TV Out + Geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Virax
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09-2022
Hallo mensen,

Ik heb net een nieuwe sharp TV gekocht, en in mijn PC zit een Gforce 4 TI 4200 128 MB en een Soundblaster Audigy.

Aan de skartaansluiting van mn TV heb ik zo'n verloopblokje waar ik mn beeld en geluidskabels in kan doen.

Uit mn geluidsingang van mn geluidskaart (waar normaal de kabel naar mn boxen van mn PC zitten) heb ik nu een splittertje. Uit dat splittertje komen de 2 kabels voor geluid (de rode en de witte), die gaan naar de skartaansluiting op mn TV.

Voor het beeld heb ik een verloopje in mn Gforce 4 zodat ik de kabel met de gele uiteindes kan gebruiken.

Als ik nu naar het skart kanaal van mijn TV ga, dan heb ik gewoon beeld (als ik alles even softwarematig instel), maar ik hoor wel een soort zoemtoon (net of mn PC niet geaard is, terwijl hij dat wel is). Als ik dus film kijk en er is een stil stukje dan hoor je die zoemtoon dus redelijk goed, hoe harder mn TV geluid hoe harder de toon.

Nu heb ik even iets anders geprobeerd, ik heb namelijk een woover en die gaat naar mn geluidsboxjes.

Ik heb mijn normale geluidskabel weer in mn PC zonder de splitter, die kabel gaat naar mn woover en normaal ziten mn 2 boxjes dan op de woover aangesloten maar ipv de boxjes doe ik dus nu de 2 geluidspluggen in de woover.

De toon blijft er evengoed, (ik zou natuurlijk mn TV heel zacht kunnen zetten en mn computergeluid keihard, dan hoor je de toon niet zo erg maar ja die bass is dan ondragelijk.)

Ik vind dit een heel wazig iets, en ik hoop dat iemand me kan vertellen hoe ik dit kan oplossing...

Nog even een paar dingen: Ik heb de spliter + kabel + skart laten doormeten, het werkte perfect.

Ik heb ook een verlengsnoer van mn audiouitgang van mn geluidskaart naar de woover, daar hoor je geen toon, dus aan mn geluids kaart legt het ook niet volgens mij.

Echter, als ik dus die toon hoor, en ik ga een beetje friemelen bij de geluidskaart bij waar die plugjes zitten hoor je em wel harder en zachter zoemen.

Erg vreemd inderdaad, hopelijk heeft iemand een oplossing,

Mvg,

P.Buijsman

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:33
Slecht plugje misschien, heb je al eens met een ander kabeltje geprobeerd?

• Virax
Het splittertje, plus kabeltje + skart kabel is doorgemeten en was gewoon goed...

Mn geluidskaart is ook goed... vind het heel vreemd. Ga morgen ff andere kabels enzo probereb :/

• 2020Media
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:45
probeer anders ff de kabels er opnieuw in te doen en anders even draaien dat wil soms nog wel eens helpen

May Lyssa aid you

• Virax
Mja heb ik gedaan... alles zit goed, als ik bij mn geluidskaart draai dan hoor je het geluid wel een beetje knisperen maar verder gaat die toon niet weg :/

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:36

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Zoiets heb ik ook hiero ... bromtoon en ook nog een vage balk door het beeld :(

Bij mij was de oplossing simpel ... NIET AARDEN !! :?

Serieus .. een stereo en/of TV is ook niet geaard, dus dan gaan die kennelijk maf lopen doen als er ineens een aarde op komt vanaf de PC :?
Maar je moet hierbij wel opletten dat als je alleen je PC niet aard, het niet voldoende is, ook de monitor moet je dan niet aarden, want anders krijgt je PC zijn aarde via de monitor!

't Klinkt erg vaag .. ik had het ook liever niet, maar het is nu wel WEG !! :9

Proberen kan nooit kwaad d8ik ..

(ook als je printer aan de aarde zit, losgooien!)

[ Voor 6% gewijzigd door Alfa Novanta op 05-12-2002 17:18 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Virax
OMFG!!! Wat een bullshit, gekke jongen dacht ik... Maar ja proberen kan geen kwaad zei je dus ik ging het maar met een lach proberen.

