Toon posts:

GF2->GF4; GF2->Radeon 8500 veilig deinstalleren detonators

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een PoV Geforce 4ti 4200 SE 64mb :9 en een Gigabyte Radeon 8500 128mb Deluxe :P voor me liggen als vervanging voor mijn brakke GeForce2 mx-tjes.

Allereerst ik heb de search gebruikt en al heel wat topics gelezen.
Maar in de diverse GoT topics en forum op guru3d hierover draait het vaak uit op een reinstall van windows, wat ik dus absoluut wil vermijden. Soms gaat het zelfs goed zonder deinstall van detonators en soms is het echt ellende. Ook is me niet helemaal duidelijk wat de beste procedure is, op guru3d wordt aangeraden om via 'update driver' detonators te installeren en ergens anders wordt geroepen dat je dit absoluut niet moet doen.

Ik heb ongeveer een idee hoe ik dit moet aanpakken maar wil het toch even zeker weten voordat ik me eraan ga wagen.

Procedure die ik denk te gaan volgen:

- deinstalleren alle meegeleverde Asus/Leadtek tooltjes via -> control panel -> add/remove software.
- deinstalleren display drivers/detonators via -> control panel -> add/remove software.
- reboot -> device in hardware manager weggooien.
- reboot -> standaard vga adapter installeren
- detonator destroyer
- handmatig zoeken op verdachte nv*.* bestanden en trashen
- nieuwe drivers installeren.

Graag advies of dit juist is. _/-\o_

Nog wat extra informatie:
Asus v7100pro/T GeForce2 mx400 wordt vervangen door een PoV GeForce 4ti 4200 SE 64mb met detonator 30.82.
Huidige drivers nvidia detonator 23.?? en Asus standaard displaydrivers van CD eroverheen. OS: Win 2K overig zie specs PC sig.

Leadtek GeForce2 mx64 gaat vervangen worden door een Gigabyte Radeon 8500 128mb deluxe.
Huidige drivers nvidia detonator 28.32, met standaard Leadtek winfox drivers van CD eroverheen. OS: Win ME overig zie specs server sig.

Gelijk een tweede probleem, dit is een dual boot systeem win ME/win 2K. Onder win ME heb ik de Leadtek GF2 kaart plus bijbehorende drivers/detonators geinstalleerd. Onder Win 2K heb ik een matrox G450 plus bijbehorende drivers geinstalleerd.
Het is dus niet zo dat ik twee kaarten in mijn bak heb, maar ik verwissel de kaarten al naar gelang mijn werkzaamheden, omstachtig dus vandaar de radeon.

Ik ben van plan om dit weekend de kaartjes in te gaan bouwen en wil absoluut niet uitkomen op een win reinstall of format C: !!!

Alle Tips en Advies zijn welkom. _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

Lijkt me prima procedure.
Alleen zou ik zelf 'handmatig zoeken op verdachte nv*.* bestanden en trashen' niet uitvoeren, lijkt me overbodig en je kan maar beter 2 bestandjes overbodig op je systeem hebben staan dan 1 teveel weggooien, als je begrijpt wat ik bedoel ;)

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 05 December 2002 @ 19:27:
Lijkt me prima procedure.
Alleen zou ik zelf 'handmatig zoeken op verdachte nv*.* bestanden en trashen' niet uitvoeren, lijkt me overbodig en je kan maar beter 2 bestandjes overbodig op je systeem hebben staan dan 1 teveel weggooien, als je begrijpt wat ik bedoel ;)
jep, en als het goed is heb je dan toch alles wel zo'n beetje weggehaald met de detonater destroyer ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-08 16:15
Device in hardware manager weghalen is niet eens nodig, de kaart is daar als het goed is al weg zodra je de drivers hebt geuninstalled. Was in ieder geval wel zo toen ik mijn Geforce 2 eruit haalde om te vervangen met mijn huidige Geforce 4 Ti.

Maar verder lijkt me dat de juiste manier van uninstallen. Ik kan niet veel meer bedenken dan dat ;)

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

bij het deinstallen van ati drivers werd na de verwijderen van de drivers en een restart ene regcleaner ook nog wel eens geadviseerd. en dan na die clean weer een restart. vervolgens de neiuwe drivers installen ( ik weet niet of detonator destroyer dit ook doet). mocht die dat niet doen dan raad ik je deze stap ook nog ff aan
suc6

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

Verwijderd

heel simpel en effectief

eerst je drivers uit software verwijderen en dan detonator
destroyer gebruiken

vervolgens een basis kaartje installeren, vga pci ofzoiets..

overnieuw opstaren en gaan met die banaan.

clean as a whistle!!

wat die radeon betreft ,geen idee zou ik ook wel willen weten
want mijn next kaartje wordt een ati 9700pro

