Toon posts:

Hoe realiseer ik een ISDN aansluiting?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben al geruime tijd op zoek naar het antwoord op deze vraag, maar ik kom er zelf niet uit. Hopelijk kan een van jullie meer ervaren gebruikers mij op weg helpen.

Ik ga binnenkort verhuizen naar een non-cable/adsl gebied en ben genoodzaakt over te stappen naar ISDN.

Hoe moet ik nu een ISDN aansluiting in de volgende situatie realiseren en wat heb ik daarvoor nodig:

In de meterkast komt de PTT (KPN) hoofdkabel binnen. In de meterkast heb ik 3 telefoonlijnen (UTP cat 5 kabels), 1 lijn loopt naar de woonkamer (begane grond) naar een standaard PTT doos, 1 loopt naar de slaapkamer (1e verdieping) naar een standaard PTT doos en 1 loopt naar de computerkamer (1e verdieping) ook naar een standaard PTT doos.

Ik wil mijn analoge telefoontoestellen blijven gebruiken (1 in de woonkamer en 1 op de slaapkamer) en ik wil 2 pc's (beide Win XP) vanaf de computerkamer in een netwerk aansluiten op het internet.

Wat heb ik daarvoor nodig en hoe sluit ik de boel aan?

PS: Wil je met je antwoord rekening houden met het feit dat de Webvox van de KPN momenteel vet in de aanbieding is. Uiteraard alleen als de webvox goed functioneert.

Hartelijk dank alvast.

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

een NT1 kast bied je 2 isdnaansluitngen (is te splitten)

van NT1 ga je naar webvox (deze is tevens je isdnmodem en moet vlak bij router pc staan)
vanuit de webvox kun je 2 analoge lijnen door je hele huis trekken

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
balen dat je naar isdn moet
thuis heb ik een quattrovox en een nt1 kastje.
en dat werkt perfect.

Tweakers Discord

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:18

wiewatwaar

whatever

De PTT kabel knoop je aan de cat5 kabel naar je computerkamer. Daar zijn maar twee draden voor nodig. Dan houdt je dus draden over voor de retour. In je computerkamer komt je webvox en vandaar dan een isdn kabel naar je PC en analoog terug naar beneden en de andere telefoons. (Ik ken de webvox niet maar ga er van uit dat de werking niet veel anders zal zijn )

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

Verwijderd

Doe jezelf een plezier en koop in iedergeval geen WebVox van de KPN. Gewoon een fatsoenlijke ISDN adapter van bijvoorbeeld AVM (zie bijvoorbeeld http://www.telec.nl).

Verwijderd

Een web vox is gemaakt om op een eenvoudige manier te kunnen internetten via ISDN. Het is een ISDN modem waar je ook analoge lijnen op aan kunt sluiten. Als je ISDN aan legt dan krijg je in de meter kast een NT1 kast, deze kast heeft twee poorten waarop 4 ISDN lijnen op binnen komen (ISDN 2) Deze lijnen zul je voor jou analoge telefoontoestellen analoog moeten maken. Dit kun je doen door in de meterkast de webvox op te hangen. Je kunt er dan twee analoge telefoontoestellen op aansluiten (huiskamer en slaapkamer). Ik weet echter niet zeker of ze dan het zelfde telefoonnummer hebben op beide toestellen maar ik denk dat het te programeren is. De andere kabel kun je op de ISDN modem poot aansluiten waardoor je de webvox ook als ISDN modem kunt gebruiken. Volgens mij moet dat wel gaan werken.

Hier zijn nog wat webvox specificaties:
ingebouwd ISDN-modem
2 poorten voor analoge apparatuur (telefoon, fax)
ondersteuning NummerWeergave, WisselGesprek en Doorschakelen
aan te sluiten op elke PC met Windows

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties....heb 2 oplossingen gezien:

1) webvox naast de pc in pckamer...alleen ik begrijp de terugkoppeling niet...hoe moet ik die dan weer aan elkaar sluiten.

