[Studeren] HBO informatica opleiding halen naast werk

Pagina: 1
Acties:
  • 763 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25760

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een studie met uiteindelijk hbo-niveau die ik naast mijn werk kan volgen. Momenteel werk ik als programmeur (vooral database + netwerk applicaties) bij een groot transportbedrijf. Omdat ik aan de werkgever heb aangegeven dat ik verder wil studeren heb ik het aanbod gekregen om daar een dag in de week aan te gaan werken (in drukke periodes waarschijnlijk meer).

Voor mezelf heb ik uitgerekend dat ik dan normaal gezien zo'n 16 tot 18 uur per week volledig aan mijn studie kan geven, en dus nog ca. 32 uur werken over heb.

De richting die ik uiteindelijk wil halen is HBO Informatica, en ik wil me in deze studie graag op het brede vlak richten. Hierbij liggen mijn voorkeuren bij informatiestructuren (databases en communicatie) en user interfacing.

Mijn ervaring: Ik heb twee jaar TU gedaan (informatietechniek). Daar ben ik uiteindelijk mee gestopt vanwege de te hoge werkdruk, en het niet parallel lopen met mijn interessegebied. De programmeervakken en practica heb ik wel allemaal gehaald. De algebra etc. niet allemaal.

Inmiddels ben ik 22, dus ik ben nu wel op zoek naar een degelijke opleiding.

Wie kan mij hier een goed advies in geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik denk dat een normale opleiding een beetje lastig gaat worden, maar zou een avond opleiding niet iets zijn?

[edit]
Je zult trouwens op de HTS ook nog genoeg onzin voor de kiezen krijgen. Gelukkig is de werkdruk niet hoog, maar die onzin en projecten kunnen je enthousiasme wel aardig ondermijnen.

[ Voor 48% gewijzigd door Alarmnummer op 05-12-2002 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 16:26

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Leuk dat ik deze post hier tegenkom. Ik zit precies in hetzelfde schuitje. Echter ben ik 2 jaar jonger dan jou. Ik mag van mijn werkgever gaan studeren en in overleg een studie uitkiezen welke voldoet aan de volgende eis: "Wordt een all-round software engineer". Nu zijn er maar weinig studies die dat precies bieden, maar informatica-studies hebben meestal wel de juiste ingrediënten om je kennis op dat vlak te verbreden. :)

Ik ben naar verschillende scholen geweest, en ik weet niet wanneer je wilt beginnen, maar ik heb gemerkt dat het starten van een duale informatica studie alleen maar in september kan op het moment. That is: een opleiding waar je dus in een klas zit, niet zelf-studie dus. Het is namelijk zo dat heel veel scholen zijn overgestapt op inholland, en hierdoor hun studie aanbod hebben moeten aanpassen aan de europese normen en eisen. Als je dus in een klas wilt zitten, ga dan maar uit van September sowieso.

Op deze verschillende scholen, bleken de opleiding in grote lijnen op elkaar te lijken en elke studie kent zijn eigen voordelen en specificaties. Ik ben er ook nog niet helemaal uit en zal daarom deze draad op de voet blijven volgen. ;)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

*is ook parttime aan het studeren/werken* :) Maar het gaat mij eigelijk om dat domme papiertje want de echt interessante dingen heb ik door zelfstudie geleerd en niet door die kleingeestigheid die ze op school geven*.

[ Voor 67% gewijzigd door Alarmnummer op 05-12-2002 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzs2001
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 11:11

bazzs2001

je moet knagen wat lekker is

je kan eens kijken naar een deeltijd studie van de AIM

http://www.hi2it.nl/

erg veel info staat er geloof ik niet op, maar wel email adressen voor meer info

Edit: AIM zit trouwens in Breda.

[ Voor 10% gewijzigd door bazzs2001 op 05-12-2002 13:35 . Reden: toevoegen ]

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb toevallig gisteren van de baas van mijn huidige stageplek een aanbod gekregen om daar na mijn opleiding (MBO technische informatica) daar te komen werken, eventueel ook gecombineerd met school en dat lijkt me wel wat.
Maar dan zoek ik dus gewoon een verkorte HIO-opleiding, waar bijvoorbeeld alle dingen als projecten enzo niet gedaan worden. Ik weet dat voor een aantal andere opleidingen zoiets ook geboden word, dus er is vast ook ergerns een hogere informatica opleiding die zo gegeven wordt (en dan 2 dagen in de week ofzo het liefst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorZijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11-2021

KorZijl

errare humanum est

Hierbij liggen mijn voorkeuren bij informatiestructuren (databases en communicatie) en user interfacing.
Heb je al eens naar bedrijfsinformatica (HBO-BI) gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45185

16 tot 18 uur per week is niet veel (de lessen zijn vaak al langer, maar dan nog).

