PC operating temperatuur

Pagina: 1
Acties:

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Binnenkort ADSL, daar wil ik een routertje op zetten die dan 24/7 komt te draaien. Systeempje is een Pentium 75 met CD-ROM en 2 HDDs (een Quantum Fireball EX en een Quantum Maverick 540) in een mini-tower behuizing. Linux staat er al op en draait.

Nu heb ik op zolder nog een leuk leeg plekje gevonden waar ie geplaatst kan worden, mooi achter een wandje van gipsblokjes. Echter, de zolder is niet geisoleerd, dus 's winters is het er vrij koud (vriezen zal het wellicht niet) en s' zomers kan het behoorlijk warm worden (ik schat zo een 35 graden). Wat zijn zo de temperatuur extremen waar zo een computertje nog mee kan omgaan.

Ik ben van plan power management aan te zetten, zodat de HDDs kunnen stilvallen (en dus afkoelen). Hoe koud mogen ze worden? De PC genereert natuurlijk zelf ook warmte, dat is in de koude periode natuurlijk een voordeel, maar 's zomers niet. Wat koeling betreft, op de heatsink vd CPU zit een klein ventilatortje en verder is er alleen nog de ventilator van de PSU.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:51
Als die niet geisoleerd is heb je dan geen last van vocht?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kijk op de site van de fabrikant van je HDD naar de temperatuur die die mag hebben, of van een andere schijf, is toch allemaal wel hetzelfde. En het zal toch nooit heel erg afkoelen denk ik.
Het gaat echt niet vriezen bij jou binnen neem ik aan :D

Verder zal de temperatuur niet echt uitmaken...

Verwijderd

Je computer kan heel wat hebben. Ik heb zo wel eens met mijn laptop buiten in de brandende zon in Afrika gezeten, heb er nooit iets van gemerkt. Ook bij mijn PC's thuis heb ik er nooit last van (ik heb net als jij een serv0r boven op zolder staan).

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Hou er wel rekening mee dat wanneer er veel en vaak verschillen zijn tussen temperaturen je hardware gaat "werken" dwz dat er dingen door warmte werking los gaan zitten. (denk aan chips van je bios ed.

Meh ...

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
BHZ-Robert schreef op 06 December 2002 @ 14:34:
Als die niet geisoleerd is heb je dan geen last van vocht?
Nee, want het tocht er ook nog eens, dus er genoeg doorstroming van lucht. Dat verhinderd de condensvorming.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Pagina: 1