Optische Geluidskaart ??

Pagina: 1
Acties:

• justanotheruser
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 11:30
Ik heb sinds maandag de Z680 set van Logitech :) deze set beschikt over een optische ingang. een coaxiale ingang, of je kunt ze via 3x 3,5mm stereoplug aansluiten op je geluidskaart.
Nu heb ik gehoord dat het met een optische geluidskaart tig keer mooier klinkt.
1)Ik heb het kabeltje en de speakers, dus wil ik weten wat een goede optische geluidskaart is.
2)tussen de subwoofer en de sattelites (en centrespeaker) lopen dunne 2 aderige kabels, zou het uithalen om er hoge kwaliteits kabels tussen te maken ?

To Tweak Or Not To Tweak

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:31
tig keer? ... Dat nog niet :)
Maar je hebt wel minder last van zuizen in de boxen.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• bruto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-07 15:44

bruto

Druktemaker.

2) Neen, de fabrikant zorgt echt wel dat haar spul goed tot zijn recht komt. Dus tenzij je dat kabeltje zelf geknutseld hebt, lijkt het me totaal overbodig.

The more you know, the more you know you don't know.

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 19:49
justanotheruser schreef op 05 December 2002 @ 08:08:
Ik heb sinds maandag de Z680 set van Logitech :) deze set beschikt over een optische ingang. een coaxiale ingang, of je kunt ze via 3x 3,5mm stereoplug aansluiten op je geluidskaart.
Nu heb ik gehoord dat het met een optische geluidskaart tig keer mooier klinkt.
1)Ik heb het kabeltje en de speakers, dus wil ik weten wat een goede optische geluidskaart is.
2)tussen de subwoofer en de sattelites (en centrespeaker) lopen dunne 2 aderige kabels, zou het uithalen om er hoge kwaliteits kabels tussen te maken ?
Het gaat om het principe digitaal vs. analoog.
Tussen de coaxiale digitale en optische digitale aansluitingen zul je nooit verschil horen, optisch is zelfs wel iets gevoeliger voor jitter.
Als je gebruik wil maken van de digitale uitgangen van je geluidskaart zul je een versterker moeten hebben met een digitale ingang.

Het voordeel van het gebruik van een digitale uitgang is dat je de omzetting van digitaal naar analoog buiten de computer haalt en dus uit de storende invloeden die binnen je kast heersen.

Of je het zelf hoort? nou dat valt nog te bezien. Wat doe je er mee? Gebruik je je computer als hoofdbron voor je audioset? Heb je er een fatsoenlijke versterker en luidsprekers bij?

Gebruik je hem alleen voor spelletjes en voor mp3, dan zul je er bij een fatsoenlijke geluidskaart niet veel van horen.

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
de meeste geluidskaarten hebben tegenwoordig wel een optische uitgang (terratecs bijv.). alleen is dan nog de vraag of je hier bij ŽnormaalŽ geluid wel signaal op krijgt, dat moet je in de software kunnen instellen. Veelal is de aansluiting bedoelt als pass-trough van je interne dvd speler voor het DTS/Dolby dig. signaal naar je versterker. (of divx met dts geluid...).

• justanotheruser
Mijn speakerset, de Logitech Z680 heeft coaxiale en optische aansluitingen, (naast de 3x 3,5mm stereoplugs.
Als ik het volume laag zet hoor ik ruis op de speakers, en ik dacht dat dat aan het signaal lag wat de stereoaansluiting doorgeeft. Daarom wou ik weten of optisch of coaxiaaal de moeite waard is om aan te schaffen.
ik speel veel muziek af op die set, en ik wil zo'n goed mogelijke kwaliteit horen.
maar ik weet niet eventueel welke optische kaart ik moet hebben en of het meteen werkt onder winXP, oftewel kan ik gewoon hetzelfde als nu, alleen met betere kwaliteit ?

To Tweak Or Not To Tweak

• BuG2FiX
  • Laatst online: 07-07 13:27
misschien dat je iemand kent met een optische uitgang op zijn kaart, kun je het gewoon ff probere. ik zou wel kiezen voor coaxiaal omdat die kabel een stuk goedkoper is per meter als optische kabel. beetje fatsoenlijke tulpstekkers werken al prima meestal. Met dvdŽs werkt het zeker, met mp3Žs etc durf ik niet te zeggen, dat ligt een beetje aan de driver. de meeste soundblasters hebben een spdif aansluiting (coaxiaal in de vorm van een 3,5" plus). dus dat is niet het probleem.

je kunt ook naar een winkel gaan, je verhaal uitleggen en dan zeggen dat als het niet werkt je de kaart terugbrengt. (mits zij zeggen dat het wel werkt natuurlijk)

[ Voor 16% gewijzigd door BuG2FiX op 05-12-2002 09:59 ]

• Dnc1n
  • Laatst online: 18-11-2025
ik vraag mij af of dat ik een te zwak optisch kabeltje hebt voor mijn setup.
Ik heb er eentje van 10 euro, gewoon met 2 plastic pluggen en ongeveer 2 mm dik.
ongeveer 50 cm lang ofzoets.

mijn setup is een:
Panasonic rv32 dvd speler
Marantz sr4200 receiver
Tannoy mx-m speakers (2, 2, 1, 1, c)

Zou ik baat hebben bij een duurder optisch kabeltje of is dit voldoende?