Ik denk dat een duale studie wel wat voor jou is, dat betekent dat je 2 dagen in de week kan werken (excl weekend).
Alleen weet ik niet of je je propedeuse jaar ook duaal kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:13

Pelle

🚴‍♂️

* Pelle is dik 2 jaar geleden begonnen met Informatica & Informatievoorziening aan de HHS

Is prima te combineren met je baan; als je al in de IT werkzaam bent kost het je naast de 3 avonden dat je op school zit, weinig tijd. De docenten behandelen je als volwassene, en snappen dat je wel betere dingen te doen hebt dan bezigheidstherapie waar ze je op de dagopleiding mee doodgooien. Alle overbodig meuk is er dus uit gegooid, en omdat je geen stage hoeft te lopen als je al een baan in de IT hebt en als je het een beetje slim aanpakt ook nog eens (betaald) af kunt studeren bij je eigen baas, kun je sneller klaar zijn dan de 5 jaar die er voor staat, en als je alles op schema doet zelfs eerder klaar zijn dan een voltijd student :)

* Pelle moet nu nog 1 jaar theorie en kan daarna afstuderen
Met een beetje mazzel heb ik dus in 3.5 jaar m'n HBO informatica :)

Bedenk alleen wel vantevoren dat je dus 3 avonden in de week na je werk nog op school zit.. niet iedereen kan dat even goed aan is mijn ervaring van de afgelopen jaren. Begin er dus alleen aan als je dat niet erg vind, als je minder kan gaan werken of als je het niet erg vind om er in plaats van 5 jaar, 8 jaar over te doen.
Als je je er het eerste jaar doorheen slaat en je P haalt, komt het allemaal dik in orde in ieder geval.

Overigens is dit dus geen duale opleiding; je kunt 'm wel duaal volgen maar dan selecteert de school speciaal voor jou een bedrijf waar je moet gaan werken, en krijg je een minimaal salaris. Is niet iets dat je wilt, als je al een baan hebt.

Meer info: http://www.hhs.nl of mail/icq me ff ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72339

Kijk anders eens bij de Open Universiteit ( http://www.ou.nl ) die zijn erop ingesteld dat je de opleiding volgt naast je werk. (ben ik over een jaartje ook van plan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-06 13:26

Shuriken

Life is all about priorities

Als je geintresseerd bent in database structuren zou je kunnen kiezen voor een deeltijd opleiding Bedrijfskundige Informatica. Daar ligt de nadruk voornamelijk op databases en het goed opzetten en structureren daarvan.

Je krijgt echter ook een stevig portie bedrijfskunde erbij dus het is maar wat je wilt. Ik denk dat dit wel een redelijk brede opleiding is.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bille
  • Laatst online: 31-05 00:19

bille

Don't call me Buff

hmmm.. ik zou er niet meer aan beginnen. Momenteel zit ik in mijn laatste jaar HBO Informatica en ik zou het écht niet meer doen. Je krijgt zooooveeeel bullshit voor je kiezen. Het enige wat zinnig was voor mij, was het projectwerk.. leren samenwerken in projectverband e.d.

Als ik jou was dan zou ik die dag in de week besteden om een aantal certificaten te halen aan de vrij universiteit ofzo. Altijd goed om op universitair niveau bezig te zijn geweest met database modelleren, systeem architectuur e.d. Maar als je al werkt en je hebt al ervaring m.b.t. projectwerk e.d. dan zou ik er niet meer aan beginnen.. tenzij je voor ongeveer alles vrijstelling krijgt. Zowiezo moet je tegenwoordig op het HBO toch alles zelf uitzoeken.. je krijgt niet echt lessen meer (bij mij op het HBo iig) .. alleen nog maar consult en voor de rest 'lees je de boeken maar gewoon...'
Als je geintresseerd bent in database structuren zou je kunnen kiezen voor een deeltijd opleiding Bedrijfskundige Informatica. Daar ligt de nadruk voornamelijk op databases en het goed opzetten en structureren daarvan
en DAT moet je dus helemaal niet gaan doen als je programmeur bent en wilt blijven! Bedrijfskundig informatica is :r Dat is nog erger dan wat ik doe (Information Engineering).
Nope als je wat wilt leren over database structuren dan moet je et boek: 'Database Systems' van Thomas Connolly lezen..

