[TFT] Hoeveel risico loop je op dode pixels ?

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Ok, dus ik sta op het punt om een Samsung 181T of 191T aan te schaffen. Reviews gelezen over dit scherm, die een zeer goeie indruk achterlaten enz. enz. Lange levertijd, helaas, dat ook, maar dat is nu even niet relevant.

Uiteraard heb ik bij de winkel ook al geinformeerd naar de "pixel policy".
wij leveren dit scherm met 3 jaar onsite garantie binnen de iso-13406-2 norm

iso-13406-2 houdt dit in:

Failure Class Type 1 Type 2 Type 3
I 0 0 0
II 2 2 5
III 5 15 50
IV 50 150 500

Failure Type 1 fully luminous (colour white)
Failure Type 2 not fully luminous (colour black)
Failure Type 3 e.g. defect sub-pixel (colour red, green, blue) *

* one Pixel of a LCD consists of three sub-pixels in the colour red, green and blue
Tot zover duidelijk. Als ik Class I wil, kan ik eventueel een iiyama TFT scherm nemen, en 60 € bijlappen voor Class I garantie in plaats van Class II. Andere TFT schermen die Class I zijn zijn of te klein, of te duur, of hebben een (veel) te trage response tijd, of meer van voorgaande tegelijk zelfs... ( Dus kom ik toch iedere keer terug op die Samsung 181T of 191T. )

Maar, waar ik tot nu toe geen idee van heb is dit: Hoe groot is de kans, bij de 17, 18 en 19 inch TFT schermen van tegenwoordig, dat mijn exemplaar nou net 1 of 2 kapotte pixels heeft, waarbij ik volgens die classificering geen gebruik mag maken van de garantie ? Heeft, zeg, 1 op 3 nieuwe schermen last van een of twee kapotte pixels ? 1 op 10 ? 1 op 'tig ?

Dus, hoeveel risico loop ik op een teleurstelling ? Ik vind 1050-1200 € namelijk een nogal fors bedrag... Ook als je in z'n algemeenheid iets weet te melden over pixel uitval bij grote (17" en groter) TFT schermen (niet specifiek die Samsung modellen die ik net noemde) dan hoor ik het uiteraard ook graag.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:37

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Ik zou in zo'n geval maar 1 ding doen: naar de winkel gaan en vragen of je het exemplaar dat je wil kopen werkend mag zien.

Je kan hier wel leuke risicopercentage's gaan geven maar zelfs als het risico 0,01% is zal je altijd zien dat net bij jouw TFT (een) dode pixel(s) zit(ten)...

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen ervaring met grote TFT's maar wel een aantal kleintjes gehad (oa laptop :)) maar nooit dode pixels gehad.. De kans is met een groot scherm natuurlijk iets groter (meer pixels die kapot kunnen gaan) maar ik denk dat de kans redelijk klein is dat je er mee te maken krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 22:02

Smarron

The bend

Heeft Philips niet zo'n 100% dode pixelvrije garantie ?! Volgens mij zag ik dat pas in een blad staan.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
MrTinux schreef op 04 December 2002 @ 21:48:
Ik zou in zo'n geval maar 1 ding doen: naar de winkel gaan en vragen of je het exemplaar dat je wil kopen werkend mag zien.

Je kan hier wel leuke risicopercentage's gaan geven maar zelfs als het risico 0,01% is zal je altijd zien dat net bij jouw TFT (een) dode pixel(s) zit(ten)...
Ik zal het helaas met percentages moeten doen, en wel om de reden dat de 181T en de 191T slecht leverbaar zijn. Als ik deze monitor wil hebben dan zal ik toch moeten wachten tot ergens januari, volgens de winkel... Ik kan dus niet even binnenlopen om het geval te bekijken.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 19:41
Smarron schreef op 04 december 2002 @ 21:53:
Heeft Philips niet zo'n 100% dode pixelvrije garantie ?! Volgens mij zag ik dat pas in een blad staan.
Lijkt me niet want zoals topicstarter al aangeeft vallen alleen (hele) dure schermen al dan niet standaard in de hoogste categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:37

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

paknaald schreef op 04 December 2002 @ 21:57:
[...]