Nou, geloof het of niet maare je hebt gelijk, tering...

Niet meer je comp aarden, en het is weg, ik had idd ook een gekke balk...

Na ja het moet maar zo dan :) hey man THNX!!!

Ik zal mensen met de gekste oplossingen nooit meer op twijfel zetten...

Verwijderd

jongens dit is een aardlus. je tv is wel geaard via de coax. de enige oplossing is een condensator want je pc niet aarden is levensgevaarlijk.

edit: er zijn al ladingen topics over geweest, maar het staat ook in de faq: http://gathering.tweakers.net/forum/faq/avh#A06

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 17:40 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Trek dan een dikke draad van de antenne-aarde naar de kast van de PC.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Boboga
  • Niet online

Boboga

Kiekeboe

Yo virax jij zomaar hier? :) mooi dat je eruit bent maar k heb nog 1 stuk commentaar :P
Mvg,

P.Buijsman
Begroeting onder posts & replies lees dit maar ff :)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

-ViRaX- schreef op 05 december 2002 @ 17:34:
OMFG!!! Wat een bullshit, gekke jongen dacht ik... Maar ja proberen kan geen kwaad zei je dus ik ging het maar met een lach proberen.

Nou, geloof het of niet maare je hebt gelijk, tering...

Niet meer je comp aarden, en het is weg, ik had idd ook een gekke balk...

Na ja het moet maar zo dan :) hey man THNX!!!

Ik zal mensen met de gekste oplossingen nooit meer op twijfel zetten...
Whaa :P toppie! .. daar was het om te doen natuurlijk :)
Verwijderd schreef op 05 December 2002 @ 17:37:
jongens dit is een aardlus. je tv is wel geaard via de coax. de enige oplossing is een condensator want je pc niet aarden is levensgevaarlijk.

edit: er zijn al ladingen topics over geweest, maar het staat ook in de faq: http://gathering.tweakers.net/forum/faq/avh#A06
Aaaaarg .. why didn't I think of that |:( :P

Nahjah .. thnx voor de link, GoT stikt van de FAQ's tegenwoordig .. en er staan ook zo verrekte veel lettertjes in :D

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Virax
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 17:37:

Thnx voor de reply.

Ik heb die link gelezen en snap er niet superveel van, ik moet de coax kabel aarden... Dusss wat er bedoeld word is dat mn TV kabel boven, dat ik die moet aarden aan waar mn computer geaard word??? Of is dat niet de bedoeling???

Ik hoop erg graag op een reply want ik weet dat het niet goed is om je PC niet te aarden maar ja, al die meiden op mn slaapkamer die film kijken met een bromtoon vinden het ook niet echt een leuk geluid natuurlijk ;)

En nog ff 2 dingetjes.

1. Die faq las ik niet, ik ben hier voor het eerst en dacht dat mijn probleem nooit voorkwam aangezien ik het al aan superveel mensen vroeg enzo :s. Ik wist niet dat hier zoveel mensen zaten dat ik de oplossing al in een half uurtje voor me neus had, ik heb al 2 dagen gezocht... Voortaan zal ik dus de faq gebruiken en hier zeker vaker komen.

2. Dat van die groetjes wist ik dus ook niet, ik hoopte gewoon op hulp dus dacht dat ik me beter even netjes kon tonen... Zal het voortaan niet meer doen :)

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Niet aarden is juist extra stom als je dingen als TV-out gebruikt...

Je PC is nou geaard via de TV-out, de TV en de Coax. Als er dus nu iets fout gaat kan je je videokaart weggooien. Daarnaast zal je Scart aansluiting het ook niet zo leuk vinden.

Ik heb het zo opgelost:
Aardlus => 50 Hz brom; en nou weghalen...
Jake in "Aardlus => 50 Hz brom; en nou weghalen.."
offtopic:
Boboga schreef op 05 December 2002 @ 17:56:
Begroeting onder posts & replies lees dit maar ff :)

Volgens mij mag het wel onder begin-posts in een topic.

