je kunt dit ook doen met een brugschakeling van 4 transistoren, daarmee heb je geen kans op "verboden" combinaties die kortsluiting kunnen veroorzaken. Op het internet staan daar geloof ik wel een aantal voorbeelden van beschreven

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 december 2002 @ 15:41:
Je kunt dit ook doen met een brugschakeling van 4 transistoren, daarmee heb je geen kans op "verboden" combinaties die kortsluiting kunnen veroorzaken. Op het internet staan daar geloof ik wel een aantal voorbeelden van beschreven
ja, die was ik oorspronkelijk aan het zoeken toen ik op dit idee kwam :P

editje:
Afbeeldingslocatie: http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits/Switching/motor.gif

:)

[ Voor 12% gewijzigd door BaRF op 06-12-2002 15:47 ]

Verwijderd

ik weet niet wat voorn relais je heb maar je neemt twee relais met allerbij een wissel kontact
op [NC] doe je gnd, op [NO] +12vdc en op [C] doe je een pool van je motortje (andere relai net zo allen dan de andre pool van je motortje) het resultaat is dat dit (voor de sofware gezien dan) net zo werkt als je schema boven.. alleen kan er geen kortsluiting ontstaan..
als je het helemaal mooi wil maken neem je nog 2 diodes die je in de +12v aansluiting van de relai CONTACTEN opneemt dan kun je je motor laten draaien (l/r) , remmen, en "los" laten (niet angesloten motor draait uit /terug)
je hebt 4 standen :
stand jouw schema 2*wissel 2* wissel met Diode
1 (00) motor los motor geremd motor geremd
2 (01) links links links
3 (10) rechts rechts rechts
4 (11) BOEM kortsl. motor geremd motor los

(00) betekend geen relais aangetrokken..

als je de diodes in de gnd van de relais contacten op neemt ipv in de +12vdc dan is de motor los in stand 1 en geremd in stand 4
[NC] normal (onbekrachtigd) Closed
[NO] mormal open
[C] common (wissel)

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Juist! dat bedoelde ik!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
he thanks :D zo moet ik er uit komen, dis perfecto! :) pics plus webcam adres als het af is! ;)

• I
  • Laatst online: 27-11 10:05

I

Afbeeldingslocatie: http://www.rentron.com/PicBasic/relay-motor.gif

vond dit laatst misschien heb je er iets aan

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
is ook een manier :D

Verwijderd

Barf dat schema is dodelijk als je s1 en s2 tegelijk sluit

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 30-11 11:15
Dat schema van hem is niet dodelijk, omdat die verkeerd opgesteld is. Op het bovenste schema staan de 12v namelijk op elkaar aangesloten, evenals de GND. Dit betekent dat het schema niet zal kortsluiten, maar ook dat de motor maar 1 kant op zal draaien.

As je het schema echter wel goed tekent is beide relais aan = kortsluiting.

Het laatste schema dat hier staat is wel goed, die zou gewoon moeten werken.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 December 2002 @ 17:01:
Barf dat schema is dodelijk als je s1 en s2 tegelijk sluit
hehe ik zet er geen 230v op hoor :+

Pagina: 1