Toon posts:

exchange directory vol logfiles

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ergens exchange 2000 geïnstalleerd met sp3 (het is een sbs server)
nu merk ik op dat deze exchdb directory vol staat met logfiles van 5mb perstuk! Het is zo dat er nu 1.83Gb aan logfiles staan 375 stuks waarvan ik niet weet wat ze daar doen, vandaan komen, nuttig voor zijn.

Als ik erin kijk lijkt het een verwerking van mail te zijn, stukken strings en txt uit mailtjes zijn hierin te herkennen. Advies wordt erg geapprecieerd op het moment.....

• MrCyber
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-05-2018
Je Exchange ff goed configureren zodat ie logfiles na x dagen automagisch verwijderd ?

Lijkt me niet echt PNS dit topic. Kun je wel op Googlen of ff kijken op http://www.windows200faq.com

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34

Arno

PF5A

Dit zijn je transaction logs. Exchange laat deze staan totdat de server volledig is gebackupped.

Deze files mag je dus NIET weggooien, aangezien je zonder deze files geen restore of db check kunt uitvoeren.

Alternatief is circulair logging inschakelen op je storage group, maar dan kun je iig ZEKER geen restore uitvoeren, aangezien je dan max 4 logfiles overhoudt.
MrCyber schreef op 06 december 2002 @ 00:16:
Je Exchange ff goed configureren zodat ie logfiles na x dagen automagisch verwijderd ?

Lijkt me niet echt PNS dit topic. Kun je wel op Googlen of ff kijken op http://www.windows200faq.com
Klok / lepel verhaal

Topic staat prima in PNS, aangezien verwerking van logfiles niet echt dagelijkse koek is en ondanks dat het vast wel op Google staat, zijn deze logs dusdanig belangrijk dat alleen dat al een PNS topic rechtvaardigd.

[ Voor 42% gewijzigd door Arno op 06-12-2002 00:20 ]

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Traag schreef op 06 December 2002 @ 00:17:
Dit zijn je transaction logs. Exchange laat deze staan totdat de server volledig is gebackupped.

Deze files mag je dus NIET weggooien, aangezien je zonder deze files geen restore of db check kunt uitvoeren.

Alternatief is circulair logging inschakelen op je storage group, maar dan kun je iig ZEKER geen restore uitvoeren, aangezien je dan max 4 logfiles overhoudt.
[...]
Klok / lepel verhaal

Topic staat prima in PNS, aangezien verwerking van logfiles niet echt dagelijkse koek is en ondanks dat het vast wel op Google staat, zijn deze logs dusdanig belangrijk dat alleen dat al een PNS topic rechtvaardigd.
Thx voor het bovenstaande ^^

Probleem:
Maar als ik het goed begrijp na het lezen van
http://www.windows2000faq...Index.cfm?ArticleID=24414
http://www.windows2000faq...Index.cfm?ArticleID=20837
is het maken van een online backup de oplossing voor het logfile probleem. Deze zullen verdwijnen na het maken van een online backup, dit naast de mogelijkheden vaneen offline backup.

Oplossing:
En een online backup moet met een backup agent gemaakt worden, arcserver/backupexec/netbackup/ntbackup als het maar een agent heeft die in de store kan lezen (in mijn geval britestore sbs versie met sql & exchange agent) .

Vraag:
Blijft nog staan hoe het kan dat er zoveel logs geproduceerd zijn, en is dit aan te passen naar een minimum aantal (rotatie), gaat die ten kosten van iets?

• luckyme_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 December 2002 @ 09:08:
[...]

Vraag:
Blijft nog staan hoe het kan dat er zoveel logs geproduceerd zijn, en is dit aan te passen naar een minimum aantal (rotatie), gaat die ten kosten van iets?
Nogmaals je antwoord dan: circular logging aanzetten, geeft maar een paar logjes en gaat ten koste van de mogelijkheid tot een fatsoenlijke disaster recovery.
Die logjes blijven staan totdat je een incremental backup hebt gemaakt van je store, juist om te zorgen dat je eventueel terug kunt in geval van nood.
In die logs staan de transacties die zijn uitgevoerd op je database, die wil je niet zomaar weg donderen, zonder kan je namelijk nooit alles restoren.

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

Circular logging aanzetten is ook niet een oplossing voor je waarschijnlijke probleem. Mocht je te weinig harde schijfruimte hebben dan raad ik je zeker met klem aan om gewoon heel snel een dagelijks online-backup systeem te implementeren. Dan zul je zien dat na het backuppen het aantal logfiles slinkt. En dat is wat je wil. Als je dan ook nog een goede backup maakt van e*.log spreek je van de zogenaamde win-win situatie. ;)

Sundown Circus

Verwijderd

Topicstarter
RedRose schreef op 06 december 2002 @ 10:09:
Circular logging aanzetten is ook niet een oplossing voor je waarschijnlijke probleem. Mocht je te weinig harde schijfruimte hebben dan raad ik je zeker met klem aan om gewoon heel snel een dagelijks online-backup systeem te implementeren. Dan zul je zien dat na het backuppen het aantal logfiles slinkt. En dat is wat je wil. Als je dan ook nog een goede backup maakt van e*.log spreek je van de zogenaamde win-win situatie. ;)
Mooi man!! dus zo snel mogelijk arcserve aan de gang krijgen die logfile op de backup zetten + daarna de online backup van arcserve middels de agent uitvoeren.

