Toon posts:

Goede 1000MB switch met glasvezelaansluiting!

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op het werk moet er een nieuwe switch komen met een glasvezel aansluiting.
Zat wel te kijken bij 3Com, maar zie nu niet echt duidelijk de verschillen tussen deze.

Het aantal aansluitingen is niet zo van belang, omdat er later toch wel meer 10/100MB switches op aangesloten worden die de data over het netwerk echt gaan verspreiden.

Hebben jullie goede ervaringen of meningen over een goede switch met deze opties, dan zou ik het graag horen.

Thanx already :)

Verwijderd

bij ons op school hebben we die en het werkt perfecto hier.

lekker snel!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 13:43:
bij ons op school hebben we die en het werkt perfecto hier.

lekker snel!
Bedankt voor deze verschrikkelijk nuttige info |:(

ontoppic..
Wat je dus eigenlijk zoekt is een goede back-bone switch, met een glas aansluiting.

[ Voor 61% gewijzigd door Equator op 05-12-2002 13:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
CyberJ schreef op 05 december 2002 @ 13:43:
[...]

Bedankt voor deze verschrikkelijk nuttige info |:(

ontoppic..
Wat je dus eigenlijk zoekt is een goede back-bone switch, met een glas aansluiting.
Precies :)

Alleen ik kom er niet zo uit op die 3Com site.
Zie wel allemaal switchen met glasvezel aansluiting maar nu nog de juiste :)
Het verschil wordt me dus gewoon allemaal niet zo duidelijk.

En hetgeen wat nodig is hierzo is gewoon een goede/snelle 1000 MB switch met glasvezel aansluiting. Het aantal poorten is dus niet zo belangrijk en de prijs ook niet onwijs... tenminste... hoe goedkoper hoe beter natuurlijk als je begrijpt wat ik bedoel :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het thema, en de toepassing die je post zijn absoluut PNS, je openingspost is zelfs nog onder het NT niveau :X

- Budget ?
- Hoeveel porten ?
- Toepassing ?
- Wat heb je nu al draaien ?
- Minimal eissen ?

Braaikamer - Smoke&BBQ

• scn
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-12-2024

scn

Er zijn verschillende opties, maar het belangrijkste is en blijft wat zegt je portemonee. Je kunt voor hoge performance gaan bv Cisco 6500 maar dat kost dan ook heel veel geld. Je kunt een Cisco 3508 nemen, 8 poorten Gigabit, via modules (GBic's) te bepalen per poort of het utp of Fiber moet zijn...
Of 3Com 4007, 4950, 4900SX of een 4005......
Er zijn teveel oplossingen om hier op te schrijven, maar bekijk eerst eens het budget en of je één merk netwerk-apparatuur in je netwerk wilt. Dan moet je kijken wat in de toekomst nodig is, of je security, vlans en/of QoS wilt enz.

[ Voor 7% gewijzigd door scn op 05-12-2002 14:01 . Reden: extra toevoegingen ]

scn

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:45

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Avaya heeft hele goeie componenten voor GBiT verbindingen kan der niks anders dan tevreden over zijn

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Verwijderd

Topicstarter
Het budget is dus niet zo onwijs belangrijk.
Maar het moet eigenlijk gewoon prijs/kwaliteit goed zijn.

Ook het merk is niet van belang alsmede de aantal aansluitingen.
4 aansluitingen zouden dus al voldoen.
Dit omdat er toch wel weer andere switches worden aangesloten hierop.

Zelf zat ik te kijken naar 3Com omdat dat altijd wel een gewaardeerd merk is en Cisco gewoon erg duur is voor wat je er voor krijgt.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:44

Duinkonijn

Huh?

Verwijderd schreef op 05 December 2002 @ 14:08:
Het budget is dus niet zo onwijs belangrijk.
Maar het moet eigenlijk gewoon prijs/kwaliteit goed zijn.

Ook het merk is niet van belang alsmede de aantal aansluitingen.
4 aansluitingen zouden dus al voldoen.
Dit omdat er toch wel weer andere switches worden aangesloten hierop.

Zelf zat ik te kijken naar 3Com omdat dat altijd wel een gewaardeerd merk is en Cisco gewoon erg duur is voor wat je er voor krijgt.
cisco levert zeer goede spullen
persoonlijk vind ik die kwalitatief beter dan 3com

als ik me werk (cisco) vergelijk met mijn school (3com)

dan presteert me netwerk op me werk veel beter

beide netwerken hebben glas

van cisco beveel ik de 2950 serie aan
mooi systeem als je er geld voor heb

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
Ikzelf zoek iets vergelijkbaars,

Huidige situatie:
Server met 10/100 Mbit kaartje
20 PC's met 10/100 Mbit kaartje
1x 24 poorts 10 Mbit HUB

Doel:
Server met gigabit (mag gewoon over koper, goedkoop en de server staat ongeveer op de switch)
Clients 100 Mbit
Minimaal 24 poorts met 1 Gbit Cu uplink dus

Budget: Niet te duur maar geen troep, management enz is niet belangrijk, dat wordt niet gebruikt.

