Eigen centrale Windows update server mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
zie topictitel
ik kan me herinneren dat er ooit een topic is geweest hier op GoT over dat het mogelijk was om een eigen pc binnen een netwerk in te richten als een windows update server
deze haalt dus automagisch de laatste updates binnen waarnaar je deze kan verspreiden over het netwerk :)

nu wil ik dit voor het bedrijfsnetwerk gaan regelen als dit mogelijk is...of kent iemand een betere manier om ervoor te zorgen dat de werkstations up-2-date blijven? (niet via ghost server ookal word dat wel gebruikt :))

nu kan ik dit topic niet vinden :( en bij microsoft/google vind ik ook niet veel info
heeft iemand misschien meer info over deze mogelijkheid ?

alvast bedankt :)

I don't drive fast, I only fly low!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Software Update Services. Gratis en voorniets van Microsoft. Als je al een Win2k server hebt draaien :+

Niet voor elk client OS trouwens.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:03

Arno

PF5A

Die bestaat inderdaad en heet SUS server :)

http://www.microsoft.com/...ded/susserver/default.asp

/laat :(

[ Voor 5% gewijzigd door Arno op 06-12-2002 11:45 ]

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• yonexfreak
  • Niet online
geweldig dat zocht ik dus *D
toppie, bedankt!!

en idd we hebben verscheidene win2k servers op de vestigingen draaien dus dat is geen probleem :Y)

• Arno

Arno

PF5A

yonexfreak schreef op 06 December 2002 @ 11:44:
en idd we hebben verscheidene win2k servers op de vestigingen draaien dus dat is geen probleem :Y)
Let wel op dat het GEEN DC mag zijn!

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Traag schreef op 06 December 2002 @ 11:45:
[...]
Let wel op dat het GEEN DC mag zijn!
jups, dat is echt weer zoiets, netzoals SMS en RIS die moet ook weer allemaal van die voorwaarden hebben :)

• yonexfreak
  • Niet online
euhmm DC staat voor..... :?

vast geen DreamCast :D

• Arno

Arno

PF5A

yonexfreak schreef op 06 December 2002 @ 11:47:

Neu, domain controller

Jeremy Clarkson

• yonexfreak
  • Niet online
ow das mooi die draaien we niet
netwerk draait onder Novell en de 2k servers zijn er voor symantec antivirus en symantec ghost oa :)
tevens draait er een terminal server op en nu wil ik dus ook een windows update verhaal erop gaan zetten :)

• Arno

Arno

PF5A

Ik zou dat NIET op de terminal gaan zetten, die machines moet je dedicated voor TS houden.

Jeremy Clarkson

• yonexfreak
  • Niet online
euhmm even te verduideliking>> dat terminal server is alleen bedoeld voor de systeembeheerders die als er paniek op een vestiging uitbreekt dat er dan remote even op de management console ingelogd kan worden
is dus modus Beheer op Afstand

er zitten voor de rest GEEN gebruikers op, tis puur bedoeld als hulpmiddel voor de systeembeheerder...(aangezien de beheerders meerdere vestigingen doen en dus niet 24/7 op de plek aanwezig zijn :))

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
yonexfreak schreef op 06 December 2002 @ 11:47:

traagjes vandaag...

[ Voor 9% gewijzigd door Zwelgje op 06-12-2002 11:54 ]

A wise man's life is based around fuck you

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 14:37

collin

Who da man !!

En er moet IIS 5 opstaan van ome Bill :)

Mijn iRacing profiel

• yonexfreak
  • Niet online
collin schreef op 06 december 2002 @ 12:07:
En er moet IIS 5 opstaan van ome Bill :)
dat komt goed uit omdat voor de webclient Terminal Server ook IIS5 installed moet hebben :)

ik ben nu handel aan downen...en daarna even een testpc inrichten met Win2kSVR en dan testen :)..........ben benieuwd...

khoop dat je eventuele nieuwe ciritical updates direct kan pushen naar een pc zoals bv Antivirus dat ook doet....alleen zal wel wel een reboot nodig zijn tzt...

ik wacht vol verwachting af :)

• altern8
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-08 19:51
yonexfreak schreef op 06 december 2002 @ 12:11:
[...]

dat komt goed uit omdat voor de webclient Terminal Server ook IIS5 installed moet hebben :)

ik ben nu handel aan downen...en daarna even een testpc inrichten met Win2kSVR en dan testen :)..........ben benieuwd...

khoop dat je eventuele nieuwe ciritical updates direct kan pushen naar een pc zoals bv Antivirus dat ook doet....alleen zal wel wel een reboot nodig zijn tzt...

ik wacht vol verwachting af :)
Vergeet het maar. Dat gaat niet met SUS. Als je echt patches wilt pushen kun je bijvoorbeeld hfnetcheck gebruiken van http://www.shavlik.com, de lite versie kom je al een eind mee denk ik.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-09 15:29

McMiGHtY

- burp -

hfnetchk.exe is er toch alleen maar om te kijken welke patches je mist?

