Toon posts:

Samba

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
IK heb een linux servertje draaien pas geinstalleerd alles is goed geinstalleerd
maar ik heb een probleem met samba andere pc's bv met win98/me/2000 kunnen de server niet zien onder netwerk omgeving maar ik kan wel pingen en als ik computer zoeken doe dan vind ik de server wel en ik zit in de juiste werkgroep. wie kan mij helpen

spec. 2x 266MHZ 256MB harddisk 2x 10gb IBM

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voor win2k moet je sowieso de allernieuwste alpha nemen van samba dacht ik.

Kan je met smbclient wel de windows computers gewoon zien?

Verwijderd

je moet wel de s amba deamon draaien.

bij mij ziet hij hem al wel, alleen ik heb nog nix geshared staan :(

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-08 21:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Krijg je nix te zien if enkel iets van IPC$.
verder moet elke gerbuiker netejs inloggen in win98/2000 en moet hetw achtwoord bekend zijn bij linux man smbpasswd

Verwijderd

Hoi,

Het ligt er een beetje aan welke versie van samba je draait, maar ik denk dat je met twee problemen te maken kan hebben. Allereerst moet je even checken of je wel een wins server hebt draaien. Deze zorgt er voor dat Windows in de network neighborhoud alle aanwezige servers aangegeven staan. Dit doe je met de volgende regels in je smb.conf:

# wins server
[GLOBAL]
wins support = yes
os level = 65
local master = yes
preferred master = yes
domain master = yes

Het tweede probleem dat je kan hebben is dat windows tegenwoordig default met encrypted passwords werkt. De volgende regels in de smb.conf zorgen dat samba dit ook doet:

[GLOBAL]
encrypt passwords=yes

Er zijn ook manieren om te zorgen dat ze in Windows uitgezet worden, maar daar hou ik persoonlijk niet zo van.

Hugo

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-08 17:54

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

hugo dis prefect, nooit dat hele samba aan de praat kunnen krijgen, en dit werkt gewoon als een tiet, als je een meid was... naja laat maar.

bankrekeningnr's worden genegeerd btw :)

Verwijderd

Als je gebruik maakt van encrypted passwords, moet je onder linux gebruikers aanmaken voor Samba.

Run als root smbpasswd -a gebruikersnaam

Geef hier 2x het wachtwoord voor de gebruiker.

het bestand /etc/smbpasswd wordt bijgewerkt

Verwijderd

Topicstarter
oke manier van Hugo werkt wel alles goed ik kan de linux bak in netwerk omgeving zien oke maar hoe kan ik mijn linux als firewall configureren ik heb suse 6.3 draaien

En hugo bedankt en ook alle andere

Verwijderd

http://www.linux.org/docs/ldp/howto/IP-Masquerade-HOWTO.html

Begin hier maar eens!

Succes... 't lekker puzzelen

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-08 09:16
Hee, net wat ik nodig had :)

suse 6.4 staat in de handleiding dat het goed zou zijn raw_read en raw_write aan te zetten. ik wil alvast ff melden dat dit met een dynalink 100mbit pccard geen goed idee is. je haalt dan met lezen maar 50kb/sec. :'(

iig bedankt. ;)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Pagina: 1