[HDD] schakelaar op hd?

Pagina: 1
Acties:

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 14:24
Ik heb 2 hdŽs in mijn pc hangen, seagate en maxtor. de seagate is 80 gig en ruim voldoende voor dagelijkse dingen dus. nu heb ik die maxtor aangesloten maar de draait dus eigenlijk voor niks mee 99 procent van de tijd. wel gebruik ik die eens in de maand voor backup van mail etc.
Ik dacht dus van als ik nou een (extern) schakelaartje tussen de voedingsdraden zet (4 polig..) dan kan ik em dus uitzetten als ik em niet gebruik, dan slijt ie ook niet onnodig. kan dit? Ik vraag dit vooral omdat de data kabel wel aangesloten blijft, dat geeft geen problemen?

(ja ik snap ook wel dat ik de schakelaar alleen kan bedienen als de pc uitstaat, dat maakt niet uit, er zit een kapje overheen)

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-03 10:16
Mischien in je power-managment ( os / bios ) je spindowtijd in stellen

1+1+1 = 1

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Ik denk niet dat dit gaat lukken. Volgens mij geeft dit problemen, omdat zoals je zelf al zegtde datakabel wel aangesloten blijft. Maar dat kun je heel simpel zelf uitproberen: pc uit, kap eraf, molex uit de tweede harddisk halen en kijken of hij nog opstart.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Verwijderd

maar waarom zet je hem niet uit in de bios 8)7 wel zo makkelijk en een mooiere oplossing

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:47

Super_ik

haklust!

als je t al met een schakelaar wil doen, zou ik alleen die 12 en 5 volt leiding onderbreken, maar de massa's lekker aangesloten laten. dan kan die flatkabel ook minder kwaad aan je hd :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
Misschien is zo'n HDD-rack een oplossing? Als je die harde schijf niet gebruikt trek je m d'r uit. Even een doemscenario: stel de bliksem schiet in je comp ofzo, dan is je backup niet eens in de buurt van de comp -> volledig veilig dus.

edit: tiepvaudjez

[ Voor 9% gewijzigd door prisselada op 05-12-2002 11:49 ]

if you're gonna be dumb you gotta be though

Verwijderd

HDD slay, koop er eentje bij Gistron. Op veel scholen hebben ze namelijk dezelfde slay en dan kan je je HD meenmen :)

• BuG2FiX
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 11:46:
maar waarom zet je hem niet uit in de bios 8)7 wel zo makkelijk en een mooiere oplossing
uitzetten? waar zou ik dat moeten doen dan in mijn bios? het secondary kanaal uitzetten ofzo? ik dacht dat de hd gewoon draait als de molex is aangesloten, afgezien van powerman. idd. maar elke keer als ik verkenner open gaat ie toch weer spinnen meen ik...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit kan ook met software, zoals HDSleep :)

[google=hdsleep]

• BuG2FiX
software dingetje had ik ook al gekeken, werkt wel goed maar neemt niet weg dat de hd nog steeds draait bij het opstarten, herstarten vindt ik niet het probleem, maar steeds mijn kast open schroeven is ook wat. HDD-racks, werken die wel met ATA100 stekkers? ik heb wel een oude maar die heeft nog oude datakabelaansl. en das natuurlijk beetje onhandig.

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
Voor een HDD-rack kijk hier eens: http://www.tweakers.net/pricewatch/24126?Landfilter=Benelux
Staan wat namen en adressen bij, bel ze en vraag 't ze :)

if you're gonna be dumb you gotta be though

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:07
Harddisk in de bios uitzetten werkt natuurlijk niet. Je kunt er inderdaad een schakelaar tussen doen, maar als je die aanzet op het moment dat je computer al draait, heb je kans dat hij het daarna niet goed meer doet. Maar daar ben je natuurlijk zelf bij.

Verwijderd

zal ik je even helpen? Je kunt gewoon zonder voeding (dus uitgeschakeld) opstarten hoor
Bios uitzetten is sinds windows XP geen optie, want die enabled hem toch ondanks dat ie uit geschakeld was.

• BuG2FiX
mh, nou ja ik ga het gewoon proberen, even langs de electronicaboer voor een 4 polige schakelaar, beetje modden en extra knopje op mijn kast dus, geinig. als niet lukt dan maar een rack kopen (is idd geschikt voor ata100 lees ik net op de site) bedankt!

Verwijderd

probeer dan eerst eens gewoon de voedingsstekker eruit te halen
Dat is de beste test. die data-kabel doet toch geen ruk zonder voeding!

Verwijderd

moet ff sorry zeggen: hd kan je niet uitschakelen in de bios....

Hierbij sorry ......

Verwijderd

Windows XP bypassed die bios optie anyway!

Verwijderd

NIET DOEN !!!!

sorry voor het roepen, maar zo ga je gegarandeerd je harddisk naar de haaien helpen (ja ik spreek uit ervaring :(). Als je zowel de voedings als de massadraden (de zwarte dus) gaat onderbreken, dan is de elektronica op je harddisk gegarandeerd naar de knoppen. Zelfs al zou je de voeding op een deftige manier kunnen afkoppelen, dan gaat hoogstwaarschijnlijk je PC hangen.
Je mag het natuurlijk altijd proberen hoor, maar een gewaarschuwd man .....

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07
Schakelaar omzetten terwijl de PC aanstaat is een erg slecht idee. Maar je kunt wel de schakelaar omzetten als je de PC ff uitzet en daarna weer aan...

Met een HD-slede heb je ongeveer hetzelfde probleem: IDE is nooit hot-swappable.

Verwijderd

Maar waarom zou dit slecht kunnen zijn voor de harddisk? hij heeft geeneens voeding!

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 15:12 ]

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:29

Hu9o

Schokkend

Zijn er eigelijk wel hot-swappable hdd's?? Behalve SCSI

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dit klinkt eigenlijk als een dom plan :) serieus, ik zou een rack/slede kopen zodat je hem als je hem nodig hebt erin kan schuiven, en niet met knoppies tussen je kabels gaan kloten.

specs

Pagina: 1