Toon posts:

2 nameservers (ns1 en ns2) installeren op 1 Win2k Server?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik weet dat het niet optimaal is om 2 nameservers op 1 machine te installeren, maar ik heb even geen poen voor 2 servers :)

Heeft 1 van jullie wel eens 2 nameservers op 1 Win2K webserver geinstalleerd/geconfigureerd? Ik bedoel een eigen ns1.domein.com en ns2.domein.com. Dus dat ik zelf mijn bij godaddy.com geregistreerde domeinen helemaal kan beheren en daarvoor sites kan aanmaken in de IIS.

Zit er daarvoor standaard iets in Win2K? Ik heb gezocht maar niets gevonden. Of 3rd party software? Zo ja, welke?

En ik zal dan nog wel een e-mailverwerkingsprogramma moeten installeren zoals I-mail, of zit er ook standaard ook e-mailaccounts-verwerking in Win2k server/IIS?

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

Kan wel, maar het is STERK af te raden, vanwege beschikbaarheid van je nameservers.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nou het enige wat ik niet vraag :)

Maar okee, hoe installeer ik de 2 nameservers dan? Kan het met Windows zelf?

Of anders, hoe installeer ik alleen ns1? Laat ik die andere (ns2) bij godaddy staan.

Maar dan nog iets: Stel, vanwege een security update moet ik mijn server even restarten. Ook al zouden ns1 en ns2 op 2 afzonderlijke computers staan, mijn websites en e-mail zijn dan toch uit de lucht. Wat is dan het voordeel van 2 losse nameservers?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2002 13:23 ]

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Of anders, hoe installeer ik alleen ns1? Laat ik die andere (ns2) bij godaddy staan.
Gewoon de DNS service installeren en dan configgen. Als je een netwerkadmin bent, zou je moeten weten hoe dat werkt, anders kun je de nameservers beter ergens anders laten hosten.
Maar dan nog iets: Stel, vanwege een security update moet ik mijn server even restarten. Ook al zouden ns1 en ns2 op 2 afzonderlijke computers staan, mijn websites en e-mail zijn dan toch uit de lucht. Wat is dan het voordeel van 2 losse nameservers?
Voordeel is niet relevant, het is gewoon verplicht om er minimaal 2 te hebben.

[ Voor 1% gewijzigd door _Thanatos_ op 06-12-2002 13:51 . Reden: typo ]

日本!🎌

Verwijderd

Topicstarter
Okeej, thanks. Ik ben wel een tijdje netwerkbeheerder geweest op NT4.0 maar voor mijn komst was de ns1 daar al geinstalleerd. Ik hoefde bij wijzigingen alleen ergens -ik geloof (is lang geleden) de NAMED.boot- te editten en iets te restarten...

En mijn huidige server is een Cobalt, en daar gaat het allemaal via makkelijke venstertjes.

Anywayz, op beide servers is/was de instelling vrij simpel en de toevoeging van een domeinnaam ook. Is er niet ergens een step-by-step tutorial met plaatjes? :)

Uiteindelijk denk ik dat ik de ns1 maar op de Cobalt laat staan en de ns2 op de Win2k doe.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Hier vind je beschrijvingen van de "tutorials"
http://www.microsoft.com/...windows2000/IT/Server.asp
Verkrijgbaar in de betere boekhandel

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op 06 December 2002 @ 13:15:
Bij mail, is een niet beschikbare nameserver = permanent failure terwijl een niet contactbare mailserver een temporary failure is.

Bijvoorbeeld.

Verwijderd

Topicstarter
Nee man, Zer0, ik ga niet zo'n heel boek ervoor kopen :)
Met een "tutorial" bedoelde ik eigenlijk zoiets als hoe xs4all een internetverbinding uitlegt, zoals op http://www.xs4all.nl/help...ndowsxp/configureren.html

En a.u.b. geen gebler dat dat jaren studie kost, want het zijn gewoon maar een paar simpele instellingen :) Dat eerste zei een jongen een tijdje geleden namelijk toen ik bezig was met het configureren van nameservers op mijn Cobalt. Van een ander kreeg ik toen wat tips. Alles bleek toen met minder dan 10 invulboxes invullen gepiept te zijn en sindsdien draait het al een jaar perfect. Feit is wel dat alles gelukkig steeds simpeler wordt voor n00bs.