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:59

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

volgens mij is er niet zoiets, als een zwak optisch kabeltje, tis namelijk optisch
ik heb zelf ook eens gekeken naar de duurdere 5x zo dikke optische kabels, maar wat bieden die nou meer? als zonder storingen je signaal maar door het optische draadje gaat, dan is het toch goed?, lijkt me niet dat je een optisch signaal electronisch of magnetisch moet afschermen. (maar waarschijnlijk is er hier wel een audiofiel die kan vertellen waarom dat wel nodig is :) )

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-08 08:04
Optisch stuurt toch geen surround geluid door ?

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

• Dnc1n
jawel daar wordt het juist voor gebruikt.
voor een digitaal signaal als dts, wordt er data doorgestuurt ipv. audiosignalen.
maareh toen ik m'n receiver ging halen kon ik tussen 2 kabeltjes kiezen, die ik nu hebt de dunste (ongeveer 2/3 mm dik) en een dikkere, met grote ronde pluggen.
de verkoper zei dat het verschil tussen die 2 hoorbaar was maar duurdere die hij had was het verschil een heel stuk kleiner, hoorde hij niet goed het verschil. die dikkere kostte 20 euro. de duurdere waren weer een heel stuk duurder.
ik heb de dunste maar gekozen, 10 euro.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:22

Boss

+1 Overgewaardeerd

Duurder is altijd beter! Echt wel dat je het verschil hoort tussen een dunne en een dikke optische kabel :) :) :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:29

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Jahoor .. hoor je alleen maar beter hoe brak je speakertjes + mp3's zijn |:(

Er is ook nog zoiets als "nut" ... :)

... ziet nu om welke speakers het gaat :D

'k Zou 't alleen doen als je veel DVD (dus geen DivX!!) kijkt ... de speakertjes zijin THX gecertificeerd, dus die zijn best wel strak!! :P

[ Voor 50% gewijzigd door Alfa Novanta op 05-12-2002 12:14 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• justanotheruser
inderdaad die speakertjes zijn STRAK!. die subwoofer bleek wel wat groter te zijn dan ik verwacht had. hij is ruim 25 cm per zijde. (heeft wel mega-koelvinnen:D en een overhittingsbeveiliging ) kweetnie of da iets aparts is. remote met display, en wireless remote vind ik wel een coole extra.
kga op zoek naar goede optische kaart (hopelijk mag ik er eerst een testen)
kabeltje zit erbij (kweenie of da standaardkabeltje goed zat is, zie ik dan wel)

To Tweak Or Not To Tweak

• jadjong
  • Niet online
Boss schreef op 05 december 2002 @ 12:04:
Duurder is altijd beter! Echt wel dat je het verschil hoort tussen een dunne en een dikke optische kabel :) :) :)
/onzin.

• Dnc1n
ok thnx dan hou ik het voorlopig nog ff bij m'n optische kabeltje van 10 euro :)

• justanotheruser
hoe erg vern**kt vloerbedekking je geluid ??
ik heb het gevoel dat het door de vloerbedekking helemaal brak word........... mogelijk of onzin ?????????

To Tweak Or Not To Tweak

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Euhmz ... vertel eens wat meer over je opstelling ??

Enne heb je hoooooooogpolig tapijt? :?

Zo jah, moet je in geen geval de Subwoofer daar "koud" op zetten .. daarvoor hebben ze spikes uitgevonden :Y) .. metalen punten die door het tapijt heen op het beton/hout rusten. Zowiezo wel een aanrader ... dat heeft meer effect dan (duurdere) optische kabels!! :P

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 16:48

Kr3Kr

Melpomene

de geluidskaarten van hercules [gamesurround] hebben meestal wel optische in/out, [fortissimo II] maar ik twijfel aan het nut daarvan bij dit soort speakers. ook al ziet zo'n rare kabel er wel leuk uit ;)

Gregor van Egdom Krekr

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Het heeft sowieso een hoge *pats-factor* ;)

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

volgens mij heeft een optische kabel ook een vorm van weerstand en verliest van signaal, net zoals koper toch? althans, dat lijkt me.. het signaal neemt wel af naarmate de kwaliteit vh medium minder is.
Wat dat betreft zou er wel vershcil kunnen zijn als er weet ik niet hoeveel signalen per seconde door heen moeten... Maar of je dat ook hoort. geen flauw idee ook bij wat voor diameter of lengte je dat gaat merken

• iFluX
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-07-2024

iFluX

.....Pokes Your Eye.....

