Gir schreef op 07 december 2002 @ 18:27:
[...]
Objectief nieuws hoort per definitie de feiten representatief weer te geven. Afgezien daarvan weet je als ontvanger dat alleen de opvallende gebeurtenissen in het nieuws worden gemeld. Dat is immers de reden dat je er je informatie vandaan haalt. De afkomst van de dader hoort er naar mijn mening niet toe te doen of nieuws wel of niet gemeld wordt door de media.
Het nieuws op zich kan ook wel gebracht worden los gezien van de afkomst, maar is het noodzaak dat de afkomst van de dader genoemd wordt, of is dit juist schadelijk? Welke afkomst iemand heeft staat los van de vraag of het wel of geen nieuws is, dat ben ik met je eens ja

[...]
We hebben het hier over de verantwoordelijkheden van de media en niet alleen over korte kleine stukjes tekst in de krant. Wanneer je de media ergens de schuld van geeft val je alle media aan, dus ook serieuzere programma's die dieper op de feiten in gaan en wel achtergrondinformatie geven zoals bijvoorbeeld "met het oog op morgen", "NOVA" en "Het Noorderlicht".
Klopt, maar het zijn mijns inziens juist de meest onvolledige berichtgeving die het meest vertekende beeld op kunnen leveren. Ik wil dan ook niet beweren dat elke vorm van media een bron is van problemen

[...]
Het is niet zo dat nieuws per definitie gebracht hoeft te worden zodat er makkelijk conclusies kunnen worden getrokken over oorzaken van het gepleegde delict. Dat is nu eenmaal niet de definitie van nieuws. Tevens vind ik dat er niet zo heel veel achtergrondinformatie nodig is bij een bericht als "Venlo: Man schopt op straat student dood". Conclusies trekken en oordelen horen we over te laten aan rechters.
Dat zou mooi zijn, als iedereen zou vertrouwen op de conclusies van rechters. In de AH-zaak stond Bernhard klaar om een lintje uit te reiken, hadden een aantal politici hun oordeel al klaar en er was al een hele discussie losgebarsten over het al dan niet straffen van de daders. Het mag dan wel niet de definitie van nieuws zijn, maar het gebeurt wel nav het nieuws. Met dat in het achterhoofd kun je je niet aan elke maatschappelijke verantwoordelijkheid onttrekken door te stellen: Maar dat is niet de bedoeling van nieuws.
[...]
Omdat ik van mening ben dat de media niet verantwoordelijk is voor problemen met minderheden vind ik dat een uitgebreidere berichtgeving (het plaatsen van een context) geen problemen oplevert (ik vind dat je hier een goed punt hebt). Je argument doet niets af aan het feit dat wanneer een overheid het zou verbieden om te berichten over afkomst, dat wel censuur is.
Ik ben ook zeker niet voor een verbod op het vermelden van dit soort dingen, ik vind wel dat de media zelf het fatsoen op zou kunnen brengen dit niet te vermelden, vooropgesteld dat de huidige berichtgeving daadwerkelijk problemen veroorzaakt.
Wat ik me afvraag is waarop je het baseert dat het "nu voor een krant onmogelijk is om dingen fatsoenlijk uiteen te zetten".
In de kleine artikelen bedoelde ik. Je kunt niet zonder een krant te vertienvoudigen elke gebeurtenis zo nauwkeurig en waarheidsgetrouw uiteen te zetten.
[...]
De media brengen berichten natuurlijk niet geheel foutloos, maar dat betekent nog niet dat je ze ook verantwoordelijk kan houden voor problemen met minderheden, net als dat je een Marokkaan (of een Duitser) niet mag beoordelen op fouten van zijn landgenoten. Je kan de media dus niet over een kam scheren.
Mensen die conclusies trekken uit nieuwsberichten zijn verantwoordelijk voor hun eigen daden, niet de media.
Ik wil ook niet de hele media over een kam scheren door te stellen dat zij allen een slechte invloed hebben op de verhoudingen tussen allochtonen en autochtonen.
Ik ben het niet met je eens dat de media elke verantwoordelijkheid kan ontlopen. De media heeft invloed op de meningen van mensen en op de maatschappij als geheel. Je moet als media-zijnde je daar bewust van zijn en je moet voorzichtig zijn met wat je hoe publiceert. Juist omdat mensen hun conclusies trekken moet je die verantwoordelijkheid goed oppikken, want hoewel het niet binnen de definitie van nieuws valt is het wel een gevolg ervan. Als de media dan opruiende teksten publiceert, welke leidt tot polarisatie omdat mensen hun conclusies trekken op basis van verkeerde/onvolledige informatie dan heeft de media daar aandeel in gehad, of het nu binnen of buiten de definitie valt.
Ik vind dat je dus niet zozeer moet kijken naar de strikte definitie van wat media nu behoort te zijn, maar je moet ook naar de eigenlijke gevolgen kijken en daar je verantwoordelijkheden oppakken.