Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[el] VU- meter gemaakt

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb zon vu meter gemaakt met het schema van circuits online werkt perfect enzo
maar als ik hem in mijn auto aansluit dan brand er enkel een rood lampje :? :?

Weet iemand of ik hem dan verkerd om aan heb gesloten of wat ik hier aan kan doen?

alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2002 22:26 . Reden: ff vergeten ]

Verwijderd

toevallig de tweede van boven van die rij ledjes? is bij mij namelijk ook.

Verwijderd

Topicstarter
ikheb dus van links naar rechts 6x groen 2x geel en 2x rood

en de rechtse rode gaat dus branden...

Verwijderd

ik had twee van die IC's dus had ik ze verwisseld en toen deed ie het wel gewoon, dus ik denk dat er bij mij 1 kappot is.

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:17
Voor een echte betere Vu-meter die goed signalen verwerkt zou ik toch even een kijkje bij Exter's site nemen, http://members.home.nl/lodio, staat ook een filmpje van hoe het verschil is tussen degene die jij hebt van circuits online en deze die op exter's website staat en je merkt echt wel verschil.Nu zit ik wel een beetje te lullen maar ik zou even checke of de benodigde voltage klopt en misschien ligt het wel aan je line-out van je autoradio(of koptelefoon aansluiting).Je kan hem natuurlijk onderweg ook beschadigd hebben of werkt hij nu nog steed goed op de computer?

mzzl

If it aint broke, fix it till it is!

Verwijderd

Topicstarter
maar als ik hem aan me computer heb aangesloten op twaalf volt doet hij het perfect.
maar als ik hem in de auto heb liggen met 12 volt er gewoon aan en een aftapping van de speaker naar pin 5(line in) dan brand alleen de rode led :? :? :?

• Venxir
P.s. het kan zijn dat je de massa draad ook moet gebruiken in je circuit, als de voedingbron van je line-out anders is dan die van je Vu-meter dan heb je de massa draad nodig van je audio kabel, je hebt links,rechts en nog een 3e draad en dat is massa.

Verwijderd

Topicstarter
op de pc werkt hij nog steeds goed
maar in de auto niet :(

Verwijderd

wazig, en als je de speaker draden verwisseld op je VU-meter?

Verwijderd

Topicstarter
als ik met me vinger op de draad van de line out tik dan gaan de ledjes zwakt mee op het ritme dat ik het draadje aantik

• Venxir
Kan zeer zeker aan de ontbrekende massa draad liggen.

Verwijderd

Topicstarter
massa is min toch???

ik heb vanaf me accu naar me kofferbak een kabel liggen van + en -

wat moet ik dan veranderen op het printje?

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:22

PCR

Verwijderd schreef op 04 December 2002 @ 22:51:
massa is min toch???

ik heb vanaf me accu naar me kofferbak een kabel liggen van + en -

wat moet ik dan veranderen op het printje?
Pak de massa gewoon van het chassis :)

Codedivision | Freedom Internet

Verwijderd

Topicstarter
PC-Reactive schreef op 04 december 2002 @ 22:52:
[...]

Pak de massa gewoon van het chassis :)
das het zelfde toch??

• Venxir
Je kent wel een stereo draad, die bestaat uit een links en een recht kanaal en daartussen zit nog een draad die draad moet ook verbonden met de geluidsbron alleen dan aan de huls van de line-out hier een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~m.tonissen/FC-024.jpg
DIt is voor een tulp stekker(1 kanaal, je hebt er 3 nodig om voorl inks en rechts audio te krijgen, als je een stereo editie van je VU meter hebt)
hier nog eentje voor de minijack:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~m.tonissen/JC-006.jpg
ik weet niet zeker hoe de volgorde is maar dat verbeterd een van de mede GOTters hier wel.

P.S min en massa moeten mekaar nooit aanraken, dat kan niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Venxir op 04-12-2002 23:12 ]

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
De min van de speakers mag absoluut nooit in contact komen met de min/massa van je auto want dan werkt het niet. probeer hem maar eens galvanisch te scheiden.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Topicstarter
galvanish?

• Bware81
die twee circuits van elkaar halen door de minnen los te gooien. je moet eens iets proberen met een optocoupler. dan blijf je min los van de min van je speakers. de min van je speakers is een wisselspanning en die van de accu een gelijkspanning en die mag je niet aan elkaar knopen.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Topicstarter
hmmz
als ik de kabel vanaf de speaker los heb dan brand ook dat ene ledje :? :?

• Bware81
dan is nu officieel je lm3915/lm3914 (dat neem ik aan tenminste) dood.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 13:59
Het signaal is te sterk voor de LM3915, je kan m niet rechtstreeks op de speaker aansluiten...