Verwijderd

maar als je er niks van snapt is dat niet zo erg.
ideaal is het niet, maar je kunt het zonder condensator proberen. maak gewoon met een draad een verbinding tussen de mantel van je coaxkabel en de aarde-lijn in een stopcontact ergens in je huis (misschien moet het op dezelfde groep als je pc, maar ben niet zeker). als dat niet werkt heb je toch een condensator nodig, maar omdat je die dan toch moet kopen kun je beter in de winkel even om advies vragen

Verwijderd

Je PC is nou geaard via de TV-out, de TV en de Coax.
??? je pc is geaard via de voeding en de tv-out en de line out van je geluidskaart. een tv is alleen maar geaard via de coax, want een tv heeft gewoon zo'n platte eurostekker. idem voor de radio

• Jake
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 18:16:
??? je pc is geaard via de voeding en de tv-out en de line out van je geluidskaart. een tv is alleen maar geaard via de coax, want een tv heeft gewoon zo'n platte eurostekker. idem voor de radio
Nee slimbo, wat ik zei geldt als je de aarde van je PC haalt.

Je PC is DAN geaard over de coax, VIA de TV-out en de TV.

• Virax
Mn vader heeft nu de coax kabel geaard hier thuis, op dezelfde bron als mn PC, en het geluid is in mijn ogen 90% verminderd... ik vind het niet de moeite om er nog verder aandacht aan te besteden omdat die laatste 10% echt bijna niet hoorbaar is...

Ik wil u hartelijk danken..

Groetjes, de jongen met goed geluid EN een geaarde computer :p

• Jake
  • Niet online
Je moet het zelf weten, maar ik geloof niet dat het (zelf) aarden van je COAX mag.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

'k Ga morgen ff aan de slag met 2 condensatorretjess en een Coax-koppelstukje .. die druk je dan zo tussen de kabel en de TV :P

• Virax
Jake schreef op 05 december 2002 @ 19:43:
Je moet het zelf weten, maar ik geloof niet dat het (zelf) aarden van je COAX mag.
Waarom zou dat last kunnen dan ??? Of waarom zou het niet mogen??? Die buitenmantel is toch voor je aarde?
ing._Buttje schreef op 05 December 2002 @ 19:49:
'k Ga morgen ff aan de slag met 2 condensatorretjess en een Coax-koppelstukje .. die druk je dan zo tussen de kabel en de TV :P
Kun je die condensatortjes dan zo makkelijk kopen en zo'n koppelstukje ??? In wat voor bekende winkels dan??? En hoe duur is het?? En is het echt zo simpel als jij zegt want ik ben een leek op dat gebied...

Enne kan ik mn aarde draad dan weer bij mn coax kabel weghalen en dus alleen mn PC aarden???

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Jah het is égt zo simpel als ik het zeg!! :z
(mits het werkt zoals men stelt)

De onderdelen koop je bij iedere elektronica zaak ...
Als het klaar is, post ik hier wel ff de pics ok?? :>

• Virax
Ja is goed... maare qua zaken... ik bedoel niet gewoon bekende winkels zoals megapool ofzo ??? (weet ik het :o). En de prijs weet je die?? Na ja ik laat eerst jou wel ff prutsen en dan zie ik het wel even ;) Succes in ieder geval ermee.

• Jake
  • Niet online
-ViRaX- schreef op 05 December 2002 @ 19:54:
Waarom zou dat last kunnen dan ??? Of waarom zou het niet mogen??? Die buitenmantel is toch voor je aarde?
Weet ik niet, maar ik geloof dat het niet mag. Ze zullen er wel een reden voor hebben.
Kun je die condensatortjes dan zo makkelijk kopen en zo'n koppelstukje ??? In wat voor bekende winkels dan??? En hoe duur is het?? En is het echt zo simpel als jij zegt want ik ben een leek op dat gebied...
Als je de links die mensen geven nou ook eens leest.

Aardlus => 50 Hz brom; en nou weghalen...

Daar staan ook nog meer links in.

Condenstator kan je op veel plaatsen kopen en kosten ongeveer 10 cent per stuk. Bij Megapool zullen ze het wel niet verkopen, maar er is toch wel een onderdelen zaak (oid) in de buurt?
Enne kan ik mn aarde draad dan weer bij mn coax kabel weghalen en dus alleen mn PC aarden???
Ja.

