Toon posts:

[Win98] cd-rom speler uitschakelen *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is er een manier om de cd-rom speler in Windows 98 te kunnen uitschakelen?
De bios heeft er geen opties voor hierzo, maar het zal toch wel ergens software matig moeten kunnen denk ik :?

Thanx already :)

• killer1979
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
En waarom zou je dat willen???

System Specs

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-08 23:01
Windowstoets+Pauze/break - apparaatbeheer - diskdrives - cd-rom speler - uitschakelen in dit hardwareprofiel..

voila!

geen dank...
:D

Verwijderd

Topicstarter
killer1979 schreef op 05 december 2002 @ 09:32:
En waarom zou je dat willen???
Dat is voor op het werk.
Werknemers mogen zometeen niet zomaar meer hun cd's met stuff mee kunnen nemen en dan alles op de pc kwakken.

Je kan ook wel de cd-rom spelers eruit halen, maar dat is veel te veel werk.
Ook zou de floppy drive uitgeschakeld moeten worden wat ik vergeten was te vermelden.

Verwijderd

Topicstarter
Cereal schreef op 05 december 2002 @ 09:33:
Windowstoets+Pauze/break - apparaatbeheer - diskdrives - cd-rom speler - uitschakelen in dit hardwareprofiel..

voila!

geen dank...
:D
Probleem is dat het dan dus ook weer makkelijk in te schakelen is.
Dat moet niet kunnen dus... als het bv. via het register kan is het alweer wat lastiger om in te schakelen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 December 2002 @ 09:37:
[...]

Probleem is dat het dan dus ook weer makkelijk in te schakelen is.
Dat moet niet kunnen dus... als het bv. via het register kan is het alweer wat lastiger om in te schakelen :)
tja als je wil dat ze het nie meer in kunnen schakelen dan moet je em eruit halen ofzow, of de voedingskabel eruit halen.. alhoewel je ook met dat TweakUI voor win98 de drive letter weg kan halen uit de explorer dan kunnen ze em niet berijken terwijl die nog wel ingeschakeld is

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 09:26:
De bios heeft er geen opties voor hierzo, maar het zal toch wel ergens software matig moeten kunnen denk ik :?

kast open draaien, IDE stekker eruit halen.

werkt trouwens ook voor win3.11/win95/nt4/win2k/winxp/unix/linux etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 09:44 ]

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-08 23:01
Ik neem aan dat de HD op de primaire HD controller zit, en de CD-rom op de secundaire, je zou in je bios gewoon de secundaire uit kunnen schakelen, maar ik vrees dat het een compaq is, en geen normale bak, dus zal dat moeilijk gaan.

Andere optie is inderdaad gewoon de IDE-kabel los te koppelen.
Maar dat uitschakelen in apparaat beheer, lijkt me vrij logisch dat je het apparaatbeheer afschermt als er 'gewone' gebruikers aanzitten. Dat is eigenlijk hetzelfde als hardwarematig oplossen. Het heeft dan natuurlijk geen zin om de cd-rom speler los te halen en dat de gebruikers hem zelf weer aan gaan sluiten, aangezien ze dit 'recht' hebben.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 09:26:

je kan het wel in de BIOS uitschakelen hoor.
Je moet gewoon het betreffende kanaal niet op CDROM of AUTO hebben staan, maar op NONE.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 20:41

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Bij HP pc's ken je het heel makkelijk in de BIOS, maar ik heb er ook 1 van Compaq gehad waar ik hem niet kon uitschakelen. Dus toen de voedingskabel eruit gehaald.
De gebruikers zijn niet zo dat ze de PC weer openen (sommige hebben trouwens een slot :*) ) en de voedingskabel er weer in stoppen.
En als je er dan toch achterkomt dan verwijderen we de ide kabel. (maar dat is nog niet voor gekomen)

Voordeel van het uitzetten in de BIOS is dat je hem ook heel snel weer in kan schakelen als er bijvoorbeeld software op gezet moet worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Frostbite op 05-12-2002 10:09 ]

🎮 Steam
💻AMD 9800X3D
📱 Samsung Galaxy S25+

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:36

rammes

koekebakker 1e klas

tja makkelijker zou zijn onder win2k. is dat misschien een optie voor de toekomst ?

Ik zou het doen!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 10:00:
[...]

je kan het wel in de BIOS uitschakelen hoor.
Je moet gewoon het betreffende kanaal niet op CDROM of AUTO hebben staan, maar op NONE.
Dat gaat dus niet werken.
Het zijn verder geen merk pc's (thank god :)) Maar als ik het pri/sec master/slave uitzet, dan nog vindt ie de cd-rom speler.
Ook als ik alleen de primaire IDE aanzet.
Waarschijnlijk zit het op dezelfde IDE kabel.

Maar om zo'n kabel eruit te kunnen trekken bij vele pc's is een beetje veel werk.
Het zou bijv. makkelijker zijn als het via een script wat op de Windows 2000 server staat kan uitvoeren.
rammes schreef op 05 december 2002 @ 10:09:
tja makkelijker zou zijn onder win2k. is dat misschien een optie voor de toekomst ?
Dat ligt nog niet echt in de planning... tenminste sommige pc's hier hebben Windows XP, maar de meeste hebben gewoon Windows 98.

Maar hoe zou ik het dan heel makkelijk kunnen uitschakelen in Windows 2000 :?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 10:24 ]

Verwijderd

misschien is dit iets voor je:
It allows you to manage CD-ROM usage. You can create the CDs List and set what CDs the user can access.
http://download.com.com/3000-2092-10153998.html?tag=lst-0-7

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Geen softwarematige oplossing, maar zou je niet van die drivelocks kopen, en de sleuteltjes in de kluis leggen? Weet je zeker dat ze niet gebruikt worden, en is het makkelijk om ze weer wel te gebruiken.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• random
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:59

random

Lost his marbles

http://support.microsoft....spx?scid=KB;en-us;q185704

Floplock, deze service doet volgens mij wel wat jij zoekt :)

edit: Argh, floplock is alleen voor NT4.., random moet leren lezen..

[ Voor 57% gewijzigd door random op 05-12-2002 12:39 ]

I'm not in denial, I'm just selective about the reality I choose to accept - Calvin and Hobbes

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 10:22:
Maar hoe zou ik het dan heel makkelijk kunnen uitschakelen in Windows 2000 :?
Via policies.

Je kan het overigens ook met Windows98 met poledit.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 17:34 ]

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:29

PromWarMachine

Forsaken Archer

Dude, waarom wil je CD-Rom spelers gaan beveiligen als je hele workstations zo lek als een zeef is? :X Als iedere willekeurige gebruiker in Device Manager de apparaten aan en uit kan zetten noem ik dat tamelijk onbeveiligd :z

Goed, dat even ter zijde, met policies of poledit zoals Viptweak al zei kan je gebruikers rechten tot mappen en apparaten en delen van Windows geven. NT of Win2k server er bij en je kan een potdicht systeem maken.

Dividend for Starters

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

OS in titel gezet, zie elke andere topictitel in WOS, en het WOS policy voor waarom :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1