[ Voor 25% gewijzigd door bille op 05-12-2002 14:03 . Reden: yadayadayada ]

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38788

Ik heb vorig jaar mijn opleiding elektrotechniek (HBO) afgerond en ben nu bezig met een conversiecursus hogere informatica. De conversiecursus is gericht op HBO-afgestudeerden en stelt je in staat om binnen een jaar je diploma hogere informatica te halen (dit houdt in 40 weken naar school en 13 weken afstuderen).

Hierbij sla je alle "onzin" vakken, je stage en het grootste gedeelte van het projectwerk over en houd je alleen alle "belangrijke" vakken over. Deze worden vervolgens in één jaar gegoten. Het afstuderen kun je ook in de helft van de tijd doen (13 weken).

Mijn ervaringen zijn er tot nu toe vrij positief over al moet ik bekennen dat het op niet alle gebieden nieuw is (elektrotechniek met afstudeerrichting technische computerkunde geeft je een aardige duw in die richting) en het dus af en toe wat te eenvoudig is. Wil je vlug je diploma behalen dan denk ik dat dit (al is het waarschijnlijk moeilijk te combineren met je werk) een snelle oplossing is wanneer je al een technisch HBO-diploma hebt behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28310

Pelle schreef op 05 December 2002 @ 13:39:
* Pelle is dik 2 jaar geleden begonnen met Informatica & Informatievoorziening aan de HHS

Is prima te combineren met je baan; als je al in de IT werkzaam bent kost het je naast de 3 avonden dat je op school zit, weinig tijd. De docenten behandelen je als volwassene, en snappen dat je wel betere dingen te doen hebt dan bezigheidstherapie waar ze je op de dagopleiding mee doodgooien. Alle overbodig meuk is er dus uit gegooid, en omdat je geen stage hoeft te lopen als je al een baan in de IT hebt en als je het een beetje slim aanpakt ook nog eens (betaald) af kunt studeren bij je eigen baas, kun je sneller klaar zijn dan de 5 jaar die er voor staat, en als je alles op schema doet zelfs eerder klaar zijn dan een voltijd student :)

Bedenk alleen wel vantevoren dat je dus 3 avonden in de week na je werk nog op school zit.. niet iedereen kan dat even goed aan is mijn ervaring van de afgelopen jaren. Begin er dus alleen aan als je dat niet erg vind, als je minder kan gaan werken of als je het niet erg vind om er in plaats van 5 jaar, 8 jaar over te doen.
Als je je er het eerste jaar doorheen slaat en je P haalt, komt het allemaal dik in orde in ieder geval.

Overigens is dit dus geen duale opleiding; je kunt 'm wel duaal volgen maar dan selecteert de school speciaal voor jou een bedrijf waar je moet gaan werken, en krijg je een minimaal salaris. Is niet iets dat je wilt, als je al een baan hebt.

Meer info: http://www.hhs.nl of mail/icq me ff ofzo :)
Amen. Ik heb de dagopleiding in 2,5 jaar afgerond (febr. dit jaar) en echt toppie. Geen problemen gehad met de school zelf in de zin van foute administratie, e.d. Hoor je jammer genoeg te vaak.

Kijk even inderdaad op internet of bel ze op. Ik heb I&I afstudeerrichting MBIT gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvdWest
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Pelle schreef op 05 December 2002 @ 13:39:

Ik doe dezelfde opleiding en ben ook ruim twee jaar geleden begonnen. Ik heb er voor gekozen om na mijn P sneller te gaan studeren. Dat hield in dat ik 4 avonden in de week naar school ben gegaan een jaar lang. Dat lijkt erg maar ik heb gisteren mijn een na laatste tentamen gedaan en ga volgende week beginnen met afstuderen. Met een beetje geluk heb ik dus mijn HBO papiertje in 2,5 jaar.

Het moeilijkste van een avondstudie is het gebrek aan vrije tijd. Mijn ervaring is wel dat als je (bijna) altijd naar college gaat dat je dan voor de tentamens weinig meer hoeft te doen. Discipline is wel heel belangrijk en daarnaast de juiste motivatie

I'm not a complete idiot - several parts are missing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
  • Laatst online: 28-03 13:22
Je moet je afvragen hoe je het opdoen van kennis en ervaring wilt doen. Sommige mensen kunnen alleen dingen leren als ze het zelf doen uit pure interesse, anderen hebben het juist nodig om het als hapklare brokken voorgeschoteld te krijgen op vaste tijdstippen.