Verwijderd

De luidsprekermin (om het zo maar te zeggen) van de moderne autoradio is niet dezelfde als de massa van de LM3915.
Gaat dus niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
hmmz
dus in de auto werkt hij dus niet?

• Bware81
jawel maar dan moet je hem gaan scheiden

Verwijderd

Topicstarter
hoe moet ik hem scheiden dan?
want dat snap ik niet helemaal :?

• Bware81
Als je door middel van wat weerstanden kun je je speaker uitgaang aan een optocoupler hangen die dan (intern doormiddel van licht) een signaal afgeeft wat je weer aan je vu kan hangen. omdat het van stroom naar licht naar stroom gaat blijven dan je min polen gescheiden.

Verwijderd

Topicstarter
dus wat moet ik aanpassen op mijn printje??

• Bware81
ik zou een printje bij bouwen want dat krijg je daar niet bij. de weerstand waardes moet je ff zelf uitreken want dat ligt er maar net aan aan wat voor optocoupler je kan krijgen bij de elektroboer bij jouw in de buurt.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog ruimte over
op mijn printje :)

• Bware81
dan bouw het daarbij das wel mooier

Verwijderd

De optocoupler is niet echt de uitgelezen component om in een wisselspanningscircuit te worden opgenomen, de sperspanning van bv de diode in een TIL111 is slechts 3V.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 00:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmmzz...

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

ik zou het eens proberen met een scheidings travo van 1:1, moet je maar ff bij de elektro boer informeren, die weten daar vast wel meer van, waarschijnlijk heb je namelijk met een aardlus te maken zodat wat vervelende potentiaal verschillen krijgt.... :(

blabla

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dit is een heel klein beetje offtopic, maar weet iemand hoe je zo'n VU-meter als een HDD led kan gebruiken? Ik heb er wel eens een gezien. Maar ik weet niet meer waar en een klasgenoot wil zo'n ding maken. (Heeft nog nooit van GoT gehoord. :'()

Verwijderd

Je bedoelt een HDVUmeter?

hier staat het.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 22:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
wat moet ik dus nu op mijn printje erbij zetten???

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
*Neemt aanloop* eennnnnn *schop!*

Sorry voor de kick, maar vond het ff geen nieuw topic waard;

Ik wil ook een vu meter voor in de auto maken op basis van de lm3915 (zoals ripkip, CO e.d, exter is offline helaas).

Nu lees ik over massa problemen en galvanische scheiding:

De HU in mijn auto heeft stereo rca uit, maar die gebruik ik niet, mijn versterker (jbl GHT400) heeft een high in namelijk.

Nu wil ik de Vu aan de rca uitgang gaan knopen (lm3914 is niet echt high power geschikt).

En om galvanisch te scheiden is een 1:1 trafo het makkelijkste;

Ik heb thuis 2 rca 'ruisfilters' liggen, 2x tulp in, zwart blok, 2x tulp uit. Is dit een galvanische scheiding, en zou het werken?

[ Voor 7% gewijzigd door LiquidSmoke op 12-07-2005 16:01 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm. Een manier waarop je daar achter kan komen is een multimeter pakken en kijken of de weerstand tussen de ingangs- en uitgangsdraden hoog is. Is die direct ergens in de tientallen mega-ohms heb je waarschijnlijk een galvanische scheiding, zoniet dan niet.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• LiquidSmoke
ah op die manier, als het niet gescheiden is moet ik gewoon een stuk draad meten dus :) tnx

ook enig idee of het zowiezo gaat werken, mocht het een scheiding zijn?

Verwijderd

ik heb er ook eens 1 gemaakt (check post history for more details), ik kan me iets vaags herinneren met dat éne rode ledje maar weet niet wat dat nou was. het kan zijn dat dat toen was toen ik ze opgeblazen had... was balen want die dingen kosstte iets van 5 euro bij de lokale elektroboer.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 17:27 ]

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Hmmzzz, ben ook bezig met het schema van Exter...

Maar wat een trafo doet is een hoge spanning afgeven over de secundaire spoel op het moment dat de fluxverandering (en dus spanningsverandering) in de primaire spoel groot is.
Wat je dan dus krijgt is dat je op het moment dat je muziek speelt met grote volumeveranderingen erin je VU-meter aangeeft dat je volume hoog is... en dat wil je niet denk ik :)

Ik denk dat je het beste een optocoupler kunt gebruiken zoals Exter dat ook doet :)

(schop me hard als ik onzin praat)

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Verwijderd

oja, internet archive, altijd makkelijk:
die site van lodio staat hier denk ik:
http://web.archive.org/we...nl/lodio/audiovu.htm#avu2

Verwijderd

Auto radio's werken meestal met een soort vliegende massa (of hoe ik het ook uit moet leggen) om het benodigde vermogen te kunnen behalen, dus wil je zoon vu meter aan je speaker uitgang hangen dan gaat dat niet werken omdat de massa van je luidspreker uitgang niet gelijk is aan de massa van je auto. Ga je een line-out gebruiken dan werkt het echter altijd, je kan natuurlijk wel brom krijgen maar een line-out massa is altijd gelijk aan de massa van de voeding van de autoradio(omdat je anders ook nooit een auto versterker zou kunnen gebruiken).

