Toon posts:

N00b actie - package installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik wil eerst ff voorop stellen: ik ben een erge linux n00b, heb er weinig ervaring mee. ;)
Ik heb een tijdje nu Freesco draaien op een oude bak, maar dat is ook maar zozo :/ dus heb ik een P2 350Mhz gebouwd, en daar heb ik Mandrake 7.2 SNF op gezet. Na veel moeite en een verneukte ISO die mij in de weg zat, heb ik het nu draaien. Het systeem is alleen erg kaal. Alleen een firewall - geen samba.

Nu wou ik dat dus installeren - samba dan. Ik dacht dus: eitje. Command uitvoeren en klaar. Maar het is me tot nu toe niet gelukt. Elke versie die ik tegen kom is 5 mb, dus niet op een diskette te proppen. En als ik op internet zoek, vind ik vooral dit als informatie: "AFTER the download has completed, type the following command" maar dus niet HOE ik het moet downloaden. Nu kan ik een .rpm wel uitvoeren, dat deze wordt geinstalleerd vanaf internet, maar ik moet dus een tar.gz bestand uitpakken, en dan moet ik wel downloaden. Dus dat viel af.

Mijn 2e gedachte (na 4 uur kloten) ik brand wel een cdrom. Simpel, kost wel geld :@ maarja, moet dan maar.
Vervolgens wil ik de cdrom benaderen via cd /mnt/cdrom
de cdrom is wel te vinden in de map /mnt, maar zodra ik deze benader, en LS intik, krijg ik geen report terug. En als ik vervolgens terug wil gaan, krijg ik de melding: toegang geweigerd |:( Voor de goede orde, ik ben als Root ingelogd.

Wie zou mij even in een richting kunnen 'duwen' zodat ik weer verder kan? Ik weet dat het een RTFM en google vraag is, maar zoals ik al zei: ik kan er dus niets van terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10 19:05
Dus je wil SAMBA onder Mandrake?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je die cd dan wel gemount?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 December 2002 @ 23:00:
heb je die cd dan wel gemount?
als deze in /mnt/cdrom staat is deze toch al gemount?
Iig heb ik het later nog een keer geprobeerd met mount -t iso9660 /dev/cdrom /mnt/cdrom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

waarom download je die file dan niet onder mandrake :?
wget url2file?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en je hebt de standaard mandrake kernel? anders zou het kunnen zijn dat die geen iso9660 ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.linux-mandrake.com/en/doc/72/SNF/en/user.html/
Daar heb je alvast een manual. Misschien is het toch handiger om een andere distro te installeren, eentje die wat vriendelijker in gebruik is. Als je dat overweegt, daar is een speciaal topic voor;
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2

Een cdrom kun je benaderen nadat je deze hebt gemount.. man mount geeft de syntax weer, bijvoorbeeld
code:
1
mount -t iso9660 /dev/hdc /mnt/cdrom -o ro

Daarna zou je cd weer benaderbaar moeten zijn (als je cd op /dev/hdc zit tenministe)

En het lijkt me ook nuttig eens te kijken naar http://www.tldp.org/guides.html voor wat algemene Linux informatie. Op die site staat een bak met info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 December 2002 @ 23:13:
http://www.linux-mandrake.com/en/doc/72/SNF/en/user.html/
Daar heb je alvast een manual. Misschien is het toch handiger om een andere distro te installeren, eentje die wat vriendelijker in gebruik is. Als je dat overweegt, daar is een speciaal topic voor;
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2

Een cdrom kun je benaderen nadat je deze hebt gemount.. man mount geeft de syntax weer, bijvoorbeeld
code:
1
mount -t iso9660 /dev/hdc /mnt/cdrom -o ro

Daarna zou je cd weer benaderbaar moeten zijn (als je cd op /dev/hdc zit tenministe)

En het lijkt me ook nuttig eens te kijken naar http://www.tldp.org/guides.html voor wat algemene Linux informatie. Op die site staat een bak met info.
Heey harstikke bedankt man :) ik kan me cdrom benaderen
Ik dacht dat mijn command goed was, niet dus :( maar heel erg bedankt. Ik denk dat ik nu wel verder kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat deze nog niet op slot zit, dus misschien kan ik een 2e vraag stellen. Ik wil webmin installeren, maar webmin vereist Perl. Nu heeft Mandrake SNF al een GUI via internet explorer en deze werkt ook op Perl (tijdens opstarten "perl.....DONE") en ik heb deze ook via het admin scherm ge-update. Zou ik de boel dan niet vernielen als ik nu nog een keer perl installeer? Heeft iemand hier ervaring mee? want als perl er al op staat, wat moet ik dan nog een keer met perl?!
Waarschijnlijk pakt webmin deze niet automatisch, omdat perl niet in de juiste directory staat, maar ik kan alleen maar de .RPM uitvoeren en dan geeft deze direct dat perl er niet op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 04 december 2002 @ 23:43:
Waarschijnlijk pakt webmin deze niet automatisch, omdat perl niet in de juiste directory staat, maar ik kan alleen maar de .RPM uitvoeren en dan geeft deze direct dat perl er niet op staat.
urpmi <packagename>

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik jou was zou ik serieus overwegen iets anders te gebruiken dan Mandrake SNF. Je kunt beter een volledige distro installeren als je het wilt gebruiken als volledige distro in plaats van een gestripte firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Linux is wel vrij nieuw voor mij, dat klopt, maar ik wil er ook nog wat van leren ;)
Serieus: alleen webmin moet even geod geinstalleerd zijn, verder heb ik geen wensen. Als me dit lukt ben ik klaar, maar het lukt alleen nog niet.
Ik heb dus uitgevoerd:
# urpmi webmin-1.030-1.noarch.rpm
$ Warning: setting locale failed
$ Perl not found, continue install?
# Yes
vervolgens installeerde hij alles goed, maar het verbaast me nix dat dit niet werkt :D
zou iemand me kunnen uitleggen, hoe ik nu verder kan gaan?
Het gekke is, dat ik nergens een soortgelijk geval met artikel kan vinden op internet die me dit duidelijk uitlegt, dus ik vraag het hier maar
alvast heel erg bedankt
edit: ik heb webmin alvast maar weer ge-uninstalled :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2002 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

perl installeer je net als webmin met urpmi.

Maar dat wordt nu toch allemaal wel erg basic. Probeer eerst zelf maar eens wat te lezen over je Linux distributie, bijvoorbeeld in de link die ik je in een eerdere post al gaf. En probeer zelf ook eens wat uit te vinden.

Onderaan in [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml] staat een lijst met waar je zoal documentatie kunt vinden over Linux e.d.

Deze gaat op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.