Toon posts:

[OpenBSD] dns/hostname setten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na veel geklooi dan eindelijk m'n (aanstaande) openBSD 3.2 firewall aan de praat op een pentium 100 met 2 nics.

Er is alleen (beginnersfoutje) iets misgegaan bij het installeren:

Ik moest de "dns-domeinnaam" opgeven van dit systeem. Dus ik:
vuurmuur.username.xs4all.nl

Later nog de symbolische hostnaam:
vuurmuur

Kwam er later bij de prompt te staan:
vuurmuur.vuurmuur.username.xs4all.nl

Dit moet natuurlijk niet, er hoort komen te staan:
vuurmuur.username.xs4all.nl

Maar ik kan niet vinden waar ik dit kan terugveranderen. Weet iemand hoe dit moet?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2002 22:03 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
doh :)

Nou in Linux staat dat in /etc/hostname

Kan me niet voorstellen dat het in OpenBSD veel moeilijker zal zijn...dus wat dat betreft is dit een slotje-kandidaat...maar vooruit nog maar even...als dat het niet is doe eens 'cd /etc' en dan 'grep -r xs4all *' ?

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

staat dacht ik /etc/myname

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Staat dat niet in /etc/hostname.<interface>? Waar <interface> dus de naam van je interface is, ie xl0. Idd gewoon ff greppen in /etc, dan vind je het vast wel :)

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

hostname wordt over het algemeen gezet in /etc/rc.conf
daar hoort dan een regel te staan hostname="bladiebla.blaat.org"
Dat is tenminste op FreeBSD.. ik denk niet dat OpenBSD daar erg van afwijkt..

Verwijderd

staat in /etc/myname; /etc/hostname.<if> is voor de toekenning van het ip address aan je <if>. Staat hier een hostname in, dan word in /etc/hosts gekeken wat het ip adres is.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt, heb gegrept in /etc/ en daar stond wel wat.
Daarna heb ik wegens harddisk problemen (bad sectors) de hele zaak nog eens opnieuw moeten installeren.
Toen bij het toekennen van de dns-naam maar gelijk username.xs4all.nl ingetypt.
Probleem opgelost.

Maar tjonge wat is dat openbsd gebruikersvijandig zeg als je het installeert.

Kun je bijvoorbeeld kiezen uit welke packages je wilt installeren.
Staat er niet eens bij hoe groot ze zijn, laat staan of er voldoende diskruimte is..
En nog niet eens Waar die packages voor Zijn!
Je moet het maar een beetje raden.. als er "base" voor staat, zal het wel belangrijk zijn, als er "x" voor staat, zal het wel iets met x zijn..

Stom stom stom. Het is dat ik het zo graag wil leren.

• xzenor

xzenor

Begin dan met FreeBSD
dat is zo'n beetje de meest gebruiksvriendelijke BSD die er is..
ook de installatie is vrij duidelijk...
alleen het partitioneren is voor iemand die windows gewend is even wennen geblazan, maar aangezien je al openbsd gedraaid hebt zal dat ook geen probleem zijn (je weet dat er een / is en geen C:\)

Maar probeer 'm eens..
FreeBSD-4.7 is momenteel het nieuwste (geen 5.0 proberen.. dat is development.. heeft nog bugs enzo)

Het leert ook wat makkelijker.. als je't doorhebt kan je altijd nog overstappen op openbsd, dan heb je in iedergeval de basics door en heb je meer door wat de applicaties zijn enzo..

er is ook nog netbsd, maar ik geef zelf de voorkeur aan FreeBSD..

[ Voor 7% gewijzigd door xzenor op 15-12-2002 16:24 ]

Verwijderd

domain = xs4all.nl
hostname = vuurmuur

Dat had je moeten invullen. Quite trivial en staat in de FAQ/Install. Check je /etc/resolv.conf ook ff.

*BSD discussie hou ik me maar 'ns buiten :P

• xzenor

xzenor

gaat niet echt om de discussie wat voor bsd er het beste is..
maar het is gewoon vrij algemeen bekend dat OpenBSD'ers niet zo hulpvaardig zijn..
RTFM en UTFS kom op OpenBSD forums het meeste tegen..
FreeBSD is naar mijn mening ook een van de meest uitgebreide BSD's
over netbsd kan ik niet spreken, die heb ik ooit even op een alpha gedraaid maar meer dan dat is het ook niet geweest..
FreeBSD is 'volgens mij' ook de meest gebruikte BSD.. dus veel info over te vinden..
Ik kan het best fout hebben hoor maar ik kom FreeBSD gewoon vaker tegen in searches en forums dan de andere 2..
Dat lijkt 'mij' gewoon een stuk handiger dan om bekend te raken met het BSD platform..
Over wat beter is en wat niet dat is gewoon een mening en een voorkeur die voor iedereen persoonlijk is...
Ik bedoelde alleen wat handiger was om te gebruiken als je het wilt leren...

Verwijderd

Eh ik heb echt geen zin in weer een FreeBSD vs. OpenBSD discussie ben het op een aantal kleine puntjes niet met je eens dat wordt dan zo'n mierenneuk discussie. Bijv. RTFM/UTFS kom ik niet zo vaak tegen behalve bij stuff die letterlijk in de FAQ staat en dan krijg je idd een schop onder je hol op IRC ja :P

Maar even 1 klein dingetje je noemt net NetBSD. De install van NetBSD is net zoals FreeBSD ncurses-based maarre wil je beweren dat het daarna stukken makkelijker is dan OpenBSD? Nou, ik toch echt niet. Ongeveer even moeilijk...

magoed moet nu ook pleite.
Pagina: 1