2) webvox in meterkast..maar wat voor soort kabel moet ik vanaf de pc naar de webvox gebruiken..is dat de utp kabel...want er wordt ook vaak gesproken over USB...

afijn nog geen duidelijkheid...

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 11:15
gelezen in de handleiding van de webvox:
U kunt de Webvox op 2 manieren aansluiten op uw personal
computer: via het V.24-aansluitpunt of via het USB-aansluitpunt.
U kunt slechts één van beide aansluitpunten gebruiken. Als uw
computer over beide aansluitpunten beschikt, is het verstandig
om gebruik te maken van het USB-aansluitpunt. Op deze manier
kunt u hogere transmissiesnelheden bereiken, tot 12 MBit per
seconde.
[...]
Het V.24-aansluitpunt
wordt ook wel COM-poort of seriële poort genoemd.
de complete handleiding kun je hier downloaden

Verwijderd

Topicstarter
Larsemenneke,

heb die handleiding reeds vele malen doorgenomen, maar nu het punt wat zo vreselijk onduidelijk is:

het NT1 kastje moet aan de hoofdkabel...is dus een vast gegeven....NT1 MOET in de meterkast.

Dan komt meteen ook de beperking....de webvox MOET met een isdn kabel aan de NT1 EN met een USB of seriele kabel aan de pc.

Vervolgens moeten alle analoge telefoonaansluitingen aan de webvox......

Ik kan niet met mijn pc in de meterkast gaan zitten, maar hoe moet ik in vredesnaam de webvox of wat voor vox dan ook aan zowel de NT1 als de PC koppelen...

HELPPPPPPPPPPPPPPPPPP!!!!!!!!!!

• schwarzenegger
je kunt eventueel een verlengkabel voor de usb kopen en zo de verbinding webvox<>pc maken.
of je maakt zelf de kabel tussen de nt1 en de webvox. Ik weet niet welke versie van de NT1 jij hebt maar anders hoef je maar aan 1 kant een stekker te hebben want dan kun je namelijk gewoon de losse aders in de nt1 pluggen en hoeft er niet perse een rj45-stekker op.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08 21:51
of je laat het webvox idee varen en doet het zo:

- in de meterkast natuurlijk de nt1
- in de meterkast een quattrovox
die quattrovox sluit je aan aan je nt1 op de 1e aansluiting
de analoge telefoonlijnen sluit je aan op je quatrovox

-voor de computer sluit je zo'n utp kabel aan, aan de ene kant direct in de nt1,
aan de andere kant in een isdn-adapter(modem) of isdn-router(voor je netwerk)

(wat doet een quattrovox: mogelijkheid tot aansluiten van 4 analoge lijnen, en voor de rest alles wat een telefooncentrale kan, plus verschillende nummer aan verschillende analoge lijnen toewijzen en hij ondersteund nummerweergave en wisselgesprek en andere leuke toevoegingen die je bij isdn krijgt)

Verwijderd

Topicstarter
Phyzar,

Dit lijkt (voor mijn situatie) inderdaad de oplossing te zijn...ik ga meteen op zoek naar meer info....

Heb jij ervaring met deze vorm van installatie?

greetz

• phYzar
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 22:40:
Phyzar,

Dit lijkt (voor mijn situatie) inderdaad de oplossing te zijn...ik ga meteen op zoek naar meer info....

Heb jij ervaring met deze vorm van installatie?

greetz
ik heb hem bij mij thuis zelf zo aangesloten :)

(klein beetje anders, ik heb hem niet direct van nt1 naar computer, maar naast de nt1 een isdn-wandcontactdoos met daarin de kabel naar mijn computer en tevens een afsluitweerstandje, anders valt de verbinding weg op het moment dat je de stekker uit je computer haalt, een isdn lijn moet immers altijd worden afgesloten met een afsluitweerstandje. Al hebben een nt1 en een modem zo'n weerstandje ingebouwd (ow, en natuurlijk de quattrovox :) ) ...)

