Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD] Parallel LCD aansluitvraag

Pagina: 1
Acties:

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~fjbgp/smartie/lcd44780.gif

zo heb ik het op dit moment gesoldeerd.

Maar moet ik nou de A en K (5 V) ook solderen?

als ik hem aansluit kan ik wel wat zien veranderen op de lcd met de pot meter...
maar zie geen letters. Heb de software wel goed geinstalleerd en de parallele poort.

Verwijderd

Je zou eventjes op kunnen zoeken welk signaal voor de data van de letters wordt gebruikt, en dan het desbetreffende draadje nog eens nalopen qua soldeer.
Ook zou je gewoon alle pootjes ffies na kunen lopen, scheelt je weer zoek werk :)

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
zit de draad van je contrast wel goed

de anode en de kathode moet je solderen als je wil dat je lcd oplicht anders niet.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

als het goed is en je hebt 16 pinnen dan is 15 en 16 ook A&K d8 ik.
gewoon extra connectors :D voor backlight die andere A K

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 15:00 ]

Verwijderd

Printer heeft epp ecp enz.. die modes kun je in bios installen. Probeer daar eens wat te veranderen. Ook hoort irq van printerpoort 7 (geloof ik) te zijn.

En ander gewoon ff opnieuw solderen.
Ik heb 3 lcd's gesoldeert en elke keer moet het opnieuw. 2e keer doet i het altijd wel, geen idee waarom... doe niks anders..

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:21
Je hebt als het goed is ipv een 15 & 16 aansluiting op je LCD een A & K. Hierbij geldt het volgende:
  • A = pin 15
  • K = pin 16
:)

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
uhm welke software gebruik je? smartie? daar had ik eerst ook problemen mee...
probeer dit op hem te testen
http://www.crystalfontz.com/software/CFAH_WinTest/index.html

• Pascal Saul
allebei al geprobeer! stomme letters :(

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
Heb je wel die initbalk op je LCD? ( zwarte blokjes)
zo ja dan werkt je LCD ieg en dan moet je nog eens alle draadjes gaan nameten! Heb je toch ergens een fout gemaakt

No worries m8

• Pascal Saul
hmm ik had de ground van de 2de potmeter al vergeten ! stom he.... nu zie ik allemaal blokjes op de onderste rij al... bovenste nog helemaal niks...

• Pascal Saul
alleen ben ik niet zo blij met de blauwe blacklight... die vindt ik niet echt bleu.. kom niet eens in de buurt....

Verwijderd

ik weet niet of ik hier mag vragen maar ik krijg over een tijdje me grafische lcdscherm kan ik dit schema gebruiken ?? :?

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 15:10

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

DarkRider schreef op 05 december 2002 @ 15:44:
hmm ik had de ground van de 2de potmeter al vergeten ! stom he.... nu zie ik allemaal blokjes op de onderste rij al... bovenste nog helemaal niks...
Dan hou je je LCD op de kop ;)

De initialisatie gaat dus nu goed.. en als je zeker weet dat de rest goed is aangesloten zou het moeten werken. Speel ff met de instellingen van de LPT poort in de Bios. Smartie schijnt het beste te werpen met EPP (toch?), LCDInf met ECP of SPP, etc.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 15:10

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 05 December 2002 @ 16:01:
ik weet niet of ik hier mag vragen maar ik krijg over een tijdje me grafische lcdscherm kan ik dit schema gebruiken ?? :?
Niet echt... daar zijn andere schema's voor.. Dit schema is voor karakter based LCD's. Zoek even een willkeurig grafisch LCD topic door, zijn meestal wel schema's te vinden.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Robino
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 16:01:
Nop, deze is alleen voor parallele LCD's.

BTW. topicstarter. Op je LCD verschijn(t)(en) nu (een) rij(en) met witte blokjes (ik merk dat je een blauw/witte LCD hebt dus daarom moeten er ook witte blokjes staan :D). Als je dit hebt dan moet je nog even met het prog. van Crystalfontz zelf (link is hierboven gegeven) testen of hij ook werkt :) Ik raad je aan om trouwens alles nog een keer goed na te lopen, of alles goed is gesoldeerd :)

Creepy was eerder en heeft het al wat officieler uitgelegd :+

BTW2. topicstarter: Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/edit.gif gebruiken om je posts te editten, staat wat netter dan meerdere post onder elkaar (mits een korte tussentijd :)).

[ Voor 18% gewijzigd door Robino op 05-12-2002 16:31 ]

• Pascal Saul
uuh inmiddels werkt het al :)

alleen het blauwe effect niet?
bij 1 potmeter gebeurt er pas op het allerlaast wat de 10k ...

en ik krijg hem echt niet blauw ... het is de YMC-JP

http://www.crystalfontz.c...index.html#CFAH2002AYYBJP

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10 13:06

Denhomer

Doh !

volgens mij wordt die ook nooit blauw, het is gewoon een display waarbij alle 'pixels' buiten de letters donker worden

• Robino
DarkRider schreef op 05 december 2002 @ 18:13:
uuh inmiddels werkt het al :)

alleen het blauwe effect niet?
bij 1 potmeter gebeurt er pas op het allerlaast wat de 10k ...

en ik krijg hem echt niet blauw ... het is de YMC-JP

http://www.crystalfontz.c...index.html#CFAH2002AYYBJP
Hmm, je had dus geen blauw/wit maar donkerblauw/geel :+ Denk dat je daarbij precies hetzelfde heb als ik bij mijn andere LCD heb. Dat is een zwart/groen/gele, echter (wat mij opzich wel tegen viel) de 'achtergrond' is niet echt zwart, eerder donker groen achtig. Ik denk dus dat jij hetzelfde soort 'probleem' hebt met jouw LCD.

• Pascal Saul
hmm ja de letters zijn groen achtig.... achtergrond is donker..
maar als ik hem uit heb.. is die wel blauw :(

http://www.crystalfontz.c...index.html#CFAH2002ATMCJP

ik had deze meoten nemen |:(

[ Voor 34% gewijzigd door Pascal Saul op 06-12-2002 18:22 ]

Pagina: 1