O ja, Elevator, dat is inderdaad een goede reden!

• luckyme_
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hoeft allemaal geen jaren studie te kosten, maar een basic inzicht in dns is wel makkelijk denk ik dan. Als je weet hoe het werkt kan je het om het even op welk type server beheren en hoef je geen invulboxes zoals jij ze noemt uit je hoofd te leren.
Dan begrijp je ook waarom je er twee moet hebben en waarom die natuurlijk never op 1 machine kunnen staan.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Het invullen van de boxjes is idd niet zo een probleem, meer het is als beheerder wel prettig te weten wat die boxjes nu eigelijk in houden, en dat hoeft geen jaren studie te kosten, een goed boek kan dan heel goed als naslag werk dienen. Maar ik begrijp dat het jou alleen maar om een werkend systeem gaat en je je niet wil verdiepen in de werking. Ik zou het je best voor willen kauwen, maar wil dan wel weten tegen welk tarief....

Omdat ik de beroerdste niet ben: http://www.microsoft.com/...olutions/howto/admhow.asp
ff Ctrl-F DNS en je hebt een aantal howtoo's te pakken

[ Voor 18% gewijzigd door Zer0 op 07-12-2002 17:55 ]

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• DJSmiley
  • Laatst online: 19:18
Kan volgens mij niet...........

1. Een DNS server draait op poort 53.. Hoe wou je 2 dnssen draaien op 1 poort?
2. RFC normen (of weetikveelwat), iig, voorgeschreven: Een DNS moet bestaan uit MINIMAAL 2 IP adressen. Dmv 2 IP's aan de bak is dat wel te doen, maar handig? nee.
3. Volgens mij is het ook verplicht dat beide DNSsen in verschillende ranges hangen, en 't liefst geografisch ook nog eens verdeeld zijn.

Tenslotte, zoals al genoemd: 2 aparte DNS servers: 1 down, 2e backuppen, dus mail blijft bouncen en komt alsnog wel aan. Bij 1 bak, met alle DNSsen down is gewoon direct host unknown, en retour mail.

Afhankelijk van je provider kun je daar ook wel wat mee regelen, een aantal providers (oa nxs, waar ik zelf zit) bied de mogelijkheid om hun DNS als secunair te gebruiken, of gewoon t hele dns gebeuren bij de dns van de provider onder te brengen.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
kun je niet gewoon twee host records aanmaken naar hetzelfde ip-adres waarop 1 dns server is geinstalleerd? Of moeten ze van je register 2 verschillende ip's hebben?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Past beter in Network Troubleshooting :)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zelfs met beide dns server's down blijft mail het nog 5 dagen proberen.

De TLD servers geven immers geen nxdomain error terug.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

DJSmiley schreef op 07 December 2002 @ 18:27:
3. Volgens mij is het ook verplicht dat beide DNSsen in verschillende ranges hangen, en 't liefst geografisch ook nog eens verdeeld zijn.
Niet verplicht, wel sterk aangeraden :)

Wat je kan doen is een (gratis) account bij www.zoneedit.com aanmaken en dat als secondary DNS gebruiken

Als het trouwens om maar 1 domein gaat ben ik wel bereid om secondary DNS (slave) te spelen, moet je me maar ff mailen :) (met meerdere domeinen heb ik er niet zo'n zin in, mij te veel werk ;))

Verwijderd

Topicstarter
Okee bedankt allemaal voor de tips!

Afhankelijk van je provider kun je daar ook wel wat mee regelen, een aantal providers (oa nxs, waar ik zelf zit) bied de mogelijkheid om hun DNS als secunair te gebruiken, of gewoon t hele dns gebeuren bij de dns van de provider onder te brengen.
Ja nee, het gaat om 20 domeinen, dan moet ik toch de provider weer steeds EUR 25 per jaar per domein betalen en ben ik weer afhankelijk van ze, ik wil zelf kunnen pielen :)

• Judaz
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

DJSmiley schreef op 07 december 2002 @ 18:27:
Kan volgens mij niet...........

......
met 2 aparte ip nummers moet dat niet het grootste probleem zijn?

• Judaz
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

volgens mij controleerd godaddy niet eens of je alles goed geconfigureerd hebt. Ik heb het nooit bewust gedaan maar ik denk dat 1 ns server voldoende is.