Verwijderd

mmm je kunt ook je kaart eruit halen, nieuwe erin stoppen en een beetje met uninstall en install in de weer gaan. Als dat niet werkt kun je het ook over de 'stuurprogramma bijwerken' boeg gooien maar dat ging naar mijn gevoel het lekkerst in Win98... Niet erg aan te raden maar ik heb tegenwoordig ook geen tijd te verliezen, dat snap je :P.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
toen ik een tijdje geleden mn geforce 2gts verving door mn huidige radeon 8500 heb ik gewoon die geforce eruit gehaald en radeon erin, verder niks meer geuninstalled of 'destroyed' ;).. die radeon deed het gewoon goed, en later toen ik windows es opnieuw geinstalleerd heb presteerde die in games precies hetzelfde.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 December 2002 @ 13:18:
mmm je kunt ook je kaart eruit halen, nieuwe erin stoppen en een beetje met uninstall en install in de weer gaan. Als dat niet werkt kun je het ook over de 'stuurprogramma bijwerken' boeg gooien maar dat ging naar mijn gevoel het lekkerst in Win98... Niet erg aan te raden maar ik heb tegenwoordig ook geen tijd te verliezen, dat snap je :P.
Je kunt beter eerst unintallen voordat je de nieuwe kaart erin doet. En stuurprogramma bijwerken helpt ook niet als je niet nieuwe drivers hebt gedownd.
Palomar schreef op 07 december 2002 @ 13:33:
toen ik een tijdje geleden mn geforce 2gts verving door mn huidige radeon 8500 heb ik gewoon die geforce eruit gehaald en radeon erin, verder niks meer geuninstalled of 'destroyed' ;).. die radeon deed het gewoon goed, en later toen ik windows es opnieuw geinstalleerd heb presteerde die in games precies hetzelfde.
Niet de meest schone manier ;) Eigenlijk kun je het niet slechter dan zo aanpakken :P

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 07 december 2002 @ 13:36:
[...]

Je kunt beter eerst unintallen voordat je de nieuwe kaart erin doet. En stuurprogramma bijwerken helpt ook niet als je niet nieuwe drivers hebt gedownd.

Nee, ik ga ervanuit dat je de drivers wel ergens op je HD gepoot hebt en ge"exactract hebt naar een temp dirretje.

[...]

Deze aanpak bedoelde ik dus idd :+ .

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.

Ben nog niet toegekomen aan verwisselen van de kaarten. In de tussentijd nog een beetje gezocht en ben erachter gekomen dat de detonator destroyers niet werken bij win2k en win xp :/ .

Verder ook een mailtje naar nvidia gestuurd, volgens hun is dit de beste procedure:

1) opstarten in safe mode
2) detonator display drivers via -> control panel -> add remove software verwijderen.
3) Grafische kaart in device manager weggooien
4) in register alle nvidia 'entries' deleten
5) kaarten verwisselen
6) opstarten -> windows zal automatisch om nieuwe drivers vragen

Ik denk dat ik tussen stap 1) en 2) nog eerst mijn asus/leadtek/matrox tooltjes ga deinstaleren.

Stap 4) sla ik over omdat, het advies was dat dit niet echt nodig was. Win2k en win xp zorgen zelf bij deinstaleren van programma's dat het register ook schoongemaakt wordt (lees: meestal, "should" ;) ). Zelf ben ik ook geen voorstander van rommelen in win reg.

Wel doe ik een reboot, zodat ik zeker weet dat ik een standaard vga adapter geinstalleerd heb, voordat ik de kaarten verwissel.

Ik ga vanavond de GF4 instaleren en het bovenstaande toepassen. Ik zal posten hoe het is verlopen.

De Radeon 8500 ga ik pas inbouwen als ik zeker weet dat bovenstaande heeft gewerkt, ik ben nu nog een beetje aan het zoeken welke driver het meest stabiel is voor de Radeon 8500 in Win Me en welke in Win2K pro.

Verwijderd

Topicstarter
De GeForce4 zit erin, en werkt goed.

Ik heb het volgende gedaan:

2) alle asus tooltjes gedeinstalleerd via -> control panel -> add/remove software
3) de asus display driver gedeinstalleerd via -> control panel -> add/remove softw. Hierbij zijn gelijk ook de detonators gedeinstalleerd, heel vaag maar ik kon daarna iig de nvidia display drivers niet meer in het lijstje terugvinden. Tevens heeft het deinstaleren heeft ook gelijk mijn registry schoongemaakt, want ik heb daarna tevergeefts reg. zitten doorspitten naar nv entries. Dus deinstallatie shield van win2k pro werkt goed :*) .
4) de kaart in device manager weggegooid
5) uitzetten en kaarten verwisselen
6) opstarten -> win vindt nieuwe hardware en wil deze installeren. Omdat ik de detonator als *.exe file had gedownload en niet als zip versie heb ik cancel gedrukt.
7) daarna detonator *.exe file geinstalleerd
8 ) reboot

En alles werkt naar behoren, behalve dat mijn 12v nu onder de 12v komt en de 5v lijn nu 4,76v aangeeft (net op het randje dus) :+ .

