Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] 4017:Kan ie dit niet?

Pagina: 1
Acties:

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik vandaag dus zo'n 4017 IC'tje gekocht, zo'n tienteller, omdat ik iets voor school in elkaar moet flatsen.

Ik dat ding leuk op een breadboard plakken, daarbij een pootje verminken :+ maja dat gebeurd wel eens, ik draadjes erin stoppen op de manier dat ik denk dat het hoort.. maar er gebeurt nog steeds weinig? :?

Ik heb het als volgt aangesloten:

Pin 1-3: Hier zitten LEDjes op
Pin 8: Ground
Pin 16: Vcc +5V

Als ik dan het geheel aan zet gaat het derde LEDje keurig branden (poort 3 is Q0).
Als ik dan de pin 14 aanraak met een draadje met spanning van 5 volt erop, gebeurt er bar weinig (niks, 3e LEDje blijft branden). Hoor ik dit op een andere manier te doen? Moet ie een snellere frequentie hebben of zo:? Of heb ik problemen met aarde oid?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
jup je CE (clock enable) moet ook aan massa liggen, idem voor je reset lijn (MR)

en met een draadje pulsjes geven gaat helemaal fout en contact wat meer denderd geeft het bijna niet

een anti-dender schakeling zul je zeker moeten gebruiken (weerstandje en een condensatortje)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Fequetie maakt niks uit. Gewoon aansluiten zoals op het datablad:

ledje volgens schema
ledje na je laatste die je wilt aan 15 reset(als je 10 leds wilt verbindje 10 via transistor en puls aan reset)
13 clock enable aan -
14 aanraken of schakelaartje
16 + en 8 -

Aarde hoeft niet maar met aaraken gaat het erg slecht. als je een pulsgenerator ofzo gebruit hoeft het eigenlijk niet geaard te zijn

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 20:39 ]

Verwijderd

frim schreef op 05 December 2002 @ 20:14:

Ik heb het als volgt aangesloten:

Pin 1-3: Hier zitten LEDjes op
Pin 8: Ground
Pin 16: Vcc +5V
:? 1-3 ledjes? ik zou het aansluitscema er nog maareens bij pakken

led-pin
1-3
2-2
3-4
4-7
5-10
6-1
7-5
8-6
9-9
10-11

12 c-out moet ook aan de - dacht ik

• frim
  • Niet online
NOu ik heb het even getetst hoor :)

die 12 gaat op HIGH als pin 1-5 aan staat :? anyway, ik heb hem aan de aarde gehangen, JIC.

Nu heb ik dus 8,12,13 aan de aarder, 16 aan +5V, en 1-3 aan LEDjes (maakt mij niks uit welke volgorde het is, het is toch maar om te testen). Als ik de MR aan de aarde hang doetie niks meer. Nu is het rare dat, als ik de +5V aanraak (dus met mijn hand, niet aan een pin of zo) hij het gaat doen :? Dus ik denk dat mijn adaptertje niet stabiel genoeg is om hiervoor te werken :(

Verwijderd

Ik heb ook weleens een onstabiele adapter ervoor gebruikt. Met een grote condensator is dat zo verholpen. Gewoon + op + en - op -.

Doet ie het nou anders bouw ik hem hier zel ff op.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 21:56 ]

Verwijderd

Schemaatje van 4017, 5 uitgangen gebruikt, 6e aan reset

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new/koen4017.jpg

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
frim schreef op 05 december 2002 @ 21:06:
NOu ik heb het even getetst hoor :)

die 12 gaat op HIGH als pin 1-5 aan staat :? anyway, ik heb hem aan de aarde gehangen, JIC.

Nu heb ik dus 8,12,13 aan de aarder, 16 aan +5V, en 1-3 aan LEDjes (maakt mij niks uit welke volgorde het is, het is toch maar om te testen). Als ik de MR aan de aarde hang doetie niks meer. Nu is het rare dat, als ik de +5V aanraak (dus met mijn hand, niet aan een pin of zo) hij het gaat doen :? Dus ik denk dat mijn adaptertje niet stabiel genoeg is om hiervoor te werken :(
Waar haal je die +5 V vandaan??? Gestabiliseerd voedingkje, of gewoon uit je PC via een molex plug??
In geval van losse voeding: Scoor ff in de stad (tt) een 7805 en een paar condensatortjes (ask teun ;) ) en je bent klaar... tot 1A dus dat moet lukken...

Of gewoon ff je voeding (mis)bruiken van de PC

Verwijderd

Ik heb hem net even opgebouwd. Het probleem zal de puls zijn. Toen ik hem op een multivibratortje zette deed ie het prima. Wat je kan proberen is een weerstand van iets van 10 ohm op de puls(14) te zetten dan is ie iets preciezer en ook op + zetten in plaats van aanraken.

