Raid 0/1 met partities?

Pagina: 1
Acties:

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025
Is het nou eigelijk ook mogelijk om raid te draaien met meerdere partities van dezelfde grootte, of kan raid nou echt alleen met meerdere fysieke schijven.

Als dit kan zou dit interessant kunnen worden :)

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Voor zover ik weet niet. Het zou dan sowieso een raid moeten zijn die door je os wordt geregeld ipv door de hd controller.

• GX
jammer :(

dan toch maar 2x 30 gb bestellen :)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Of je kunt RAIDen over verschillende partities op eenzelfde disk hangt helemaal af van de software die je draait. Ik heb de NT-mogelijkheden nog nooit bekeken, maar bijv. met Novell Netware 3.12 en de disk-manager van Sun Solaris kan het.
Het is echter extreem oninteressant, behalve als goedkope studie-omgeving (maar dan kun je niet eens een lekker een stekkertje trekken om te zien hoe goed het werkt).
Als het gaat om de redundatie, dus de veiligheid, schiet je er niets mee op, omdat als de schijf kapot gaat, je verschillende data-pools daar toch op liggen, als is het dan dubbel of met pariteit beveiligd, weg is weg.
Als het gaat om performance-verbetering (striping zonder pariteit) werk je jezelf tegen. Een van de belangrijkste versnellende effecten van striping is om het aantal kop-bewegingen te minimaliseren, terwijl als je 2 partities aanmaakt en als stripe-paar inricht, de kop voor opeenvolgende stripe-blokken juist ongeveer de helft van zijn maximale uitslag moet afleggen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• redguy
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Een raidset maken door op 1 schijf meerdere partities te maken ?????? wat moe tje daar nou mee ???

Raid 0 om je performance te verbeteren ? Op deze manier wordt je performance alleen maar slechter. de kop moet telkens heen en weer tussen de partities.

Raid 1 als beveiliging ? schijf stuk is schijf stuk.. alleen tegen een bad sectortje zou het kunnen helpen..

Leg eens uit ?

IP Rocks

• GX
daar had ik eigelijk nog niet eens aan gedacht, ik ben de hele dag al zo afwazig :)

• amsterdammertje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 12:57
zoiets heet een volumeset..
kan je verschillende partities bij elkaar rapen in winnt en daar een logische partitie(volume) van maken. Sneller??Nope..veel langzamer..Redundant? dacht het niet :) ..bovendien kun je dit soort partities alleen uitlezen met win-nt of win2k..dus als je een dualboot hebt zal je andere OS de volume niet zien

"waar je natuurlijk altijd voor moet zorgen is dat die twee verschillende elementen als een Chinees puzzeltje in elkaar steken; dus dat je d'r niet om heen gaat lopen fucken!''

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Aangezien dat je het os niet vermeld ..
ik heb 2 hd's met partities en onder linux kan je makkelijk osftraid doen ..
dus me /home is 2x 250mb raid1
en /usr is 2x 1500 mb raid0

Dus alles wat ik zelf creeer wordt gemirrord en al me apps starten sneller op :)

maar als je het op 1 hd doet dan werkt het dus niet ... btw in dit geval hoeven je hd's ook niet van gelijke grootte te zijn.

je kan met samba ook een win file server maken ... voor als je je data altijd save wilt hebben ..

het werkt trouwens erg goed .. door een stroom probleem viel 1 hd uit (had toen alleen een mirror) en merkte er nix van.
ik merkte het doordat ik de dos partitie op de failende schijf niet meer kon accessen :)

• GX
hehe :)
nahja
ik heb nu toch al die 2x 30 gb schijfjes besteld, heeft niet zoveel nut meer nu dus :)
ik ga nu gewoon win 98 en linux draaien op die geval en lekker raid 1 erop, kijken hoe dat draait :)
Pagina: 1