[ Voor 43% gewijzigd door phYzar op 05-12-2002 22:50 ]

• schwarzenegger
ik heb wel ervaring met deze aansluiting. Wij hebben hiero een nt1 (model s1) en daarop zit links de quattrovox aangesloten en rechts een isdn-modem aangesloten. Werkt perfect.

offtopic:
scorpio13, ik zie dat je vrij nieuw bent, lees voor het gemak even dit Begroeting onder posts & replies

• phYzar
nog een tip: de handleidingen die je krijgt bij je isdn pakket en apparaten zijn ook als pdf-bestanden te downloaden. Weet zo gauw niet waar, maar als je die doorleest leer je bergen over het aansluiten en de werking van isdn.

edit:

Afbeeldingslocatie: http://www.ahlers.nl/shop/media/pic/doehetzelf3.jpg

die dus ;)
nu nog een leebare versie :+

[ Voor 23% gewijzigd door phYzar op 05-12-2002 23:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Phyzar,

Ik las net op een site dat de afstand tussen NT1 en PC max 5 meter mag zijn, tenzij platsing van wandcontactdoos, zoals jij omschrijft. Kan je zo'n wandcontactdoos zelf kopen of moet je die zelf maken?

Larsemenneke,

(Thx voor de begroeting tips)....begrijp ik uit jouw verhaal dat je een isdn modem in de meterkast heb geplaats en vandaaruit een utp kabel naar je pc?

• schwarzenegger
Verwijderd schreef op 05 December 2002 @ 22:59:
Larsemenneke,

(Thx voor de begroeting tips)....begrijp ik uit jouw verhaal dat je een isdn modem in de meterkast heb geplaats en vandaaruit een utp kabel naar je pc?
nee vanaf de nt1 heb ik een kabel lopen (ongeveer 20 meter) die naar mijn pc loopt en die heb ik dus geplugd in mijn isdn-kaart.
Die kabel kun je gewoon kopen bij de primafoon bijvoorbeeld

[ Voor 3% gewijzigd door schwarzenegger op 05-12-2002 23:03 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-08 18:44
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 22:59:
Phyzar,

Ik las net op een site dat de afstand tussen NT1 en PC max 5 meter mag zijn, tenzij platsing van wandcontactdoos, zoals jij omschrijft. Kan je zo'n wandcontactdoos zelf kopen of moet je die zelf maken?

Larsemenneke,

Afstand NT1 -> PC maakt niet uit hoor, ik heb er hier een metertje of 25 tussen, gewoon CAT5 kabel.

Je moet alleen eventueel ff wat terminaten dmv zo'n eindweestand, maar da's allemaal op te lossen.

Quaddrovox is idd handig, kost iets meer, maar is veel relaxter... volledig te proggen, intern bellen, 4 uitgangen, enz..

gewoon een ISDN pci ding in je PC en gaan... Webvox zuigt imho.

• phYzar
zo'n wandcontactdoos kun je gewoon kopen,ik had hem bij karwei vandaan. Alle benodigheden zijn daar te krijgen (of bij een willekeurige andere bouwmarkt)

benodigdheden voor het "computerlijngedeelte"

-je nt1
-daarvandaan een utp kabel naar de wandcontactdoos(eentje met 4 poorten is goed)
-in die wandcontactdoos steek je een afsluitweerstandje
-in die wandcontactdoos steek je een utpkabel die naar je isdn-adapter/router gaat

offtopic:
primafoon is duur, je kunt beter zelf uitzoeken wat je nodig hebt en dan naar een bouwmarkt gaan, dan een (ik moet toegeven) goed advies krijgen en afgezet worden, alle onderdelen zijn al duur genoeg, ik schrok me wild ;)

[ Voor 24% gewijzigd door phYzar op 05-12-2002 23:08 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 December 2002 @ 22:59:
Phyzar,

Larsemenneke,

5 meter???
Dat zal toch zeker niet..
Ik heb er zeker een meter of 15 tussen, en nog nooit problemen gehad. (ook geen terminator op de lijn...)
Wel gekocht, maar ik zag vorige week met het aansluiten van m'n ADSL dat hij nog in m'n lade lag.. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
larsemenneke schreef op 05 december 2002 @ 23:02:
[...]

nee vanaf de nt1 heb ik een kabel lopen (ongeveer 20 meter) die naar mijn pc loopt en die heb ik dus geplugd in mijn isdn-kaart.
Die kabel kun je gewoon kopen bij de primafoon bijvoorbeeld
Weet je ook wat voor soort kabel dat is?

