Verwijderd

Topicstarter
Ik onlangs een Konica KD 400-Z digitale camera gekocht.
Ik ben erg tevreden over de foto's alleen deze bevatten enkele dode pixels.
Deze zijn met name op foto's waar ik de zoom-functie gebruik en donkere foto's goed te zien.
Hieronder wat voorbeelden van wat ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vligtvoet/PICT1452.jpg

3x optische zoom (verkleind,niet echt duidelijk zichtbaar ivm verkleining)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vligtvoet/PICT1451.jpg

3x optische zoom + 2x digitale zoom (verkleind)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vligtvoet/PICT1452g.jpg

Dit is met 3x optische zoom (ware grootte)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vligtvoet/PICT1453.jpg

3x optische zoom (ware grootte)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vligtvoet/PICT1454.jpg

instellingen niet bekend (ware grootte)

Zoals je ziet zijn er dus duidelijk witte puntjes (dode pixels) te zien.

Ik heb een mail gestuurd naar Foto Konijnenberg B.V. daar heb ik namelijk de camera gekocht. Mailtje:

Ik heb een paar maanden geleden een digitale camera bij u gekocht. Alleen
valt het me de laatste tijd steeds meer op dat er allemaal lichte puntje op
de foto's komen. Ik heb dit opgezocht en volgens mij zijn dit "hot pixels".
Het lijkt wel of het met de dag erger wordt.
Er zit geen vuil op de lens dit heb ik allang nagekeken. De plekken zitten
ook steeds op de zelfde plaats en vooral bij een donkere maar ook op lichte
achtergrond goed zichtbaar. Ook de lens blijft af en toe weleens "hangen"
wanneer ik het klepje wil sluiten. Het gaat hier om de Konica KD-400Z.
Ik heb er genoeg voor moeten betalen en ik vind dit niet echt prettig
vooral niet bij zo'n dure camera.
Vooral bij het gebruik van de zoom functie zijn ze goed te zien.
Valt dit onder de garantie???
Met vriendelijke groet,
Vincent Ligtvoet

Reactie hierop:

Hallo Vincent,

Inderdaad hot of dode pixels. Natuurlijk valt dit onder garantie. Indien je
de camera met een begeleidend schrijven EN Kopie aankoopfaktuur naar ons
kunt sturen, zorgen wij voor hopelijk een snelle reparatie.

Met vriendelijke groet,
W. Velema
Foto Konijnenberg

Ik dus gedaan wat ze gevraagd hebben, camera opgestuurd met kopie aankoopfactuur en klachtomschrijving. Vandaag bericht gehad dat ik hem op kon halen bij het postkantoor. Doe de doos open camera erin met een brief. Ik de brief lezen. Staat het volgende in de brief:

Camera gecontroleerd.
Camera getest.
Geen defect geconstateerd :(

Ligt het aan mij??? Zie ik dingen die er niet zijn???

Wat is jullie mening??? Ik ga morgen iig even bellen want hier ben ik het dus echt niet mee eens. Die camera kost gvd bijna 600 euro dan mag ik toch wel verwachten dat ie naar behoren functioneert.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 18:19 ]

Verwijderd

is er geen geschillencomissie of zo? ik kan je nu al vertellen dat je er met dat bedrijf niet zal uitkomen. vaak helpt het ook heel wat als je gewoon even een briefje schrijft naar de consumentenrubriek van de volkskrant of zo.

Verwijderd

Misschien nog een keertje bellen, of een mailtje MET foto's zoals deze.

Misschien helpt ut.

Good luck !

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 17:57
kan het zijn dat de cam warm was ? , dan komt het vaker voor, en dat duidt niet op een defect, maar is en karakteristieke eigenschap van de ccd.

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

Topicstarter
Nee de camera was niet warm. Stond bijna bij alle bovenstaande fotos net aan. En de puntjes zitten telkens op dezelfde plek.

• PsYgHo
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 18:45:
Nee de camera was niet warm. Stond bijna bij alle bovenstaande fotos net aan. En de puntjes zitten telkens op dezelfde plek.
Oki, dus das niet netjes, hup een mailtje desnoods met deze tekst erbij, en maar weer proberen....

In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-03 20:48

dodo79

witte dikke tonnie

zon puntje noemen ze ook gewoon een pixel.
Deze zijn bij sommige cameras echter wel weg te krijgen d.m.v. een black balance.
Ik weet echter niet of je camera dit ondersteund.

De pixels zijn eruug duidelijk te zien idd op je fotos die je hier gepost hebt.
Stuur deze fotos mee met je camera, dan weten ze wat er mee aan de hand is en weten ze waar ze het zoeken moeten.

Waarschijnlijk zal het hele ccd vervangen moeten worden, als er geen black balance aanwezig is.

Maar goed dit is absoluut een reden om die camera terug te sturen en om reparatie te vragen, of zelfs een nieuwe te vragen

omdat het kan!