• altern8
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-08 19:51
heb je op de site gekeken??

• yonexfreak
  • Niet online
of das dan mooi sh*t dat het niet kan
maja ik ga evengoed nog wel even testen met SUS :) en ga dat hfnetchk wel even bekijken :)

maar het idee is dus een centrale server waarop (automatisch) alle laatste windows (en office als mogelijk) updates komen te staan en waarnaar ik werkstations kan connecten en deze automatisch kan laten updaten

principe van centraal antivirus beheer dus :)

• yonexfreak
  • Niet online
ok nog even een vraagje over de SUS pakket
ik snap het gedeelte van de client niet echt...ze zeggen dat je dat installatie pakketje voor client moet installeren en dat gaat prima maar hoe regel ik dan dat ie connect naar mn eigen server ipv windows update :?

owja>> zo te zien kan je met de SUS van Microsoft dus wel de updates pushen naar de werkstations altern8 :) (of ik kan niet lezen :P )

Verwijderd

SUS haalt updates van het internet af, je kiest welke updates voor de werkstations geinstalleerd moeten worden en je stuurt ze door naar het werkstation, de client installeert deze dan vervolgens. Dus je pushed updates WEL naar je werkstations.

• yonexfreak
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 13:56:
SUS haalt updates van het internet af, je kiest welke updates voor de werkstations geinstalleerd moeten worden en je stuurt ze door naar het werkstation, de client installeert deze dan vervolgens. Dus je pushed updates WEL naar je werkstations.
hmm als ik jou zo begrijp bepaal IK welke updates erop komen :? is het niet de bedoeling dat het werkstation zich meld bij de server en deze vervolgens bepaald welke updates de client nog nodig heeft :)

zo gaat het met antivirus ook...die vergelijkt de datum van de client met die van de server en als deze van de server recenter is>> hopla..client word bijgewerkt :)

zo moet het dus ook bij de SUS (wat toch kan of ben ik nu blond? :P )

* yonexfreak heeft helaas niet teveel tijd om uit te zoeken...stomme k*tklusjes tussendoor :(...

Verwijderd

yonexfreak schreef op 09 December 2002 @ 14:00:
[...]

hmm als ik jou zo begrijp bepaal IK welke updates erop komen :? is het niet de bedoeling dat het werkstation zich meld bij de server en deze vervolgens bepaald welke updates de client nog nodig heeft :)

zo gaat het met antivirus ook...die vergelijkt de datum van de client met die van de server en als deze van de server recenter is>> hopla..client word bijgewerkt :)

zo moet het dus ook bij de SUS (wat toch kan of ben ik nu blond? :P )

* yonexfreak heeft helaas niet teveel tijd om uit te zoeken...stomme k*tklusjes tussendoor :(...
Nee, zo werkt dat niet met SUS. Jij bepaalt welke updates je installeert op je werkstations. Het zou namelijk kunnen dat je een bepaalde patch niet nodig hebt en dus ook niet wilt installeren.

• yonexfreak
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 14:42:
[...]

Nee, zo werkt dat niet met SUS. Jij bepaalt welke updates je installeert op je werkstations. Het zou namelijk kunnen dat je een bepaalde patch niet nodig hebt en dus ook niet wilt installeren.
ah oke bedankt :)
aan ene kant ook best logisch natuurlijk....maargoed als ik dus bv 1x per week even wat updates goedkeur dan worden ze dus automagisch gepusht naar het werkstation? :) das dan mooi... (ik zag volgens mij een optie dat je de updates automatisch kon goedkeuren...dat zou dan dus betekenen dat je dus altijd elke update goedkeur en dus ook verspreid naar het werkstation toch?)

alleen hoe reageert het werkstation op een push van de server? bij de belangrijke updates word nl gevraagd of je wil herstarten om de updates te voltooien....ik mag hopen dat ie dat niet force run doet (beetje lullig als je bezig bent met werkstuk en voila je pc gaat herstarten :P )

Verwijderd

yonexfreak schreef op 09 december 2002 @ 15:28:
[...]

ah oke bedankt :)
aan ene kant ook best logisch natuurlijk....maargoed als ik dus bv 1x per week even wat updates goedkeur dan worden ze dus automagisch gepusht naar het werkstation? :) das dan mooi... (ik zag volgens mij een optie dat je de updates automatisch kon goedkeuren...dat zou dan dus betekenen dat je dus altijd elke update goedkeur en dus ook verspreid naar het werkstation toch?)
Ik zou nooit updates automatisch laten lopen op een netwerk, dan heb je geen enkel overzicht meer.
alleen hoe reageert het werkstation op een push van de server? bij de belangrijke updates word nl gevraagd of je wil herstarten om de updates te voltooien....ik mag hopen dat ie dat niet force run doet (beetje lullig als je bezig bent met werkstuk en voila je pc gaat herstarten :P )
Net als Windowsupdate, dan wordt er gevraagd of de computer opnieuw opgestart kan worden.

