Toon posts:

Probleem met autoradioversterker

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Pioneer autoversterker GM-1200 op de kop kunnen tikken.

Heb die aangesloten op een sub van 150 W RMS, 400 W piek.
De versterker geeft 2 * 70 Watt of 1*130 geloof ik.
Nu, als ik de sub op één kanaal aansluit, links of rechts, blijft gelijk, dan speelt hij gewoon.
Als ik 'bridge', ne plus en min van een ander kanaal neem, dan speelt hij luider.
Maar als ik mijn autoradiovolume wat te ver opendraai, dan valt de versterker uit. Niet echt uit, hij springt aan en uit,... Met nog geen seconde tussenverschil. Echt ver open staat het volume nog niet.

Zou dat een soort van veiligheid zijn op de versterker, of is er iets mis?

• wierydude387
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07-2022

wierydude387

OH JA? JA! oh

hoe voedt je je versterker?

ik ben het ding waar de duvel bang voor is

Verwijderd

meestal is het beveiliging van versterker jah... hoever is niet ver?

Verwijderd

Topicstarter
Heb stroom gepakt op dezelfde kabel dan de autoradio, en de remote van de radio ook gebruikt.
Niet ver, iets meer dan een derde denk ik.
Zonder versterker, op de gewone luidsprekers, speelt hij zuiver tot bijna de helft van het mogelijke volume

Verwijderd

Topicstarter
Als ik niet "bridge" dan kan het volume veel verder openstaan. Zou eigenlijk eens volledig moeten openzetten om te horen of hij dan ook op een bepaald punt uitvalt. Heb dat nog niet gedaan, en kan dat nu natuurlijk niet direct doen.

• wierydude387

wierydude387

OH JA? JA! oh

ik denk dat het verstandiger en beter is als je een aparte voedingkabel naar je versterker trekt direct vanaf de accu. Wel een zekering erin plaatsen (zo'n 20cm vanaf de accu). Je aarding direkt op het chassis/ de carrosserie (spelvout?) plaatsen. Dikte kabel minimaal 6mm2. Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Is dat echt nodig voor zo'n "klein" versterkertje. Niet dat ik een professionele installatie ga plaatsen ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Nu gebeurt de voeding met een kabeltje van 0.75 mm2. Veel te weinig denk ik zelf ook, maar zou dat aan- en uitspringen daaraan te wijten zijn?

• wierydude387

wierydude387

OH JA? JA! oh

wat is het vermogen van het beestje? Je kan even een noodoplossing maken. Met dik huishoudsnoer 2.5mm2 even buiten de carrosserie langs naar de versterker en weer terug. Dan krijgt hij goede stroom en kun je uitsluiten of concluderen dat het aan een te magere voedingkabel ligt. Je vermogen moet je delen door je voltage =12v en dan krijg je de amperes die door je voedingkabeltje gaan. Stel dat je hem brugt en je komt op 150W piek, dan trekt hij voluit meer dan 10A..... Als hij dat uit een draadje van .75mm2 moet halen waar je radiootje ook al sap uit haalt wordt dat draadje wel wat warm denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, da begrijp ik.

Dat draadje wordt misschien wel warm, maar het zou toch nog altijd moeten geleiden. Dus zou hij niet mogen uitvallen toch?

Ik denk 80 Watt RMS en 140 piekvermogen.

Verwijderd

Topicstarter
Het aan en uitvallen gebeurt wel op de piek. Als de radio op het zelfde volume blijft staan, en er zit net geen zware bass in het nummer dan blijft hij wel spelen. Komen de bassen eraan, dan springt hij aan en uit.

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
de versterker kan zijn stroom niet halen door zo'n draadje dus bij piekvermogen schakeld even uit. Je kan ook proberen ff een 1F condensator ervoor te zetten daan haald hij het waarschijnlijk wel met dat draadje

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Topicstarter
Ga dat morgen eens uitproberen. Hoop dat het werkt. Bedankt allen.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Niet kloten, gewoon een fatsoenlijke voedingsdraad trekken voor die versterker. Daar gaan dikke amperes doorheen, anders kan je net zo goed een piepklein versterkertje nemen. Zoiets als een Ferrari met de brandstofpomp van een smart ;)

Wel een zekering gebruiken, vindt de verzekering ook leuk ;)

Verwijderd

Dat de woofer meer geluid geeft als'ie gebridged is klopt wel, dus dat is geen probleem. Hoe is verder de verbinding tussen radio en versterker, wel pre-out neem ik aan?

Ik denk inderdaad ook dat het aan de voeding van de versterker ligt. Probeer gewoon eens met een tijdelijke forse draad vanaf de pluspool van de accu. En zorg voor een even goede verbinding met aarde of minpool van de accu. Is het probleem dan verholpen, kan je altijd nog ff netjes goede draden trekken met mooie 40 amp zekering ertussen....