De Open Universiteit (www.ou.nl) heeft een Technische Informatica opleiding die naar hun zeggen gericht is op het bedrijfsleven en waar je een bachelor graad (B.Sc., dus HBO niveau) kunt halen en daarna eventueel nog door kunt gaan voor je master (M.Sc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Hmm, die Open Universiteit ziet er best aantrekkelijk uit, maarja zijn volgens mij wel behoorlijk zware opleidingen om naast je werk te doen (5600 uur voor de meesten, Informatica zelfs 7000 meen ik). Stel dat je daar 2 dagen in de week aan besteed dan ben je al gauw 6 jaar bezig :) Beetje lang.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een management/bedrijfseconomie studie en de opleiding 'Management, organisatie en bestuur' ziet er erg goed uit moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 19:13

Pelle

🚴‍♂️

WvdWest schreef op 05 December 2002 @ 14:27:
Ik doe dezelfde opleiding en ben ook ruim twee jaar geleden begonnen. Ik heb er voor gekozen om na mijn P sneller te gaan studeren. Dat hield in dat ik 4 avonden in de week naar school ben gegaan een jaar lang.
Kon dat dan? Ja dus :/
Waarom heb ik dat nooit geweten dan? Was bestwel een serieuze optie voor mij geweest denk ik.. hoe eerder ik ermee klaar ben, hoe beter :)
Het moeilijkste van een avondstudie is het gebrek aan vrije tijd. Mijn ervaring is wel dat als je (bijna) altijd naar college gaat dat je dan voor de tentamens weinig meer hoeft te doen. Discipline is wel heel belangrijk en daarnaast de juiste motivatie

Vrije tijd MAAK je. Mijn weekend is heilig, dan gebeurt er niks aan school (tenzij de nood echt aan de man is). Liever een keer een nachtje doorwerken en brak op je werk, dan in je weekend verslagen schrijven of de boeken in duiken.

En qua colleges volgen: true. Ik skip bijna niks, en daar staat tegenover dat ik nog nooit langer dan 5 uur voor een tentamen heb moeten leren. Als je gewoon een beetje oplet in die lessen, dan is 70% van je cijfer al binnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Pelle op 05-12-2002 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wow, wat een reacties op zo'n middagje. De twee dingen die hier het meeste naar voren komen zijn voornamelijk Pelle's avondopleiding. Dat zou in mijn geval betekenen dat ik 4 dagen ga werken en dus in feite maar 2 dagen echt NA mijn werk moet studeren. Scheelt natuurlijk wel iets.

Weten jullie of dit soort formules ook in de omgeving Tilburg/Eindhoven/Breda/'s Hertogenbosch gegeven worden? Ik woon in Tilburg, en heb wel een auto, maar al te ver is ook niet echt lekker

Iets heel anders is de Open Universiteit. Dat is zeker ook iets wat ik ga onderzoeken. keep up the good ideas, en vooral ook de ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wist wel dat /14 het juiste forum was om dit te posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvdWest
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Pelle schreef op 05 december 2002 @ 15:03:
Kon dat dan? Ja dus :/
Waarom heb ik dat nooit geweten dan? Was bestwel een serieuze optie voor mij geweest denk ik.. hoe eerder ik ermee klaar ben, hoe beter :)
Ik heb met alle roosters zitten schuiven net zolang totdat ik vier avonden vol zat. Dit zorge er soms voor dat ik bepaalde vakken tegelijk had maar dat is redelijk te doen. Zeker als je aan de docent verteld waarom je niet altijd aanwezig kunt zijn.

Het kan dus wel maar je moet het zelf bedenken en regelen.

I'm not a complete idiot - several parts are missing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzs2001

bazzs2001

Anoniem: 25760 schreef op 05 december 2002 @ 15:39:

Weten jullie of dit soort formules ook in de omgeving Tilburg/Eindhoven/Breda/'s Hertogenbosch gegeven worden? Ik woon in Tilburg, en heb wel een auto, maar al te ver is ook niet echt lekker
zoals ik al zei deeltijd bij de AIM (Acedemy voor ICT en Management)

http://www.hi2it.nl/

ik weet niet precies hoe de deeltijd daar werkt, maar zal ook wel zoiets zijn

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

De AIM in Breda heeft een deeltijd opleiding welke je op twee avonden in de week volgt (ma en do) of op 1 dag twee blokken (do). Er wordt gewerkt in trimesters en in principe kan je op elk moment instappen (roulerend curriculum), tenminste als er voldoende inschrijvingen zijn.

* Annie denkt eraan om volgend jaar te starten aan de AIM.

Als je meer info wil moet je gewoon eens bellen, zo'n beetje elke hogeschool stuurt je met veel plezier foldermateriaal toe. En daarin (of op de sites) staan ook vaak de open dagen vermeld. Ga daar ook eens kijken en praat met studenten en leraren.