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-02 16:54

Slein

NERD

Zijn het misschien geen stofjes op de CCD? Hot pixels hebben meestal een bepaalde kleur, geloof ik. (Check dit even, want heel zeker weet ik het niet :? )

[edit]
Volgens deze link zijn ze inderdaad gekleurd.
http://www.dpreview.com/l...ital_Imaging/Noise_01.htm
Zie je de pixels ook als je een foto maakt met de dop op de lens (of in het donker)? Dan zijn het hot pixels, anders stofjes op je CCD.
Niet dat het echt uitmaakt, ze moeten dat ding gewoon repareren of schoonmaken.

[edit 2]
Google is your fwuend:
http://webpages.charter.n...html/body_hot_pixels.html
(de eerste link :) )
Alles wat je wilt weten over hot pixels ("stuck pixels", zeggen ze hier).

[ Voor 72% gewijzigd door Slein op 05-12-2002 19:23 . Reden: nog meer info ]

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

Verwijderd

Topicstarter
De puntjes zijn ook te zien als ik de foto's in het donker maak, met bevoorbeeld de hand voor de lens.
En mijn camera heeft geen black balance optie.
Maar aan de reactie te zien heb ik dus gelijk, ga morgen meteen bellen.

• doubleduh
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
is toch niet zo'n probleem? maak je met photoshop gewoon een action die al die puntjes invult met de gemiddelde 8ergrondkleur eromheen :)

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-03 17:48

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Hey,

ik heb gisteren een dimage f100 gekocht. Hij heeft ook 3 a 4 echte DODE )pixels..

En paar HOT. Hot is vervelend maar niet zo erg. Maar dode zijn er eigenlijk altijd (vanaf sluiter 1/15de en langer).
Ik heb nog geen reactie gehad. maar ik laat het hier niet bij. Ik moet een nieuwe camera hebben.

Als je effe googled vind je een DEADpixel tester. Je moet de cam op iso 100 zetten, dan sluitersnelheden 1/30 1sec 2sec 4sec en de lensdop erop laten. Normaal moet je heel beeld ZWART zijn. Bij mij zijn er dus altijd op dezelfde plaats 4 knal witte pixels. Dood dus :(

anyway ik hoop dat hem vervangen wordt.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/blism/dp.jpg

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• ~Destructor()
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem, ik had wel eens wat witte pixels gezien op m'n foto's, maar toen ik een tijd geleden door m'n collectie aan het heenbladeren was zag ik dat het steeds dezelfde pixels zijn... Nu maak ik vaak foto's in het donker op tekno feesten, zonder flits krijg je echt mooie lichteffecten :)

Het toestel is wel vaak in zware omstandigheden vervoerd, maar daar heeft het dus niet aan gelegen.

Met Paint shop pro kun je een hoop herstellen, maar aangezien ik nogal veel foto's maak wordt dat ook een tijdrovende klus.

Hier een foto waar het heel goed op te zien is:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~daanvanes/ruisfoto.jpg

Vergelijkingsmateriaal, hier valt het wel mee:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~daanvanes/rodetrap.jpg

En zo ziet het eruit wanneer ik in 20 seconden met PSP bijwerk:
(En ik ben een pixel vergeten zie ik nu ;))
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~daanvanes/lichtpion.jpg

(Sorry dat ik de layout wat uitrek, een resize doet afbreuk aan de zichtbaarheid
van de pixels)

Nothing is impossible

Verwijderd

Voor iedereen die er behoefte aan heeft: http://www.starzen.com/imaging/deadpixeltest.htm

Verwijderd

Dit is met 3x optische zoom (ware grootte)
Dode pixels moeten toch altijd op dezelfde plaats zitten ongeacht de optische zoom?

• PsYgHo
Verwijderd schreef op 05 December 2002 @ 20:37:
[...]

Dode pixels moeten toch altijd op dezelfde plaats zitten ongeacht de optische zoom?
klopt.

Verwijderd

Ik heb net even met dat tooltje gekeken naar een foto met de lensdop er nog op, diafragma vol open en sluitertijd op 4 seconden.
Zegt 'ie dat ik 5 hotpixels heb en 0 dead.
Vervolgens in PS ingezoomt tot 150% en de hele foto bekeken, en ik zag heel vaag 2 puntjes.
Toen een 'normale' foto bekeken en op dezelfde locatie gecheckt, en daar was niets te zien.
Dus het valt bij mij wel mee. (Dimage 7i)

Verwijderd

multipasser schreef op 05 December 2002 @ 19:43:
Hey,

ik heb gisteren een dimage f100 gekocht. Hij heeft ook 3 a 4 echte DODE )pixels..

En paar HOT. Hot is vervelend maar niet zo erg. Maar dode zijn er eigenlijk altijd (vanaf sluiter 1/15de en langer).
Ik heb nog geen reactie gehad. maar ik laat het hier niet bij. Ik moet een nieuwe camera hebben.