Verwijderd

Een oud 486-je + linux oid en je hebt een 2e DNS..

Verwijderd

duh... 1 dns server met 2 dns entries (ns1 en ns2).

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kan ook een extra win2k (server) gaan draaien. onder vmware wel te verstaan.
dan heb je gewoon een volledige extra computer zonder extra hardware te moeten aanschaffen. het enige wat wel een upgrade verdient is het geheugen. 256 MB erbij voor een extra win2k server op je pc is wel aan te raden.

als je op je vmware machine bridged networking installeert kan je de vmware win2k machine gewoon een eigen ip adres toewijzen.

[ Voor 18% gewijzigd door smvs op 09-12-2002 18:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oef, dit laatste lijkt me echt onnodig ingewikkeld doen :)

Ik heb ook maar geld voor 1 win2k licentie, en dan krijg je dadelijk weer gezeur. Ik heb gehoord dat ze daadwerkelijk lopen te controleren bij de co-location providers. Microsoft schijnt voordat ze -of wie dat dan ook doet- op bezoek komt al een inventarisatie d.m.v. port scans te hebben gemaakt om te zien welke Windows software er op welke servers staat en met welke licentie...

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 20:34:
Microsoft schijnt voordat ze -of wie dat dan ook doet- op bezoek komt al een inventarisatie d.m.v. port scans te hebben gemaakt om te zien welke Windows software er op welke servers staat en met welke licentie...
sprookjes

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• DJSmiley
  • Laatst online: 19:18
Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 20:34:
Oef, dit laatste lijkt me echt onnodig ingewikkeld doen :)

Ik heb ook maar geld voor 1 win2k licentie, en dan krijg je dadelijk weer gezeur. Ik heb gehoord dat ze daadwerkelijk lopen te controleren bij de co-location providers. Microsoft schijnt voordat ze -of wie dat dan ook doet- op bezoek komt al een inventarisatie d.m.v. port scans te hebben gemaakt om te zien welke Windows software er op welke servers staat en met welke licentie...
Gelul imho.. 1. ze zullen nooit portscannen, en 2.... firewall ownz, verder dan Apache onder windows komen ze niet.... en dat kan zoveel windowsjes zijn.. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik vond het ook al een beetje een raar verhaal. Maar ik las het in dit draadje, waarin de provider gezien zou hebben dat er boetes zijn uitgedeeld: http://www.idomein.nl/for...c.php?topic=437&forum=4&8

Niet iedereen registreert toch zijn licentie bij Microsoft? Hoe weet Ms dan welke licence key bij welke persoon hoort?

Laatste vraag: voor een win2k webserver heb je toch genoeg aan de 5 clients versie van EUR 900? Want slechts 1 persoon beheert hem.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 20:55:
Ja, ik vond het ook al een beetje een raar verhaal. Maar ik las het in dit draadje, waarin de provider gezien zou hebben dat er boetes zijn uitgedeeld: http://www.idomein.nl/for...c.php?topic=437&forum=4&8

Niet iedereen registreert toch zijn licentie bij Microsoft? Hoe weet Ms dan welke licence key bij welke persoon hoort?

Laatste vraag: voor een win2k webserver heb je toch genoeg aan de 5 clients versie van EUR 900? Want slechts 1 persoon beheert hem.
Ten eerste... complete bullshit dat MS daarnaar zou scannen...Als ze het al deden dan waren ze bij ons al lang op de routers geblocked...

Daarnaast, MS weet idd niet wie welke licentie heeft. Ik heb hier legaal win2k server liggen (vraag me niet wat ik ermee moet, gebruik het niet eens ;)) en MS heeft zelf geen idee dat ik die heb. Stel dat ik een server colocate met die win2k server erop, dan weet MS al helemaal niet dat hij daar draait. Als ik dan een dag later windows van die bak af gooi en het hier bij mij op de server zet, ben ik nog steeds 100% legaal bezig. Stel dat MS zou scannen, en ze komen een dag later bij die server bij mij thuis uit, dan kunnen ze dus helemaal niets concluderen uit het feit dat het om dezelfde licentie gaat ;) En dat is nog maar 1 voorbeeld ;)

Maar goed, hele onboeiende discussie eigenlijk, en daar gaat dit topic helemaal niet over ;)
Pagina: 1