Toon posts:

Hulp nodig met dood geflashde (Award) bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste GOTters,

Ik heb jullie hulp echt ff heel hard nodig nu :)
Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb in mijn server een Asus P2L97 board zitten met een dood geflashede BIOS. PC wil dus niet meer booten en blijft hangen bij de BIOS. Ik heb wel nog een backup gemaakt voordat ik de nieuwe BIOS erin had geflashed, dus probleem is nu alleen nog hoe krijg ik die weer terug in de (dooie) BIOS ? Nou heb ik wel eens wat gelezen over dat 'hot-swappen', dus dat je een PC boot, dan (als die aanstaat) de BIOS chip eruit trekt, dooie BIOS erin doet en de boel weer (probeert) te flashen. Moet ik voor die truuk een exact hetzelfde soort board gebruiken, of zou ik hiervoor ook een totaal ander board voor kunnen gebruiken (wat ik dus hoop!)? Of zijn er nog andere truuks om mn doodgeflashde BIOS weer levend kan krijgen ?
Misschien iemand hier met een EEPROM programmer, die dit voor mij zou kunnen doen ? Kom uit Almere voor het geval dat. Opsturen is geen enkel probleem en als je uit de buurt komt, langsbrengen ook niet.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, wil A.S.A.P. mn server weer draaiend hebben!

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 06-12-2002 10:04 . Reden: enters zijn verrekte irritant :/ ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voor hotflashen heb je het beste een exact dezelfde moederbord nodig, maar je kunt in sommige gevallen ook een ander moederbord proberen. Gewoon kwestie van uitproberen. Wanneer je een ander mobo gebruikt, dan moet je de /QI parameter van AWDFLASH gebruiken om de foutmelding te voorkomen dat de BIOS image niet geschikt is voor de mobo :)

Overigens, merk je floppy drive activiteit op wanneer hij opstart? Zo ja, dan is de bootblock BIOS in werking getreden en kun je de BIOS alsnog flashen met een speciale opstartflop. Ook hierover is genoeg met de search terug te vinden :Y)

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:29

Rashann

Zoek de hond...

Het is aan te raden om het hotswappen op eenzelfde bord uit te voeren, maar het KAN ook op andere borden (indien de grootte en aansluiting van de BIOSsen gelijk zijn).

Ik heb namelijk ooit een Abit KT7 BIOS weer tot leven gewekt door de (dode) BIOS ervan in een Asus P5A te zetten en te flashen (terwijl deze aanstond dus :))

If nothing is written below, I was the last to reply...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus nog een oude P1-200 zo'n oud Vobis, Highscreen ding staan die ik hiervoor wil gaan gebruiken. Ga het vanavond meteen proberen, nee heb ik en ja kan ik krijgen. Of er moet iemand zijn met een Asus P2L-97 die dit voor me kan doen :) OF iemand die de eeprom opnieuw kan programmen. Anders word het toch echt hotflashen met een totaal ander board!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 december 2002 @ 10:02:
Beste GOTters,

Misschien iemand hier met een EEPROM programmer, die dit voor mij zou kunnen doen ? Kom uit Almere voor het geval dat. Opsturen is geen enkel probleem en als je uit de buurt komt, langsbrengen ook niet.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, wil A.S.A.P. mn server weer draaiend hebben!
http://www.flashbios.org/
Het is in Nederland, dus je zult het snel terug hebben.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

Dat bootlock gedoe werkt ook niet altijd... ik mn bios ook dood geflasht en met de bootlock falsh mogelijkheid doet ie ook niet meer en wat nog erger is.... Mn bios zit vast op het mobo gesoldeerd ;( maar dat was al weer een jaar geleden :)

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

Ik heb een EEPROM programmer en wil je wel helpen. Kijk in mijn profiel voor mijn e-mail adres.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen allemaal bedankt voor de hulp, links en helemaal voor het aanbod om mijn chip opnieuw te programmen (Heb je net gemailed Marco). Ga vanmiddag dat ding proberen te hotflashen en anders laat ik deze opnieuw programmen.

