Toon posts:

Frontpage spellingcontrole verplichten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zou het niet slim zijn om 'de redacteuren' van de Frontpage te verplichten hun stukjes door een spellingcontrole te halen voordat ze het plaatsen?

Ik zie in bijna elke tekst een d, t, dd, tt of dt-fout, of andere taalfouten.
Nu ben ik zelf geen ster in spelling, maar ik publiceer dan ook geen stukjes op de Frontpage. :P
Als ik de tekst in Word 'copypaste' en de spellingscontrole draai, vindt die meestal de fouten.
Waarom doen de redacteuren dat niet vóór plaatsing?

Kan Tweakers.net geen licentie voor een tekstverwerker mét spellingcontrole nemen? (Bestaat er een 'open source' spellingcontrole?)

(N.B.: ik had in dit stukje tekst maar één echte fout: redakteuren moet redacteuren zijn!) ;)

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je ook eens aangeeft waar 8)7

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik vind het nogal overdreven, want op die manier wordt de overgang tussen tweakers.net en GoT wel HEEEEEEL erg groot... :D

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-03 17:48
spellingsfouten maken is menselijk, ik betrap mijzelf er ook op dat waneer ik achter elkaar iets schrijf dat ik steets minder acuraat typ, op het moment dat je iets tegenkomt dan kan je het beste gewoonweg de persoon emailen of icqen die het bericht heeft getypt. op deze manier wordt dit het snelst gefixt. overigens zijn de spellingscontroles van bv office niet perfect hierdoor komen ook weer fouten, er is geen perfecte oplossing, maar voor taalpuristen is er dus of mail of icq :)

[ Voor 3% gewijzigd door Teckna op 06-12-2002 01:08 . Reden: het is laat :Z ]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nu we het er toch over hebben:
typen - typte -getypt
fixen - fixte - gefixt :D

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Spelling is iets waar posters op geselecteerd worden, zo is te lezen in diverse .Plan's. Maar afwijzen hierom zal dan wel alleen dan gebeuren als het echt de spuigaten uitloopt. En dat doet het IMHO niet echt (of diegenen waabij het wel de spuigaten uitliep hebben het nooit gehaald :P). Ik denk dat het inderdaad wel een kleine moeite zou zijn om je post even door de spellingchecker in je Tekstverwerker te halen, zeker als je weet dat je nog wel eens fouten wil maken in je aanstaande newsposts.
Verwijderd schreef op 06 December 2002 @ 00:24:
Kan Tweakers.net geen licentie voor een tekstverwerker mét spellingcontrole nemen? (Bestaat er een 'open source' spellingcontrole?)
Hoe bedoel je dit? Dat er in de DSP een optie komt om tijdens het typen van de tekst (of na het submitten) een spellingcheck wordt gedaan? Lijkt me eigenlijk best wel onmogelijk, spelling is een complex iets van regels die moeilijk te vertalen zijn naar regels in een programma. Dat te maken zou ook erg veel tijd kosten die beter aan andere dingen besteed kan worden lijkt mij (ook een implementatie van een bestaand iets kost tijd).

• yared
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-01-2025

yared

No Scope, Bitch!

Wat augustus suggereert is heel basic en simpel...

copy/paste in word, F7, klaar

Meer vraagt ie niet ;)

So you think I should vaporize, my tech_info, triple the bulk 25a-d/1, enhance the filterarray & raid the isometric fusion!? KEEP IT PLAIN AND SIMPLE!

• Dries Arnolds
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 06:45

Dries Arnolds

*bling bling*

Het is inderdaad de bedoeling dat nieuwsposters hun posts grondig nalopen op spelling, maar om iedere post door de redactie te laten controleren is niet haalbaar. Dat zou een enorme vertraging opleveren voor een post op de fp verschijnt. Bovendien zouden er 24 uur per dag redacteuren aanwezig moeten zijn.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Ik zou ook graag concrete voorbeelden zien, mijn ervaring is dat grote spelfouten vrij snel in de reacties of via een mail doorgegeven worden. Dus als er dan in elke post zoveel fouten zouden staan waarom horen wij dat dan nooit?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• yared

yared

No Scope, Bitch!

Wat augustus suggereert is heel basic en simpel...

dat alle NIEUWSPOSTERS even hun stukje copy/paste in word zetten, F7, drukken klaar

Meer vraagt ie niet

Totaal 1 minuut werk.