• Virax
Ik heb even uitgezocht... over het aarden van de coax kabel maar het mag inderdaad niet... het zit namelijk zo:

Stel dat de aarde draad niet goed is geaard en er dus stroom op staat, en er gebeurd iets met een hoge piek ofzo, dan gaat dat naar het kastje aan de weg omdat je coax kabel dus hier ook geaard is...

Dat heb ik er uit begrepen :/ ook niet echt ideaal dus...

Over die condensators hoor ik namelijk ook niet superberichten dat je geluid goed is.

• Virax
Na ja... ik wil geen dingen doen die niet mogen, dus heb ik als oplossing om gewoon de kabelstekker uit mn tv te halen als ik film ga kijken. Niet dat ik zo'n film fan ben ofzo, maar het is wel es gezellig om met wat vrienden ofzo een filmpie te kijken, en op TV kijkt beter. Die keren haal ik gewoon de kabelstekker eruit want dan heb je er ook geen last van...

Goed idee of niet? Graag even wat reacties.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Nah ik heb ze hier al liggen, die gast 8ter de toonbank was wel wat sceptisch, maargoed ... 'k ga er vanavond welles ff wat mee pielen en dan zien we het snel genoeg :)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 10:47

keur0000

-------- N O N E --------

Even een opmerking: scherm van coax ligt NIET aan de aarde >> bij de bovestaande gebruiker nu dus wel >> ergens in woonwijk sluiting gemaakt in TV komt deze piek dus op zijn PCtje te staan met allen gevolgen van dien. De oplossing hiervoor is een TRAS10 (hirschmann) ontkoppeling, ziet er bijna t zelfde uit als een normale radio/tv doos maar er zit een galvanische scheiding in!! de uitgang ligt dus elektrisch los van de ingang zodat je deze uitgang WEL mag aarden en zo de brom er uit filteren. B)

[ Voor 3% gewijzigd door keur0000 op 06-12-2002 17:33 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Jake
  • Niet online
-ViRaX- schreef op 06 December 2002 @ 17:12:
Ik heb even uitgezocht... over het aarden van de coax kabel maar het mag inderdaad niet... het zit namelijk zo:

Stel dat de aarde draad niet goed is geaard en er dus stroom op staat, en er gebeurd iets met een hoge piek ofzo, dan gaat dat naar het kastje aan de weg omdat je coax kabel dus hier ook geaard is...
Handig/duidelijk dat je het hebt uitgezocht.
Over die condensators hoor ik namelijk ook niet superberichten dat je geluid goed is.
Bij mij werkt het perfect (!), kwa geluid dan (alleen lichte storing op de zender met de laagste frequentie...)

[ Voor 7% gewijzigd door Jake op 06-12-2002 17:59 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

NAH .. TREK DE SOLDEERBOUT MAAR UIT DE KAST !!!!! :P

.. het werkt!! :Y)

'k Moet nu ff een 2e kabeltje maken voor de radio-kabel, heb er nu alleen één tussen de TV-kabel. Zal direct ff wat PICS maken .. en die dan sow hier posten!! 8)

edit: moet het een complete how-to worden !? :?

[ Voor 13% gewijzigd door Alfa Novanta op 06-12-2002 22:49 ]

• Jake
  • Niet online
ing._Buttje schreef op 06 December 2002 @ 22:10:
moet het een complete how-to worden !? :?
Kom je misschien wel in FAQ, als je het mooi/duidelijk doet *D

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

WHAAAA :9~

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

How-to :

Doel
het wegfilteren van die irritante 50 Hz brom op je speakers als je de PC op de TV aansluit.

Benodigdheden

2x Coaxstekker - male
2x Coaxstekker - female
2x stukje Coax á 15 cm
4x condensator van 10nF nF = nanoFarad

en verder ...

* Soldeerbout
* tin
* soldeerpasta
* kleine kruiskopschroevendraaier
* afbreekmes
* tangetje
* isolatietape

Oplossing

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~e.wester/aaaaarrrch/overig/filter/filter0001.gif

Deze stekker komt in je Coax-kabel die in je TV gaat.
Indien je de radio op de TV hebt aangesloten, dan moet deze geModifceerde stekker ook in de kabel die naar de radio loopt!