• schwarzenegger
Verwijderd schreef op 05 December 2002 @ 23:06:
[...]
Weet je ook wat voor soort kabel dat is?
bij de primafoon verkopen ze dat als zijnde isdn-kabel. Als je erom vraagt kunnen ze het zo pakken voor je. Zit voorverpakt in een doos met stekkers eraan.

[ Voor 28% gewijzigd door schwarzenegger op 05-12-2002 23:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 23:05:
[...]

5 meter???
Dat zal toch zeker niet..
Ik heb er zeker een meter of 15 tussen, en nog nooit problemen gehad. (ook geen terminator op de lijn...)
Wel gekocht, maar ik zag vorige week met het aansluiten van m'n ADSL dat hij nog in m'n lade lag.. 8)7
Tekst is van http://www.bellen.com/fra...n.com/isdn/aansluiten.asp

ISDN apparatuur aansluiten op de ISDN-lijn
Met de bijgeleverde kabels kunt u eenvoudig de ISDN apparatuur aansluiten op de NT1. U kunt direct 2 apparaten aansluiten en met een verdeelblokje meer apparatuur. Zolang de kabel niet langer dan 5 meter is, kunt u de apparatuur (zoals bijv. de WebVox centrale) direct op de NT1 aansluiten. Als u een aansluiting verder weg wilt, bijvoorbeeld voor een computer op zolder, moet u ten eerste aansluitmateriaal en kabel van een goede kwaliteit gebruiken en moet u rekening houden met de “bus-structuur” van de ISDN aansluiting. De “bus-structuur” wil zeggen dat ISDN bekabeling een kop en een staart moet hebben. U kunt de bekabeling dus niet naar behoefte vertakken, maar u moet de kabel aansluiten op de kop (meestal de NT1) en doorvoeren tot de staart (het laatste ISDN aansluitpunt). Tussen deze punten kunt u naar behoefte aansluitdozen plaatsen, om de ISDN apparatuur aan te sluiten. De aansluitkabel van het ISDN apparaat naar de aansluitdoos mag wederom niet langer zijn dan ongeveer 5 meter.

Verwijderd

Topicstarter
phYzar schreef op 05 December 2002 @ 23:04:
zo'n wandcontactdoos kun je gewoon kopen,ik had hem bij karwei vandaan. Alle benodigheden zijn daar te krijgen (of bij een willekeurige andere bouwmarkt)

benodigdheden voor het "computerlijngedeelte"

-je nt1
-daarvandaan een utp kabel naar de wandcontactdoos(eentje met 4 poorten is goed)
-in die wandcontactdoos steek je een afsluitweerstandje
-in die wandcontactdoos steek je een utpkabel die naar je isdn-adapter/router gaat

offtopic:
primafoon is duur, je kunt beter zelf uitzoeken wat je nodig hebt en dan naar een bouwmarkt gaan, dan een (ik moet toegeven) goed advies krijgen en afgezet worden, alle onderdelen zijn al duur genoeg, ik schrok me wild ;)
Morgenochtend ga ik als de bliksem naar de Praxis! Hartstikke bedankt voor jouw en al die andere reacties!

Het is al erg genoeg om terug te moeten van kabelinternet naar ISDN!

• phYzar
[message=16256024,noline]Scorpio13 schreef op 05 December 2002 @ 23:08
Als u een aansluiting verder weg wilt, bijvoorbeeld voor een computer op zolder, moet u ten eerste aansluitmateriaal en kabel van een goede kwaliteit gebruiken
;)
Pagina: 1