Lijkt me niet want zoals topicstarter al aangeeft vallen alleen (hele) dure schermen al dan niet standaard in de hoogste categorie.
Volgens mij heeft Smarron gelijk... en Philips valt wel degelijk onder de dure categorie. Vergelijk de prijzen van een 15" Philips maar eens met een 15" van een 'goedkoop' merk...

edit: niet helemaal dus... lees hier meer: http://www.consumer.phili...nloads/pixelpolicy_nl.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door MrTinux op 04-12-2002 22:07 ]

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 10:05

Yngwie-

Murphy was an optimist

Als ik zie hoeveel TFT's d'r bij ons op het werk de deur uit gaan en hoe vaak ik tot nu toe een geval tegengekomen ben waar een pixel van defect is geraakt (welgeteld 1 TFT) valt dat best mee. En we hebben toch ook verscheidene merken, Iiyama, Philips, Neovo. Maar ja, je zult dan altijd zien, dat je net een van die ongelukkigen bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
bel es naar t die gasten van tftscherm.nl :)
heb er mn tfttje ook gehaalt (in de computerwinkel waar tftscherm.nl onderdeel van is zeg maar, en ze hadden de monitor die ik wilde (eizo l365) zo op voorraad, hebben m uitgebreid laten zien, aangesloten op een paar machines enzo...dus kwam wel goed over :)

verder...mja eizo heeft eik ook niet iedereen op voorraad... :)
dus ik zou zeggen; probeer het eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Praktische overweging is dat ik bij 1 winkel een bestelling moet plaatsen van onderdelen/kast en monitor. Kan dus niet rond shoppen hier en daar, en ook nog ergens anders mijn TFT scherm halen, helaas. (Maar dit is off-topic)

Als Yngwie nog met getallen aan kan komen zetten, dan ben ik al stuk gerustgestelder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 10:05

Yngwie-

Murphy was an optimist

Ummm, getallen? :) Nou realistisch gezien hebben we de afgelopen paar jaar toch zeker wel ruim 200 TFT's verkocht en dat is nog errug voorzichtig geschat. Ben zelf van de buitendienst, dus heb weinig met de verkoop administratie te maken, maar ik weet wat we her en der bij klanten neerzetten. Is wel niet super veel, maar zijn ook maar klein bedrijfje :)

En hiervan is er dus ooit eentje teruggekomen met een dooie pixel en die is toen door Philips omgeruild. Ze hadden officieel toen nog wel het beleid dat er minimaal 3 of zo defect zouden moeten zijn, maar ook van 1 maakten ze toen geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou dooie pixels heb je niet alleen bij de aankoop, maar komen ook na 3 maanden tevoorschijn. Op mijn samsung 181t was dat het geval. Na 3 maanden kwam er eentje bij :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Van de verkoper:
De kans is er altijd dat je geen perfect scherm uit de doos krijgt. Dat is namelijk geen harde garantie wat wij of de fabrikant kunnen afgeven. Het is wel zo dat de kans niet 1 op 2 is, maar in de orde van 1 op 40 tot 1 op 50, voor 1 dode pixel. De kans voor 2 dode pixels zal groter zijn dan 1 op 100.
Nou ja, dat risico ga ik dan maar gewoon lopen. En mocht ik pech hebben, dan is er ook nog altijd een kansje dat een dooie pixel 'weg te masseren' valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

* Koffie is heel benieuwd naar jou ervaring strax, en bookmarked dit topic.

Ik heb namelijk ook de 191T op de lijst staatn. Wist alleen niet dattie zo slecht leverbaar is (ik moet sowieso toch ook wachten tot eind Januari voordat ik 'm kan kopen).
Dat het de 191T wordt, is voor mij al 100% zeker, maar dit soort info is altijd handig om te weten ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommige winkels doen niet moeilijk, ik heb bij MyCom een Iiyama TFT gekocht en daar zat dus een dode pixel op :(

Ik heb toen contact met ze opgenomen en mocht een nieuwe komen halen :) Ik had ondertussen al een mail gestuurd naar Iiyama zelf en die zeiden dat dat niet onder garantie valt.

