Toon posts:

[HDD] Intel ATA-33 IDE controller en IBM-307030

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een PC met daarin een "Micro Star MS6119 BX2" moederbord met Intel 82371AB/EB PCI Bus Master IDE Controller (ATA-33).

Op de IDE controller zitten 2 harddisks:
* Western Digital WD136AA (12,7 GB)
* IBM-DTLA-307030 (30 GB)

Als ik via FTP/HTTP of een andere manier iets van die hd download komt de snelheid niet boven 1,5 MB/sec. Dat is voor die schijf veel te langzaam. Ik heb al allerlei instellingen veranderd om de snelheid te verhogen (zoals dma aanzetten, pio mode veranderen), maar dat heeft geen effect.

Is het mogelijk dat de ATA-33 controller een probleem heeft met de ATA-100 schijf ?
Lijkt me niet waarschijnlijk, maar je weet het nooit...

OS = FreeBSD 4.6.2-RELEASE-p4

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als ik via FTP/HTTP of een andere manier iets van die hd download komt de snelheid niet boven 1,5 MB/sec.
Je wil dus zeggen dat je de schijf via een netwerk benadert en dan daarvan downloadt? Zo ja, wat voor een netwerk heb je :?

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 05 December 2002 @ 17:58:
[...]
Je wil dus zeggen dat je de schijf via een netwerk benadert en dan daarvan downloadt? Zo ja, wat voor een netwerk heb je :?
Ik benader de schijf inderdaad via een netwerk. De snelheid van het netwerk is 100 Mbit/s (via een hub). In die pc zit een 3COM 905B kaartje. Het netwerk is het probleem niet, want vanaf de Western Digital schijf haal ik zo'n 70 a 80 MBit/s.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe presteert de schijf binnen het systeem? (dus het netwerk daargelaten) Of komt dat echt alleen voor wanneer je hem via het netwerk benader?

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 05 december 2002 @ 18:08:
Hoe presteert de schijf binnen het systeem? (dus het netwerk daargelaten) Of komt dat echt alleen voor wanneer je hem via het netwerk benader?
Ik was net van plan om mijn vorige bericht te editten en dit toe te voegen, nu doe ik het maar in deze reactie :)

Het leek er in eerste instantie op dat dat kopieren/verplaatsen op het systeem zelf ook langzaam ging, maar dat is niet het geval. 24 MB is in iets meer dan een seconde gekopieerd, dus zeg maar zo'n 20 MB/sec. Dat vind ik redelijk. Het probleem lijkt dus niet in de IDE controller te zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 18:22:
[...]
Het leek er in eerste instantie op dat dat kopieren/verplaatsen op het systeem zelf ook langzaam ging, maar dat is niet het geval. 24 MB is in iets meer dan een seconde gekopieerd, dus zeg maar zo'n 20 MB/sec. Dat vind ik redelijk. Het probleem lijkt dus niet in de IDE controller te zitten.
Ik heb met sysctl deze 2 variabelen aangepast:
net.inet.tcp.sendspace
net.inet.tcp.recvspace

Dat heeft de performance van 1,5 naar 6 MB/sec verhoogd. Na 200 MB downloaden zakt de snelheid tot onder 1 MB/sec.

Deze post past nu beter in NOS. Kan een van de modjes het verplaatsen ?
Pagina: 1