Verwijderd

Topicstarter
Heb eens geprobeerd met een kabel van 2,5mm2 rechtstreeks aan de accu. Veel beter maar nog niet perfect eigenlijk.

Nog een dikkere kabel gebruiken??

Verwijderd

Al je de sub bridged trekt die veel meer ampère doordat je het omage halveert. Dit kan de oorzaak zijn dat de versterker uitvalt. Zorg dus altijd voor een voldoende dikke voedingskabel (6mm2). Dit is echt de essentie als je een versterker plaats. Zeker een zekering plaatsen!

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 15:17

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

heeft die versterker wel een echte "bridge-mode" want je kan niet zomaar 2 plussen en 2 minnen aan mekaar knopen en daar een speaker overheen zetten, dat komt doordat die versterkers van de klasse h zijn (vergeef me als ik er een letter naast zit...) hierdoor heb je een virtuele min.

blabla

Verwijderd

Topicstarter
Er staat een switch op: dynamic bridge of normal 4ohm. Ik neem maar een plus en een min. Die plus en min staan aangeduid als monokanaal. Kan ik ook twee plussen en twee minnen op 1 sub zetten???

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Dit is absoluut zeker een probleem met de voeding. Ga naar de dichstbijzijnde car-audio zaak en koop gewoon een kant-en-klaar voedingkabel setje. Dit kost je zo'n 40 euro maar dan heb je een voedingskabel die goed, dik en afgeschermd is. Ook zit er meteen een audio(incl remote draadje) en aarde kabel bij en een (HEEL belangrijk) zekering.

Trek de voeding kabel rechtstreeks vanaf je accu en zorg dat de zekering vlakbij je accu geplaatst is. Verder lijkt het versterkertje me wat zwakjes om die woofer goed en stabiel aan te drijven, maar zorg in ieder geval dat de versterker zijn warmte kwijt kan want hij zal behoorlijk hard moeten werken vrees ik.

Veel suc6 en plezier!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Verwijderd

je hebt zowiezo een voedings kabel nodig van minimaal 10 mm kwadraat.
zowel de + als de - moet 10mm2 zijn.

zoals greengras al zei, voor 40 - 45 euro heb je zo;n complete set voedingkabels.

Verwijderd

Topicstarter
Heb zo een aansluitset gehaald. Zit een zekering bij van 30 amp, denk dat de voedingskabel 6mm2 is. Zou dat genoeg zijn?

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ik hoop het, 6mm2 houd nog niet bepaald over. Gewoon aansluiten en kijken of het werkt, anders een kabel van 10mm2 halen..... (dat moet IMHO zeker genoeg zijn)

Verwijderd

Topicstarter
Kabels getrokken en gemonteerd. Subwoofer in kist gestoken en aangesloten, maar pech!!!: Als ik alles laat spelen is het geluid (volume en bass) slechter dan zonder subwoofer. Lijkt dat die subwoofer alles van mijn gewone luidsprekers in de hoedenplank wegneemt!!!
Heb in mijn vorige wagen hetzelfde meegemaakt. Had in hoedenplank twee boxen van 250 w pioneer zitten. Speelde redelijk. Toen plaatste ik er nog twee bij. Had een wand gemaakt achter de achterzetels en koffer zo dicht gemaakt. Daarin twee dezelfde 250w pioneers. Het leek dat die een slecht effect op mekaar hadden toen ik die gewoon plaatste. Dwz met de luidsprekerkant naar mij gericht. Toen ik die omdraaide (magneet in auto, luidsprekerkant in koffer) speelde dat veel beter. Begrijp ook niet hoe dat kwam, maar dat ging redelijk goed.

Maar dat is nu mijn probleem niet, heb nu ander probleem met die sub. Heeft iemand raad???

Verwijderd

Topicstarter
Waar ik nu aan denk en wat gemakkelijk te proberen is, maar natuurlijk zo laat op de avond niet meer: + en - omdraaien. Kan dat? Misschien heb ik me daarin vergist.

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:07

Aidix

Geluidspietlut

Als je speakers ondersteboven moet houden voor ze 'vol' klinken dan is absoluut de + en - omgedraaid :)

Verwijderd

ja... bekend probleem... zelf ook gehad, ik denk dat dat het is

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
vloek niet :P
t is de impendantie :D
sorry voor t mierenneuken, maar impendantie klinkt gewoon mooier en omage bestaat niet

voorderest, dikke kabels zijn bij lage spanningen en hoge stromen altijd belangrijk, hoe dunner je kabel, hoe hoger zijn weerstand en hoe meer je spanning inmekaar zakt

en inderdaad, draai ff de + en- op je speaker om, dan werkt je speaker de goeie kant op

en uiteraard ook voor je speakers kabels van voldoende diameter

[ Voor 74% gewijzigd door NightOwlNL op 16-12-2002 00:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost, werkt zoals ik het wou!
Pagina: 1