Stukje netheid/kwaliteits verhaal. ;)

Zomer; je spreekt jezelf tegen :D

So you think I should vaporize, my tech_info, triple the bulk 25a-d/1, enhance the filterarray & raid the isometric fusion!? KEEP IT PLAIN AND SIMPLE!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Natuurlijk moet er goed op de spelling gelet worden, maar ik denk dat iedere poster voor zichzelf wel kan bepalen hoe hij of zij dat aanpakt, in plaats van te gaan roepen dat het verplicht is om Word te gebruiken. Niet iedereen kan/wil Word installeren (mensen die Linux gebruiken bijvoorbeeld, of die Office niet kunnen betalen :+), en niet iedereen met Word heeft per definitie de Nederlandse versie (ik persoonlijk gruwel bijvoorbeeld van een half-Nederlandse / half-Engelse interface).

Professioneel Hyves-weigeraar

• yared

yared

No Scope, Bitch!

ik persoonlijk gruwel bijvoorbeeld van een half-Nederlandse / half-Engelse interface
dito hier, 'opslaan file' of save dokument' bah.

Maar er is vast wel een tweakertje die even een platform onafhankelijke spellingscontrole kan leveren.

* yared moet er niet aan denken om een Nederlandstalige wat dan ook te moeten installeren.

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-03 23:13
augustus: geef eens wat concrete voorbeelden?

Iedereen in de crew is redelijk tot goed op de hoogte van spellingsregels en het zal niet de eerste keer zijn dat mensen ons 'corrigeren' en stellen dat 'het aantal is groot' onjuist is omdat 'aantal' meervoud zou zijn (wat het dus niet is). Ik lees niet alle FP-artikelen, maar zo verschrikkelijk veel 'd/t' fouten kom ik niet tegen :)

Het wil overigens inderdaad wel eens gebeuren dat er een fout blijft hangen, omdat je 'blind' wordt voor je fouten. Vandaar dat nieuwsposters ook aangemoedigd worden om hun tekst vlak vóór publicatie, vlak erná en ca een kwartier/half uur na plaatsing nog eens goed door te lezen. Op die manier worden eventueel achtergebleven fouten in mijn ervaring redelijk snel eruit gevist. Ik heb zelf dan ook het idee dat het over het algemeen wel meevalt met de spelling :?

* Arthur is wel een beetje een spellingsfreak

[ Voor 11% gewijzigd door Arthur op 06-12-2002 14:28 ]

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Verwijderd

Topicstarter
augustus: geef eens wat concrete voorbeelden?
Nee, want die heb ik niet paraat.
Het gaat ook niet om een specifieke spelfout of taalfout, maar om het voorkómen van fouten in de nieuwsberichten.
Die worden wel gecorrigeerd nadat iemand het in de topic of per email gemeld heeft, maar het is toch slimmer om die correctie vooraf te doen?
Daarbij ben ik te lui om een fout per email door te geven, plus dat ik zelf bepaald geen ster in spelling ben en misschien juist een foutieve correctie doorgeef. ;)

Mijn spelfouten worden vaak door de Word-spellingcontrole herkend.
Het is - toegegeven - een lastig en zwaar programma, maar hij/zij/het(?) pikt er toch wel enkele duidelijke fouten uit.
Misschien is het mogelijk om een licentie te nemen op Word voor alle nieuwsposters/redacteuren zodat die hun stukje vooraf kunnen controleren?

Het gaat mij trouwens absoluut niet speciaal om Word (dat heb ik toevallig), maar ik ken geen freeware of open source spellingcontrole. StarOffice of Openoffice hebben meen ik geen Nederlandse spellingcontrole.
Is Wordperfect nog up to date? Lotus Wordpro? Ben ik er nog een vergeten??

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Augustus, ik heb dit al een keer gezegd: niet iedereen kan of wil (de Nederlandse versie van) Word gebruiken. Bovendien zijn d/t fouten nou juist de dingen die Word er niet uit kan vissen, en sluipen de meeste fouten in nieuwspost er in tijdens het laatste schaaf- en schuifwerk, als de spelling al is gecontroleerd maar de zinsbouw nog even rechtgetrokken wordt.

Verder vind ik het een beetje raar dat je geen voorbeelden kan noemen terwijl je vannacht nog post dat er in ieder nieuwsbericht wel een paar staan. Ik denk eerlijkgezegd dat je gewoon aan het overdrijven bent, en dat we zelf prima in staat zijn om onze spelling te controleren. Fouten maken is menselijk, en mensen verplichten om Word te gebruiken verandert daar niets aan.

Professioneel Hyves-weigeraar

Pagina: 1