Today's subliminal thought is:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25941

TH Rijswijk biedt nu een nieuwe opleiding echter deze is naar mijn weten alleen nog maar voltijd te volgen...

het gaat hier om Technische Informatica...

met de afstudeermogelijkheden:
- Systeemontwerp ( modelleren en informatie management )
- Systeemontwikkelingen ( programmeren en algoritme )
- Infrastructuur & Beheer ( netwerk kant met deels programmeren, cryptografie )

dus....

www.thrijswijk.nl

en let erbij op als je een avondstudie bijvoorbeeld doet en je baas betaald deze studie wat je er voor terug moet doen en hoe lang je bij het bedrijf moet blijven werken... ivm de kosten die het bedrijf heeft gemaakt en welke verwachtingen het bedrijf in zijn personeel ziet met behulp van scholing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-06 15:39

PnD

like in Pinda ^_^

Niet deeltijd bij AIM in breda gaan doen.

Ongelooflijke k**school

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25941

PnD schreef op 05 december 2002 @ 18:53:

Ongelooflijke k**school
aan deze reply hebben de mensen veel aan...

onderbouw is waarom het een k** school is... dan weten ze als ze als nog in die school interesse hebben waar ze op moeten letten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzs2001

bazzs2001

PnD schreef op 05 December 2002 @ 18:53:

Ongelooflijke k**school
waarom zit je er dan?

de AIM is IMHO best een redelijke opleiding alleen de roosters (voor de voltijd studenten in elk geval) zijn erg slecht.

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Laatst online: 21-01 16:09

xychix

FreeBSD Rules !

ING-IT Academy... zoek daar eens info over... doe ik ook!
4 dagen werken 1 naar school, toch in 4 jaar volledige HBO (incl. ing titel).
je krijgt studiepunten voor je werkdagen. in die ene dag proppen ze alle theorievakken (is het idee :P )

je krijgt loon, boeken, vervoer .. alllllesss.. kadootje!

[ Voor 12% gewijzigd door xychix op 05-12-2002 19:25 ]

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 16:02

megaleo

Special member

xychix schreef op 05 December 2002 @ 19:25:
ING-IT Academy... zoek daar eens info over... doe ik ook!
4 dagen werken 1 naar school, toch in 4 jaar volledige HBO (incl. ing titel).
je krijgt studiepunten voor je werkdagen. in die ene dag proppen ze alle theorievakken (is het idee :P )

je krijgt loon, boeken, vervoer .. alllllesss.. kadootje!
Heb je daar een webadres van? Lijkt me op zich wel wat. Ik doe nu MBO maar ik heb nog niet echt zin om volgend jaar te gaan werken. Ja eigenlijk wel. Maar ik wil dus ook doorleren. En ik ben nou niet iemand van de therorievakken!! :( Praktijk daarintegen dus zeker wel! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogie
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik heb ook geprobeerd om op de ING IT-academie trerecht te komen, maar ben toen niet door de selectie heen gekomen, omdat ik nog niet goed aan kon geven wat ik wilde gaan doen als werk. Ik kwam uit een andere branche, en had daardoor nog geen goed zicht op wat voor banen er waren, bovendien waren er veel meer gegedigden dan plaatsen. Zeker gezien de huidige stand bij de verzekeraars en banken, zou ik er maar niet op vertouwen dat de klassen volgend jaar erg groot zijn.

Toen ben ik net als een van de posters hierboven de deeltijd I&I gaan doen op de HHS. Is mij goed bevallen, ik rond hem (dit jaar) met gewoon het standaard rooster volgen, maar eerder beginnen met afstuderen in 4 jaar af. Het rooster is voor de nieuwe studenten al zo aangepast dat je er sowizo maar 4 jaar over doet.

Vrijstellingen krijgen voor vakken die je al ergens anders hebt gedaan (goede cursussen helpen ook al) is geen probleem. Met een beetje mazzel sleep je je P er al uit met wat je op de TU geleerd hebt. Ook als je al programmeer kennis hebt, heb je kans dat je vrijsellingen kunt krijgen voor een aantal programmeer vakken.

Je hebt vier studierichtingen, maar als je de richting OSTI gaat doen (software ontwikkelaar) dan moet ik je wel waarschuwen dat de talen die je leert niet de meest recente zijn (Pascal, Ansi C, maar als keuze module ook powerbuilder en Java als onderdeel van OSTI). Dat heeft als voordeel dat je beter gestructuureerd leert programmeren, maar heeft als nadeel dat je niet zoveel OO programmeer kennis opdoet. Ik doe trouwens MBIT, omdat dat het best aansluit bij mijn huidige werk (netwerkbeheerder) de MBIV en BOIV zijn meer organisatiegericht.

Succes met je uiteindelijke keuze!

