Toon posts:

Wat is FBAS? + vraag over impedantie

Pagina: 1
Acties:
  • 643 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 vragen:

1. Wat is FBAS? Ik heb een reciever gekocht waar dit bij staat:
Monitor Output (Picture): FBAS
Wat is dat precies en wat kan ik ermee?

2. De bovengenoemde versterker is 8 Ohm, mijn boxen zijn 4 Ohm. Ik weet dat dit al heel vaak op GoT voorbij is gekomen, maar nooit echt een oplossing. Ik zit er namelijk over te denken om er weerstanden tussen te zetten? Is dat een goede oplossing, of is de kans toch al heel klein dat ik m'n versterker of m'n boxen sloop? Vervormd het geluid door die weerstanden?

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Je versterker is niet 8 ohm. Hij levert bij 8 ohm een bepaald vermogen. Bij 4 ohm levert hij ook een bepaald vermogen, maximaal twee keer zoveel (afhankelijk van de kwaliteit van je versterker). Ik denk eigenlijk dat dit ook prima staat beschreven in de FAQ.

Weerstanden gebruiken is nergens voor nodig, sterker nog, het lijkt me zelfs vrij gevaarlijk voor het leven van je luidsprekers en versterker.

Great minds think alike!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!
Ik weet dat het in de FAQ staat, maar daar staat niet in wat je het beste kan doen. Grofweg hoor ik in me omgeving en op GoT 3 dingen:
1. Je bent stom geweest, je had nooit een 8Ohm versterker (ja, bij een bepaald vermogen moeten kopen als je 4 Ohm boxen hebt.
2. Niets aan de hand, gewoon weerstandje er tussen dan merk je er niets van.
3. Niets aan de hand, je kunt je boxen er gewoon op aansluiten. Je moet ze alleen niet te hard zetten, maar TE hard moet je toch al nooit doen.
Dus vandaar dat ik het nog een keer gepost heb.

Weet iemand BTW nog wat FBAS is??

-edit-

Oke, na wat zoeken heb ik gevonden dat FBAS een video uitgang is, maar wat doet die op mijn receiver?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2002 14:28 ]

Verwijderd

Niks geen weerstand er tussen wat is dat voor onzin. Een speaker heeft een bepaalde impedantie en die bepaalt hoeveel vermogen de versterker levert. P = I^2.R. Hoe lager de impedantie hoe hoger de stroom wordt en automatisch het vermogen dat wordt geleverd. Een normale receiver of A/B klasse versterker kan speakers vanaf 4 ohm en hoger aan sturen. Daalt de impedantie onder de 4 ohm dan is het mogelijk dat de versterker te veel vermogen moet leveren en dat de torren het daar niet mee eens zijn, op den duur blaas je je versterker op als je constant hoge volumes draait. Meestal kun je gewoon alle soorten speakers aansluiten als je maar niet speakers parallel gaat aansluiten terwijl ze al 4 ohm per stuk zijn want gaat het flink mis.

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:48
Er is kans dat de versterker minder stabiel is met 4 Ohm speakers. Vaak is het geen probleem met gewone versterkers.

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:23
FBAS is gewoon composite video. De afkorting is me even ontschoten, maar composite video wordt in het Engels normaal gesproken 'CVBS' genoemd en in het Duits 'FBAS'.

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:25

jasjenl

Liab A Tymo

FBAS: Farbe-, Bild-, Austast-, und Synchronsignal en dit is inderdaad gewoon composiet aka CVBS (wat weer staat voor Composite Video Blanking Sync). Die uitgang zal op je receiver zitten zodat je daar bijvoorbeeld een tv op kunt aansluiten. Je kunt dan via die uitgang bijvoorbeeld het on screen display van je receiver op je tv bekijken of, als je video apparatuur, zoals bijvoorbeeld dvd spelers of videorecorders, op de video ingangen van je receiver hebt aangesloten deze via je receiver bekijken. Meestal doe je dat laatste alleen maar als je te weinig scart of andere ingangen op een tv hebt, want uit het oogpunt van beeldkwaliteit hang je apparaten als dvd spelers het liefst direct via scart o.i.d. aan je tv ipv dat via een receiver te laten lopen.

[ Voor 61% gewijzigd door jasjenl op 07-12-2002 13:44 ]

Pagina: 1