Nog 1 ding: Kan ik problemen krijgen als ik de BIOS chip verwijder en die dooie terug plaats als de PC aan staat ? Hiermee bedoel ik dus simpel gezegd, of ik mn board of andere (werkende) BIOS chip dus kan slopen met deze handeling.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je met beleid werkt: nee, dan kun je geen problemen krijgen. De BIOS wordt alleen tijdens het opstarten benaderd en uitgelezen. Wanneer je computer in DOS draait, dan doet de moederbord geen flikker met de BIOS. Vandaar dat je het chipje zo kunt eruithalen, terwijl de PC draait :) De stappenplan:
- kapotte BIOS chip eruit wrikken
- oorspronkelijke BIOS chip van een tweede mobo voorzichtig losser wrikken zodat je hem makkelijk met je vingers eruit kan halen wanneer de computer reeds draait
- PC opstarten tot in de DOS modus
- oorspronkelijke BIOS chip eruithalen
- kapotte BIOS chip goed in het voetje drukken
- flashen
- boeltje uitschakelen en dan de BIOS chip terugzetten :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb net geprobeerd de chip te hotflashen, maar op het moment dat ik de chip in het andere board stopte begon deze al vrij snel erg warm te worden en heb toen maar snel de PC uitgezet! Dit was dus geen goeie keuze om te doen, nu zit ik dus met een groot probleem, de chip is volgens mij kapot, maar durf het niet zeker te zeggen, weet niet hoe bij hoeveel warmte die chip nog goedblijft :) Als mijn chip nou echt kapot blijkt te zijn, wat zou dan de beste optie zijn ? Is zo'n nieuwe chip duur, of is het nog wel de moeite waard om dit board te repareren (er komt van de week al een dual slot1 mobo naar me toe :), waar 2x P2-233 op komt te draaien ipv 1x P2-300 op het board met de overleden bios-chip :) ).

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 06 December 2002 @ 20:29:
maar op het moment dat ik de chip in het andere board stopte begon deze al vrij snel erg warm te worden
Misschien een open deur: maar heb je hem wel op de goede manier erin geprikt? Let op de inkeping op de rand van het chipje en in het voetje :)

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Ze hebben het hier over een P2 bordje, volgens mij hebben die andere BIOS chipjes erop zitten dan op bijv. KT333 bordjes, dus wat jij ( BalusC ) zegt is volgens mij niet van toepassing...

Correct me if i'm wrong

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Verwijderd

Topicstarter
Heb het net nog even geprobeerd en inderdaad BalusC, 't was heel erg dom van me, heb vroeger (nou ja vroeger, 7 jaar geleden) nog elektro gestudeerd en had moeten weten dat ik daarop had moeten letten :( Chip blijft nu lekker koel, maar als ik nu aflash.exe probeer te starten vanaf diskette, dan krijg ik de melding "ERROR: Can't find system BIOS Hook!" van aflash.exe op het scherm. De parameter /qi (of MOET die echt in hoofdletters, heb ik nu ik er aan denk, niet eens geprobeerd) werkt niet en mijn Asus cusl2-c boardje daar kan ik hem niet mee flashen, want het is een compleet andere chip en hij zit ook nog op mijn board vastgesoldeerd :P

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

AFLASH is Asus' eigen flashprogseltje.. Ik heb geen ervaring met dit tooltje (geen Asus mobo's thuis :+ ), dus ik kan je niet vertellen of het de /QI parameter überhaupt wel ondersteunt. Probeer het eens met de laatste AWDFLASH :)

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
BalusC schreef op 06 december 2002 @ 10:07:
Voor hotflashen heb je het beste een exact dezelfde moederbord nodig, maar je kunt in sommige gevallen ook een ander moederbord proberen. Gewoon kwestie van uitproberen. Wanneer je een ander mobo gebruikt, dan moet je de /QI parameter van AWDFLASH gebruiken om de foutmelding te voorkomen dat de BIOS image niet geschikt is voor de mobo :)

Overigens, merk je floppy drive activiteit op wanneer hij opstart? Zo ja, dan is de bootblock BIOS in werking getreden en kun je de BIOS alsnog flashen met een speciale opstartflop. Ook hierover is genoeg met de search terug te vinden :Y)
Volgens mij werkt de /QI alleen bij de AMI flash utility ... (Die je trouwens net zo goed kan gebruiken in dit geval )

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Chemist schreef op 06 december 2002 @ 21:22:
Volgens mij werkt de /QI alleen bij de AMI flash utility ... (Die je trouwens net zo goed kan gebruiken in dit geval )
Ook bij AWDFLASH hoor ;)
Google voor de gein eens op AWDFLASH /QI

Verwijderd

Topicstarter
Wil allemaal niet helpen. Als ik awdflash.exe /QI backup.awd doe, dan hoor je hem van diskette laden, dan blijft de message "Please Wait" in beeld knipperen en na een paar minuten heb ik hem toen maar gereboot. Wil niks helpen dus. Jammer :(

Verwijderd

Waarom wordt er zo moeilijk gedaan?
Stuur die chip naar http://www.flashbios.org/ en voor Euro 8,00 wordt het klusje geklaard.

Het bedrijfje is in Nederland:

Bikkershorn 13
9678 RH - Westerlee
The Netherlands, Europe

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze wil ik toch even Malbje hartelijk bedanken want mijn server (en daarbij ook mijn website en sql databases etc.) zijn weer online :D

-= Malbje ThanX =-
Pagina: 1