[ Voor 3% gewijzigd door Boogie op 05-12-2002 20:29 . Reden: tiepvout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53317

AIM kiezen. Is een nieuwe faculteit van de HS Brabant. Heeft veel positieve punten en ze lopen over van de goede ideen. (En ik kan het weten, ik zit in de MR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70601

Ik weet niet waar je precies vandaan moet komen en wat je ervoor over hebt maar ik zit zelf op de HvA en doe daar Hogere informatica. In mijn opinie zeker een goede opleiding en deze wordt ook deeltijd gegeven. 2 a 3 avonden in de week. Een goede vriend van mij doet dit op het moment en werkt daarnaast 4 dagen in de week als programmeur. Volgens hem is het zeker goed te doen en is de werklast niet te hoog.

Aan de andere kant is dat natuurlijk altijd afhankelijk van jezelf. En kan de werklast voor anderen wel hoog zijn. Maar volgens mij zou het geen kwaad kunnen eens op http://www.hva.nl te kijken. Onder de technische opleidingen staan de verschillende it varianten en of je ze deeltijd kunt doen.

Nog even een kleine voetnoot. Ik heb zelf ook naar bi (Bedrijfkundige Informatica) gekeken, maar dat draait echt voornamelijk om het bedrijfskundige en weinig over ict voor zover ik gezien en gehoort heb op opendagen en van studenten.

Ik hoop dat je er wat mee kan. Succes met je zoektocht en eventuele keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KO
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2023

KO

Anoniem: 25941 schreef op 05 December 2002 @ 18:54:
[...]

aan deze reply hebben de mensen veel aan...

onderbouw is waarom het een k** school is... dan weten ze als ze als nog in die school interesse hebben waar ze op moeten letten
Ik heb nm wel interesse in deze opleiding en Breda is bij mij in de buurt.

Yesterday Is History. Today Is A Gift. Tomorrow Is Mystery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-06 10:45
www.loi.nl (serieus)
of
www.ou.nl

Zijn wel iets duurdere opleidingen, maar ze zijn inhoudelijk erg goed. ou is trouwens een WO studie.

Kijk ook is bij wat HBO's in de buurt en vraag daar wat informatie of een gesprek aan. Deeltijd opleidingen zat. Is in de avond uren en je kunt in een redelijk eigen tempo studeren. Ook zit je dan in een groep mensen die in een vergelijkbare situatie zit als jij. Je doet misschien zelfs een paar waardevolle contacten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Duke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 11:58

The_Duke

ho gek!

PnD schreef op 05 December 2002 @ 18:53:

Ongelooflijke k**school
y0..jij zit zeker in VI2-C3 :P
je heb gelijk btw ;) dikke ellende :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55105

Ik volg op dit moment via mijn werkgever een opleiding (hbo informatica) aan de hogeschool van Utrecht. We moeten 1 keer in de week een middag en avond naar school. 14:00 tot 21:30 Na 4 jaar heb je de hele opleiding afgerond.

Deze opleiding is speciaal voor ons bedrijf, maar wie weet kunnen anderen zich ook wel hiervoor inschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akakiwi
  • Laatst online: 15-08-2024

akakiwi

I believe in the ruling class.

Je moet er gewoon aan beginnen.
In 2004 rond ik mijn HIO (Hoger Informatica Onderwijs) aan Fontys in Eindhoven af, en heb deze dan gehaald met 40 uur in de week werken, en daarnaast 2 a 3 avonden naar school.

Het is godvergeten pittig, maar wel te doen, anders slaag ik niet over 1.5 jaar. :)

Succes.
edit:

Oh, deze deeltijd opleiding is hetzelfde als de voltijd opleiding aan dezelfde school, duurt 5 jaar in deeltijd en 4 jaar in voltijd.

[ Voor 20% gewijzigd door akakiwi op 06-12-2002 14:30 ]

| Life is a game (and games are fun) | homepage |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocca
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08-2022
The_Duke schreef op 06 december 2002 @ 13:33:
[...]

y0..jij zit zeker in VI2-C3 :P
je heb gelijk btw ;) dikke ellende :(
ik kan de AIM ook niet echt aanbevelen, alle beoordelingen zijn zo vaag geregeld, roosters zijn idd rot, het hele systeem van "werk in een projectgroep voor 10 weken zonder enige lessen en bats maar wat in elkaar, en als het niet goed is.... dan maar een onvoldoende"

Ik zit dus op de AIM in breda, maar dat hadden jullie wel door. Als ik je een advies moet geven, zou ik zo'n avondopleiding doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaudtje
  • Niet online
* Vaudtje zit met precies hetzelfde dilemma...
Heeft er iemand wat meer info over de AIM avondopleiding? Op de site kan je je alleen aanmelden voor een meeloopdag, en daar heb ik eigenlijk weer weinig behoefte aan (Wsl. gaat dat over de voltijdopleiding).

