Toon posts:

[logica] hoe dit vraagstuk op te lossen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom echt niet uit dit vraagstuk, en hoopte stiekem dat hier iemand was die mij hiermee zou kunnen helpen. Deze som is echt heel voor de hand liggend op te lossen in 'normale' wiskunde taal, maar in predicaat logica heb ik hier toch wel moeite mee. De bedoeling is alleen gebruik te maken van =i (is-introductie) en =e (is-eliminatie)
code:
1
t1 = t2 |- (t+t2) = (t+t1)

het antwoord is:
code:
1
2
3
1.  t1 = t2            premisse
2.  (t+t1) = (t+t1)    =i
3.  (t+t2) = (t+t1)    =e, 1, 2

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 21:03 . Reden: antwoord ingevuld ]

Verwijderd

In welk bewijssysteem wil je dit bewijzen? Geef eens een uitleg van die = intro en = eliminatie...

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 20:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
propositioneel ? (als dat tenminste zo heet)

zoals in mijn boek staat:

de is-introductie:
code:
1
2
-------- =i
   t=t

de is-eliminatie:
code:
1
2
3
  t1=t2 Ø[t1/x]
----------------- =e
     Ø[t2/x]

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 20:42 ]

Verwijderd

Het lijkt mij niet te bewijzen eerlijk gezegd met alleen de deductieregels die je gegeven hebt. Ik zie dat de is eliminatie substitutie gebruikt? Daar zullen toch enkele axioma's voor gedefinieerd moeten zijn lijkt mij? Uit welk boek heb je deze opgave trouwens?

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik dacht dat deze logische taal, de predicaat logica, algemeen bekend was. Ik kan het wel helemaal gaan uitleggen, maar das een lang verhaal ..

ik ben bezig in het boek:
Michael Huth en Mark Ryan, Logic in Computer Science. Cambridge University Press, 2000.
http://www.cs.bham.ac.uk/research/lics

het is opgave 1b van exercises 2.4

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

hint:
begin eens met t+t1 = t+t1 via de =I, dan nog een leuke subsitutie bedenken, en klaar ben je. Maar voortaan wel ff iets langer nadenken voordat je hier hulp gaat vragen...

Verwijderd

Topicstarter
j-w schreef op 05 December 2002 @ 20:59:
hint:
begin eens met t+t1 = t+t1 via de =I, dan nog een leuke subsitutie bedenken, en klaar ben je. Maar voortaan wel ff iets langer nadenken voordat je hier hulp gaat vragen...
mja :P ik kwam er net achter, ik had gewoon die allerlaatste stap dom genomen :)
ik kon natuurlijk als Ø nemen: (t+x) = (t+t1) maar dat zag ik niet in

BEDANKT !!!

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 21:04 . Reden: BEDANKT! ]

Pagina: 1