En nu IRL :P

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~e.wester/aaaaarrrch/overig/filter/filter0001.jpg
de stekkers, condensators en een stuk coax

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~e.wester/aaaaarrrch/overig/filter/filter0005.jpg
Deze coax-stekkers kun je openklappen, maar je hebt verschillende soorten, dus let altijd even op hoe de aansluitingen werken.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~e.wester/aaaaarrrch/overig/filter/filter0012.jpg
Het eerste condensatortje zit op zijn plaats .. met één pootje onder het schroefje. De andere komt straks aan de kern van de coax-kabel.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~e.wester/aaaaarrrch/overig/filter/filter0013.jpg
De coax-kabel moet gestript worden, om vervolgens de mantel tussen je vingers rond te draaien, tot er één geheel ontstaat. Het aluminium of koperfolie mag je weghalen.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~e.wester/aaaaarrrch/overig/filter/filter0014.jpg
Duw deze koperbundel in de soldeerpasta. Zodra de hete soldeerbout er straks tegenaan komt, zal dit smelten en het vet (van je vingers) er tussenuit "koken" :P

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~e.wester/aaaaarrrch/overig/filter/filter0015.jpg
Als je dan ook nog een drupje tin op de bout doet en hem tegen het koper houdt, zal het tin er vanzelf tussen vloeien .. het trekt helemaal weg in het koper!!

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~e.wester/aaaaarrrch/overig/filter/filter0016.jpg
Nu knippen we het pootje van de 2e condensator en het koperbundeltje op gelijke lengte ..

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~e.wester/aaaaarrrch/overig/filter/filter0017.jpg
.. en bakken ze dan vervolgens aan elkaar vast! O+

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~e.wester/aaaaarrrch/overig/filter/filter0018.jpg
Vervolgens gaan we de mantel isoleren met isolatietape .. maar gewoon cellotape mag ook ;)

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~e.wester/aaaaarrrch/overig/filter/filter0019.jpg
Het pootje laten we er buiten .. die drukt zometeen tegen het metaal van de stekker.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~e.wester/aaaaarrrch/overig/filter/filter0020.jpg
... die dus :P

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~e.wester/aaaaarrrch/overig/filter/filter0023.jpg
Knip nu de kern van de coax-kabel en het pootje van de eerste condensator ook weer op gelijke lengte af.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~e.wester/aaaaarrrch/overig/filter/filter0024.jpg
Bakken en braden 8)

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~e.wester/aaaaarrrch/overig/filter/filter0026.jpg
En als je nu het stekkertje dichtvouwt, zul je zien dat het pootje van de 2e condensator keurig tegen het metaal komt ... komt ie het niet, dan moet je net zolang frutten tot ie het wél doet, anders mislukt je hele frutseltje :'(

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~e.wester/aaaaarrrch/overig/filter/filter0027.jpg
... en tot slot schroef je de ring weer op zijn plaats !! *D

Plug dees nu achter in je TV en de brom moet weg zijn !! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~e.wester/aaaaarrrch/overig/filter/filter0028.jpg
Ikzelf had als experiment een kort tussenkabeltje gemaakt .. maar het is natuurlijk mooier als je dit meteen in de stekker van je huidige TV-kabel bakt :D

Suc6 !! :P

CopyRight ing._Buttje BV >:)

• mcbadass
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 22:43
wow erg netjes!!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:04

DinX

Motormuis

Nice work Buttje, die mocht van mij de faq in als het aan mij lag :)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Thnx :>

Ow .. enne me PC hangt nu dus weer aan de aarde hé ;)
ff voor de duidelijkheid ..

• Jake
  • Niet online
Ik vind hem ook wel FAQ-waardig.

Jammer genoeg voor jou ga ik er niet over...

Maar ik denk dat ie het stukje over bromtoon in AV-FAQ aardig kan aanvullen.

• FXR1340
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-08 23:07

FXR1340

WTSHTF

Zeer netjes, duidelijk genoeg.

Handige stekkers trouwens, zo heb ik ze nog niet gezien.

