Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Lpt aansturen printerpoort 8 leds (Profielwerkstuk)

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goeiedag,

Samen met een kameraad maak ik een profielwerkstuk voor de vakken informatica wiskunde en natuurkunde. We hebben reeds een kastje gemaakt met 8 leds en die hebben we aan de praat gekregen via lpt..

Nu hebben we hier een aantal uren aan gewerkt maar dit was helaas voor ons nog niet genoeg. (Samen moeten we er ongeveer 160 uren aan besteden)

We wilden dit zelfde verhaal nu gaan maken, niet met leds maar met gewone gloeilampen of een soort kastje met stopcontacten waar je apparaten op kunt aansluiten en die via de computer besturen.

Nou is mijn vraag, heeft iemand hier een schema van of een uitleg zodat we ongeveer weten welke onderdelen we moeten hebben en hoe het ongeveer in elkaar moet komen te zitten?

Ik hoop hiermee voldoende informatie te hebben gegeven en hoop dat er vooral zinvolle reactie's op komen.

Mvg Burnstorms

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
dit doet me denken aan een artiekel genaamd "Huis van de toekomst" wat ooit in de computer idee heeft gestaan :) ook ik zou dat schema wel weer eens willen zien... en de software die cpuidee daarbij leverde :)

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
ey.. kan je niet met een transistortje ertussen een relais aan de praat krijgen waarmee je 220 kan schakelen

en t is hier om een of andere reden niet toegestaan dingen als 'met vriendelijke groeten' onder je post te zetten :+ maar je hebt pas 3 posts dus je bent vrij nieuw hier :) (*zei de beginnende GoTter ;) )

bij deze: Welkom op GoT!!! * Punksmurf shakes your hand like the madman he is!

met een hamer past alles

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 15:01

BaRF

bijna kerst

dit staat dacht ik op www.circuitsonline.net (doet het ff niet ?). ik heb het ook gemaakt, uiteraard met octocouplers en het werkt als een trein :) ik doe er alleen nog niet veel mee :+

[ Voor 8% gewijzigd door BaRF op 06-12-2002 11:06 ]

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-11 15:52

spacy

+++

relais, transistoren, galvanische scheidingen (bv optocouplers), dat zijn toch wel termen die in je project voor gaan komen, dus ga eerst maar eens wat info daar over opzoeken.
dan is de stap naar wat zwaarder geschut aansluiten op de lpt poort niet eens zo moelijk te begrijpen...

• Chieliot
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-11 10:43

AMD XP1800+, 512MB Intern, Maxtor 160Gig, Matrox G550 32 DDR Dual Head in een Chieftec DX-01-SLD

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 14:57

Dr.Roelski

Walk on ....

Solid state relais gebruiken!
Heb ik gebruikt om met usb m'n stekkerblok te schakelen.
Was dus maar 1 onderdeel voor nodig om 8A te schakelen (gekoeld).
Relais zijn van sharp, en zijn in meerder uitvoeringen te krijgen. O.a. met nuldoorgangsschakelaar of snubber circuit.

Ik gebruik de S202SE2.

Zie ook: http://www.sharp.co.jp/pr...state_relay/s202se1_j.pdf

Kosten iets van 8 euro (zie bijv. www.dil.nl)
Supermakkelijk omdat je maar weinig onderdelen nodig hebt.

• BaRF
  • Laatst online: 27-11 15:01

BaRF

bijna kerst

Dr.Roelski schreef op 06 december 2002 @ 16:10:
Solid state relais gebruiken!
Heb ik gebruikt om met usb m'n stekkerblok te schakelen.
Was dus maar 1 onderdeel voor nodig om 8A te schakelen (gekoeld).
Relais zijn van sharp, en zijn in meerder uitvoeringen te krijgen. O.a. met nuldoorgangsschakelaar of snubber circuit.

Ik gebruik de S202SE2.

Zie ook: http://www.sharp.co.jp/pr...state_relay/s202se1_j.pdf

Kosten iets van 8 euro (zie bijv. www.dil.nl)
Supermakkelijk omdat je maar weinig onderdelen nodig hebt.
is dat net zo veilig als ene octo?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

ik maar die dingen altijd met bv 8 relais 12vdc(spoel) 230vac 10A (cont.) een voeding 12vdc een ULN2803 en eventueel 8 1k weerstandjes schema spreek voor zig

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Dat solid state relais is europees goedgekeurd, en dus veilig bevonden (zie en en tuv nummers in pdf).
Je kan dezelfde schakeling natuurlijk ook met losse onderdelen maken (optocoupler met triac o.i.d.) maar komt allemaal op hetzelfde neer en kost vaak meer.
Overigens is dit onderdeel een geintegreerde optocoupler met triac en eventueel (van typenummuer afhankelijk) nuldoorgangsschakelaar en snubber circuit.
Relais zoals 8dot gebruikt hebben het voordeel dat je zware stromen kan schakelen zonder te hoeven koelen.
Nadeel is dat de relais geen nuldoorgangschakelaar hebben en dus dicht kunnen vonken.
Hier zijn natuurlijk ook weer electronica truken voor, maar dan ben je weer minstens 10 onderdelen, 10 euro en enkele centimeters printoppervlak verder.

