Welke fan is beter voor mijn voeding?

Pagina: 1
Acties:

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:36

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik heb een Enermax voeding met manueel instelbare 80mm fan en een automatische instelbare 92mm fan.
Beide fans gaan worden vervangen want het doel is een muisstille voeding.

De 90mm gaat een Papst3412NGL worden die 23dB levert maar door de voeding automatisch ingesteld wordt naar gelang de temp verandert.

De 80mm zou een Papst 8412NGML worden van 19dB, maar die is er niet en ik krijg voor dezelfde centjes een 8412NGM... maar die levert 26Db.

Wil ik dat wel?

Nu is die 80mm fan met de hand instelbaar op een lager toerental waardoor hij minder dan die 26dB levert (voor de mensen die bekent zijn met die Enermax voedingen).

Maar wat voor geluidsopbrengst kan ik dan van die fan verwachten?
Zal het meer of minder zijn dan de 23 dB van zijn stillere broertje?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• tisloafp
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-01 13:56
Je kunt de fans ook gewoon op een molex-stekker aansluiten, kun je ze op 7V zetten, dan hoor je ze helemaal niet meer.
Dat kun je ook al met je huidige fans proberen, scheelt je misschien weer zo'n €30,- :*)
Tijgert schreef op 05 December 2002 @ 00:01:
De 80mm zou een Papst 8412NGML worden van 19dB, maar die is er niet
Hier zo al 6 winkels waar ze hem wel hebben. :7

3dB verschil wil zeggen: een factor 100,3 = 2, maar als je hem lager in kan stellen kom je denk ik wel onder de 23.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Cool.. ja ik had al besteld en betaald... hoorde achteraf dat ik of moest wachten of een ander zou accepteren... vandaar...

Ik denk dat hij met 7 volt te weinig luchtverplaatsing levert... ik kan het proberen.
Zou ik anders gewoon voor die potmeter een extra weerstandje kunnen solderen om nog minder stroom door te laten?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Haha! :D Een extra weerstandje heeft hetzelfde effect als de spanning op 12 V hoor! Een gedeelte van de 12 V wordt gewoon als warmte gedissipeerd in die extra weerstand, dus je kunt net zo goed je spanning op 7 V zetten en de potmeter voluit laten staan ipv 12 V te gebruiken, de potmeter terugdraaien en en een extra weerstand eraan solderen.

Of je nu een extra weerstand toevoegt, of de potmeter verdraait naar een grotere weerstandswaarde, de luchtverplaatsing van je fan neemt sowieso af. In beide gevallen krijgt de fan minder spanning, omdat de losse weerstand en/of potmeter een deel hiervan 'in beslag neemt' (spanningsdeling).

Het voordeel van een potmeter kan wel zijn dat een fan zonder pot op 7 V net teveel of te weinig airflow/herrie maakt, en het dus wenselijk kan zijn om de fan toch op een andere spanning te zetten (bijv 10 V of 6 V), wat dus kan met een potmeter.

Een erg makkelijke manier om fans op 7 V te zetten is trouwens zo'n 3-pins fanmolex op 4-pins (normale) molex converter met doorlusmolex. Je kunt gewoon de draad van de molex waar de zwarte draad van de fan aan vast zit verwisselen met de plek van de rode 5V-draad (door de weerhaakjes van de pinnen even in te drukken met een klein schroevendraaiertje oid).

[ Voor 57% gewijzigd door Aham brahmasmi op 05-12-2002 10:04 ]

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ja zo zitten mijn andere fans ook.
Punt was alleen dat de ingebouwde potmeter de fan wellicht niet genoeg vertraagd en dat daarom een extra weerstandje net genoeg kan zijn.

Ik kijk wel eerst wat het wordt... de teerling is al geworpen (fans zijn al onderweg)