Toon posts:

Hoe lang duurt het flashen van een BIOS normaalgesproken?

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het flashen van mijn BIOS, maar ik vind het wel erg lang duren, moet ik mij zorgen gaan maken?

M'n systeem is nu al zo'n 10 minuten bezig, m'n a-drive LED brand, en 'Please Wait!' knippert op m'n scherm, maar verder gebeurt er noppes...
Het is een Award BIOS en ik gebruik Flash Memory Writer V8.08

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Volgens mij is dat vrij lang ja, bij mij duurt het hoogstens een minuut of zo :)

Verwijderd

Een minuut maximaal normaal gesrpoken, ik flash niet van flop want de kans dat een flop gaar is is mij te groot.

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
wat voor specs heeft het systeem?

(ik denk toch dat het te lang is)

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• De-Fault
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-10-2025
Heb je vanaf je floppy geflashed? Als er een tooltje van je mobofabrikant op staat dat eerst leest, in geheugen pompt en dan flashed is dat geen probleem, maar vaak is dit niet zo, en is het fataal om meteen vanaf flop te flashen. Altijd eerst naar harddisk kopieëren, en dan pas flashen. Tip voor volgende keer.

10 minuten lijkt me idd te lang... langer dan n minuut heeft het bij mij nog nooit geduurt...

[ Voor 1% gewijzigd door De-Fault op 04-12-2002 23:58 . Reden: typfoutjes ]

Verwijderd

Topicstarter
Shitzooi... geen goed nieuws dus...
Hoe lang moet ik wachten en wat kan ik dan het beste doen?
Flop eruit halen en kijken wat er gebeurt?

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
Als je hem uitzet is je plankie dood denk ik. Laat maar een paar uur draaien misschien heb je mazzel en loopt ie verder.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:25
Je BIOS is dood. Afhankelijk van je BIOS is het nog wel te fixen met een bootblock BIOS. Kijk maar eens op www.wimsbios.com hoe je een BIOS moet recoveren, zal er vast wel op staan.

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 01:20

Kleintje81

Blaat

Als het dan nog niet helpt (paar uur wachten), proberen of je met CTRL+C eruit kan.
Heb je weer dosprompt, snel andere diskette pakken met bios + flashtool en dan meteen
opnieuw proberen te flashen.

BF2 stats Systemen

Verwijderd

Topicstarter
De-Fault schreef op 04 december 2002 @ 23:58:
Heb je vanaf je floppy geflashed? Als er een tooltje van je mobofabrikant op staat dat eerst leest, in geheugen pompt en dan flashed is dat geen probleem, maar vaak is dit niet zo, en is het fataal om meteen vanaf flop te flashen. Altijd eerst naar harddisk kopieëren, en dan pas flashen. Tip voor volgende keer.

10 minuten lijkt me idd te lang... langer dan n minuut heeft het bij mij nog nooit geduurt...
Ok, als ik dat had geweten....
Toch wel vreemd, want op de site van de fabrikant van mijn mobo staat dat ik de flash vanaf flop moet uitvoeren, of ik moet het verkeerd hebben begrepen...

http://www.jetway.com.tw/evisn/download/update.htm

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
volgens mij wordt eerst de flash data file in het geheugen geladen, en gekeken of deze klopt met wat het hoort te zijn, DAN pas wordt er geflashed, dus volgens mij maakt het nix uit of je het van een diskette of een hd leest. Maar dat licht meer aan het flash tooltje..

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ok, na een behoorlijke tijd wachten had ik dus nog steeds 'Please Wait!' op mijn buis
Ctrl-C werkte niet, dus toen heb ik maar gewoon rigoreus de Reset knop ingedrukt, andere opties waren er niet...
Wonder boven wonder startte mijn systeem gewoon op, met nog steeds de oude BIOS, maar hij doet het gelukkig nog wel!
Ondertussen ben ik natuurlijk geen <piep> opgeschoten, en weet ik ook ff niet meer wat ik nu het beste kan doen... Tart ik het lot als ik het nog een keer probeer, maar dan vanaf HD?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Probeer die flop is te formatten of op fouten te checken eerst. Is dat iig helder.

Maar voor de zekerheid zou ik idd nu wel van HDD gaan flashen ja :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Je kan ook gewoon uit windows flashen (been there done that, nog nooit fout). Vanaf HDD in DOS werkt alleen als je FAT/FAT32 hebt. Maar foute flop is inderdaad ruk, ik hab mijn EPoX er bijna mee gesloopt (met alt-F2 direct van flop geflashed, ging fout. Bootrom deed het nog, 'snel' andere flop met awflash en bios en hij deed het weer).

Verwijderd

Topicstarter
Flop gecheckt, nix mee aan de hand, dus daar ligt het in ieder geval niet aan

Verwijderd

Topicstarter
Op die flop zie ik trouwens wel een save staan van m'n oude bios, maar dat bestandje is 0 kb groot, zou ie daar dan op zijn blijven hangen?

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ja, dat denk ik wel.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het zou zeker niet langer dan 1 minuut mogen duren.

Naast de bovenstaande suggesties nog even dit: controleer in elk geval dat je de juiste BIOS image hebt gedownload en probeer anders de laatste versie van AWDFLASH :)

By the Way, gewoon voor de zekerheid, gebruik de volgende commando
code:
1
AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /R /CC /CD /CP

[ Voor 23% gewijzigd door BalusC op 05-12-2002 10:50 ]

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 23:48

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

BalusC schreef op 05 December 2002 @ 10:50:
Het zou zeker niet langer dan 1 minuut mogen duren.

