Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

CCFL gesloopt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jah jah, ik denk dat ik iets fout heb gedaan.

Ik heb namelijk mijn CCFL aangesloten nadat ik mijn PC gemod had. (JULLIE SCHULD! ;) , al die mooie PC's met lampje aan de binnenkant etc.... mopper mopper)
Maar ik vermoed na het lezen van wat topics dat ik hem andersom aangesloten heb.
Hij werd namelijk LOEI heet en het schrinkwrapje dat eromzat smolt zelfs.
deze versie zag er behoorlijk goedkoop uit dus zonder stekkertje. Ook waren de kabeltes blauw en rood ipv de kleuren in de PC.
Na navraag op GoT gedaan te hebben had ik hem aangesloten, maar ik weet niet meer welke ik toen waar gedaan heb.

Nou heb ik geen verstand van electronica verder, dus misschien kan iemand mij helpen.
Is die invertor (Dat plaatje met electro dingetjes) los te koop of is er een deel wat de boosdoener moet zijn en kan ik die vervangen met een solderijzertje. want de buis zelf zou nog ok moeten zijn lijkt mij. Die heeft het gewoon nooit gedaan.
En ik zou zo graag mijn mooie PC met rooie lampjes buis (Lang leve kerst) ook met een ijsblauwe goed verfraaien.... :(

Als ik iets gemist heb vraag maar. Ik ben hier niet zo thuis in dus wie weet ben ik belangrijke informatie vergeten te melden.

In afwachting van uw aller wijsheid verblijf ik in hoogste spanning en hoogachtend.

Krewl

P.S. (Ik weet dat je niet mag groeten etc, maar ik neem aan dat de ironie wel duidelijk is hier.)

Verwijderd

Invertertjes zijn iig wel los in de handel. Dus er is nog hoop!

• Longlegg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-04-2022

Longlegg

Danoontje POWERRRRR

die inverters zijn gwoon te koop bij de betere elektra boer !, ik zou als ik jou was wel ff je ccfl meenemen.. heb btw ook geen flauw idee wat dat kost..

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens bij de DIL gaan kijken hier in R'dam..

Opm: (Waar kan ik die pics hosten, ik heb nu mijn eerste case mod af, afgezien
van het lampjes gedoe dus, maar mijn vrindin heeft daarna haar PC gedaan en die is door mijn ervaringen en haar schilder kunsten veel mooier geworden. zeker die van haar is ruim de moeite waard om gezien de worden.

Die van mij moet je zien als een leuk voor de eerste keer project. Maar FS, wat heb ik een boel geleerd daarvan. :) Was toch maar en kast van 80 piek met voeding dus das niet erg. :)
)

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
hosting@blueyellow, veel voor weinig

wel vage kleurtjes aan de draadjes van je invertor :/
losse invertor kost hier (alkmaar) geloof ik €7,5.

met een hamer past alles

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-11 13:22
Waar heb je hem besteld? Ik kreeg van Stuut en Bruin gratis een nieuwe :)

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, nu ik wat meer CCFL topics heb gelezen zijn die dingen meestal netjes met molex of mini molex stekkertje uitgevoerd.

Ik had een versie waarbij je hem aan de draadjes vast moest klemmen, niet eens weer lost te maken dan.
Kortom, ik heb zo'n vermoeden dat ik een el cheapo variant in de maag gesplits gekregen heb. Maar het is alweer weken geleden dat ik hem gehaald heb, dus terug gaan is geen optie.

Dat heel erg heet worden... (Zelf een blaar gehad ff) is er iemand die kan bevestigen dat dat idd verkeerd om aansluiten is. Dus dat er een deel doorgebrand is ofzo?

P.S. Ik merk dat ik bij het typen veel lettertjes mis, terwijl ik toch een behoorlijk harde aanslag heb. /me schopt toetsenbord

Edit: A-tembo in Delft waar ik toen in de buurt werkte.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 16:39 ]

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-11 18:14

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

hmm een ccfl mag helemaal niet heet worden dus ik denk dat je hem weg kan gooien
of dat het geen ccfl is :P

Verwijderd

nee, het is een hcfl :P
Ff serieus:
als je ccfl 12v moet vreten moet je het rode draadje aan het gele molexdraadje maken en het blauwe draadje aan het zwarte molexdraadje naast de gele

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 18:02
thacow schreef op 05 december 2002 @ 16:34:
Waar heb je hem besteld? Ik kreeg van Stuut en Bruin gratis een nieuwe :)
ben jij tevreden over je ccfl van stuut en bruin?!
ik heb um namelijk vandaag net binnen gekregen...lekker cheap en mooi dingetje :)

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 00:28

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

verkeerd om denk ik niet...want als je hem verkeerd om aansluit (voeding naar invertor), dan knappen de torren/elco's (weet ik veel, maar dan hoor je harde knal en dan is ie weg).
(zelf ervaren; 2 keer toe)
Kan het zijn geweest dat dat wrapje erom....soort krimpkous was: want was paar maanden geleden een topic, dat er invertors waren met soort plastic/krimpkous eromheen, en die hielden warmte vast, dus na tijdje werd de invertor te warm en toen smolt trafootje....

misschien heb je er wat aan..misschien niet, maar hoogst waarschijnlijk is je ccfl zelf gwoon nog goed, maar je invertor ff nieuwe kopen, en niet bloot op de kast leggen: veroorzaakt uiteraard kortsluiting!!!

T60P Widescreen

Verwijderd

Topicstarter
Aha, das idd wat ik bedoel.

Ik had een plaatje met wat electro dinges erop (Sorry voor mijn zwaar technische Jargon ;) )
en daaruit kwamen de 2 kabels (Blauw en rood). Aan het plaatje zat met een 2 polig stekkertje de lamp zelf.

Dat krimpkousje is wat er smolt van de hitte, maar dus niet tijdens gebruik, maar gelijk bij het aansluiten al.

en als ik hem idd aan het werk krijg, leg ik hem natuurlijk niet los op metaal, maar bouw ik wel een stukje plexiglas eromheen oid. (Wordt dat bij normaal gebruik nog erg heet die invertor? Dan laat ik er wel een kantje open aan voor warmteafvoer.)

Zijn er andere mensen met ervaringen met dit uhm, "kwalitatief mindere" ccfl setje?

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:52

Tarin

Just plain weird.

Bij de elektroboer in Delft (hec) hebben ze losse invertertjes (€6.50/stuk). Ze hebben er ook CCFLletjes (€7.50 of €8.50 voor resp. een korte of een lange).

(nou vroeg ik me meteen af: kan je meerdere CCFLletjes op 1 inverter aansluiten, en zo ja: in serie of parallel?

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Pagina: 1