BTW, weet iemand hoeveel dode pixels Iiyama toestaat?, in die mail hadden ze het over de website, dat dat daar vermeldt staat, maar kan niets vinden :?

Edit: Heb het zelf al gevonden :P, Iiyama geeft garantie bij 3 of meer dode subpixels.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 15:52:
[..]

Edit: Heb het zelf al gevonden :P, Iiyama geeft garantie bij 3 of meer dode subpixels.
Een dooie pixel is niet hetzelfde als een dooie subpixel he ? Jij hebt het over dooie pixels. Met subpixels bedoelt men 1 van de kleurcomponenten van een pixel.

Iiyama schermen vallen in Class II, tenzij je dus 60 euro bijlapt, ongeacht het model LCD scherm.

Class II is dus: 2 altijd witte pixels mag, of 2 altijd zwarte, of 5 pixels waarbij 1 van de componenten, rood groen of blauw, altijd blijft branden, of altijd zwart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 22:02

Smarron

The bend

paknaald schreef op 04 December 2002 @ 21:57:
[...]

Sorry, maar ik heb me een klein beetje vergist. Het was niet Philips maar CTX!!

Zie de PCM 2002, dan pagina 8. A4 pagina gevuld met reclame van CTX met een "zerodeadpixels" reclame. Met een 101 dagen dode pixelgarantie.

http://www.ctxeurope.com/mainprodLCD.asp?model=S530

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:43
Ik heb zelf een 15" TFT-scherm van ADi met helaas een dode subpixel (een rode). Kwam zo uit de doos.

Maar ach, daar kan ik wel mee leven. De pixel zit aan de rand en bovendien heb ik het scherm gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-08 17:51

AleXtc

Wannabe Pirat

Zie sig,

Ik heb dus een 17" en geen enkele kapotte pixel. Ik denk dat het wel goed zit idd met die pixel fouten. Koop idd niet eerder een scherm vvoordat je 'm helemaal gecontroleerd heb in de winkel of een class 1 kopen. Wat kan jou die €60 schelen?? op een bedrag van €1200 is dat natuurlijkeen schijntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
AleXtc schreef op 05 december 2002 @ 16:43:
Zie sig,

Ik heb dus een 17" en geen enkele kapotte pixel. Ik denk dat het wel goed zit idd met die pixel fouten. Koop idd niet eerder een scherm vvoordat je 'm helemaal gecontroleerd heb in de winkel of een class 1 kopen. Wat kan jou die €60 schelen?? op een bedrag van €1200 is dat natuurlijkeen schijntje.
Die 60 € bijleggen voor Class I garantie, dat doet iiyama, maar Samsung niet...

En ik heb mijn zinnen gezet op die Samsun 191T, want dat is 19" voor een, in vergelijking met anderen, hele strakke prijs, en net zo belangrijk: een hele goeie responsetijd (25 ms).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar achteraf gaan er ook pixels kapot ook al koop je er een zonder kapotte in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KO
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2023

KO

Bij ons op de zaak staan toshiba's ook met 100% pixel garantie
* KO heeft één dode pixel op z'n laptop, zeer irritant |:(

Yesterday Is History. Today Is A Gift. Tomorrow Is Mystery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:25
ach en anders maak je er toch gewoon een paar bij tot je wel op je garantie-aantal zit? beetje statische elektriciteit doet wonderen... })

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JumpStart schreef op 05 December 2002 @ 16:29:
[...]
Class II is dus: 2 altijd witte pixels mag, of 2 altijd zwarte, of 5 pixels waarbij 1 van de componenten, rood groen of blauw, altijd blijft branden, of altijd zwart is.
Jah, zag het net, 5subpixels > is garantie op 15" modellen, 2 is alleen binnen 8 dagen na aankoop.

BTW, die €60 extra voor garantie, daar heeft MyCom mij niets over verteld :? Kan ik dat naderhand nog laten afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Ik ben ook wel benieuwd hoe dat zit met die €60 garantie.. ik heb iig nog nooit over gehoord.
Is dit landelijk dus, via Iiyama, of gewoon bij 1 shop??
Pagina: 1