[linux] es1370 op twee dsp's?

Pagina: 1
Acties:

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 19:46

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Hoe kom ik erachter of de es1370 geluidskaart/driver twee dsp's ondersteund?
Ik gebruik de kernel driver voor de es1370. Ik kan met x-cdroast dsp en dsp1 testen en beiden geven geluid. Voor zover ik kan zien zijn niet naar elkaar gelinked.

Wat ik wil is twee geluiden tegelijk beluisteren (voicecom en spelletje, UT mod). Voor zover ik het kan vinden op google ondersteund ie wel twee dsp's maar ik krijg het niet echt werkend. Dit staat er in ieder geval in mijn modules.conf:

alias sound-slot-0 es1370
post-install sound-slot-0 /bin/aumix-minimal -f /etc/.aumixrc -L >/dev/null 2>&1 || :
pre-remove sound-slot-0 /bin/aumix-minimal -f /etc/.aumixrc -S >/dev/null 2>&1 || :

Ideeen hoe ik de beiden dsp's aan de praat krijg?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Verwijderd

Ik zou zo niet durven zeggen of je kaart het ondersteund, ik kan je wel een andere oplossing geven, mocht je er niet uitkomen.

Als je kaart geen hardware mixing ondersteund, dan kun je uiteraard wel softwarematig mixen, door geluidsouput van alle programma's te laten regelen door een software mixer.

Voorbeelden zijn esd en bijvoorbeeld arts (kde soundserver).

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Ik zie dat esd wel draait. De truuk die ik voorelkaar moet zien te krijgen is om mijn voicecom op iets anders dan /dev/dsp te laten draaien.
Misschien werkt het wel als ik de alsa drivers gebruik.. maar ik snap na drie keer lezen nog steeds niet hoe ik die eigenlijk moet installeren.
Nog maar een keer dan :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Verwijderd

Maar waarom heb je persee een andere dsp nodig dan?

Kijk anders eens naar esddsp (van esd dus :) ) om geluid te mixen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 02:05 ]

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Ik heb blijkbaar een andere dsp nodig omdat unreal tournament graag de /dev/dsp gebruikt. Die wordt op dat moment al in gebruik genomen door teamspeak. Daarom wil ik dus voor ts een andere dsp gebruiken. Ik zou niet weten of je dit allemaal wel via esd kan laten lopen (heb niet zoooooveeeel verstand ervan :) )

Verwijderd

Als je UT niet kan laten samenwerken met esd (ik gok overigens van wel), dan mag ik toch aannemen dat je op zijn minst de dsp-device aan kan geven. Als je die dan gewoon op esddsp zet en de rest van je programma's via esd laat lopen (als ze het ondersteunen) en anders ook naar esddsp laat wijzen (als ze esd niet ondersteunen), dan moet het gewoon perfect werken hoor :)

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Hmm ik zie dat ik heel wat research moet doen. Dingen als "gewoon op esddsp zetten" of "via esddsp" laten lopen klinken makkelijk.. maar ik weet zo 1-2-3 niet wat ik daar mee moet ;)
Net even de alsa drivers geprobeerd maar ook wederom zonder succes.. Moet maar even wat meer testen en uitzoeken.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Volgens mij kan je met UT niet een device aangeven. Het gebruikt de openALsound llibrary of zoiets en ik zie daar geen config file voor. Heb redelijk wat bekeken die richting op maar kon niets vinden (misschien iemand anders hier wel?). En ook teamspeak wil niet lopen iets anders dan dsp. Ik heb ook de alsa drivers al geprobeerd zonder succes. Onder alsa krijg ik wel 2 pcm devices onder de mixer maar ik kan ze niet echt gebruiken. Volgens mij ondersteunen beide programma's esd niet. Dus dat zit er niet in :(

Verwijderd

Om UT te starten doe je iets als 'ut', right? Om dat via esddsp te doen, gebruik je 'esddsp ut'. ;).

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Dat is het proberen waard :)
Voor mij wordt het dan "esddsp sf"
Ik hou iedereen op de hoogte :)

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Werkt niet.. krijg een seg fault.
***sniff

Verwijderd

of artsdsp... Kan ook... Gebruik je eigenlijk KDE of Gnome?

Dat je een segfault krijgt, dat kan... Soms werkt esddsp/artsdsp niet samen met een bepaalde applicatie... In dat geval moet je gewoon de sound device vrijhouden, vrees ik...

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Okay ik heb het voor elkaar, de simpelste manier om dit te laten zien:
lrwxrwxrwx 1 root root 9 Dec 5 18:52 /dev/dsp -> /dev/adsp
crw-rw-rw- 1 root root 14, 3 Dec 5 02:15 /dev/dsp0
crw-rw-rw- 1 root root 14, 19 Dec 5 02:15 /dev/dsp1
crw-rw-rw- 1 root root 14, 35 Dec 5 02:15 /dev/dsp2
crw------- 1 root root 14, 51 Dec 5 02:15 /dev/dsp3
crw------- 1 root root 55, 0 Aug 30 2001 /dev/dsp56k

lrwxrwxrwx 1 root root 10 Dec 5 02:15 /dev/adsp -> /dev/adsp0
crw-rw-rw- 1 root root 14, 12 Dec 5 02:15 /dev/adsp0
crw-rw-rw- 1 root root 14, 28 Dec 5 02:15 /dev/adsp1
crw-rw-rw- 1 root root 14, 44 Dec 5 02:15 /dev/adsp2
crw-rw-rw- 1 root root 14, 60 Dec 5 02:15 /dev/adsp3

Ik gebruik de ALSA drivers hiervoor en heb dus dsp naar adsp gelinked. TeamSpeak zit op dsp0. Dit werkt voor mij. Nu kan ik dus ook xmms en teamspeak aanhebben. Of teamspeak en dus mijn spelletje.
En ja dit kan allemaal beter met audio groepen en niet onder root en alles... maar eerlijk gezegd zal me dat een worst wezen op het moment :))

Pagina: 1