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

Verwijderd schreef op 06 December 2002 @ 10:13:Mooi man!! dus zo snel mogelijk arcserve aan de gang krijgen die logfile op de backup zetten + daarna de online backup van arcserve middels de agent uitvoeren.
Inderdaad. Lees wel alles over Arcserve wat je kan vinden (http://support.ca.com is een leuk begin) en voor ook alle patches uit (dus SP4 en alles wat daarna komt). En dan gaat het zeker werken. Succes!

Sundown Circus

• luckyme_
  • Niet online
Hou er ook even rekening mee dat als je Exchange server uit z'n diskspace loopt hij er gewoon mee kapt!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
luckyme_ schreef op 06 December 2002 @ 11:57:
Hou er ook even rekening mee dat als je Exchange server uit z'n diskspace loopt hij er gewoon mee kapt!
bij mij niet, vorige week was mijn APC powershute pakketje zo vriendelijk om 29GB aan logfile te genereren (server had hierna nog maar 2MB vrije ruimte op zijn schijf) (raid 5, 18Gb disken, 4 stuks, 1 partitie)

exchange 2000 draaide wel gewoon door alleen kon je geen mail versturen en ontvangen,

A wise man's life is based around fuck you

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-04 18:04
luckyme_ schreef op 06 december 2002 @ 11:57:
Hebben wij ook gehad bij een klant.
Server klapt er gewoon uit met te weinig schijfruimte.
Ook ntbackup is leuk, die gaat zonder dat je het weet uiteraard ook al die logfiles backuppen.
Loopt je tape ook lekker vol.

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 10:13
Verwijderd schreef op 06 december 2002 @ 10:13:
[...]

Mooi man!! dus zo snel mogelijk arcserve aan de gang krijgen die logfile op de backup zetten + daarna de online backup van arcserve middels de agent uitvoeren.
Nee, niet de alleen de logfiles op backup zetten. Je moet de Exchange store backuppen, dan worden automatisch de logfiles verwijderd!

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik een backup gemaakt met arcserve + agent(brick level),
deze heeft een fout gegeven po een disabled user/mailbox (verklaarbaar), alles lijkt nu goed te zijn, backup gelukt. Echter staan de logfiles er nog... (vreemd?!) nu kan ik me voorstellen dat deze vannacht zullen verdwijnen (4.00h hopelijk). Hiervan zal ik nog de bevindingen posten.

Verwijderd

Topicstarter
Die logfiles staan nog steeds in de exch dir, ondanks de goede backup. Heeft iemand een verklaring hiervoor?

• Bartjo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-04 19:53
Log files moeten ook mee in de backup.
Incremental backup van de logs laat ze ook verdwijnen.
Differential backup van de logs laat ze staan.

Als je dus bijvoorbeeld wekelijks een full backup maakt (incl. logs!) en dagelijks een incremental (van tenminste de logs), moet je bij een restore eerst de full backup terugzetten en vervolgens 1 voor 1 de incrementals.

Nog een paar linkjes:
http://www.fawcette.com/d...magazine/columns/bschorr/
http://www.exchangeadmin....Index.cfm?ArticleID=21160

[ Voor 20% gewijzigd door Bartjo op 10-12-2002 09:27 ]

Verwijderd

Arcserv? /me shivers ;)

Ik gebruik nog liever ntbackup.

Anyway, een error op een disabled mailbox is normaal, toevallig systeem postbussen aan het backuppen? Zie niet, dan kan het zijn dat die postbus gewoon echt uitgeschakeld zijn, even controlleren in de Exchange system manager.

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

Verwijderd schreef op 09 december 2002 @ 23:53:
Inmiddels heb ik een backup gemaakt met arcserve + agent(brick level),
deze heeft een fout gegeven po een disabled user/mailbox (verklaarbaar), alles lijkt nu goed te zijn, backup gelukt. Echter staan de logfiles er nog... (vreemd?!) nu kan ik me voorstellen dat deze vannacht zullen verdwijnen (4.00h hopelijk). Hiervan zal ik nog de bevindingen posten.
Heb je alleen een brick-level backup gedaan? Zo ja, zie BigM321 hierboven.

/edit: En de Exchange services gewoon laten draaien he.

