Toon posts:

[VB/access] databankprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn zoon, Jeroen, heeft een programmaatje gemaakt dat vanuit VB 6.0 een MS Acces 7.0 databank aanstuurt.

Het programma werkt, zonder echte problemen, maar als hij ver in de databank (die redelijk groot is) moet gaan zoeken kan het zeer lang duren voordat hij klaar is. Hij crasht niet, hij voert alle acties uit, maar zeer langzaam.

Ik heb al geprobeerd om het programma sneller te maken door de databank in kleinere delen op te splitsen. Dit gaat goed zolang ik binnen een deeltje blijf, maar als hij van deel moet veranderen, dan duurt het nog langer dan voorheen.

De databank wordt aangesproken, dit was al ADO.

Comprimeren van de databank hielp iets.

Tenslotte werd de databank geconverteerd naar access 2000 en nu zegt VB dat hij dat soort databank niet meer herkent.

Iemand een idee???

bedankt

giedo

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:54
Ik denk dat je een koe moet laten grazen die dan alles oplost op je PC :+ ;)

Probeer het eens in een ander topic :)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:17

Qwerty-273

Meukposter

Waarschijnlijk gebruik je in je VB projectje een aanroep waarin je defineerd welke database het is. In jouw geval staat daar waarschijnlijk nog Access 7.0 ;)

Verder het zoeken. Ligt er een beetje aan aan de indexering van je database en waarop je zoekt. Als je op een veld zoekt wat niet geindexeerd is en dan van het begin begint en de onderste moet hebben dan kan dat een lange tijd duren.

Het zelfde geldt voor het wisselen van db naar db. eerst sluiten en dan de andere openen kost ook wat tijd. Gebruik dan wat liever verschillende tabbellen in je database. Maar beter gewoon een goede indexering gebruiken van je velden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• RobzQ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Giedo, als je zometeen je topic kwijt bent. Waarschijnlijk staat 'ie' dan hier:
Programming & Webscripting

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:57
ik migreer deze kudde even naar een ander weiland >> P&W

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchman! op 05-12-2002 10:54 ]

We spend our years as a tale that is told

• JustMe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-11-2022

JustMe

#1 R@H

uh, move to uh andere? [smilie die zichzelf met hamer op hoofd slaat omdat ie wakker moet worden]

Cureseekers | There's something wrong with this yogurt

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:11
Je databank opsplitsen in kleinere delen is geen goede oplossing. Met het comprimeren van de databank ga je het probleem ook niet aanpakken, want er blijven evenveel data in zitten.
Het probleem zal hem zitten in de indexen. Die zul je waarschijnlijk niet gedefinieert hebben. Je moet eens nagaan op welke velden in de databank je zoekt, sorteert, joined etc. Die velden zijn potentiele velden om een index op te leggen.
Je moet er wel rekening mee houden dat je niet te veel indexen mag maken. (Als het niet nodig is om een index op een veld te leggen, dan doe je het beter niet). Een index versnelt nl. wel een zoekoperatie, maar werkt vertragend bij het inserten/updaten van records.

Misschien kan je bepaalde queries die uitgevoerd worden ook optimalizeren.

https://fgheysels.github.io/

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

Wat betreft de indexen: als je het gevoel hebt dat je niet of te weinig verstand van het geheel hebt om te beslissen waar een index moet komen (teveel is ook _zeker_ niet goed!) laat dan Access eens een keer naar je database kijken. De optimalisatie van Access heeft vaak erg goede ideeën over waar je indexen moet plaatsen en eventueel velden van type wijzigen/aanpassen. (In het Engels: menu 'tools', dan 'analyze' en dan 'performance')
Succes ermee...

My personal website

Verwijderd

Als het spul behoorlijk groot gaat worden (meer dan zo'n 100.000 records) wordt het wellicht verstandig te gaan denken aan migreren naar sqlServer. Access vind grote aantallen niet echt leuk.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zou een nieuwere ADO installeren (zie de MDAC files op www.microsoft.com/ado) en die reference van ADO 2.1 (of whatever) op de hoogste versie zetten. Dan werkt het wel weer.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• whoami
RobIII schreef op 05 December 2002 @ 14:51:
Ik zou een nieuwere ADO installeren (zie de MDAC files op www.microsoft.com/ado) en die reference van ADO 2.1 (of whatever) op de hoogste versie zetten. Dan werkt het wel weer.

Er werd toch nergens gezegd dat het spul niet werkte? Alleen dat het traag ging...

Verwijderd

het werkt bij 2000 niet
Dan zal er waarschijnlijk geconnect worden via DAO. Dit wordt echter niet meer ondersteund vanaf 2000.
Dus alles upgraden naar ADO is de oplossing ja.

• whoami
Verwijderd schreef op 05 December 2002 @ 14:56:
het werkt bij 2000 niet
Dan zal er waarschijnlijk geconnect worden via DAO. Dit wordt echter niet meer ondersteund vanaf 2000.
Dus alles upgraden naar ADO is de oplossing ja.

Zijn initiële probleem was echter dat het boeltje te traag ging bij een groot aantal gegevens. :+

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

TS:
De databank wordt aangesproken, dit was al ADO.
en
WatNou:
Dan zal er waarschijnlijk geconnect worden via DAO.
Hmmzz..... ik blijf erbij dat er inderdaad een foute verwijziging staat binnen 't progje. Staat ergens nog een oude versie van Access ingesteld.

My personal website

Pagina: 1