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

_-= Erikje =-_ schreef op 05 December 2002 @ 20:20:

Huidige situatie:
1x 24 poorts 10 Mbit HUB

Doel:
Server met gigabit (mag gewoon over koper, goedkoop en de server staat ongeveer op de switch)
Clients 100 Mbit

Budget: Niet te duur maar geen troep, management enz is niet belangrijk, dat wordt niet gebruikt.
gig kaartje in de server
dat is het enige nuttige wat ik in je netwerk zie
oja en scsi schijven in de server anders heb je der nog geen reet aan

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 13:41:
Op het werk moet er een nieuwe switch komen met een glasvezel aansluiting.
Zat wel te kijken bij 3Com, maar zie nu niet echt duidelijk de verschillen tussen deze.

Het aantal aansluitingen is niet zo van belang, omdat er later toch wel meer 10/100MB switches op aangesloten worden die de data over het netwerk echt gaan verspreiden.
De oplossing bij ons is 3Com. Wij zijn een middelgroot bedrijf met drie gebouwen.

We hebben een SuperStack3 Switch 4950 als "Core"-switch c.q. backbone. Hier hangen voor elk van de drie gebouwen/afdelingen een SuperStack3 Switch 4400 48 poorts als "sub"-switch aan.

De "sub"-switches zijn op de "Core"-switch aangesloten via een Gigabit glasvezelverbinding. Wat het mooie is, we hebben een backup verbinding van 100Mbit Full Duplex (200Mbit effectief) van elke subswitch 'ernaast' liggen. Met behulp van Rapid Spanning Tree (RST) van 3Com kan zodoende automagisch een andere route gekozen worden, in geval er een (glasvezel)verbinding 'breekt'. RST is een soort van 'kosten'-berekening: de switch berekent de snelste/goedkoopste verbinding. Mocht er dus een glasvezelverbinding uitvallen (ondenkbaar, maar toch...) van een subswitch naar de Core switch dan zal er een backupverbinding opengezet worden van de ene subswitch naar de andere en van hieruit weer naar de Core switch. Eventueel kan er nog een andere route gekozen worden...

De switches zijn allemaal 'manageable' via een mooie webinterface. RST werkt perfect (getest :+ , gewoon een glasvezelkabeltje eruit pluggen :Y) ). De performance zakt weliswaar (overigens niemand klaagde...), maar het netwerk blijft draaien. Kortom mocht de situatie zich voordoen, dan kun jij in de tussentijd mooi de oorzaak achterhalen zonder dat de gebruikers met een brievenopener achter je aan zitten omdat het netwerk plat ligt...

Verwijderd

Zeg maar dus iedere 24 poorts 10/100 switch, en zeg nooit dat management niet belangrijk is, je zou maar eens een keer wel willen beinvloeden en niet kunnen, dat kan je hele aankoop waardeloos maken, denk maar aan een negotiate probleempje.

Kzou als ik jouw was voor een 3com gaan of een cisco als je budeget het toestaat.
_-= Erikje =-_ schreef op 05 December 2002 @ 20:20:

Huidige situatie:
1x 24 poorts 10 Mbit HUB

Doel:
Clients 100 Mbit

Verwijderd

Duinkonijn schreef op 05 December 2002 @ 19:21:
[...]

Tja, dit ligt er ook aan op welk niveau ie werkt en hoe de structuur van je netwerk er uit ziet, op je werk zouden ze namelijk veel liever alle servers op glas willen hebben en de rest gewoon 100mbit, op school ligt dat toch weer anders

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 22:19
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 21:16:
[...]
..........Wat het mooie is, we hebben een backup verbinding van 100Mbit Full Duplex (200Mbit effectief) van elke subswitch 'ernaast' liggen. ......
Jij is ook verkoper :? ;)

want dat zijn typische verkoop praatjes ...
200Mbit is iets heel anders dan 100Mbit full duplex

Repareren doe je zo.

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Verwijderd schreef op 06 December 2002 @ 11:38:
[...]

Tja, dit ligt er ook aan op welk niveau ie werkt en hoe de structuur van je netwerk er uit ziet, op je werk zouden ze namelijk veel liever alle servers op glas willen hebben en de rest gewoon 100mbit, op school ligt dat toch weer anders
ik werk op een school in almere (voorgezet onderwijs)
en ik zit op een school in amsterdam (ict)

[ Voor 10% gewijzigd door Duinkonijn op 06-12-2002 12:38 ]

Verwijderd

Sine schreef op 06 december 2002 @ 12:29:
[...]