Als je effe googled vind je een DEADpixel tester. Je moet de cam op iso 100 zetten, dan sluitersnelheden 1/30 1sec 2sec 4sec en de lensdop erop laten. Normaal moet je heel beeld ZWART zijn. Bij mij zijn er dus altijd op dezelfde plaats 4 knal witte pixels. Dood dus :(

[afbeelding]
Damn, die zijn heel erg. :(

Verwijderd

Topicstarter
multipasser schreef op 05 december 2002 @ 19:43:
Hey,

[afbeelding]
Enzo zien ze er bij mij dus ook uit.

Natuurlijk kun je dit wel oplossen met paint shop alleen das ook niet altijd even makkelijk.

• CME86
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:36
maar jongens als het onder de garantie valt waarom zeuren jullie dan zo, gewoon naar de winkel terug gaan met een aantal foto's op cdrom of flop en laat ze het maar zien, kijken wat ze dan zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Celmis schreef op 05 december 2002 @ 21:32:
maar jongens als het onder de garantie valt waarom zeuren jullie dan zo, gewoon naar de winkel terug gaan met een aantal foto's op cdrom of flop en laat ze het maar zien, kijken wat ze dan zeggen.
Kon ik maar "gewoon" naar de winkel gaan.
Heb de camera via internet besteld omdat dit veel goedkoper was dan bij een winkel in de buurt.
De camera moet naar Den Ham en ik woon in Waalwijk, niet echt bepaald bij de deur jammergenoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig antwoord gehad op de mail die ik naar Konica heb gestuurd.

Geachte heer Ligtvoet,

In antwoord op uw mail van maandag 9 december verzoek ik u vriendelijk de
camera in te sturen naar:

Konica Nederland BV
t.a.v. de technische dienst
Lage Dijk Noord 18
3401 VA IJsselstein
tel: 030 - 68 68 970

Na ontvangst van de camera zullen wij uw reparatie zo snel mogelijk in
behandeling nemen.

Hopende u tot op dit moment voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Rob Bolder
Hoofd Verkoop Binnendienst
Konica Nederland BV

Tel: 030 68 68 912
Fax: 030 68 68 959

Nou ik hem m weer op de post gedaan gisteren, hopelijk doen ze er nu wel iets aan.
Ik zal het wel laten weten wanneer ik m weer terug heb.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Vraag iig je geld terug, mocht je voor je "onterechte retoursturen" hebben moeten betalen :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Tsja ik heb wel weer 7,5 euro moeten dokken om m op te laten sturen maar hier ga ik nie moeilijk om doen, tenzij ze er weer niks aan doen natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Zo eindelijk mijn camera terug, gelijk gekeken.
Geconstateerde defecten:

Lenstransport defect.
CCD Defect.

Oplossingen:

Objectief hersteld.
CCD vervangen.

Gelijk een paar foto's gemaakt en niet 1 dode of hot pixel meer te bekennen. :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:03

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 17 December 2002 @ 13:56:
Zo eindelijk mijn camera terug, gelijk gekeken.
Geconstateerde defecten:

Lenstransport defect.
CCD Defect.

Oplossingen:

Objectief hersteld.
CCD vervangen.

Gelijk een paar foto's gemaakt en niet 1 dode of hot pixel meer te bekennen. :)
Dat is snel gedaan zeg. Goeie service :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 December 2002 @ 20:54:
Ik heb net even met dat tooltje gekeken naar een foto met de lensdop er nog op, diafragma vol open en sluitertijd op 4 seconden.
Zegt 'ie dat ik 5 hotpixels heb en 0 dead.
Vervolgens in PS ingezoomt tot 150% en de hele foto bekeken, en ik zag heel vaag 2 puntjes.
Toen een 'normale' foto bekeken en op dezelfde locatie gecheckt, en daar was niets te zien.
Dus het valt bij mij wel mee. (Dimage 7i)
Best results will be with TIFF files or other non-compressed or loss less compressed files as JPEG artifacts will introduce more dead/hot pixels than you really have

Verwijderd

ik zou de camera idd laten maken, dit kan gewoon niet

• RonaldM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-02 22:30
Top, heel veel succes met je camera!!

Verwijderd

Ik heb een domme vraag over hot/dead pixels: als je er een hebt breiden deze zich uit of is het gewoon zo dat je ene hebt dat dat zo blijft?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:03

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 19 December 2002 @ 00:00:
Ik heb een domme vraag over hot/dead pixels: als je er een hebt breiden deze zich uit of is het gewoon zo dat je ene hebt dat dat zo blijft?
Als je 1 keer een lekke band met je auto hebt gehad, zal het dan nooit meer gebeuren? Het kan altijd vaker gebeuren :) Ik heb begrepen dat hot pixels sneller ontstaan wanneer je vaak met lange sluitertijden in combinatie met fel licht werkt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1