[DHCP] offline laptop traceren

Pagina: 1
Acties:

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09-2025

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Wij hebben op ons netwerk (novell met win98 machines) nu al 3 keer een DHCP server geconstateerd, tenminste dat was te merken aan een aantal van onze win98 machines die een ip adres hadden gekregen in een range die niet toegestaan is. Met winipcfg kunnen we zien dat ze deze van een andere DHCP server hebben gekregen dan de onze. Helaas is die machine steeds weer van het netwerk af als wij hem willen gaan pingen. Het netwerk is groot dus zoeken is niet heel erg simpel hier. Heeft er iemand een idee hoe we extra info over die betreffende pc zouden kunnen vinden? Het enige wat we er van weten is het IP adres en subnet en dat ie een DHCP server draait.
Is er een manier om die machine automatisch een message te geven zodra deze aan het netwerk hangt? :/

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mac adres een reservation geven die buiten een bestaande reeks valt? Dan bellen ze vanzelf....

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Hoe kom ik aan het mac adres van die pc? Alle info die ik er van heb komt uit een winipcfg windowtje van een win98 machine op ons netwerk. En met Novell kan ik toch niet een reservation geven aan een mac adres van een machine die niet hoeft in te loggen? :? Die laptop heeft denk ik windows2000 als OS aangezien ie DHCP draait. Dat het een laptop is kan ik wel raden aangezien er niemand windows2000 heeft bij ons en niemand een vast IP. Het is dus niet een pc van ons maar hij wordt er wel steeds aangehangen. Dit is zo'n beetje de enige logica die ik er op los kan laten. B)

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 15:32

Peetman

Tjah....

Pingen totdat je antwoord terugkrijgt, dan weet je of ze aanwezig zijn.

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 10:43

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Kan je niet gewoon opletten wie er met een laptop rondloopt als het weer gebeurd.?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Wat teigetjuh bedoelt is het MAc adres van die laptop/dhcp server een ip adres toekennen die niet voorkomt in de rest van je netwerk. (zodat hij dus geen verbinding kan krijgen)
Echter heb je dan wel een DHCP superscope nodig, want zonder kan je allen maar adressen uitgeven, die in je range zitten.
Je kan aan het MAC adres van die dhcp/laptop komen via je arp cache.
code:
1
2
3
4
5
6
C:\WINNT>arp -a

Interface: 10.41.47.10 on Interface 0x1000003
  Internet Address      Physical Address      Type
  10.41.40.8            00-30-94-d3-b8-40     dynamic
  10.41.40.21           00-02-a5-09-6d-aa     dynamic

Zoals je ziet krijg je dan het MAC adres te zien, dat bij dat IP adres hoort. (van de laptop/dhcp servert)

Met dat MAC adres, kan je meerdere dingen doen.
O.A. als je een beetje switch hebt, kan je de arp tabel uitlezen, en zo er achter komen op welke poort dat mac adres heeft gezeten. Daarna kan je uit de documentatie van je gebouw (moetje die wel hebben) er achter komen waar de patch zit, die op die switchpoort zit.
Dan weet je iig de kamer.
ZO doen wij het hier ook altijd als er weer eens een idioot zijn eigen prive laptop aansluit op het netwerk.
* Equator zit bij het ministerie van justitie, en daar is dat ten strengste verboden :P

[ Voor 1% gewijzigd door Equator op 06-12-2002 11:21 . Reden: 2X /code werkt niet.. |:( ]

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Hurricane schreef op 06 december 2002 @ 11:06:
Kan je niet gewoon opletten wie er met een laptop rondloopt als het weer gebeurd.?
Ja we gaan nu ook standaard iedere ochtend dat IP nummer pingen aangezien de leases steeds 's ochtends waren gegeven. Vanochtend wilde ik het voor het eerst gaan doen maar toen ben ik het vergeten. Ik had gehoopt dat er nog wat info over die machine ergens te traceren is. Hij loopt nu namelijk ip adressen uit te delen die zijn toegewezen aan een aantal servers hier. :(

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Er zijn ook vast wel switches waarop je het mac adres (zie mijn post hierboven) kan blacklisten. Welk type switches heb je draaien :?

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
CyberJ schreef op 06 december 2002 @ 11:22:
Er zijn ook vast wel switches waarop je het mac adres (zie mijn post hierboven) kan blacklisten. Welk type switches heb je draaien :?
Wowow, ik ben even je post aan het lezen. Da's wel interessant wat je zegt. Ik heb een half jaar geleden nog ingelogd op onze 3com switches. Wij hebben hier:

superstack II switch 630 3c16984

Ik ben ff vergeten hoe ik ook alweer daar in kom maar dat heb ik zo wel uitgevogeld. In ieder geval bedankt voor je reactie, ik ga 'm nog een keer lezen totdat ik het helemaal door heb. :D

Pagina: 1