[ Voor 7% gewijzigd door RedRose op 10-12-2002 09:46 ]

Sundown Circus

• Arno

Arno

PF5A

Verwijderd schreef op 10 december 2002 @ 08:47:
Die logfiles staan nog steeds in de exch dir, ondanks de goede backup. Heeft iemand een verklaring hiervoor?
Een paar is normaal, deze zijn sinds de laatste backup. Als ze er nog allemaal staan moet je even kijken of je een FULL of COPY backup hebt gedaan, bij de laatste flusht hij de logs niet.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
RedRose: Bij de backup selectie heb ik brick level (maibox + public folders) + organization (zal dus de store zijn) aangevinkt (eigenlijk zoveel mogelijk)

Traag: De backup optie was een FUll backup met crc check, ik kan later op de dag nog ff kijken voor de zekerheid maar, het waren de default opties (full backup dus?!)

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

Traag schreef op 10 december 2002 @ 10:40:
[...]
Een paar is normaal, deze zijn sinds de laatste backup. Als ze er nog allemaal staan moet je even kijken of je een FULL of COPY backup hebt gedaan, bij de laatste flusht hij de logs niet.
Klopt. Ik heb er nu hier vijf instaan
Traag: De backup optie was een FUll backup met crc check, ik kan later op de dag nog ff kijken voor de zekerheid maar, het waren de default opties (full backup dus?!)
Full backup dus. Het kan heel goed zijn dat Exchange ze vannacht om 4 uur wist. Gewoon je backup laten draaien en lekker gaan slapen dus. ;)

Sundown Circus

Verwijderd

Topicstarter
RedRose schreef op 10 december 2002 @ 11:17:
[...]
Klopt. Ik heb er nu hier vijf instaan

[...]
Full backup dus. Het kan heel goed zijn dat Exchange ze vannacht om 4 uur wist. Gewoon je backup laten draaien en lekker gaan slapen dus. ;)
ff goed lezen hé :) Ik heb de bakup gisteren +/- 8h gestart en hij was +/ 11h klaar. Dus vandaag heb ik weer gekeken naar de logfiles, en Sh*t er staat er gewoon weer 1 bij.

• vanwegen
  • Laatst online: 28-04 16:29

vanwegen

-:|:-

Overigens kan je de log files met elk Exchange-aware backup programma flushen.

NTBackup kan dit na installeren van exchange ook.

En toen was m'n signature weg :(

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

ff goed lezen hé :) Ik heb de bakup gisteren +/- 8h gestart en hij was +/ 11h klaar. Dus vandaag heb ik weer gekeken naar de logfiles, en Sh*t er staat er gewoon weer 1 bij.
Ja ja.. Bij mij duurde het alleen een dag of wat voordat de transaction logs redelijk verdwenen. Voor de zekerheid, kijk hier ook even naar: XADM: Large Number of Transaction Logs Created :)

Sundown Circus

• Arno

Arno

PF5A

Zolang Exchange het erg druk heeft, worden transactionlogs genegeerd. Zodra hij de tijd heeft, perst hij ze in de db

Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Mijn fout, de backup verloopt niet geheel goed! Deze melding verschijnt inde logfile.
code:
1
2
e8604 failed to start backup (dbname=dbaexchis, ec=backup agent error (331)
"insufficient privilege)

Als ik hier naar ga zoeken kom ik op de site van cai dit tegen
----
Q: When I run a backup of my Exchange server, the error "E8604 - Failed to Start Backup, dbname=DBAEXCH EC=Dbagent Error (331) Insufficient Privilege." appears. The account I used for the backup is an Administrator and Backup Operator, and the password is correct. What's wrong?

A: In the ARCserve Server Admin, click on the Admin menu. Select ARCserve System Account. The account specified here should be a user that belongs to the Administrator, Domain Admin, (if you're in a Domain) and Backup Operator groups. Domain Admins should be set as the primary group for this user. NT and Exchange have separate levels of security. The ARCserve user must have a mailbox in Exchange. Ideally, the ARCserve user would be the NT account that installed Exchange. This account has inherently the necessary rights to perform backups. That user must then be given the "Service Account Admin" role at the Organization, Site, Configuration and Server levels. Open the Exchange Administrator. Perform the following steps for each of the three levels: Highlight the level. Click Properties from the File menu, and choose the Permissions tab. Select the ARCserve System Account from the list of users in the window on the lower half of the screen, or add it using the Add.. button. Assign the Service Account Admin. role to it by selecting it from the drop-down box below. Initialize the mailbox by sending a test message
http://support.ca.com/techbases/asnt/16040.html
----

Het bovenstaande is niet de oplossing voor mijn probleem, het backup account heeft via delegate control de meeste rechten ontvangen die het op exchange kan krijgen (denk ik) bovendien geeft arcserve geen fout op de DBAEXCH maar op dbaexchis. Hoe zou ik dit kunnen oplossen.

Verwijderd

Topicstarter
en tot slot de oplossing van mijn prob;leem:

Bij het submitten van de job heb ik nu overal bij ieder volume/exchange/sql item de user en passd neergezet van een backup account (local\cai in mijn geval), blijkbaar is het instellen van de agent niet voldoende geweest om daarbij benodigde rechten mee te geven. Ok kon ik bij de het maken van de job de backup eigenschappen van de agent instellen (purge logfile bij full backup). Het systeem draait als een zonnetje nu de logfiles zijn verdewenen :)
Pagina: 1