De radeon is aan de beurt in de loop van volgende week...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 december 2002 @ 13:36:
Niet de meest schone manier ;) Eigenlijk kun je het niet slechter dan zo aanpakken :P
en waar baseer je dat op? Die geforce gebruikt zn eigen driver en die radeon ook zn eigen. Lijkt me niet dat die radeon dan opeens gebruik gaat maken van die geforce driver.. zou een mooie boel worden.
Het is natuurlijk een ander verhaal als je met allerlei geforce tweak-tooltjes hebt lopen kloten, maar dan is het natuurlijk je eigen schuld dat een andere videokaart niet meer goed werkt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 december 2002 @ 22:07:
De GeForce4 zit erin, en werkt goed.

Ik heb het volgende gedaan:

2) alle asus tooltjes gedeinstalleerd via -> control panel -> add/remove software
3) de asus display driver gedeinstalleerd via -> control panel -> add/remove softw. Hierbij zijn gelijk ook de detonators gedeinstalleerd, heel vaag maar ik kon daarna iig de nvidia display drivers niet meer in het lijstje terugvinden. Tevens heeft het deinstaleren heeft ook gelijk mijn registry schoongemaakt, want ik heb daarna tevergeefts reg. zitten doorspitten naar nv entries. Dus deinstallatie shield van win2k pro werkt goed :*) .
5) uitzetten en kaarten verwisselen
6) opstarten -> win vindt nieuwe hardware en wil deze installeren. Omdat ik de detonator als *.exe file had gedownload en niet als zip versie heb ik cancel gedrukt.
7) daarna detonator *.exe file geinstalleerd
8 ) reboot

En alles werkt naar behoren, behalve dat mijn 12v nu onder de 12v komt en de 5v lijn nu 4,76v aangeeft (net op het randje dus) :+ .

De radeon is aan de beurt in de loop van volgende week...
Voor de geforce 4 hoefte je geeneens uberhaupt iets te deinstalleren ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ook de Gigabyte Radeon 8500 is eindelijk geinstaleerd. Ik had een brak exemplaar, vandaag een nieuwe gekregen, en hij werkt al een paar uur perfect.

Voor diegene die het willen weten, deinstalleren van de oude detonators in win2k pro is feiloos verlopen. Ik heb gewoon hetzelfde gedaan als eerder ^^^hierboven^^^ beschreven.

In win ME heb ik wel de detonator destroyer gebruikt en deze werkt perfect :*), dit is de volgorde die ik heb aangehouden.

2) alle leadtek tooltjes gedeinstalleerd via -> control panel -> add/remove software
3) de leadtek winfox display driver gedeinstalleerd via -> control panel -> add/remove softw. Ook hier zijn de nvidia detonator drivers in een keer mee-ge-deinstallerd. Echter bleven hier in tegenstelling tot win2k wel nog de nvidia entries in het registry staan.
5) reboot weer naar safe mode
6) detonator destroyer runnen, even in reg. kijken en idd alle nvidia entries zijn verdwenen 8)
7) uitzetten en kaarten verwisselen
8 ) opstarten -> win vindt nieuwe hardware en wil deze installeren -> klik cancel
9) driver cd erin, en installeren die hap
10) reboot

De originele gigabyte drivers gaven in win2k pro, problemen met dual monitor setup, deze heb ik maar gedeinstaleerd (weer middels de bijna routine geworden procedure >:)....).
Ik gebruik nu de catalyst 2.4 en alles werkt perfect. In win Me heb ik geen problemen met de gigabyte drivers.

dank u allen voor uw reacties _/-\o_ _/-\o_ slotje a.u.b.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 december 2002 @ 18:34:
Bedankt voor alle reacties.

Ben nog niet toegekomen aan verwisselen van de kaarten. In de tussentijd nog een beetje gezocht en ben erachter gekomen dat de detonator destroyers niet werken bij win2k en win xp :/ .

Verder ook een mailtje naar nvidia gestuurd, volgens hun is dit de beste procedure:

2) detonator display drivers via -> control panel -> add remove software verwijderen.
3) Grafische kaart in device manager weggooien
4) in register alle nvidia 'entries' deleten
5) kaarten verwisselen
6) opstarten -> windows zal automatisch om nieuwe drivers vragen

Ik denk dat ik tussen stap 1) en 2) nog eerst mijn asus/leadtek/matrox tooltjes ga deinstaleren.

Stap 4) sla ik over omdat, het advies was dat dit niet echt nodig was. Win2k en win xp zorgen zelf bij deinstaleren van programma's dat het register ook schoongemaakt wordt (lees: meestal, "should" ;) ). Zelf ben ik ook geen voorstander van rommelen in win reg.

Wel doe ik een reboot, zodat ik zeker weet dat ik een standaard vga adapter geinstalleerd heb, voordat ik de kaarten verwissel.

Ik ga vanavond de GF4 instaleren en het bovenstaande toepassen. Ik zal posten hoe het is verlopen.

De Radeon 8500 ga ik pas inbouwen als ik zeker weet dat bovenstaande heeft gewerkt, ik ben nu nog een beetje aan het zoeken welke driver het meest stabiel is voor de Radeon 8500 in Win Me en welke in Win2K pro.
JEP, THAT'S THE SOLUTION!!! _/-\o_

en dat heeft al vaak geholpen
Pagina: 1