Maar wat ik hier niet tegenkom....
Welke Geluidskaart is nou echt het BESTE voor de Z-680?
Er moet toch een geluidskaart zijn de helemaal de nummer 1 is voor dit setje... :P

O-) _/-o_

Kijk als je naar deze link gaat zie je wat dit setje allemaal moet kunnen.
http://www.logitech.com/i...ntCRID=278&contentID=6365

Als ik nou alles echt 100% wil laten werken, welke geluidskaart heb ik dan nodig?

[ Voor 46% gewijzigd door iFluX op 09-12-2003 17:36 ]

...///...\\\...

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 19:34

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

CyClopSs schreef op 09 december 2003 @ 17:30:
Maar wat ik hier niet tegenkom....
Welke Geluidskaart is nou echt het BESTE voor de Z-680?
Er moet toch een geluidskaart zijn de helemaal de nummer 1 is voor dit setje... :P

O-) _/-o_

Kijk als je naar deze link gaat zie je wat dit setje allemaal moet kunnen.
http://www.logitech.com/i...ntCRID=278&contentID=6365

Als ik nou alles echt 100% wil laten werken, welke geluidskaart heb ik dan nodig?
Tja, de 1 vindt dit het beste, de andere weer dat. Smaken verschillen.

Ik ben erg blij met mijn Terratec Aureon 7.1 Space :) Maar er zijn andere goede kaarten verkrijgbaar. Ik zou zeggen, zoek eens wat reviews op en doe wat speurwerk.

Voor de rest wel een oud topic zeg O-)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• iFluX
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-07-2024

iFluX

.....Pokes Your Eye.....

jezus idd dacht dat 6dec 2003 de laaste was maar dat is 2002 :P

...///...\\\...

Verwijderd

Ik heb de Z680 met coax kabeltje en die ruis heb ik met en ZONDER kabeltje, komt dus gewoon uit de versterker achter op je set hoor :). Niet dat je die ruis hoort als je er meer als 10cm vanaf zit?

Verwijderd

De creative Audigy 2 ZS speler is op dit moment eigenlijk 1 van de beste, zoniet DE beste geluidskaart voor particulieren. Zelfs voor wat meer eisende gebruikers biedt de kaart vaak nog genoeg. Kijk voor een uitgebreide review van de kaart eens op www.tomshardware.com. Verder kan je op www.google.com meer vinden dan je liefs is, dus ga zelf eens op pad voor zo'n topic te openen...

Succes!

Verwijderd

Creative zijn zeker niet de beste kaarten! Ik heb zelf een audigy 1 & 2 gehad, maar ik heb mijn Audigy 2, 3 maanden geleden vervangen door een Terratec EWX24/96 dat scheelt ontzettend veel! Software die erbij zit is een beetje onhandig, maar ja, dat was bij Creative ook.... :|

De EWX24/96 heeft geen ingebouwde DD/DTS-decoder maar ja, als je echt alles goed wil, dan koop je gewoon een goeie receiver die dat voor je decodeert, dat klinkt allemaal een stukje beter dan die speakersetjes voor PC's

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

hehehe... al die onzinnige aankopen voor van die matige pc speakersetjes..

koop eerst een goeie versterker en speakers voordat je je speakersetje op complete studio apparatuur zet

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 19:34

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Pixal schreef op 15 januari 2004 @ 17:44:
hehehe... al die onzinnige aankopen voor van die matige pc speakersetjes..

koop eerst een goeie versterker en speakers voordat je je speakersetje op complete studio apparatuur zet
May I respectfully remind you, dat niet iedereen zo'n brak PC speakersetje gebruikt :Y)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

MST_Morpheus schreef op 15 januari 2004 @ 18:06:

May I respectfully remind you, dat niet iedereen zo'n brak PC speakersetje gebruikt :Y)
mag je doen maar ik heb het over brakke speakersetjes.. overigens wil ik de eerste tegenkomen die werkelijk op alle fronten goed klinkt.. hoog, midden en laag

niet alleen hoog en laag

(dat de ketting zo sterk is als de zwakste schakel enzo) kan wel een hele dure audigy of terratec erin zetten.. het blijft van je speakers afhangen wat die er dan van maken

edit2: natuurlijk heb ik het niet over mensen die digitaal opnemen.. dat vind ik nogal een reden om 200 euro meer uit te geven bijvoorbeeld

[ Voor 35% gewijzigd door Pixal op 15-01-2004 18:14 ]

Pagina: 1