LEDs en Weerstanden

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik wil een aantal Ledjes in m'n pc zetten. Dus ik heb maar even het dikke Conrad boek gepakt.

Ik wil o.a. me power en HDD led vervangen door een blauwe en die in me cd-rom en misschien disk drive ook door een blauwe.

Als ik het goed heb zijn dit 3 mm heldere LEDs. Nou zitten daar voorweerstanden op denk ik. Maar hoe weet ik zo zeker dat die weerstand goed is? Gewoon voltmeter pakken?

Is het niet eenvoudiger om er een nieuwe weerstand erin te zetten die correct is?

Dit alles vanwege dat ik het moet bestellen. Daarna ga ik wel kijken hoe ik het erin krijg. Ook wil ik een LED in me voeding bouwen, dus moet ik maar is gaan uitzoeken waar ik daar een 5 volt lijntje kan aftappen.

PS: Ik heb de search gebruikt maar ik ben zo slecht in searchen dat ik met de gewone errors kreeg en met de omega geen gevonden voorwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En HD en PowerLed kun je met elk ledje vervangen, gewoon de + op het lange pootje van het ledje en de - op de korte. Zo simpel is het. Er is helemaal niks anders voor nodig.

Je CDROM is een ander verhaal, daar moet je mij niet over vragen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik van de aanwezige voorschakel weerstanden is voldoende hoor. Zooo nauw steekt het nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

en die 5 volt afpakken is ook niet moeilijk, je pakt een kroonsteentje en laat er dan 1 5V ingaan en er 2 uit, dus die ene doorgeknipte en de 5V voor je led, met de ground doe je hetzelfde. Ik zou nie solderen omdat dat soldeersel ook geleid en dan weer kan botsen wat je pc weer niet zo leuk vind.
ik kan het ook fout hebben hoor, ik ben ook el n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 05 December 2002 @ 21:08:
En HD en PowerLed kun je met elk ledje vervangen, gewoon de + op het lange pootje van het ledje en de - op de korte. Zo simpel is het. Er is helemaal niks anders voor nodig.
Weet je dat wel zeker?

Er zijn (ook al zeg jij dat het zo simpel is) toch mensen bij wie het NIET lukt.

Reden: de spanning die er over de 'huidige' LED's staat. Paarse, blauwe en witte leds werken op een aanzienlijk hogere spanning dan de standaard rode/groene/gele leds. Die blauwe/witte/paarse werken op 2 tot 3-voudige spanning dan de standaard leds. Je kan best (ik noem maar wat) 4V op een rode led zetten; een spanning waar ook een witte led het wel trekt. Maar dat is in de praktijk dus lang niet altijd het geval. Meestal wordt een waarde ergens tussen de 1,6 en de 2 V over een 'standaard' LED gezet.

De voorschakelweerstand wijzigen OF bezig gaan met extra 'schakelingen' (met bijvoorbeeld een transistor) is vaak toch echt noodzakelijk 'kwaad'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wfvn schreef op 05 December 2002 @ 21:28:
[...]

Weet je dat wel zeker?

Er zijn (ook al zeg jij dat het zo simpel is) toch mensen bij wie het NIET lukt.

Reden: de spanning die er over de 'huidige' LED's staat. Paarse, blauwe en witte leds werken op een aanzienlijk hogere spanning dan de standaard rode/groene/gele leds. Die blauwe/witte/paarse werken op 2 tot 3-voudige spanning dan de standaard leds. Je kan best (ik noem maar wat) 4V op een rode led zetten; een spanning waar ook een witte led het wel trekt. Maar dat is in de praktijk dus lang niet altijd het geval. Meestal wordt een waarde ergens tussen de 1,6 en de 2 V over een 'standaard' LED gezet.

De voorschakelweerstand wijzigen OF bezig gaan met extra 'schakelingen' (met bijvoorbeeld een transistor) is vaak toch echt noodzakelijk 'kwaad'
Ik heb tenminste altijd zo gewerkt, en het heeft hier toch echt altijd gewerkt hoor, zeker met een 3 mm blauw ledje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 17:04

McFizban

Hackito ergo sum.

Over het algemeen kun je elk ledje door een ander ledje van de zelfde kleur vervangen.
De uitzondering is met low power ledjes. Deze verbruiken minder stroom en er hoort dus een andere voorschakel weerstand tussen. Deze low power ledjes zul je voornamelijk in batterij gevoedde apparaten tegenkomen.

Dus NIET een rood ledje door een blauwe vervangen. De blauwe heeft een hogere voedingsspanning nodig en zal dus niet gaan branden. Andersom ook niet doen: je rooie led zal heel even heel fel branden...

[ Voor 26% gewijzigd door McFizban op 05-12-2002 21:51 ]

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:25
Inderdaad die ledjes voor de hd en power kun je gewoon vervangen.. voor de led in voeding.. ja ik vraag me af wat daar zowiezo het nu van is.. maar goed.. ik zou gewoon een draadje van een molex naar de voeding laten gaan en dan aan het ledje maken.. krimpkousje erom een klaar is kees of nico of wie er dan ook maar mee bezig is.

de cd-rom.. ja dat kan op vele manieren denk ik.. maar meestal is dat zo'n klein ledje die je los moet gaan solderen en vervangen. het kan ook zijn dat het gewoon zo'n klein wit ledje is en dat het een stukje gekleurd plastic is wat zorgt voor de kleur.. (vandaar gekleurt plastic) dan moet je dat vervangen..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 17:04

McFizban

Hackito ergo sum.