Intel i7 2600K @ 4500Mhz / MSI GTX 980 Ti GAMING 6GB / Samsung 850 EVO 256GB Crucial M4 128GB en 256GB SSD / en nog wat rommel Mijn complete specs

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Neej, ik kende deze stekkers ook nog niet, maar ze werken prima en voelen stukken degelijker aan dan die bekendere hoekige variant :P

En dezen zijn helemaal afgeschermd .. dus elektrisch nog superieur ook!! 8)

• Virax
Ziet er super uit... ik ga het misschien ooit wel proberen maar ik ben te scheef om dat te kunnen dus voorlopig hou ik het wel ff bij kabel eruit trekken ;)

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Heb zelf de grootst mogelijke hommeles met TV-outs gehad toen ik de TV en de PC op verschillende groepen (van de stoppenkast dus) aansloot. -ViRaX-: was dat bij jou ook het geval?

Verder: mooie guide, ing.B! Ga er morgen meteen eentje bakken :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• DinX
  • Laatst online: 09:04

DinX

Motormuis

Buttje, kheb gisteren je howto gevolgd, en ik moet zeggen -> werkt perfect _/-\o_

Schandalig dat ze voor zoiets retail €25 durven vragen, nu heeft het me een euro of 3 gekost.

[ Voor 40% gewijzigd door DinX op 08-12-2002 21:45 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Vincentio
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 17:37:

Mijn hele kamer is niet geaard en ik heb nergens last van. De enige pc in mijn huis die geaard is, is mijn server, want die staat in de buurt van de wasmachine en daar was wel een geaard stopcontact.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

-ViRaX- schreef op 08 December 2002 @ 21:08:
Ziet er super uit... ik ga het misschien ooit wel proberen maar ik ben te scheef om dat te kunnen dus voorlopig hou ik het wel ff bij kabel eruit trekken ;)
Achjoh ... valt weinig aan te vernielen en het kost geen flap :P

Mooi leer-frutseltje d8ik 8)
Rataplan schreef op 08 december 2002 @ 21:44:
Heb zelf de grootst mogelijke hommeles met TV-outs gehad toen ik de TV en de PC op verschillende groepen (van de stoppenkast dus) aansloot. -ViRaX-: was dat bij jou ook het geval?

Verder: mooie guide, ing.B! Ga er morgen meteen eentje bakken :)
Thnz Rataplan :>

Al een update over jouw frutwerk?
DinX schreef op 08 December 2002 @ 21:44:
Buttje, kheb gisteren je howto gevolgd, en ik moet zeggen -> werkt perfect _/-\o_

Schandalig dat ze voor zoiets retail €25 durven vragen, nu heeft het me een euro of 3 gekost.
Joh?! kewl heej .. congrats 8)

Inderdaad .. het zullen wel de "research kosten" zijn :+
Nah, die kastjes zullen wel wat degelijker inelkaar steken en wellicht wat extra's in zich hebben om nog minder kwaliteitsverlies te veroorzaken .. maar pssies kan ik het je ook niet zeggen :?

Verwijderd

VinnieWeiss schreef op 08 December 2002 @ 22:51:
[...]

Mijn hele kamer is niet geaard en ik heb nergens last van. De enige pc in mijn huis die geaard is, is mijn server, want die staat in de buurt van de wasmachine en daar was wel een geaard stopcontact.
we leven in een vrij land, maar ga straks niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent O-)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

De aarde is ook niet voor goedwerkende apparatuur, maar juist voor defecte apparatuur ... stel dat er 220V op je metalen PC-behuizing komt te staan .. zonder aarde zul je een mooie oplawaai krijgen .. mét aarde springt hooguit je stop eruit :z

• Virax
Nah, die kastjes zullen wel wat degelijker inelkaar steken en wellicht wat extra's in zich hebben om nog minder kwaliteitsverlies te veroorzaken .. maar pssies kan ik het je ook niet zeggen
maare er is dus wel kwaliteits verlies??? Dus misschien is de stekker er gewoon uitrekken helemaal niet zo'n slecht idee ?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Jij ziet spoken :+

Ik heb nog helemaal niets gemerkt ...
.. maar wellicht is het niet waarneembaar maar wel meetbaar

but then again .. who cares :Z

Wat ik wel merkte (vonkenregen, balken in't beeld, bromtoon over speakers) is WEG .. dat is wel dégelijk waarneembaar .. en genoeg voor mij O+

btw .. iedere X dat jij de stekker eruit trekt/erin steekt krijgt je systeem een oplawaai ... check maar eens in het duister watvoor vonk er ontstaat !! En wie krijgt die oplawaai ? Je grafische kaart en/of geluidskaart .. heeft mij al een SBLive1024 gekost :'(
.. en een SBLive 5.1 player opgeleverd O-)

• Virax
MMM okeeej ik wil het toch maar gaan doen dan... maar 1 ding is me nog niet helemaal duidelijk.

