PowerMAC 8500 boot niet door

Pagina: 1
Acties:

• dustin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-04 22:01
Hoi, Natuurlijk de verkeerde site maar er zijn niet zo veel plaatsen waar je een vraag over een mac kan zetten.

Heeft iemand van jullie (of beter gezegt heeft een kennis van jullie) een PowerMAC 8500. Ik heb er eentje van iemand om te kijken wat het probleem is dat hij niet door boot.

Na het opstarten (stekker erin doen) gaat de disk lopen. Ik doe de CD van een OS erin en hij wil gaan laden. Maar op dit moment gaat het systeem hangen. Het doet niets meer. CD zit vast, keyboard is uit, muis is weg.. Heb wel een kleuren schermpje met een logo en "welcome to MAC os" (ofzo iets).

Enig idee?

MacMini M1, 15" Mac Book Pro, 16GB Memory, Canon 5D Mark II, Commodore 64

• STW
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 19:20

STW

Moridin

Als er geen OS op staat moet je tijdens booten c indrukken, dan start hij van de CD-ROM, dit doet hij niet standaard, als ik het goed heb.

It is amazing what you can accomplish if you do not care who gets the credit.

• dustin
Ik weet het. Alleen als ik hem laat booten van CD (of floppy) dan hangt hij als hij klaar is met het laden van dit OS. Muis staat stil enzo.

• STW

STW

Moridin

Welk OS boot je mee ?
Het kan zijn dat er nog een oude firmware versie in die 8500 zit, die niet compatible is met OS X, een 8500/120(snelheid processor) is geschikt voor de volgende MacOS versies:7.5.2, 7.5.3, 7.5.5, 7.6.1, 8.0, 7.6, 8.5, 8.1, 8.6 en 9

• dustin
Het is een PowerMAC 8500/150, de floppy is OS 7.6 en de CD's zijn OS 8.6 en OS 9.

• STW

STW

Moridin

Dus als het goed, ik krijg je Welkom bij OS9 scherm, gaat die extenties laden, en komt het bureaublad te voorschijn en dan gaat die 'hangen' ?
Zijn het de originele CD's, van OS, die bij het systeem geleverd zijn?

Wat je kan proberen is het PRAM te zappen door, tijdens een koude start de "optie-commando-P-R-toetsen" ingedrukt te houden totdat een tweede keer het startsignaal klinkt.

• dustin
De OS9 (of 8.6) CD laad soms door naar de desktop. Daarna ging eerst het scherm zwart. Ik heb de PRAM / VRAM (of zo iets) gezapped door de knop (cuda knop ofzo?) op het mobo 30 seconden in te drukken. Dat via het toetsenbord deed het namelijk niets. Nu wil OS9 bijna helemaal niet meer opstarten. Hij blijft nu meestal tijden de welkoms melding al hangen. De CD's zaten bij de MAC. De floppy (met bestandbeheer) op OS 7.6 (bootable) hangt pas al hij klaar is met laden, dus op de desktop. Batterij is nog goed, cd is prima, floppy ook. Voor de rest weet ik er niets vanaf.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Hoort dit niet meer in NOS thuis? Ik dnek dat ze je daar ook beter kunnen helpen dan hier. Tenminste daar lopen de mensen met zulke kennis van de Mac rond. :)

Je hebt verder geprobeerd wat ik weet dus ik zou het niet weten.. :?

kleurbleur.nl

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:09

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> NOS

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-05 11:47

chem

Reist de wereld rond

hmz, vreemd...
hangen tijdens de boot is 99% van de tijd een extensie/cp probleem. Boot hij wel goed als je de shift-toets ingedrukt houdt?

ruk er eens je HD stekker uit, en boot af cd - lukt dat wel? lijkt me dat de disk misschien wuzze-wuzze is, wat bij het mounten pas echt naar voren komt. Probeer de Disk utility van de CD eens te draaien (een paar keer)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• dustin
Hij boot ook niet met de shift-toets ingedrukt... Dat krijg je de melding "Extentions off" en dan hangt hij nog steeds. De HD hebben de er al uit gehad, maakte niet uit. We kunnen die disk util van CD niet draaien voordat hij is geboot. toch? Van de floppy (OS 7.6) boot hij wel maar hangt hij als hij klaar is met booten.

• chem

chem

Reist de wereld rond

definieer 'hangt' - doet de muis het nog? klokje?

• dustin
Definitie 'Hangt':

Muis doet niets meer... Klokje doet niets meer..... CD krijg je er niet meer uit (de knop doet het niet op het moment dat hij hangt). Toetsenbord doet het dan ook niet meer.

Verwijderd

Ik heb eigenlijk nooit echt zulke problemen met 'Mac's' gehad, weinig ervaring aan die kant dus. Maar ik probeer 't wel ff,..heb ik wel ff wat meer gegevens nodig natuurlijk :)

Hoe is het probleem ontstaan, welke programma('s) zijn er geinstalleerd / welke instellingswijzigingen zijn er gedaan vlak voor de laatste reboot? Is er gesleuteld aan de hardware, zijn er nieuwe componenten bijgeplaatst?

Als er niks van dit alles gebeurt is zou brak geheugen misschien de oorzaak kunnen zijn..