VinnieWeiss schreef op 05 December 2002 @ 21:03:
...
PS: Ik heb de search gebruikt maar ik ben zo slecht in searchen dat ik met de gewone errors kreeg en met de omega geen gevonden voorwerpen.
Je kan ook in de FAQ(Frequently Asked Questions CME) kijken. Daar staan allemaal leuke formuletjes om je voorschakelweerstand te bereken.

[ Voor 8% gewijzigd door McFizban op 05-12-2002 22:02 ]

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Da Monkey schreef op 05 December 2002 @ 21:58:
Inderdaad die ledjes voor de hd en power kun je gewoon vervangen.. voor de led in voeding.. ja ik vraag me af wat daar zowiezo het nu van is.. maar goed.. ik zou gewoon een draadje van een molex naar de voeding laten gaan en dan aan het ledje maken.. krimpkousje erom een klaar is kees of nico of wie er dan ook maar mee bezig is.

de cd-rom.. ja dat kan op vele manieren denk ik.. maar meestal is dat zo'n klein ledje die je los moet gaan solderen en vervangen. het kan ook zijn dat het gewoon zo'n klein wit ledje is en dat het een stukje gekleurd plastic is wat zorgt voor de kleur.. (vandaar gekleurt plastic) dan moet je dat vervangen..
Mijn voeding heeft zulke doorzichtige fans en ik wel me pc een combinatie van metallic zilver/grijs maken met metallic blue. Dus dan vind ik het ook wel mooi als uit de achterkant een beetje blauw licht komt.

Voor de rest, ik bestel bij de Conrad wel van alles voldoende. Gelukkig zijn weerstanden net iets meer dan 10 eurocent dus dat is goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 05 December 2002 @ 21:35:
[...]

Ik heb tenminste altijd zo gewerkt,
Zegt lang niet alles
en het heeft hier toch echt altijd gewerkt hoor,
Uiteraard zeer prettig als je het uitvoert
zeker met een 3 mm blauw ledje!
Alles wat je tot nu toe gezegd hebt, zegt weinig... maar dit laatste zegt gewoon absoluut geen ruk/donder/etc.

Het formaat van het ledje (3mm of 5mm) heeft dus echt NIETS te maken met de spanning die ze nodig hebben.

Ik zou kunnen zeggen: de kleur is bepalend voor de benodigde spanning, maar ook dat is bullshit hoewel het al heel wat meer zegt. Het is uiteindelijk de samenstelling van de LED (qua materiaal) wat bepaalt welke spanning nodig is (mogelijk ook nog bouw, dat is iets wat ik niet met zekerheid durf te zeggen). Maar wat jij zegt is volslagen onzin. Nofi uiteraard, maar als je het beter weet, verwoord het dan ook goed.....

* WFvN huivert voor het moment dat zijn woorden weerlegd worden.... hoewel..... kan beter zeggen huivert voor elke keer dat z'n woorden weerlegd worden; het zou niet de eerste keer zijn :+

[ Voor 1% gewijzigd door WFvN op 05-12-2002 23:56 . Reden: [/quote] vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
wfvn schreef op 05 December 2002 @ 23:55:
[...]

Zegt lang niet alles

[...]

Uiteraard zeer prettig als je het uitvoert

[...]

Alles wat je tot nu toe gezegd hebt, zegt weinig... maar dit laatste zegt gewoon absoluut geen ruk/donder/etc.

Het formaat van het ledje (3mm of 5mm) heeft dus echt NIETS te maken met de spanning die ze nodig hebben.

Ik zou kunnen zeggen: de kleur is bepalend voor de benodigde spanning, maar ook dat is bullshit hoewel het al heel wat meer zegt. Het is uiteindelijk de samenstelling van de LED (qua materiaal) wat bepaalt welke spanning nodig is (mogelijk ook nog bouw, dat is iets wat ik niet met zekerheid durf te zeggen). Maar wat jij zegt is volslagen onzin. Nofi uiteraard, maar als je het beter weet, verwoord het dan ook goed.....

* WFvN huivert voor het moment dat zijn woorden weerlegd worden.... hoewel..... kan beter zeggen huivert voor elke keer dat z'n woorden weerlegd worden; het zou niet de eerste keer zijn :+
Je doet je ondertitel iig eer aan want dit klopt. 3 of 5 mm maakt geen drol uit voor drempelspanning. Een blauwe led is van een ander materiaal dan een rode bijvoorbeeld en heeft gewoon een hogere spanning nodig. Onder die spanning brandt ie niet, en anders wel. Er is geen gulden middenweg oid.
Zie je heel goed op mn fiets. Heb 2 led's in tegenfase aangesloten op mn dynamo, als ik heel langzaam fiets doen ze niets, als ik vaart maak branden ze en als ik op volle snelheid van een bergje afrijd branden ze ook normaal. Mijn achterlicht[gloeilamp] echter brandt wel heel fel bij hard rijden. Heb er al 3 stuk gebrand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 12:24

DaRoot

Some say...

Weet niet of je er wat aan hebt, maar heb van een Shi-tec kast de groene power-led vervangen door een blauwe van Conrad (een 1,8 mm ofzo, erg klein iig, weet geen specs van het ding), net zoals de LED in een Lite-on 12x DVD... werkt perfect, heb geen voorschakelweerstanden vervangen. Vooral die powerled brandt lekker fel, en brandt niet door.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik heb verdorie die LED-FAQ niet vor niets geschreven...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.