• frim
  • Niet online
Dank jullie voor jullie reacties :D Ik probeer het morgen op school wel even, die hebben wat stabielere voedingen en zo :) Is het volgende schema correct? (sorry voor crappy paint job)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/schema1.gif

[ Voor 12% gewijzigd door frim op 05-12-2002 23:15 ]

Verwijderd

Kijk nou ff naar mijn schema, je moet de carry out niet aan massa leggen....

• frim
  • Niet online
OK, dan probeer ik het wel zonder aarde op 12 :o Rare is datie het bij mij alleen deed als ik die aansloot :s

Verwijderd

Misschien kun je pin 14 nog met een weerstandje van 10k ofzo met de aarde verbinden. Dan heb je n.l. geen zwevende ingang als je schakelaar open staat.

Verwijderd

Dat is een hele goede opmerking..

Op dat aarde na dan, je spreekt hier van massa, of eigenlijk ook weer niet, van de minpool, maar die is bij een geaarde computer eigenlijk ook aarde en kan ook massa zijn als al die mindraden bij elkaar komen.
Jaja, 't kan verwarrend zijn, maar feit is dat dat woordje aarde te pas maar vaker te onpas wordt gebruikt.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2002 01:26 ]

• frim
  • Niet online
OK zal ik doen. En de MR dan? Da's toch ook een ingang? Die ook met een weerstandje aan de massa :+ verbinden?

Verwijderd

Dan doorloopt ie alle 10 uitgangen.
Als je x uitgangen wilt gebruiken leg je de volgende uitgang aan reset, pen 15 dus.
Dus als je 4 uitgangen gebruikt leg je Q4 = pen 10 aan reset.
(je eerste uitgang is nl Q0)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2002 11:30 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 december 2002 @ 00:49:
Dat is een hele goede opmerking..

Op dat aarde na dan, je spreekt hier van massa, of eigenlijk ook weer niet, van de minpool, maar die is bij een geaarde computer eigenlijk ook aarde en kan ook massa zijn als al die mindraden bij elkaar komen.
Jaja, 't kan verwarrend zijn, maar feit is dat dat woordje aarde te pas maar vaker te onpas wordt gebruikt.
ff duidelijk:
+ == plus == positive spanning
_|_ == gnd == ground == massa == 0v
- == min == negative spannig
== earth == aarde == de kluit waar wij met z'n alle op leven..

bij een pc is de aarde met de kast verbonden ivm de veiligheid: de stroom kan ingeval van een soring weg naar de aarde..
De GND is OOK met de kast verbonden ivm het soren van een comp.

een elektronics aparaat heeft altijd een massa en bijna altijd een +, met soms een - (hoeft niet er zijn ook aparaten met alleen massa en -)

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:52

Tarin

Just plain weird.

Ik heb wel eens zitten klooien met AND, OR-poorten en invertjertjes, en daar had ik het probleem dat die dingen, als ze niets op de input krijgen, denken dat het een 1 is. Pas als je ze een echte GND geeft, doen ze wat daar bij hoort, en als je ze dan een 1 geeft, reageren ze daar goed op.

Uiteindelijk hebben we dat opgelost door de knopjes die de zooi aanstuurden te inverteren:
code:
1
GND->knopje->inverter->ingang

Als het knopje niet ingedrukt is, krijgt de inverter een *niets*, denkt hij dat het een 1 is en geeft hij een 0 door richting AND/OR-poort.
Als het knopje wel ingedrukt is, krijgt de inverter een GND en geeft hij een 1 door aan de ingang.

Ik weet niet of je pulsenteller ook zo reageert, maar misschien is het iets om naar te kijken (een torretje met 8 inverters kost je een maar paar €-centen.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• frim
  • Niet online
OK, ik heb het vandaag dus even getest.

Dat met die reset had ik al begrepen, maar thanks anyway ;)

Ik heb dus dit schemaatje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/schem33a.jpg
(sorry voor de crappy pic, deze pc kan schijbaar niet in gif of png opslaan? :?
Als ik dan het schakelaartje aanzet (op poort 14) dan doet het signaal nogal raar, mijn natuurkunde leraar noemt dit denderen, maar dat kun je schijnbaar oplossen met een condensatortje of zo? :? Als ik hem aal een pulsgenarator hang dan doet hij het wel goed.

Als ik nu ipv dat aanraken (of met een knopje of zo) hem aan laat sturen door de parellele poort, moet ik dan ook wat tegen dat "denderen"doen? Of heeftie er dan geen last van?

Verwijderd

Nee, dan dendert er niks

• frim
  • Niet online
edit: Laat maar.. draadjes vanaf de verkeerde kant gesoldeerd.. niks zeggen heh ;)

[ Voor 81% gewijzigd door frim op 07-12-2002 12:11 ]

Pagina: 1