Toon posts:

[Debian Woody]IPtables: Hoe laten werken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag is waarschijnlijk erg simpel. Echter na het doorzoeken van de GoT database en het zoeken op google kom ik er even niet meer uit.

Wat is het probleem: Na een moeizame installatie van Debian Woody (door slechte diskette's ed) heb ik een systeem opgezet (compact) met kernel 2.2.20 op de prutsbak :)
Nu wil ik hier echter met IPtables aan de gang, dus ik vrolijk kernel source 2.4.19 gedownload en aan de hand van een manual gecompileerd enzo. Dit is allemaal goedgegaan. Na het aanpassen en draaien van lilo draait het op de nieuwe kernel. Te zien na uname -a
code:
1
2
mars:~# uname -a
Linux mars 2.4.19 #2 SMP Wed Dec 4 19:42:33 CET 2002 i686 unknown

Dus ik dacht, dat is mooi. Nu eens een firewall in elkaar zetten. Dus ik lees eerst wat howto's door en het man bestand. Na dit gedaan te hebben ging ik eens testen. Ik kreeg de volgende foutmelding te zien:
code:
1
2
3
4
mars:~# iptables -t nat -L
modprobe: Can't open dependencies file /lib/modules/2.4.19/modules.dep (No such file or directory)
iptables v1.2.6a: can't initialize iptables table `nat': iptables who? (do you need to insmod?)
Perhaps iptables or your kernel needs to be upgraded.

Dus ik bekijk die directory en die bestaat inderdaad niet. Alleen de oude 2.2.20 directory staat daar. Ik dacht dat dit kon kloppen aangezien ik alles meegecompileerd had in de kernel en niets als module.

Ook met lsmod zijn dus geen modules te zien die eventueel geladen zijn (ipchains ofzo)
code:
1
2
mars:~# lsmod
Module                  Size  Used by    Not tainted

Dat is alles wat ik krijg.

Nou is mijn vraag hoe ik IPtables moet activeren? Ik heb namelijk bij de make menuconfig wel veel netwerkoptie's aangezet. En ook degene welke IPchains verving.
Op google kon ik niet veel vinden alleen wat commando's weke ipchains verwijderde en vervolgens iptables laadde met het insmod commando.

Verwijderd

Opties die je in je kernel compiled hoef je in ieder geval niet te insmod-en of modproben, dat doe je alleen met modules. Ik zou aan de hand van de iptables howto die je vindt op http://www.netfilter.org maar eens controleren of je alle opties voor iptables hebt meegecompileerd. Je bent volgens mij zowiezo al NAT support vergeten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2002 23:48 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:51
Tja, volgens mij ben je make modules && make modules_install vergeten :(

BTW: Zou je het niet de "Debian way" doen? apt-get install kernel-package en dan RTFM in /usr/share/doc/kernel-package/README.Debian. Weet je zeker dat je niets vergeet zoals nu het vergeten van het installeren van de modules (dat ie geen modules.dep kan vinden wijst erop dat je geen modules directory hebt gemaakt, aangezien bij elke reboot debmod -a uitgevoerd wordt)

Verwijderd

Topicstarter
Met iptables -L is een ssortgelijke error te zien. Ik heb nu even op die site gekeken. Echter staat dat deze standaard in de kernel zitten. Nu heb ik nog dingen als advanced router en dat soort dingen aangevinkt. Dus in principe zou ik die commando's (IPtables rules) zo moeten kunnen opgeven?
Dus waarschijnlijk ben ik iets vergeten in mijn kernel configuratie?

JCG, ik heb wel make modules en make modules install gedaan. Echter gaven deze ook geen foutmeldingen. Ik dacht dat het wel logisch was aangezien ik niets als module had meegecompileerd maar alles in de kernel.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 00:11 . Reden: Reply van JCG ]

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Als je die opties niet als module hebt gecompileerd ben je ze inderdaad vergeten ;)
Waarom niet een kernel bouwen op de debian way?

Nu ook zonder stropdas

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-04 12:51
waarschijnlijk ben je een van de volgende dingen vergeten.
1 in je kernel onder Networking options "Network packet filter" op *
2 in hetzelfde menu "IP: Netfileter Configuration ---> " enter
zet hier alles op M , en wil je het jezelf makkelijk maken alles op *
indien vorige alles M ( na de kernel geen "make modules_install" ( als root ) gedaan?
2 geen iptables "apt-get install iptables"

en wil je het jezelf erg makkelijk maken en je gebruikt x
apt-get install firestarter , heel simple in te stellen firewall proggie met wizzard
( wel X nodig dus )

suc6

ehhh.. noppes

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga morgen maar eens opnieuw kijken in de menuconfig (X is niet aan de orde).
Bij het commando apt-get install iptables geeft hij aan dat de nieuwste versie al aanwezig is op me systeempje.

Ik heb dus wel het commando make modules_install gedaan!! Als dat nog niet duidelijk is :)

Verwijderd

Dat kun je daar niet uit afleiden. Je hebt iptables modules als onderdeel van de kernel en een utility om die modules te configureren en die heet ook iptables. Dus ik denk dat je die 2 door elkaar gooit. Je hebt ze beide nodig :)

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

_JGC_ schreef op 05 december 2002 @ 00:07:
Tja, volgens mij ben je make modules && make modules_install vergeten :(

BTW: Zou je het niet de "Debian way" doen? apt-get install kernel-package en dan RTFM in /usr/share/doc/kernel-package/README.Debian. Weet je zeker dat je niets vergeet zoals nu het vergeten van het installeren van de modules (dat ie geen modules.dep kan vinden wijst erop dat je geen modules directory hebt gemaakt, aangezien bij elke reboot debmod -a uitgevoerd wordt)
De S3 goeroe heeft mij dat ook uitgelegd :P

Daar kun je het pakket kernel-package voor gebruiken en dan compileert hij je package automagisch en kun je hem op de deb manier installeren. It's very easy :)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:39

voodooless

Sound is no voodoo!

Je bent idd vergeten NAT in de kernel of als module te bakken :) . Daarna zou het moeten werken.

Als je makkelijk je firewall script wil maken, kijk dan ook eens naar: http://www.fwbuilder.org/
werk heel goed!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zojuist weer wezen kijken in menuconfig. En ja hoor, had die netfilter keuze welke Thc_Nbl had gepost blijkbaar over het hoofd gezien. Hij is nu MET die onderdelen aan het compileren. Dan neem ik aan dat het wel zal lukken!!!! :D

Hardstikke bedankt voor de reactie's!!!
Pagina: 1