PAS OP! je moet dus nooit de massa van je luidsprekers aan de massa van de voeding vast maken hiermee gaat je autoradio naar de knoppen. Galvanische scheiding is mogelijk ik weet alleen niet waar je deze trafo's zou kunnen krijgen ik weet wel dat er in die licht orgel kitjes(zelf bouw) gebruik word gemaakt van zoon scheiding ik d8 echter niet dat dit 1:1 is ik geloof iets van 1:100 ivm microfoon ingang.

• LiquidSmoke
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 18:31:
Auto radio's werken meestal met een soort vliegende massa (of hoe ik het ook uit moet leggen) om het benodigde vermogen te kunnen behalen, dus wil je zoon vu meter aan je speaker uitgang hangen dan gaat dat niet werken omdat de massa van je luidspreker uitgang niet gelijk is aan de massa van je auto. Ga je een line-out gebruiken dan werkt het echter altijd, je kan natuurlijk wel brom krijgen maar een line-out massa is altijd gelijk aan de massa van de voeding van de autoradio(omdat je anders ook nooit een auto versterker zou kunnen gebruiken).

PAS OP! je moet dus nooit de massa van je luidsprekers aan de massa van de voeding vast maken hiermee gaat je autoradio naar de knoppen. Galvanische scheiding is mogelijk ik weet alleen niet waar je deze trafo's zou kunnen krijgen ik weet wel dat er in die licht orgel kitjes(zelf bouw) gebruik word gemaakt van zoon scheiding ik d8 echter niet dat dit 1:1 is ik geloof iets van 1:100 ivm microfoon ingang.
Datweet ik, daarom had ik verteld dat ik een rca (tulp) uitgang ging gebruiken.

Vliegende massa idee weet ik.

Die site van exter via webarchive had ik vanmiddag al geprobeerd, maar toen kreeg ik geen plaatjes :?

Resultaat word wel gepost in AVH of CME ofzo, tnx voor de replies!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

LiquidSmoke schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 16:00:
*Neemt aanloop* eennnnnn *schop!*

Sorry voor de kick, maar vond het ff geen nieuw topic waard;

Ik wil ook een vu meter voor in de auto maken op basis van de lm3915 (zoals ripkip, CO e.d, exter is offline helaas).

Nu lees ik over massa problemen en galvanische scheiding:

De HU in mijn auto heeft stereo rca uit, maar die gebruik ik niet, mijn versterker (jbl GHT400) heeft een high in namelijk.

Nu wil ik de Vu aan de rca uitgang gaan knopen (lm3914 is niet echt high power geschikt).

En om galvanisch te scheiden is een 1:1 trafo het makkelijkste;

Ik heb thuis 2 rca 'ruisfilters' liggen, 2x tulp in, zwart blok, 2x tulp uit. Is dit een galvanische scheiding, en zou het werken?
Als je via je RCA aansluit hoef je niet galvanisch te scheiden. De ijzeren omhulling van je RCA zit immers muurvast aan het frame van je autoradio = chassis-aarde. Galvanische scheiding heb je alleen nodig als je via speaker-uitgangen aan wil sluiten.

Een 1:1 (audio-)scheidingstrafo is misschien een beetje overkill voor dit werk? We hoeven toch niet van 10 Hz tot 10 KHz te gaan op een VU? Hooguit een eigengewikkeld spoeltje moet het ook kunnen.Dan heb je denk ik niet meer dan 100 of 200 wikkelingen aan elke kant nodig...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• LiquidSmoke
Stoney3K schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 00:44:
[...]

Als je via je RCA aansluit hoef je niet galvanisch te scheiden. De ijzeren omhulling van je RCA zit immers muurvast aan het frame van je autoradio = chassis-aarde. Galvanische scheiding heb je alleen nodig als je via speaker-uitgangen aan wil sluiten.

Een 1:1 (audio-)scheidingstrafo is misschien een beetje overkill voor dit werk? We hoeven toch niet van 10 Hz tot 10 KHz te gaan op een VU? Hooguit een eigengewikkeld spoeltje moet het ook kunnen.Dan heb je denk ik niet meer dan 100 of 200 wikkelingen aan elke kant nodig...
hm, je hebt gelijk!

van amp naar luidspreker is zwevende massa, net als van HU naar luidspreker.

ach, ik heb 2 ontstoorfilters liggen die volgens mijn multimeter galvanisch gescheiden zijn, misschien dat ik die er toch maar tussen zet :)
Pagina: 1