Waarom heb je bij de benodigdheden alles 2x nodig? 2x male, 2x female enzo... je maakt toch maar een kabel om de tv en de coax kabel te verbinden met elkaar???

Dan heb je alles dus toch maar 1x nodig? Of moet je nog een 2e kabel maken voor ergens anders????

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

wOEi !! _/-\o_

Euhmz ... ik heb me stereo weer op de TV aangesloten (TV lekker over de boxen weetjewel?!) en achter in de stereo zit óók een coaxkabel .. en is dus ook geaard!! ;)

Ik heb als test de kabel van de stereo losgetrokken en toen mijn frutseltje op de TV aangesloten en dat werkte meteen ... en toen ik de kabel van de stereo er indrukte was het ineens weer mis ... dus om te testen kun je eerst wel gewoon de stereo lostrekken en 1 frutseltje maken en alles dus 1x nemen .. met het "risico" dat je nóg een X naar de winkel kunt als je de stereo ook wilt doen :+

• Janoz
  • Laatst online: 17:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Betekend dit trouwens dat de TV en radio nu niet meer geaard zijn?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Niet langer via de coax, maar via de mantel/massa van de signaaldraden naar de PC toe .. maar volgens mij maakt dat niets uit, want het gaat om de massa van het signaal en niet van de massa van de TV zelf. :P

Als de TV zelf een massa zou moeten hebben om eventueel een 220V kortsluiting op te vangen, hadden ze de stekker wel geaard uitgevoerd.

Het zal wel zoiets zijn als bij een boormachine en dat soort spul, dubbel geïsoleerd en niet verbonden met de randaarde (zoals dat deftig heet) ..

Andersom was trouwens wel een probleem, want de signaalmassa van de geluidskaart is wél gekoppeld aan de massa + behuizing van de PC ... dus als je de PC niet aarde, dan moest een eventuele kortsluiting worden afgevoerd via de signaaldraden naar de TV en dan naar de massa van de coax 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Alfa Novanta op 12-12-2002 13:25 ]

• Janoz
  • Laatst online: 17:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Maar zou het in dit geval wel veilig en verantwoord zijn als je je coax aard aan het stopcontact?

Ikzelf heb nu een kabelmodem, is het nu niet zo dat ik een aardlus zou kunnen veroorzaken via de netwerkkabel?

(odm is mijn computer zelf nog niet geaard (schaam) aangezien ik in een oud huis woon waar alleen in de keuken geaarde stopcontacten zijn.Binnenkort ga ik toch in mijn huurhuis boren om toch maar de aarde af te tappen bij de CV op zolder..)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 17:24
allemaal erg ingewikkelde oplossingen, bij mij was het afdoende om met een beetje plakband te zorgen dat alleen het binnenste draadje van de kabel kontakt maakt
dan is je kabel dus niet meer geaard, maar daar merk ik verder niks van, alleen die irritante bromtoon is weg. ook de kabel van de radio kan dat veroorzaken trouwens, die heeft dezelfde behandeling ondergaan
de computer zit ondertussen wel op een geaard stopkontakt, en de stereo niet maar daar krijg ik dus geen bromtoon van

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ik heb ook een kabelmodem en bij mij is het nu allemaal opgelost .. :z

En hoezo ingewikkeld Schaapje_Blaaaat? ... 2 condensatorretjes en een stel stekkertjes .. binnen een uurtje had ik het weer up_and_running 8)

eeejz Schaapje_Blaat hoestie trouwes? Long time no see .. je was toen ook in dat PIII topic van me .. was wel gezellig toen ;)

