Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[AT voeding] Draadjes aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 10:12
Ik heb hier een oude laser pc van een kennis. Voeding stuk... Geen probleem want ik heb nog een AT voeding te liggen. Ff ombouwen dus.

Nu zitten er aan de AT voeding 4 aders voor de powerbutton, das normaal. Maar deze passen dus niet aan de AT powerknop die in het systeem zit. Als ik deze draad doorknip zie ik maar 2 aders: een witte en een zwarte.\\Nu heb ik al geprobeerd deze door te verbinden met de witte en zwarte draad van mijn AT voeding maar dan gebeurt er niets...

Wat doe ik fout?

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

Verwijderd

't is de bedoeling dat de zwarte en de witte draad van de AT voeding 230V krijgen, normaal krijgen ze dat van de bruine en de blauwe.
Bij een ATvoeding heb je dus een dubbelpolige schakelaar, bruin wordt op wit geschakeld en blauw op zwart (of andersom, maakt niet uit.)
De andere kant van de blauwe en de bruine draad ziten in je stekker die in het stopcontakt zit.

• Tweakod3x
Goed, dus als ik bruin met wit verbind en blauw op zwart dan zou het moeten werken? De overige 2 draden van de voeding hebben dus niet een directe functie?

• Tweakod3x
Klein schopje ;)

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
uh, als ik het zo hoor heb je dus een ATX kast??? Die schakelaartjes zijn niet echt op 230V gebouwd hoor!!!! Je moet wel weten wat je doet... Als je de verkeerde draden op de schakelaar zet, kan je best kortsluiting veroorzaken... Stel je sluit ze wel goed aan, maar de schakelaar is maar tot 12V (standaard staat er maar 5V over de power on button van een ATX kast), dan krijg je snel vonkjes...

Hoe schakelt de schakelaar??? een keer drukken, blijft deze geschakeld, of hij schakelt alleen de duur van het drukken???

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Tweakod3x
Hij blijft geschakeld, maar heeft dus maar 2 aders. Zo zat ie ook op de oude voeding aangesloten.

Verwijderd

Ik zou niet het bruin-aan-wit en blauw-aan-zwart idee gebruiken... Behalve als je in het donker wil zitten... :)

De ATX-schakelaar kan inderdaad waarschijnlijk de spanning niet aan. (Soms staat info over de maximale spanning en stroom erop).

Als het al zou werken zou je het als volgt kunnen doen: De bruine kabel uit je voeding aan de witte van je schakelaar, dan de zwarte van je schakelaar aan de witte van je voeding, en de blauwe kabel van je voeding direct aan de zwarte kabel (ook uit de voeding).

Maar zoals ik al zei, waarschijnlijk wordt je schakelaar dan heel heet, of hij wordt meteen geBBQt :)

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
Zijn die kleurcodes van at-voedingen dan altijd hetzelfde??? Het is verstandig om te weten welke 2 aders 230V uit het stopcontact zijn, en welke van de 2 naar het voedingsgedeelte zelf gaan...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Als er niemand met je voeding heeft lopen klooien, dan komt bruin en blauw uit het stopcontact en gaat wit en zwart naar je voeding.
Als je het helemaal zeker wilt weten zou je hem ff open moeten schroeven.

Soms zit er trouwens ook een sticker op waarop je kan zien hoe de bedrading (bij een AT-schakelaar) zit. Dat moet zoiets zijn als:

code:
1
2
3
4
5
6
        |-----|-----|
BRUIN   |  |  |  |  |   BLAUW
        |     |     |
        |     |     |
WIT     |  |  |  |  |   ZWART
        |-----|-----|

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als ex-laser medewerker heb ik nog wel wat troep thuis staan....

Als je in de buurt van Sassenheim woont kan je voor nop wel 1 ophalen.
Maar elk ander AT voeding zal ook wel werken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1