Fontys heeft een veel duidelijkere site:
informatica opleidingen in deeltijd

In deeze zin staan drie fauten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 09:10
De Open Universiteit (www.ou.nl) heeft een Technische Informatica opleiding die naar hun zeggen gericht is op het bedrijfsleven en waar je een bachelor graad (B.Sc., dus HBO niveau) kunt halen en daarna eventueel nog door kunt gaan voor je master (M.Sc.)
B.Sc is niet de titel die je krijgt wanneer je een HBO studie informatica afgerond hebt en dus ook niet hetzelfde. Het voorstel aan de HBO raad is "Bachelor ICT" voor HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KO
  • Laatst online: 12-11-2023

KO

Apocca schreef op 06 December 2002 @ 14:38:
[...]

ik kan de AIM ook niet echt aanbevelen, alle beoordelingen zijn zo vaag geregeld, roosters zijn idd rot, het hele systeem van "werk in een projectgroep voor 10 weken zonder enige lessen en bats maar wat in elkaar, en als het niet goed is.... dan maar een onvoldoende"

Ik zit dus op de AIM in breda, maar dat hadden jullie wel door. Als ik je een advies moet geven, zou ik zo'n avondopleiding doen.
Wat bedoel je hier precies mee? Een avondopleiding in Breda of ergens anders?

Yesterday Is History. Today Is A Gift. Tomorrow Is Mystery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
HTS Rijswijk hoor ik idd. regelmatig goede dingen van
8. Kan ik ook in deeltijd een studie volgen bij de TH Rijswijk?
Alle opleidingen van de TH Rijswijk zijn overdag (!) na individuele afspraken in deeltijd en in de zogenaamde duale vorm (werken/studeren) te volgen. Hiertoe wordt een individueel studieprogramma samengesteld. Vraag de studieadviseur naar de mogelijkheden.
En ze zijn gewend aan ex TU-studenten.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Laatst online: 03-06 16:26

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Anoniem: 25941 schreef op 05 December 2002 @ 18:49:
TH Rijswijk biedt nu een nieuwe opleiding echter deze is naar mijn weten alleen nog maar voltijd te volgen...

het gaat hier om Technische Informatica...

met de afstudeermogelijkheden:
- Systeemontwerp ( modelleren en informatie management )
- Systeemontwikkelingen ( programmeren en algoritme )
- Infrastructuur & Beheer ( netwerk kant met deels programmeren, cryptografie )

dus....

www.thrijswijk.nl

en let erbij op als je een avondstudie bijvoorbeeld doet en je baas betaald deze studie wat je er voor terug moet doen en hoe lang je bij het bedrijf moet blijven werken... ivm de kosten die het bedrijf heeft gemaakt en welke verwachtingen het bedrijf in zijn personeel ziet met behulp van scholing
Ik ben bij de TH geweest voor info over deze studie en duaal wordt in principe _wel_ gedaan. Echter hebben ze hier geen standaard voor en zul je dus een maatwerk student worden. Dit impliceerd een hoop extra kosten + onduidelijkheid over hoe je studie er nou uit gaat zien.

Daarbij begon ik met de beste man te praten over dat ik bekend ben met UML, het nieuwe C#, OOP en verschillende design-patterns. Bij "UML" en "Design patterns" keek de man me aan alsof hij water zag branden en hij wist mij te verzekeren dat UML niet dé modelling-taal is om te kunnen overleven in het bedrijfsleven. Design patterns was zijn vak niet zei hij ook. Deze man gaf les in modelleren. :/

Ik ben 3 jaar terug al een keer gestopt met technische bedrijfskunde op de TH vanwege onduidelijkheid (en het feit dat zij mij "een geintje" hadden geflikt). Ik hoopte nu een duidelijke studie te kunnen doen, maar de TH weet het weer onduidelijk te brengen. Ook als je kennis en innovatie zoekt moet je zeker niet bij de TH zijn.

Mijn advies over de TH: niet doen als je een informatica studie denkt te gaan doen.
De TH is op werktuigbouwkundig gebied en technisch vlak toonaangevend, maar informatica is een pad wat zei nog niet juist belopen.

just my 2 cents

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• judgem
  • Laatst online: 28-04-2014

judgem

Lord of Metal

Ik kan je mijn opleiding (HIO Den Bosch) wel aanbevelen alleen is die niet in deeltijd te doen...

Zonde.. andere Brabantse alternatieven ken ik niet en de kreten dat de Hogeschool in Breda klote is kan ik me wel voorstellen aangezien ik daar ook nog even heb vertoefd....