• chem

chem

Reist de wereld rond

dustin schreef op 07 December 2002 @ 13:53:
Definitie 'Hangt':

Muis doet niets meer... Klokje doet niets meer..... CD krijg je er niet meer uit (de knop doet het niet op het moment dat hij hangt). Toetsenbord doet het dan ook niet meer.

hmz, dat is dus een freeze. Die ontstaan bij Classic eigenlijk of door software fouten buiten het OS om (of brakke extensies), of door hardware problemen.

Aangezien we software wel zo'n beetje gehad hebben blijft de hardware over. Probeer er wat hardware uit te rukken (hd's, geheugen, vram, floppydrive etc.) en zie of het helpt.

Mocht ook dat niet baten, dan heb ik eigenlijk geen idee waar het aan ligt, of iig zover ik kan beoordelen op deze afstand :)

Kan je misschien nog zeggen waar hij PRECIES vastloopt bij het opstarten? wat zie ja sl laatste verschijnen? Verschilt het per OS?

• dustin
Het vershilt per OS. Op 7.6 (Disk Util Diskette) hangt hij als de desktop er staat, de zie een window openen met opstart dinges erin. Dan stopt de muis en hangt alles.

Op OS 8.6 of 9 Zie je eerst een lachende MAC, dan een scherm met MAC OS Logo, en de tekst welcome to MAC OS. Dan hoor je nog even de CD bewegen en dan blijft het stil (op de herrie van de SCSI disk na dan, die doet niet maar de fan geeft veel herrie ofzo).

Eerst ging de 8.6 en 9 ook door tot de desktop maar na dat het laden klaar was en je iets wou doen werd het scherm zwart. Toen heb ik die die PRAM / VRAM ofzo de zapped door de cuda knop op het mobo. Daarna wilde 8.6 en 9 niet meer booten zoals hierboven beschreven. De 7.6 floppy doet het wel totdat alles op het scherm staat en dan staat alles stil.

Opstarten met Shift (zonder ext.) doet hij ook niet, Dan staat er ipv "Welcome to MAC OS", "Extentions Off" en gebeurt er niets meer.

De toetsen Option / Command / P / R indrukken geeft geen reactie.

Floppy loshalen, CD loshalen, HD loshalen haalt niets uit.

Waarschijnlijk moeten we maar een nieuwe halen ofzo. Denk niet dat het nog gaat werken.

Verwijderd

vervang het geheugen eens, of test (als er 2 of meer geheugenmodules inzitten) alle modules eens 1 voor 1. Daar zou het probleem kunnen zitten, als het dat niet is blijft er eigenlijk niks over. Bij een mac hoef je iig niet met de processor en het moederbord te beginnen.

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 14:22

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Misschien gaat tie na het opstarten een netwerk zoeken (kan ook lang duren) of staan er bv bestanden in de folder opstartbestanden..... Dan freezed je muis e.d. ook

MAAR dit lijkt me toch meer een Hardware probleem, geheugen :? of HD :?

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

TimmeStein schreef op 07 December 2002 @ 20:05:
Misschien gaat tie na het opstarten een netwerk zoeken (kan ook lang duren) of staan er bv bestanden in de folder opstartbestanden..... Dan freezed je muis e.d. ook

MAAR dit lijkt me toch meer een Hardware probleem, geheugen :? of HD :?
OldWorld Macs kunnen niet netbooten.

Probeer eens een alternatief OS, zoals LinuxPPC er op te booten, en kijk of je daar mischien wel verder mee komt.

Overigens is het een PowerMac, niet PowerMAC ;)
(Mac en MAC zijn TOTAAL verschillende dingen)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• dustin
Ik zal een keertje die LinuxPPC op een CD branden vanaf een image en dan proberen te booten. Als die het dan nog net doet moet het maar gewoon weg.

Qua geheugen weet ik niet of ik dat wel kan doen, als ik goed kijk zie ik iets van 20 van die modules zitten. Dat kan toch nooit allemaal geheugen zijn? of zijn het modules van 8mb ofzo? :-) lekker ouderwets.

• chem

chem

Reist de wereld rond

er kunnen heel wat reepjes in een 8500 ja :)
ruk ze er allemaal uit, ook het vram, en alle andere zooi. Een nieuwe kopen kan altijd nog :)

Verwijderd

Volgens mij heeft het branden van een LinuxPPC cd geen nut in deze situatie. Deze boot nl op de old-world ROM eerst het macos, dus kom je hetzelfde probleem gewoon nog een keer tegen. Er is duidelijk iets hardware-matig mis. Dus haal zoveel mogelijk uit die mac en probeer het eens met minimale hardware.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 08 december 2002 @ 21:33:
Volgens mij heeft het branden van een LinuxPPC cd geen nut in deze situatie. Deze boot nl op de old-world ROM eerst het macos, dus kom je hetzelfde probleem gewoon nog een keer tegen. Er is duidelijk iets hardware-matig mis. Dus haal zoveel mogelijk uit die mac en probeer het eens met minimale hardware.
Niet per-se. BootX doet dat wel ja (die breekt het booten vam MacOS af), maar miboot boot direct Linux. En die bootables CD's gebruiken miboot, afaik :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

wat ik zou doen, is je machine naar bare bones zetten... alles eruit behalve het absoluut noodzakelijke...

1-2 reepjes ram, HD, CD, Floppy, Beeldscherm en Keyboard, probeer dan nog eens de open firmware te resetten. en dan kijken of ie boot...

boot ie dan nog niet, dan kun je m denk ik wel bij je spare-parts collectie zetten
Pagina: 1