Naast de bovenstaande suggesties nog even dit: controleer in elk geval dat je de juiste BIOS image hebt gedownload en probeer anders de laatste versie van AWDFLASH :)

By the Way, gewoon voor de zekerheid, gebruik de volgende commando
code:
1
AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /R /CC /CD /CP
Leuk dat je alles er bij zet

maar zou je ook uit kunnen leggen wat elke optie doet O+

Verwijderd

Topicstarter
<laat maar, al gevonden>

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 11:08 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

SimplyMe schreef op 05 december 2002 @ 11:02:
Leuk dat je alles er bij zet

maar zou je ook uit kunnen leggen wat elke optie doet O+
code:
1
AWDFLASH /?
:?

Of www.google.com :P

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt inmiddels!
Op 1 of andere manier hing het flashen van m'n BIOS op het wegschrijven van mijn oude BIOS naar schijf. Toen ik deze optie uitschakelde met bovenstaand commando was hij er zo mee klaar. Even CMOS default waarden geladen en nieuwe HD met FDISK en format bewerkt en hoppa! het werkt!
Kan ik fijn gebruik gaan maken van mijn 80GB WD800JB met 8MB cache!
Iedereen bedankt voor de hulp!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:42

Demo

Probleemschietende Tovenaar

D'r wordt altijd gezegd dat je niet vanuit Windows mag flashen. Waarom is dat eigenlijk? Ik heb het al een aantal keer gedaan en het gaat prima. Ik vertrouw de stabiliteit van Windows meer dan een gare floppydrive.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De kans dat Windows crasht is groter dan dat DOS cracht :)

Maar je hebt enigszins wel gelijk dat men op dat punt vaak een olifant van een mug maakt..

Verwijderd

Demoniac schreef op 05 December 2002 @ 13:34:
D'r wordt altijd gezegd dat je niet vanuit Windows mag flashen. Waarom is dat eigenlijk? Ik heb het al een aantal keer gedaan en het gaat prima. Ik vertrouw de stabiliteit van Windows meer dan een gare floppydrive.
Zolang windows (=multisessie) niets anders doet (zoals bijvoorbeeld indexeren) zal er helemaal niets gebeuren. Het flashen luistert zo nauw dat als windows ervoor zorgt dat er vertraging optreed je flashen volledig mislukt.
Die floppydrive gebruik je alleen maar om DOS op te starten. Het flash programma kan je gewoon van je harddisk draaien, loop je ook geen "gare floppydrive"achtige risico's

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hooguit 10 seconden hier met awdflash... is echt zo gedaan. en na 10 minuten is het dus echt niet goed... :(

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:42

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Floppydrive gebruiken om DOS op te starten heeft ook weinig nut, aangezien ik NTFS partities heb. En ik sluit zo veel mogelijk af voordat ik ga flashen. En ik vraag m'n moeder of ze even niet de stofzuiger/wasmachine/andere stroomvreters wil gebruiken :)
En wat als het flashen mislukt, zolang je niet afsluit blijft je PC toch gewoon draaien? Dan kan je toch ook een 2e poging tot flashen doen?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 01:20

Kleintje81

Blaat

Demoniac schreef op 05 December 2002 @ 13:50:
Floppydrive gebruiken om DOS op te starten heeft ook weinig nut, aangezien ik NTFS partities heb. En ik sluit zo veel mogelijk af voordat ik ga flashen. En ik vraag m'n moeder of ze even niet de stofzuiger/wasmachine/andere stroomvreters wil gebruiken :)
En wat als het flashen mislukt, zolang je niet afsluit blijft je PC toch gewoon draaien? Dan kan je toch ook een 2e poging tot flashen doen?
Je kunt DOS vanaf floppy starten en daarna als ie geboot is andere flop pakken met bios + flasher om nieuwe bios erop te flashen.

Inderdaad als je PC niet afsluit blijft ie draaien, maar je moet maar net een moeder hebben die haar defecte strijkijzer gaat aansluiten en dat daardoor de stroom uitvalt, terwijl ie net lekker bezig is met block erasing. >:)

Als dit gebeurt, is het hopen dat je bios een simpele bios in ROM zitten zodat ie
nog net kan opstarten vanaf floppy om alsnog te flashen of hotflashen in ander soortgelijk mobo. :P

PS: Met NTFSDOS kun je NTFS partities aanspreken onder dos. ;)

BF2 stats Systemen

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat flashen onder Windows betreft: IK DOE DAT DUS NOOIT MEER... :(
3x flash onder Windows, 2x moederbord opsturen (geïntegreerd bios, merk Asus).
Onder Dos: nog NOOIT zoiets gehad (van de tig keer).

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 18:30

Ankh

.Howdy

ik werk altijd via cdrom =) maar uh dan duurt het nog geen 3 seconden =) geweldig :D maar goed dan kan je hem niet backuppen maar is niet zo erg.. ik zet de standaard bios er ook gewoon als zekerheid

Verwijderd

altijd met flop gedaan, eerst idd formatteren zodat je zeker weet dat ie Ok is. Ook voor de Jetway mobo's. Soms zijn ze hardnekkig, nooit begrepen waarom. Heb hem in dat geval in een "lus-commando met herstarten in de autoexec gezet tot ie wel flashte... ... na 1 uur.. Een ander mobo, zelfde type, flashte < 1 minuut....
Daarna beiden al 1 jaar stabiel.
Als ik het onder Windows zou doen, wat je steeds meer ziet, zou ik het in veilige mode doen. Maar waarom, ik zie in het forum meer meldingen van kabotte mobo's door niet goed voorbereidde flash-akties..... search ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2002 00:29 ]

Pagina: 1