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB
  • Laatst online: 28-03 13:22
-RenE- schreef op 06 December 2002 @ 20:37:
B.Sc is niet de titel die je krijgt wanneer je een HBO studie informatica afgerond hebt en dus ook niet hetzelfde. Het voorstel aan de HBO raad is "Bachelor ICT" voor HBO.
Hoe we het in Nederland noemen is IMHO niet zo relevant, wat ik probeerde aan te geven is dat het equivalent is aan de internationaal erkende titel Bachelor of Science. Daar heb je wat aan :)

[ Voor 2% gewijzigd door JeroenB op 09-12-2002 13:05 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Shuriken schreef op 05 december 2002 @ 13:50:
Als je geintresseerd bent in database structuren zou je kunnen kiezen voor een deeltijd opleiding Bedrijfskundige Informatica. Daar ligt de nadruk voornamelijk op databases en het goed opzetten en structureren daarvan.

Je krijgt echter ook een stevig portie bedrijfskunde erbij dus het is maar wat je wilt. Ik denk dat dit wel een redelijk brede opleiding is.
Mwoah... een paar mensen die ik ken doen HBO BI, volgens hun is het echt laag niveau. Tis meer een economie studie met wat simpele IT dingetjes erbij. Er stromen nogal veel HBO HIO propedeuse studenten naartoe die HIO te moeilijk vinden... dus gecompliceerde database structuren methodiek leren oid kan je volgens mij vergeten daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /TheDuke\
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
megaleo schreef op 05 december 2002 @ 20:05:
[...]

Heb je daar een webadres van? Lijkt me op zich wel wat. Ik doe nu MBO maar ik heb nog niet echt zin om volgend jaar te gaan werken. Ja eigenlijk wel. Maar ik wil dus ook doorleren. En ik ben nou niet iemand van de therorievakken!! :( Praktijk daarintegen dus zeker wel! 8)
http://www.it-academy.ing.nl/

Ik zit in mijn afstudeerjaar van deze opleiding en is echt toppie. Nooit schoolkosten gehad, laptop van de baas, OV jaarkaart, aardig salaris, leuk afwisselend werk en redelijk tot goede begeleiding vanuit opleiding, werkplek en de HHS. Theorie krijg je alleen hoognodige, dus bedrijfskunde achtige vakken, veel projecten en veel studiepunten (24 per jaar !) haal je op de werkplek. Weinig overbodige ellende en het combineren van werken en leren is makkelijk te doen. Top opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik doet samen met een collega ook deeltijd HIO op het AIM in Breda... ik mocht echter in het 2e jaar beginnen door mijn MCSE >:)

Opzich wel leuke opleiding, maar het is nog een beetje een rommeltje... ze werken nog maar 2 jaar in een nieuwe structuur.. Ze beloven echter dat dat volgend jaar anders is ;)

Wij komen trouwens ook uit Tilburg...

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71650

Ik volg Werktuigbouwkunde in Breda, en ben me aan het specialiseren in het structureren van informatiestromen in produktieprocessen. Dit mbv Access en VBA.

Zoals hierboven al meer gezegd is, is Bedrijfskundige informatica een opleiding die aansluit bij jou wensen. Goed structuurgericht, en niet veel omkleding zoals bij HIO die weinig raakvlak heeft met je interesses en werkzaamheden.

Ik denk dit te mogen zeggen omdat ik mensen ken die beide opleidingen doen, deze probeerden me over te halen om deze opleidingen te doen, ook omdat ik deze interesses heb die jij ook hebt.

Ook ik ben van mening dat al die zooi die je op de dagopleiding krijgt niet nuttig is, en dat je beter de avondschool kan doen, daar hebben ze het voltijdprogramma gestript zodat het nog enigzinds motiverend is.

Als je baas aanbied om een dag in de week beschikbaar te stellen moet je misschien een kijken naar een opleiding die bijvoorbeeld een dag in de week las geeft van 15:00 tot 22:00 dan kan je 's morgens nog tijd besteden aan huiswerk etc. en ben je de rest van de week niet gebonden aan school. (ik weet dat dit mogelijk is omdat mijn vriendin op een bedrijf voor bedrijfsopleidingen werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71650

Heb me vriendin naar aanleiding van dit draadje ff gevraagd om de moglijkheden op te zoeken om deeltijd/ via een open cursus deze opleiding verkort te halen.

Als ik iets weet post ik het wel!

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 71650 op 10-12-2002 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73043

Davici @ dord, gezellig, zit ik ook, en zag die kast ook ja, voorkantje eraf halen niet al te moeilijk :P
Pagina: 1