Jij is ook verkoper :? ;)

want dat zijn typische verkoop praatjes ...
200Mbit is iets heel anders dan 100Mbit full duplex
Verkoper lol >:) , gelukkig slechts een netwerkbeheerder :+ ...
Nee, zonder geintjes. We hebben dit getest. De fiberverbinding van een van de switches is eraf gehaald en daarna (een soort van 'worst case') zelfs de tweede fiberverbinding. De backupverbinding werd netjes opengezet. Alles is real time te monitoren. Ik ben zeer tevreden over 3Com's RST. Dit is geen verkooppraatje, maar puur ervaring (en daar werd toch om gevraagd?).

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 14:08

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Ik zou voor cisco gaan het is misschien wel wat duurder maar je hebt er meer voor, vaak zie je het niet direct maar als je eens goed kijkt naar de specificaties kom je vaak toch tot de ontdekking dat die van cisco altijd beter zijn.
En daar betaal je voor en natuurlijk een X aantal procenten voor de naam :)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
HP en Nortel zijn ook de moeite van het bekijken waard.
Zeker HP heeft hele leuke switches.

• DavidK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12-2022
3com levert uitstekend spul. Voor kleinschalige, net te veel kostende omgevingen kun je het beste 3com nemen. Kwaliteit is goed, service is goed. Waarom het driedubbele betalen?

Wanneer je een grootschalig netwerk wilt opzetten kun je misschien naar de grotere merken kijken. Bouw je een netwerk van 1 of 2 switches.

Cisco altijd beter dan 3com? Onzin. Ik heb genoeg tests gezien (op papier en in de praktijk) dat 3com net zo goed en beter presteert dan een Cisco. En dan heb ik het over de standalone switches...

• DavidK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12-2022
Duinkonijn schreef op 05 december 2002 @ 19:21:

Persoonlijk? Omdat Cisco Cisco is? Omdat iedereen dit roept?

Ehm...Zijn beide netwerken hetzelfde opgebouwd? Zelfde type backbone? Ik vind het nog makkelijk gezegd: De 1 is cisco, de ander 3com. En de cisco presteert beter... Misschien zit je de bij cisco op een 100Mb aansluiting en op de 3com netwerk op een 10Mb...

Als je er geld voor hebt inderdaad...

Ik raad, net zoals een paar anderen hier in deze topic, kijk eens verder dan Cisco!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

100Mbit Full Duplex geeft je een bandbreedte van 200mbit, maar das Up en Down @ same time.

CIsco, goed spul, wel duur.
HP, heeft hele mooie spullen. (ken ff geen namen)
3Com. Op zich mooi spul, maar ik heb al meerdere malen gemerkt dat er een stack uitvliegt door een oudere firmware versie.
Netgear ook mooi.

Maar verder ligt het aan je bestedingslimiet.
Heb je geen limiet, en veel kennis over cisco, dan wist ik het wel. Heb je geen flauw idee wat en hoe met een Cisco IOS, dan zou ik lekker voor iets anders kiezen.

Min. van Justitie gebruikt landelijk 3Com, dus het is echt geen slecht spul. Alleen wel de firmware up-2-date houden.
3Com CoreBuilder als backbone, en een paar 3Com 3300 10/100 switches.

Verwijderd

In aanvulling op mijn eerdere posting...

Ik vind dat een switch van deze 'proporties' zeker managable moet zijn (en dat zijn ze allemaal zover ik weet). Niet alleen real-time monitoren, maar ook optimalisatie is zodoende zeer nuttig. Voorbeeld (sorry, we hebben voor de switches en netwerkkaarten alleen maar 3Com, dus het is GEEN verkooppraatje, alleen ervaring... :+ . Onze routers zijn daarentegen weer Cisco >:) ) :
Ik heb op de subswitches alle 100Mb aansluitingen naar de clients op halfduplex gezet (dit doe je dan tevens ook op de netwerkkaart zelf. Bij 3Com is dat Mediatype). Sommige (oude) clients/printers/HP-JetDirect-/Axis-printservers hebben slechts een 10Mbit, dus die stel je op 10Mbit in.
Auto-sensing zit er wel op, maar ik doe het liever zelf :+

Andere voordelen zijn:
- logging, helaas voor de 3Com alleen de laatste 24 uur
- naamgeving, elke poort kun je een eigen naam geven (bijv. nummer van de wall-outlet, PC-naam of gebruiker)
- alert-messages

En inderdaad (wat al menigmaal gezegd is), waar je voor moet kiezen is:
- kostenplaatje
- uitbreidingsmogelijkheden
- technische kennis
- evt. externe services (binnen 24-uur vervanging) en garantie
- evt. eerdere ervaringen

Ik heb goede ervaringen met 3Com-switches (daarvoor 10Mbit Coax hubs :Z ) en netwerkkaarten. Cisco is ook een keus, maar qua prijs/prestatie is die net even duurder. Daarentegen als routers zijn ze wel weer toegepast.
Pagina: 1