Jemig, lijkt wel of ik reclame aan het maken ben |:(

Ik snap niet dat die rare electuur nou nog nooit met dit onderdeel gewerkt heeft.
Altijd maar die stomme optocoupler met thyristor en wat losse onderdelen :(

Ik heb (ongekoelde S202SE2) 2x monitor, printer, boxen, scanner en tweede computer op die manier geschakeld.
Zal totaal iets van 400Watt zijn denk ik.
Pc zit namelijk op UPS, maar rest van computerzooi laat ik schakelen zodra er spanning op m'n pc staat (en dus op USB), maar dan direct uit lichtnet.
Op die manier kan m'n UPS het langer trekken als de spanning uitvalt 8)

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
gewoon hetzelfde als die leds, maar dan met relais is het beste denk ik :)

Verwijderd

Ik weet niet of het de bedoeling is dat ik hier een schema ga posten, maar het kan idd met een relais en nog een transistor, relais en eventueel een diode. Als je er zo dus meerder maakt heb je weer hetzelfde als met je LED's, dit heeft een vriend van mij gemaakt en ik het er toen nog een stukje code voor geschreven. Hij gebruikt het om een soort DJ-PC te maken (maar dan erg basic). Die pc kan dus tot 8 lichten schakelen en dit via volgordes die aangegeven zijn via configuratie bestanden. Om mooie effecten te bekomen.

[offtopic]
heb je een scherma van je 8 LEDjes ? Ik heb gisteren toevallig voor een vriend ook software voor LED's geschreven, maar aangezien er maar 1 tester is (die vriend) ben ik er dus niet zoveel mee. Heb nu CPU-load, looplicht, knightrider (en ook een dubbele knightrider)...
Misschien heb je wel interesse ...

Verwijderd

*schop ...
schema ? :D

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
             + 5 -- 12V (hangt van relais af...)

|____    |   |
              |     |___/___/
              |_____|  /   /
               |       |  ||  |
               |
    _____   B  / C
>--|_10k_|---|-      BC547
               \ E
               |
              _|_ massa (pin 22 geloof ik...)

try this, simpel torretje...

Electronics development

• frim
  • Niet online
Ik heb ook nog een vraagje over LPT en LEDs :)

ik wil ook de LPT gebruiken om wat dingen aan te sturen. Ik dus gaan expirementeren, UTP kabeltje op pinnen 2-9 vastgesoldeerd, en op een systeem bordje gezet. Als ik nu pin2 aan een LEDje vastmaak, en die via een weestandje naar de GRND van mijn PSU (dus niet via de LPT poort) stuur, dan blijft het lampje branden, ook als de poort laag is :? Als ik hem hoog zet zie ik geen verhoging in de spanning of zo, dus het lijkt eorp alsof ie altijd hoog staat (ook tijdens opstarten). Ik gebruik Win 2000. Misschien moet de poort op een andere modus of zo? iemand iedeen? :Y)

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

als massa moet je pin 22 gebruiken...

Electronics development

• frim
  • Niet online
ach ja dom van mij :|

ik 20 keer controleren, ga ik toch nog van de verkeerde kant af solderen :|

ff draadjes goed solderen, dan zou het moeten lukken :)

Verwijderd

3lmowww schreef op 07 december 2002 @ 11:29:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
             + 5 -- 12V (hangt van relais af...)

|____    |   |
              |     |___/___/
              |_____|  /   /
               |       |  ||  |
               |
    _____   B  / C
>--|_10k_|---|-      BC547
               \ E
               |
              _|_ massa (pin 22 geloof ik...)

try this, simpel torretje...
Ja ik heb ook een stuk of 3 schema's waarmee het lukt, ik wou dus een schema van de topicstarter en een antwoord op de vraag of hij mijn software wou testen om het aan te sturen (als het schema dus een beetje is zoals ik denk)
en een tor heb je zelfs niet nodig voor leds ...

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
@Mr.ChronoM:3lmowww gebruikt m toch ook niet vr een led maar voor de relais?
Maar ik zou de massa aan pin22 hangen, maar ook aan de massa van m'n voeding van die +5 -- 12V anders doet dat relais zo weinig :)

met een hamer past alles

• MrUfip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-08-2022
ik zou toch een solid-state relais nemen, of zelf maken ;)
men neme een opto-coupler (moc3020, heeft ingebouwde nul-doorgangs detectie), en een triac en 2 weerstanden en een condensator, voila klaar! Werkt super! heb het zelf al verscheidene malen gemaakt en gebruikt :)

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Ligt er maar net aan waar je het langst mee bezig wilt zijn: het bouwen van de electronica of het programmeren van de poort met toepassingen.
Je kan het zo mooi maken als je zelf wilt.
Er zijn zat schema's om optocouplers te maken.
In de elektuur hebben vaker schema's gestaan om met printerpoort iets te besturen. Kijk daar eens naar.
Er is zelfs een speciale uitgave om met pc dingen te besturen.
Kijk maar eens op : http://www.elektuur.nl/
Zie 'boeken' en dan: " experimenten met de PC" .
Misschien heeft iemand dit boek al?

Wordt wel een eitje natuurlijk om zo je opdracht te maken ;)

Nog wat links nodig?
http://elektronica.coolbegin.com/
http://discolitez.com/faq.shtml

En dan het ultieme schema (met moc3041): http://www.maxkingtunisia.com/uk/picsoftlptinst.htm

[ Voor 3% gewijzigd door Dr.Roelski op 08-12-2002 14:35 . Reden: moc3041 i.p.v. moc3020 ]

Pagina: 1