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 17:24
ingewikkeld als in: help ik heb geen soldeerbout, bah moet ik zeker een condensator kopen t, en argh een uur is best een lange tijd
mijn behandeling duurde ongeveer 2 minuten, de enige methode die sneller is, is de kabel eruit trekken (ongeveer 10 seconden inclusief heen en weer lopen)

verder gaat het prima met mij, die p3 heb ik inmiddels inclusief mobo en geheugen geruild tegen 512MB DDR333, want in combinatie met mijn nieuwe geforce4 kreeg ik vaak hangerij
dus toen maar verpatst en opnieuw ingekocht, totale kosten 235 euro, dus dat was nog wel te doen, UT2K3 loopt in eens een stuk soepeler
nu hang ik dus meer rond in het grote Asus A7V333 topic

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

haha :) .. ok, dat is ook een oplossing ;)

'k Ga hierna voor de Pentium4 denkik, maar dat duurt nog wel eventjes, dus dat zien we dan wel weer :P

Verwijderd

Vraagje over dat soldeergrapje van ing._Buttje:

Werkt dat ook als je TV via de videorecorder aangesloten zit? Zo ja, gaat de geprepareerde kabel van de muur naar de VCR, of van de VCR naar de TV?

Verwijderd

je kunt gewoon alles in een kopen hoor zijn gewoon kabels met scart, die uitgesplits worden in s-video en een jack plug voor je geluids kaart.
Te koop bij megapool, super beeld kwali wel een beetje duur.
Lengte kan je ook krijgen in 1,5 m, 3 m, 5 m, 7,5 m , 10 m, en 20 m.
s6 werk daar al jaren mee, geen verlies door allerlei hulpstukken. ;)

• Jake
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 januari 2003 @ 19:15:
Werkt dat ook als je TV via de videorecorder aangesloten zit? Zo ja, gaat de geprepareerde kabel van de muur naar de VCR, of van de VCR naar de TV?
Altijd naar het eerste apparaat dat op de coax is aangesloten (dus meestal de VCR).

Maar het is heel simpel te testen:
Je hebt je setup aan (met brom dus) en dan haal je de coax eruit. Als de brom weg is, dan moet je daar de geprepareerde kabel doen. Anders doe je de vorige kabel weer terug en pak je een andere kabel.
niet tè vaak je coax eruit rukken, want die (spannings)-piek schijnt niet zo goed te zijn.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Zoals er ergens wel in staat, moet je ALLE apparaten die aan de coaxkabel hangen voorzoen van zo'n frutselsnoertje .. ik heb alles 2x genomen om zo 2 snoertjes te maken ... 1 voor de kabel achterin de radio en 1 voor de kabel achterin de TV. De video krijgt zijn signaal via de SCART, dus vanaf de TV die al reeds aangesloten was met zo'n kabeltje.

Zou je de video ook rechtstreeks op de kabel willen aansluiten, dan doe je een T-stukje achterin je TV, met aan de ene kant de signaalkabel en aan de andere kant een korte kabel naar je video. :z

je mag me ook wel op me ICQ benaderen .. ik kom hier niet dagelijks meer :P
Verwijderd schreef op 29 January 2003 @ 19:29:
je kunt gewoon alles in een kopen hoor zijn gewoon kabels met scart, die uitgesplits worden in s-video en een jack plug voor je geluids kaart.
Te koop bij megapool, super beeld kwali wel een beetje duur.
Lengte kan je ook krijgen in 1,5 m, 3 m, 5 m, 7,5 m , 10 m, en 20 m.
s6 werk daar al jaren mee, geen verlies door allerlei hulpstukken. ;)
jah .. en? :? :?

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

ing._Buttje schreef op 10 December 2002 @ 13:53:
Al een update over jouw frutwerk?
Tjah, en bijna twee maanden later zie je dat per ongeluk eens staan :D

Afbeeldingslocatie: http://www.wichers.net/files/kabeltje.jpg

De volgende dag gebouwd, dus, en nooit meer problemen mee gehad :7

Videokaart is overigens inmiddels vervangen door een exemplaar met een kabeltje dat geen problemen oplevert, dus hij ligt op de plank, te wachten op betere tijden :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

ok dan ;)

Pagina: 1