Toon posts:

Nieuw systeem (AMD XP 2000) Instabiel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van me heeft sinds een paar dagen een nieuwe computer (AMD XP 2000 op een GigaByte 7VAXP). Maar het systeem is niet stabiel. Vaak vastlopers (vaak net na instalatie van het een of ander). Hele computer die herstart na het renamen van de harddisk (in windows 98 SE). De computer wilde verder 1 keer helemaal niet starten omdat de devices van de primaire IDE (Harddisk en CD-Rom speler) niet meer werden gedetecteerd. Maar de brander (op secondairy IDE) zag de Bios wel ! Bios auto-detect kon geen devices detecteren op de primairy IDE. Vreemd genoeg kon ik dit verhelpen door de computer spanningloos te maken met de schakelaar op de voeding. Hierna starte de computer weer gewoon op en waren alle devices te zien.

Ik zelf denk dus aan een fabrikage fout op het moederbord. :?

De winkel vertelde tegen hem dat het aan de MBR (Master Boot Record) zou liggen en dat hij de schijf moest formateren en windows opnieuw instaleren. Verder zou KaZaa Lite ook een instabiel systeem kunnen geven.

Dat verhaal van die MBR is toch onzin ? Ook al is de MBR vergald dan nog moet ik de schijf toch zien in de BIOS ! Toch ? En dat van KaZaa Lite vind ik ook erg vaag....8)7

Wie heeft een idee wat het zou kunnen zijn ? En wat vinden jullie van hetgeen de winkel geeft als oorzaak.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat verhaal van MBR is best wel onzin ja, normaal gesproken wordt namenlijk de HD dan geowon gevonden in de BIOS. Om je MBR te 'clearen'/'resetten' kan je fdisk /mbr gebruiken.

Hm, het klinkt toch alsof er iets mis is met de IDE controller. Kijk eens voor de zekerheid of de kabel op je primary IDE wel goed is aangesloten, druk hem evt nog eens goed aan (of doe hem er opnieuw in).

als je toch bezig bent; controleer ook even de voltages in de BIOS, misschien heb je last van een brakke voeding.

Wat zijn trouwens de specs van de PC? (alles dus, ook voeding)

[ Voor 9% gewijzigd door Laurent op 05-12-2002 18:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kast : ATX miditower Q-TEC P4 300 W
Video : ASUS V8170 GF4 MX440
Netwerk : 10/100 mbps UTP Sweex
Geheugen : 256 mb PC400 DDR (naam onbekend)
CD-ROM : 48x12x48 LiteOn (Sec. Slave) en CD-ROM 52x A-Open (Pri. Slave)
Harddisk : 60,0 gb Maxtor DMA133 Liquid 7200 rpm (Pri. master)

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Wel de (80 aderige) kabel er goed in gedaan?
Zwarte stekker in de master, grijze in de slave, en blauw op je moederbord?

MBR en KaZaA is bullshit, Kazaa of je MBR heeft niks-nakkes-nada (dus niets!) te maken met het wel of niet kunnen detecteren van je HD door de BIOS.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heb je gekeken of de harde schijf het als master solo op het eerste kanaal wel normaal doet?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kast niet open gehad. Hij is door de winkel in elkaar gezet en geinstaleerd. Hij heeft een jaar garantie dus ik laat de kast dicht ....

Maar ik blij dat jullie me gelijk geven over de MBR en KaZaa !!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Leuk dat je zo snel blij bent :D Echter er is duidelijk wat mis en als het goed is blijft je garantie toch behouden tenzij je hele gekke dingen in de kast gaat doen?

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gianni Rombios schreef op 05 December 2002 @ 20:05:
Leuk dat je zo snel blij bent :D Echter er is duidelijk wat mis en als het goed is blijft je garantie toch behouden tenzij je hele gekke dingen in de kast gaat doen?
Helaas niet. Het is: kast open --> garantie vervalt :{

Vervelend ook als je een nieuwe hd erin wil doen of zo :{

• Gianni Rombios
  • Niet online
Tsja dan zou ik zeggen Kazaa deïnstalleren en het systeem weer inleveren, als de kast niet open mag is er natuurlijk maar heel weinig aan te doen...

Verwijderd

Rare stelling zeg dat je je kast niet mag openen en anderrs de garantie er af.
mijn idee gooi hem leef windows er opnieuw op en terug brengen.
hij is niet afgeleverd met windows erop?
Pagina: 1