MacMini M1, 15" Mac Book Pro, 16GB Memory, Canon 5D Mark II, Commodore 64
It is amazing what you can accomplish if you do not care who gets the credit.
Het kan zijn dat er nog een oude firmware versie in die 8500 zit, die niet compatible is met OS X, een 8500/120(snelheid processor) is geschikt voor de volgende MacOS versies:7.5.2, 7.5.3, 7.5.5, 7.6.1, 8.0, 7.6, 8.5, 8.1, 8.6 en 9
Zijn het de originele CD's, van OS, die bij het systeem geleverd zijn?
Wat je kan proberen is het PRAM te zappen door, tijdens een koude start de "optie-commando-P-R-toetsen" ingedrukt te houden totdat een tweede keer het startsignaal klinkt.
Je hebt verder geprobeerd wat ik weet dus ik zou het niet weten..
hangen tijdens de boot is 99% van de tijd een extensie/cp probleem. Boot hij wel goed als je de shift-toets ingedrukt houdt?
ruk er eens je HD stekker uit, en boot af cd - lukt dat wel? lijkt me dat de disk misschien wuzze-wuzze is, wat bij het mounten pas echt naar voren komt. Probeer de Disk utility van de CD eens te draaien (een paar keer)
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Muis doet niets meer... Klokje doet niets meer..... CD krijg je er niet meer uit (de knop doet het niet op het moment dat hij hangt). Toetsenbord doet het dan ook niet meer.
Verwijderd
Hoe is het probleem ontstaan, welke programma('s) zijn er geinstalleerd / welke instellingswijzigingen zijn er gedaan vlak voor de laatste reboot? Is er gesleuteld aan de hardware, zijn er nieuwe componenten bijgeplaatst?
Als er niks van dit alles gebeurt is zou brak geheugen misschien de oorzaak kunnen zijn..
dustin schreef op 07 December 2002 @ 13:53:
Definitie 'Hangt':
Muis doet niets meer... Klokje doet niets meer..... CD krijg je er niet meer uit (de knop doet het niet op het moment dat hij hangt). Toetsenbord doet het dan ook niet meer.
hmz, dat is dus een freeze. Die ontstaan bij Classic eigenlijk of door software fouten buiten het OS om (of brakke extensies), of door hardware problemen.
Aangezien we software wel zo'n beetje gehad hebben blijft de hardware over. Probeer er wat hardware uit te rukken (hd's, geheugen, vram, floppydrive etc.) en zie of het helpt.
Mocht ook dat niet baten, dan heb ik eigenlijk geen idee waar het aan ligt, of iig zover ik kan beoordelen op deze afstand
Kan je misschien nog zeggen waar hij PRECIES vastloopt bij het opstarten? wat zie ja sl laatste verschijnen? Verschilt het per OS?
Op OS 8.6 of 9 Zie je eerst een lachende MAC, dan een scherm met MAC OS Logo, en de tekst welcome to MAC OS. Dan hoor je nog even de CD bewegen en dan blijft het stil (op de herrie van de SCSI disk na dan, die doet niet maar de fan geeft veel herrie ofzo).
Eerst ging de 8.6 en 9 ook door tot de desktop maar na dat het laden klaar was en je iets wou doen werd het scherm zwart. Toen heb ik die die PRAM / VRAM ofzo de zapped door de cuda knop op het mobo. Daarna wilde 8.6 en 9 niet meer booten zoals hierboven beschreven. De 7.6 floppy doet het wel totdat alles op het scherm staat en dan staat alles stil.
Opstarten met Shift (zonder ext.) doet hij ook niet, Dan staat er ipv "Welcome to MAC OS", "Extentions Off" en gebeurt er niets meer.
De toetsen Option / Command / P / R indrukken geeft geen reactie.
Floppy loshalen, CD loshalen, HD loshalen haalt niets uit.
Waarschijnlijk moeten we maar een nieuwe halen ofzo. Denk niet dat het nog gaat werken.
Verwijderd
MAAR dit lijkt me toch meer een Hardware probleem, geheugen
Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !
OldWorld Macs kunnen niet netbooten.TimmeStein schreef op 07 December 2002 @ 20:05:
Misschien gaat tie na het opstarten een netwerk zoeken (kan ook lang duren) of staan er bv bestanden in de folder opstartbestanden..... Dan freezed je muis e.d. ook
MAAR dit lijkt me toch meer een Hardware probleem, geheugenof HD
Probeer eens een alternatief OS, zoals LinuxPPC er op te booten, en kijk of je daar mischien wel verder mee komt.
Overigens is het een PowerMac, niet PowerMAC
(Mac en MAC zijn TOTAAL verschillende dingen)
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Qua geheugen weet ik niet of ik dat wel kan doen, als ik goed kijk zie ik iets van 20 van die modules zitten. Dat kan toch nooit allemaal geheugen zijn? of zijn het modules van 8mb ofzo? :-) lekker ouderwets.
ruk ze er allemaal uit, ook het vram, en alle andere zooi. Een nieuwe kopen kan altijd nog
Verwijderd
Niet per-se. BootX doet dat wel ja (die breekt het booten vam MacOS af), maar miboot boot direct Linux. En die bootables CD's gebruiken miboot, afaikVerwijderd schreef op 08 december 2002 @ 21:33:
Volgens mij heeft het branden van een LinuxPPC cd geen nut in deze situatie. Deze boot nl op de old-world ROM eerst het macos, dus kom je hetzelfde probleem gewoon nog een keer tegen. Er is duidelijk iets hardware-matig mis. Dus haal zoveel mogelijk uit die mac en probeer het eens met minimale hardware.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Verwijderd
1-2 reepjes ram, HD, CD, Floppy, Beeldscherm en Keyboard, probeer dan nog eens de open firmware te resetten. en dan kijken of ie boot...
boot ie dan nog niet, dan kun je m denk ik wel bij je spare-parts collectie zetten