• yonexfreak
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 15:33:
[...]

Ik zou nooit updates automatisch laten lopen op een netwerk, dan heb je geen enkel overzicht meer.

[...]
maar kan dus wel begrijp ik :) (niet dat ik dat doe maar opzich zou handig kunnen zijn)

Net als Windowsupdate, dan wordt er gevraagd of de computer opnieuw opgestart kan worden.
das heel fijn want ik wil geen gillende studenten op mn dak als ik op mn geweten heb dat windows patsboem gaat herstarten en werkstuk pleitos is ;) :P

bedankt voor je info....ik heb nu goede indruk van de SUS en ga als ik tijd heb ffies uitzoeken hoe ik die client moet laten connecten want de client file runnen is niet voldoende, moet geloof ik nog wat in register doen ofzo.....

Verwijderd

yonexfreak schreef op 09 december 2002 @ 15:39:

bedankt voor je info....ik heb nu goede indruk van de SUS en ga als ik tijd heb ffies uitzoeken hoe ik die client moet laten connecten want de client file runnen is niet voldoende, moet geloof ik nog wat in register doen ofzo.....
Voor Windows2000 is het installeren van SP3 voldoende als het goed is.

• yonexfreak
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 December 2002 @ 15:48:
[...]

Voor Windows2000 is het installeren van SP3 voldoende als het goed is.
hoe bedoel je? als ik SP3 installeer dan weet ie automatisch hoe ie moet connecten?

owja tijdnes installatie van SUS geeft ie 2 urls hoe te connecten enzo
de ene is http://servernaam/SuSAdmin voor de admin en de andere is alleen http://servernaam/
alleen op die http://servernaam staat al terminal server te draaien, hoe kom ik anders bij die pagina uit die SUS dan wil geven :?

maargoed mag ik je anders toevoegen op MSN ofzo? praat ook handiger... (als ik online ben...)

kheb vast morgen nog wel paar vraagjes waar jij denk antwoord al op weet :)
nopgmaals bedankt voor de handige info...

ps: mij mag je toevoegen op MSN >> yonex20@hotmail.com

[ Voor 4% gewijzigd door yonexfreak op 09-12-2002 15:54 ]

Verwijderd

yonexfreak schreef op 09 december 2002 @ 15:52:
[...]

hoe bedoel je? als ik SP3 installeer dan weet ie automatisch hoe ie moet connecten?

owja tijdnes installatie van SUS geeft ie 2 urls hoe te connecten enzo
de ene is http://servernaam/SuSAdmin voor de admin en de andere is alleen http://servernaam/
alleen op die http://servernaam staat al terminal server te draaien, hoe kom ik anders bij die pagina uit die SUS dan wil geven :?

maargoed mag ik je anders toevoegen op MSN ofzo? praat ook handiger... (als ik online ben...)

kheb vast morgen nog wel paar vraagjes waar jij denk antwoord al op weet :)
nopgmaals bedankt voor de handige info...
Ik gebruik MSN niet ;)
Je kan alles overigens ook in de knowledge base vinden, maar als ik jou was zou ik even een testserver installeren en even experimenteren, het klinkt allemaal moeilijker dan het is.

• yonexfreak
  • Niet online
ok is goed :)
was idd mn idee om morgen pc te kapen en even om te bouwen naar win2ksvr en daarop SUS te installeren...en Microsoft kennende is het vast niet moeilijk.......

khoop echt dat het zo goed werkt als dat het klinkt...zou hoop werk schelen nl...
lang leve de automatisering *D

Verwijderd

Heb het op mijn werk ook geinstalleerd en werkt perfect. Ik heb wel een registry key moeten maken voor op de clients. Dit was nodig omdat we elke dag nieuwe systemen binnen krijgen.

• yonexfreak
  • Niet online
dus toch een registerkey :)
zou je anders een een kopie van die key hier willen neerzetten of mailen naar yonexfreak@gmx.net ?

* yonexfreak is nu whitepaper aan downloaden over Sus

Pagina: 1